Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met wat steek jij je allesbrander aan? - Forum Wereldfietser

Met wat steek jij je allesbrander aan?

Hallo allemaal,

Ik gebruik al jaren een allesbrander. Meestal gebruik ik lucifers of een aansteker om de brnader aan te steken. Met de aansteker moet ik de brander altijd schuin houden om de voorverwarm vloeistof aan te steken, vooral met Parafine valt dit vaak niet mee. Afgelopen jaar kwam ik even in de problemen nadat, na dagen van regen, mijn lucifers en aan steker nat waren geworden. Nu heb ik storm lucifers gekocht als back-up maar ja die zijn natuurlijk ook zo op.

Ik vraag me af of die vuursteen vonk staafjes (ik ben me niet helemaal zeker of dit de goede benaming is) iets zou kunnen zijn, om een alles brander mee aan te steken. heeft iemand dit al een geprobeert?

Hoe lossen jullie dit op?

Groet,

Stijn

Ik heb een houdertje ( 3 x 5 x 0,5 cm) waar aanstekerbenzine ingaat. Daarin steekt een metalen staafje (even lang als een lucifer) met een lontje (absoluut waterdicht). Schraap met het metalen staafje langs de zijkant van het houdertje aar een vuursteenstaafje is aangebracht en je krijgt (soms na enkele malen herhalen) altijd vuur.

Stijn,

Ik heb geen ervaring met die vonkdingen (firestarters). Ik wil ze nog wel eens proberen, hoor er niets dan goeds over. Ik gebruik zelf een stormaansteker op gas, want daar kan je ook nog eens touwtjes mee smelten, een kaars mee aansteken, etc.

Ziad van Beek.

Wij gebruiken voor het aansteken ven onze Whisperlite, waar we overigens altijd ongelode autobenzine in verstoken, altijd een klein beetje alcohol. Met een gasaansteker brandt dat snel. Met een klein flesje van 150cc doe je weken. Het voordeel van voorgloeien met alcohol is dat je branderkop schoon blijft, want het roet onstaat alleen bij onvolledige verbranding van de benzine tijdens het voorgloeien.

Ronald
stijn de klerk schreef: Ik vraag me af of die vuursteen vonk staafjes (ik ben me niet helemaal zeker of dit de goede benaming is) iets zou kunnen zijn, om een alles brander mee aan te steken. heeft iemand dit al een geprobeert?
Ik weet niet precies of het is wat jij bedoeld maar in de outdoorshop kun je blokjes van magnesium/alu halen met aan 1 kant een vuursteen. Werkt AFAIK altijd, stukje magnesium kun je met een zakmes eraf schrapen om te branden en dan ga je met je mes over de vuursteen en voila.. vonkjes ;-) Ideaal om in vochtig weer snel een hoge verbranding te krijgen. De verbranding is een paar graadjes hoger dan bij gasaansteker of zwavellucifer. Misschien kun je ook alleen de vuursteen gebruiken als vonken al genoeg zijn voor je brander??

ciclista schreef:Whisperlite, waar we overigens altijd ongelode autobenzine in verstoken
Ben je bekend met de schadelijke additieven in autobenzine?

Wij gebruiken daarom in het begin witte benzine (Coleman brandstof) en later diesel (of paraffine), waar geen toevoegingen in zitten. Of gevolgen van de additieven in autobenzine nu groot of klein zijn, we vinden het net zo gemakkelijk wat anders mee te nemen/te krijgen. Je kunt ook proberen aan ongelode 4takt benzine te komen, daar zit ook geen benzeen en andere rotzooi in. Maar ik denk dat als je daar naar moet zoeken één van de twee anderen een gemakkelijker alternatief is. Ik kon op de MSR site trouwens niet zien of de Whisperlite wel zwaardere brandstoffen (als diesel en paraffine) aan kan.

/Maarten

Eerlijk gezegd wist ik niet dat er in diesel minder schadelijke stoffen zitten dan in ongelode autobenzine. Diesel is natuurlijk ook makkelijk te koop bij de pomp.
Overigens denk ik dat het met het inademen van die schadelijke stoffen wel meevalt. Natuurlijk gebruik je de brander alleen buiten de tent. En over wat voor hoeveelheden hebben we het nu eigenlijk, hoogstens een half litertje benzine week.

En bij de Whisperlite wordt ook een sproeier geleverd voor diesel.

Ronald
hallo,

Ik gebruik een electrisch muggenbeetapparaatje. Is bedoeld om een muggenbeet te verdoven oid. (kost 7 of 8 euro).

Het is een klein geel apparaatje met een zwarte drukknop. Geeft een stroomstootje af. Dit stroomstootje/vonkje gebruik ik om de brander aan te steken. Kan niet nat worden....

groetjes Fokko

ciclista schreef:Eerlijk gezegd wist ik niet dat er in diesel minder schadelijke stoffen zitten dan in ongelode autobenzine.
Beide bevatten additieven die de houdbaarheid e.d. verbeteren, maar benzine bevat ook aditieven die goed zijn voor de motor. Deze schoner houden en slijtage verminderen. Van zichzelf is benzine schaler dan diesel, daarom zitten deze additieven niet in diesel.

Natuurlijk kun je wel veel doen om te zorgen dat je de damp niet inademt; altijd buiten de tent koken (sowieso aan te raden), deksel op de pan, niet in de wind gaan zitten; maar 't is zo weinig moeite om het gewoon sowieso wat gezonder aan te pakken. Ook van een halve liter per week komt rotzooi.

Bijkomend voordeel: energie inhoud van diesel is hoger dan van benzine. Je doet langer met dezelfde hoeveelheid.

/Maarten
Voor de MSR whisperlite gebruik ik altijd wasbenzine. Is in het buitenland verkrijgbaar bij supermarkt, drogist of bouwmateriaalhandel. Voordeel is dat het geen ongezonde additieven bevat. Bij het aansteken ontstaat wel de roetende vlammen. Wat voor soort alcohol wordt gebruikt voor het aansteken, en waar is deze te koop?

Alcohol? Gewoon brandspiritus in de bekende blauwe flessen in Nederland te koop. Met een klein flesje van 200cc doen we weken. Ik heb het eigenlijk nooit ergens anders in Europa gekocht, maar gezien de gebruikers van spritusbranders moet dat wel overal te koop zijn.

Groet Ronald