Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noordkaap - Forum Wereldfietser

Noordkaap

Hallo Iedereen,

Zoals al ergens geschreven heb ik een fietstocht vanuit Antwerpen naar de Noordkaap gefietst, mijn langste tot nog toe.

Hier in vogelvlucht de route die ik fietste:

Afbeelding

http://www.freewebs.com/carlsfietstochten/
Hoe ben je de brug tussen Denemarken en Zweden over gestoken als ik vragen mag? Trein? Is het waar dat je er echt niet overheen mag fietsen?

Alvast bedankt!
Robertjan schreef:...Is het waar dat je er echt niet overheen mag fietsen?...
Volgens mij is het toch écht een snelweg, dus niet lekker fietsbaar.... Maar genoeg boot-verbindingen in de buurt; ben zelf vorige maand bij Helsingor overgestoken naar Helsingborg, fiets kon voor een paar euri mee...

Plezier!
Robertjan schreef:Hoe ben je de brug tussen Denemarken en Zweden over gestoken als ik vragen mag? Trein? Is het waar dat je er echt niet overheen mag fietsen?

Alvast bedankt!
Helsingor-Helsingborg per ferry. Gemiddeld om de 10 minuten een afvaart (dankzij twee ferry maatschappijen). De afvaart duurt slechts 15 minuten en is echt niet duur, voor een fietser. 'k ben de prijs vergeten, maar veel was het niet. Mocht je niet tegen varen kunnen, je voelt er niks van :D

De brug tussen Denemarken en Zweden daar mag je als fietser niet op.
Robertjan schreef:Hoe ben je de brug tussen Denemarken en Zweden over gestoken als ik vragen mag? Trein? Is het waar dat je er echt niet overheen mag fietsen?

Alvast bedankt!
De Øresundbrug van København naar Malmö is niet voor fietsers toegestaan, maar je kan die wel meenemen in de trein tot Malmö.
Ik heb al vanaf 1972 ervaring met fietsen in Zweden :lol: . Er is wel een (zeer smalle) fietspad op de Fehmarnsundbrücke naar Puttgarden. Je fiets kan mee op één ticket op de veerboten van Puttgarden-Rødby en Helsingør-Helsingborg. Kijk op www.aferry.nl/scandlines-veerboot.htm
En vergeet niet de prachtige Klarälvsbanan te nemen, het fietspad op de oude spoorbaan vanaf Karlstad naar het noorden toe. Folders hierover zijn verkrijgbaar in het Turistbyrå (VVV) op Stora Torget (Grote Markt) in Karlstad, of op internet: www.klaralvsbanan.se en klik op English. De Klarälvsbanan begint in een recreatiepark bij het meer Kroppkärrsjön ten oosten van het centrum. De slagzin is "Nio mil bilfri asfalt" = 90 kilometer autovrij asfalt (1 mil = 10 km, een oude Zweedse afstandmaat).

Zonde van die 4 km van Helsingor naar Helsingbor. Ik had in gedachten om het helemaal te fietsen (zonder boot) naar de Noordkaap volgend jaar... :(
Toch eens tijd voor iemand om een amfibie-wereldfiets uit te vinden? :lol:

De overtocht Helsingor-Helsingborg heeft dan toch wel mijn voorkeur: minder kilometers zonder fiets onder het zitvlak :lol:!
Dat van dat fietspad bij Karlstad is een handige tip, daar ga ik zeker eens overheen fietsen!

Dan alleen nog uitvogelen hoe ik het handigste bij de steilste asfalt van Noorwegen kan komen...

Robertjan schreef:Zonde van die 4 km van Helsingor naar Helsingbor. Ik had in gedachten om het helemaal te fietsen (zonder boot) naar de Noordkaap volgend jaar... :(
Toch eens tijd voor iemand om een amfibie-wereldfiets uit te vinden? :lol:

De overtocht Helsingor-Helsingborg heeft dan toch wel mijn voorkeur: minder kilometers zonder fiets onder het zitvlak :lol:!
Dat van dat fietspad bij Karlstad is een handige tip, daar ga ik zeker eens overheen fietsen!

Dan alleen nog uitvogelen hoe ik het handigste bij de steilste asfalt van Noorwegen kan komen...
Steilste asfalt in Noorwegen... ik denk dan spontaan aan de Geirangerstreek. Met de bijhorende fjord.

In vogelvlucht van Helsingborg naar Geiranger:

http://maps.google.be/maps?f=d&hl=nl&ge ... 8&z=5&om=1

Kettler schreef:Steilste asfalt in Noorwegen... ik denk dan spontaan aan de Geirangerstreek. Met de bijhorende fjord.
Idd, die kwam ook gelijk in me op. Maar ook deze: de weg van Lom via Krossbu naar Skjolden en niet te vergeten de Trollstigen.
Ik heb twee van de drie deze zomer gefietst... in zuidelijke richting..
Van Geiranger naar Dalsnibba heb ik schaamteloos, met de fiets onderin de bus, afgelegd omdat de Trollstigen van de vorige dag nog in mn benen 'zat'.....

Robertjan schreef:Zonde van die 4 km van Helsingor naar Helsingbor. Ik had in gedachten om het helemaal te fietsen (zonder boot) naar de Noordkaap volgend jaar... :(
Toch eens tijd voor iemand om een amfibie-wereldfiets uit te vinden? :lol:
Je kan natuurlijk ook via Rusland en Finland de noordkaap bereiken, hoef je geen boot te pakken :lol:

Wat betreft een mooie route van pakweg Oslo richting Geiranger, Trollenstigen en verder naar Lofoten en Noordkaap, zie de route op mijn website:
Afbeelding

Wat betreft de steilste klim in Noorwegen, volgens de site climbbybike gaat het om een onverharde tolweg van Galdesanden naar de Juvasshytta, lengte 14 km, gemiddelde stijgingspercentage van de klim is 9.3 %.
Afbeelding
Kettler schreef:
Robertjan schreef:Hoe ben je de brug tussen Denemarken en Zweden over gestoken als ik vragen mag? Trein? Is het waar dat je er echt niet overheen mag fietsen?

Alvast bedankt!
Helsingor-Helsingborg per ferry. Gemiddeld om de 10 minuten een afvaart (dankzij twee ferry maatschappijen). De afvaart duurt slechts 15 minuten en is echt niet duur, voor een fietser. 'k ben de prijs vergeten, maar veel was het niet. Mocht je niet tegen varen kunnen, je voelt er niks van :D

De brug tussen Denemarken en Zweden daar mag je als fietser niet op.
De prijs voor de overtocht tussen H. en H. in juli 2007 was 21DKK/Euro 2,90 enkele reis en je fiets mag gratis mee.
Helsingor en Helsingborg: de namen lijken op elkaar en het zijn ook nog twee zustersteden met beide een Deens verleden, maar de verschillen zijn opmerkelijk: echt een contrast.
Helsingor is echt leuk en gemoedelijk met een oude en fraaie binnenstad. Er zijn gezellige kroegen.
Helsingborg is een verzameling van karakterloze blokkendozen. Leuke kroegen zul er niet vinden.
Van Kopenhagen naar Malmo mag je fiets wel mee in de trein tussen Denemarken en Zweden. In Zweden mag je fiets net zo lang mee tot de Deense trein rijdt, want in Zweedse treinen mogen geen fiets mee, met uitzondering van een paar boemeltjes op particuliere spoorlijntjes

De tovenaar schreef:Je kan natuurlijk ook via Rusland en Finland de noordkaap bereiken, hoef je geen boot te pakken :lol:

Wat betreft de steilste klim in Noorwegen, volgens de site climbbybike gaat het om een onverharde tolweg van Galdesanden naar de Juvasshytta, lengte 14 km, gemiddelde stijgingspercentage van de klim is 9.3 %.
Afbeelding
Dat zijn de handige reacties! :D

Ik zal m'n broer nog eens moeten raadplegen voor de steilste asfaltklim, maar uit m'n hoofd is die een stukje zuidwaarts. 'n Goede voorbereiding op de onverharde klim dus, al zal het tussen km. 4,5 en 9 wel lopen worden... :roll:

De terugweg staat overigens al gepland via Finland en Rusland (precieze route onbekend), met nog een "blokje om"... (En in dat blokje om toch weer een veerboot :?.)

3 euro is gelijk al bijna een derde deel van m'n dagelijkse budget. Dat wordt daar "op water" en brood leven die dag :lol:. Duurt helaas nog wel 9 maanden eer ik daar ben...

Nog een tip: ik had op de veerboot m'n laatste noorse kronen besteed aan de gokautomaten, en een dusdanig bedrag gewonnen dat ik ervan lekker kon gaan eten in het restaurant aan boord :lol:

Robertjan schreef: Ik zal m'n broer nog eens moeten raadplegen voor de steilste asfaltklim, maar uit m'n hoofd is die een stukje zuidwaarts. 'n Goede voorbereiding op de onverharde klim dus, al zal het tussen km. 4,5 en 9 wel lopen worden...
Ik heb eens gegoogeld en vond de Stalheimskleivi of -kleiva:
Afbeelding
Den 1.5 km lange veiparsellen har en kurveradius på 8-10 meter og en maksimalstigning på 1:5. Stigningen er den største på noen RV i Norge.
Max. 20% en slechts 1,5km lang, kort maar steil.

Zie ook
http://www.geocities.com/birgerro2002/M ... alheim.htm

Profiel op salite.ch en een lijstje met steilste klims:
http://www.salite.ch/struttura/salite.a ... erio=media

Ligging op google maps: http://tinyurl.com/yqjhgn

Afbeelding

Kijk voor de foto's van het fietspad de Klarälvsbanan op: http://www.mijnalbum.nl/Album=ZUMOJE4A
Er zijn twee mooie campings vlakbij het fietspad: Storängens Camping in Ransäter www.storangenscamping.com en Rådastrands Camping bij Råda www.radastrand.com. Bij laatstgenoemde loopt de Klarälvensbanan pal voor de slagboom langs! Beide campings hebben Nederlandse eigenaren. Na het kruispunt bij Uddeholm gaat de weg (nr. 62) verder naar Ekshärad en Trysil, een wintersportplaats in Noorwegen. In Karlstad, Ransäter en Ekshärad zijn ook jeugdherbergen te vinden.
bert sitters schreef:
Kettler schreef:
Robertjan schreef:Hoe ben je de brug tussen Denemarken en Zweden over gestoken als ik vragen mag? Trein? Is het waar dat je er echt niet overheen mag fietsen?

Alvast bedankt!
Helsingor-Helsingborg per ferry. Gemiddeld om de 10 minuten een afvaart (dankzij twee ferry maatschappijen). De afvaart duurt slechts 15 minuten en is echt niet duur, voor een fietser. 'k ben de prijs vergeten, maar veel was het niet. Mocht je niet tegen varen kunnen, je voelt er niks van :D

De brug tussen Denemarken en Zweden daar mag je als fietser niet op.
De prijs voor de overtocht tussen H. en H. in juli 2007 was 21DKK/Euro 2,90 enkele reis en je fiets mag gratis mee.
Helsingor en Helsingborg: de namen lijken op elkaar en het zijn ook nog twee zustersteden met beide een Deens verleden, maar de verschillen zijn opmerkelijk: echt een contrast.
Helsingor is echt leuk en gemoedelijk met een oude en fraaie binnenstad. Er zijn gezellige kroegen.
Helsingborg is een verzameling van karakterloze blokkendozen. Leuke kroegen zul er niet vinden.
Van Kopenhagen naar Malmo mag je fiets wel mee in de trein tussen Denemarken en Zweden. In Zweden mag je fiets net zo lang mee tot de Deense trein rijdt, want in Zweedse treinen mogen geen fiets mee, met uitzondering van een paar boemeltjes op particuliere spoorlijntjes
Ik ben anders wel in geslaagd om mijn fiets per trein van Göteborg naar Borås mee te nemen, geen probleem :D ! Hetzelfde gebeurde op de spoorlijn van Uddevalla naar Strömstad.

Martin, dat is goede info!
Heb je dat ook al bij de landinfo gezet? Dan is handiger voor andere om het terug te vinden!