Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26 inch banden: breedtematen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

26 inch banden: breedtematen

Wat is de ideale bandbreedte voor op de weg?

Peiling eindigde op wo 01 aug, 2007 11:39

32 mm
18%
2
37 mm
18%
2
40 mm
Geen stemmen
0
44 mm
18%
2
De ideale breedte staat er niet bij.
36%
4
Het maakt niet uit, andere eigenschappen van de band zijn belangrijker.
9%
1

johntelleman schreef:Ik zou alleen bij extreem gebruik overstappen naar b.v. de supreme.
Deze band is wel drie keer zo duur als de BA, en of ie drie keer zo lang mee gaat?
Ik heb zojuist geken op de site van Bike4Travel maar de BA kost €21.00 en de supreme €38.95.
Dit is 2x zo duur, of zie ik iets over het hoofd?

keesswart schreef:Alleen jammer dat de breedtematen van de geteste banden nogal uiteenlopen (37, 40 of 42 mm, terwijl de Big Apple 50 mm breed is).
Als je goed kijkt zie je dat ook de werkelijke breedten in de tabel staan. De 50mm-Big Apple blijkt in het Labor maar 44,6 mm breed te zijn. Ook de andere breedtes wijken af van de ETRTO-maat. Daarbij heeft men voor drukken gekozen die kennelijk een bepaald percentage van de maximale druk zijn - een foute keuze vind ik, want in de praktijk pomp je een band zover op als nodig is om goed te rollen en rijden met als bovengrens de max druk. Daarnaast rijst de vraag of ze nagelnieuwe banden hebben getest of banden die al een paar duizend km hebben gehad, om maar iets te noemen dat af te dingen is op Laborwerte.
Leon

De test roept inderdaad allerlei vraagtekens op. Mij verbaast dat de fragiele Marathon Racer minder last zou hebben van steeklekken dan de Marathon Plus, en dat de Marathon Plus een lagere rolweerstand zou hebben dan de gewone Marathon.
Als deze test echter toch klopt betekent het dat de Supreme niet echt erg licht loopt, en dus meer als een lichter alternatief voor de XR zou moeten gelden dan als een alternatief voor de Big Apple.
Wim

Ergens op het forum staat nog link naar een banden test naast deze:
www.radtouren-magazin.com/pdfs/2006_reifentest.pdf

Wie weet waar? Dit soort koele lab testen zeggen meer als het gevoel van Piet of Klaas over weerstand, lekbestendigheid, grip e.d.

Groeten, John.

Van de discussie-starter: Uiteindelijk zijn het 32mm continental sportcontact bandjes geworden, met tegen de 6 bar er in. Ik heb er zo'n 1100 km op gereden. Geen lekken ondanks drie natte dagen, maar da's ook geluk hebben. Goed gevoel in snelle afdalingen. Ben er dik tevreden over, maar het zal wel een kwestie van smaak zijn. Overigens reed mijn reisgenote op gewone 28*1+5/8*1+3/8 wielen en die was ook tevreden. In ieder geval bedankt voor jullie adviezen!