Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is het beste seizoen voor Marokko, Atlas gebergte en woe - Forum Wereldfietser

Wat is het beste seizoen voor Marokko, Atlas gebergte en woe

Ik zou graag een paar weken in Marokko gaan fietsen maar het is mij nog niet duidelijk wat hiervoor de beste tijd zou zijn. Dit in verband met de kou in het Atlas gebrergte en de hitte in de Woestijn. Ook moet ik geloof ik rekening houden met de wind in de woestijn die zandstormen kan veroorzaken. Ik heb de komende tijd drie mogelijkheden om twee weken weg te gaan. Of wel de eerste twee weken van December (te koud?), of eind Maart (te veel wind?)of eind Mei (al te warm?). De route die ik in gedachte heb is om vanuit Marrakesh via het Atlas gebergte naar het ooste te fietsen dan een stuk langs de woestijn zuidwaards te fietsen en via het Anti Atlas gebergte weer terug naar Marrakesh. Wellicht iets te ambitious, maar we zullen zien.

Alvast bedankt,

Groet,

Stijn

Wie oh wie heeft er informatie voor Stijn?
stijn de klerk schreef:Of wel de eerste twee weken van December (te koud?), of eind Maart (te veel wind?)of eind Mei (al te warm?). De route die ik in gedachte heb is om vanuit Marrakesh via het Atlas gebergte naar het ooste te fietsen dan een stuk langs de woestijn zuidwaards te fietsen en via het Anti Atlas gebergte weer terug naar Marrakesh.
Hoi,
Ook in Marokko is het weer meestal niet gemiddeld en kun je zomaar 10 graden warmer of kouder zitten dan het gemiddelde. In woestijngebieden kan (let wel: kan) het verschil tussen dag en nachttemperatuur tot ruim boven de 30 graden oplopen en kun je je reis misschien het beste aanpassen aan de toevallige omstandigheden. Gelukkig heb jij de keuze hoe lang je in het Atlasgebergte blijft. Eind mei lijkt me echter wel een onnodig warme periode voor in de woestijn, de Anti-Atlas en/of de lagere delen van de Atlas. Houdt er in december rekening mee dat het in de Atlas elke nacht vriest, tot een graad of 10, en dat de zon vroeg onder gaat.
Wat wind betreft kan ik je niet verder helpen. Iemand anders?
Leon
Hee Stijn,

Ik fiets al sinds een aantal jaren rond december/januari in Marokko. In de woestijn is het dan lekker zo'n 23 graden. S'nachts kan het soms afkoelen tot rond het vriespunt. Al bij al een heel lekkere fietstemperatuur. Uiteraard geldt hoe hoger je klimt, hoe meer de temperatuur daalt. Het kan flink waaien in de woestijn ten zuiden van de het anti atlasgebergte (omgeving Tata en Akka). Daar geldt dat je beter van oost naar west kunt fietsen, dan heb je de wind in de rug. Een echte zandstorm heb ik gelukkig nooit meegemaakt. Als je zo rond eind januari gaat, bloeien alle amandelbomen en is het vrij groen in de woestijn. In december is de kuststrook en het noorden (Meknes) mooi groen met veel bleomen. Het noorden kan rond december wel nat zijn. Ik denk dat de meest ideale reistijd voor Marokko van december tot rond februari is. Daarna wordt het in de woestijn te heet.

Kijk ook eens op mijn site voor meer info, zie de verwijzing onder dit bericht. Daarnaast heeft mijn Duitse fietsvriend en Marokko-freak, Jan Kramer onlangs een speciale website voor fietsers in Marokko opgesteld (in het Duits). Eeen link hiernaartoe vind je ook op mijn website, in het Marokko gedeelte.

Succes en veel plezier met de planning van je reis. Ik hoop dat je net zo zult genieten van Marokko als ik.

Heb je nog vragen, dan hoor ik die graag!

Blanche
Hoi Stijn,

Ik heb verschillende fietstochten in Marokko gemaakt. Het is moeilijk aan te geven wat het beste seizoen is. Maar ik zal je hieronder mijn ervaringen geven.

3 weken midden in de zomer
van Casablanca via Fez, Midelt, Merzouga, Ouarzazate naar Marrakech. Vooral in het zuiden bijna elke dag ver boven de 40 graden. We hadden pech omdat er dat jaar in het zuiden rond 15.00 uur steeds een harde wind op stak die ons geheel uit droogde. Op een dag was er zelf een zandstorm. Tijdens een zandstorm kun je het maar enkele uren buiten uit houden en is er kans op uit drogen. Om 18.00 uur -toen de zandstorm was gaan liggen en het minder warm leek- was het 46 graden in de schaduw. Minimum temperatuur die nacht was 36 graden. Toch heb ik als warm weer liefhebber een prima reis gehad.

2 weken eind december begin januari
van Agadir door de bergen ten zuiden van de Toubkal naar Ouarzazate, Zagora en ten zuiden van de Anti Atlas terug naar de kust
Voor we aan kwamen was het slecht weer geweest. Nu was het prachtig zonnig weer op de zandwegen in de bergen. De bergtoppen lagen vanaf ruim 2200 meter hoogte in de sneeuw. Overdag lekker weer in de zon en ongeveer 15 graden in de bergen op 2000 meter hoogte, maar s'nachts en s'morgens vroeg vorst. Het probleem was dat er enkele beken door de sneeuw en regen waren veranderd in woeste stromen die wat lastig te door waden waren.

2006 door Marokko -incl. Sahara Occidental- naar West Afrika gefietst vanaf half oktober -zie reisverslag op mijn website www.wilbertgatochfietsen.nl-
meestal prima fietsweer, maar op een paar dagen in de bergen in het noorden al regen en temperatuur van slechts 8 graden op 1800 meter hoogte.
Later (eind oktober) op de Cirque de Jaffar sloeg het weer plotseling om. Op 2000 meter hoogte was het nog 6 graden. Hoger in de bergen lag toen al sneeuw. De zandwegen waren een modderpoel en enkele bergstromen waren iets lastiger te door waden. Maar allemaal nog goed te doen. Ik vraag me wel af of die beekjes nog goed te door waden zijn als het langere tijd (of verder in de winter) blijft regenen. Ook kan er dan op die hoog gelegen zandwegen natuurlijk sneeuw vallen.

Ik zou zelf kiezen voor eind mei. Maar ik denk dat de meeste fietsers liever in december of maart zouden fietsen ten zuiden van de hoge Atlas. Kijk zelf op de Michellin kaarten: daar staan per maand de temperaturen op van diverse plaatsen. En het is natuurlijk ook afhankelijk of je -op zandwegen- hoog in de bergen wil fietsen.

Groet Wilbert

Wow, bedankt allemaal voor deze uitgebreide reacties.

Naar het zich doet aan horen is Decmber waarschijnlijk de beste tijd, op milde kou kan je je nog kleden maar echte hitte daar doe je op een fiets niet zoveel aan. Maar helaas heb ik maar zeer beperkte vakantie mogelijkheden het komend jaar. Stof tot nadenken. Die Michelin kaart tip is ook erg handig om te weten.

Wat ik begrepen had was dat in April de Sirocco nog wel eens zware zand stormen kan veroorzaken. Maar gelukkig heeft hierover op dit forum nog niemand melding gemaakt.

Groet,

Stijn
Stijn,

Ik ben net eergisteren terug gekomen van Marokko, ik heb daar met heel veel plezier gefietst, maar dan wel off road in de riff gebergte.

Ik heb een keer behoorlijk last gehad van een zandstorm, daarom beveel ik je aan om een of ander stofbril (skibril of iets dergelijks) mee te nemen, helemaal als je lenzen draagt is een zandstrom vervelend. Ook is een doek aan te bevelen om de gezicht mee te beschermen. Je krijgt namelijk schrale lippen door de bijtende zon en stuinde zand...

Ik heb zelf niet rond gefiets, maar ben meer 'off piste' gegaan met mijn moutain bike. Was superm, maar wel veel lekke banden, neem dus wat reserve binnenbanden mee. Deze kan je daar 1 1/2 Euro kopen, maar ik moet je er wel bij zeggen dat de kwaliteit wat minder is. Je kan ze beter vanaf hier meenemen.

Ook is het aan te bevelen wat gereedschap en rem of versnellingskabels mee te nemen, de mijne ging stuk gegaan en dat was hard trappen.

De beste periode om te fietsen is maart, april en mei. Naast dat het iets koeler is, is de uitzicht vanwege de lente prachtig..

Nou veel plezier en pas op de auto's, ze houden daar wat minder rekening met fietsers, daarom is het ook niet aan te bevelen om 's avonds of 's nachts te rijden.

Groet, Hassan

Stijn,

Ik ben 2 jaar geleden begin februari geweest. Het was fantastisch, als eerste fietsreis alleen.

Had wel een dikke slaapzak bij en nodig toen ik bij de mensen thuis op 1600 m hoogte ging slapen.
Wind heb ik niet veel last van gehad. 'sMorgens kan het wel nog koud zijn maar daar kon ik me tegen kleden.

Ben toevallig bezig met een verslagje. Dit zal de volgende dagen nog wel een beetje groeien.

http://blog.myspace.com/index.cfm?fusea ... =315407412

Groeten
Bart

Hoi Bart,

Begint een leuke site te worden met mooie foto's met blauwe luchten, daar teken ik wel voor.

Groet,

Stijn