Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sandalen of fietsschoenen??? - Forum Wereldfietser

Sandalen of fietsschoenen???

Hallo Fietsers van Nederland!

Even een vraagje..ik zit te twijfelen of ik deze zomer tijdens mijn fietstocht van Napels naar Nijmegen moet gaan fietsen met mijn clickpedalen of lekkere sandalen aan moet doen.. Iemand met beide ervaringen?
We zitten straks 5 weken op de fiets en ik denk dat ik met clickpedalen te weinig bewegingsvrijheid heb...
Interesse in onze fietstocht? Kijk dan eens op www.bikeforhealth.nl :D

lekker beiden meenemen.....dual pedaaltje erop en je bent klaar. Click pedalen om pittig te kunnen fietsen, sandaaltjes om prettig rond te kunnen lopen. Er zijn extra lichte Teva's te koop.
Bike for Health/maarten schreef:Hallo Fietsers van Nederland!

Even een vraagje..ik zit te twijfelen of ik deze zomer tijdens mijn fietstocht van Napels naar Nijmegen moet gaan fietsen met mijn clickpedalen of lekkere sandalen aan moet doen.. Iemand met beide ervaringen?
We zitten straks 5 weken op de fiets en ik denk dat ik met clickpedalen te weinig bewegingsvrijheid heb...
Interesse in onze fietstocht? Kijk dan eens op www.bikeforhealth.nl :D
Er zijn SPD sandalen, oa van Shimano
Op fietsreizen heb ik een beetje neutraal uitgevoerde SPD-loopschoenen bij me, en sandalen voor 's avonds. Die sandalen zijn evenwel te slap om mee te fietsen, dus als je nog sandalen gaat kopen dan moet je daar even op letten.
Bij slappe schoenen kun je zonodig wel plateaupedalen kopen.
Leon
Ik fiets al jaren met de de fiets sandalen met SPD van Shimano.
Heb op mijn fiets combi pedalen zodat ik zowel geklikt als ongeklikt kan fietsen
Als de temparaturen het toelaten fiets ik altijd met deze sandalen,dat moet dus in de zomer richting Italie geen probleem zijn
veel plezier

dit onderwerp is nog recent behandeld bij materialen zie bij "SPd of niet"

Ronald

Vanochtend nog de nieuwe sandalen van Shimano in de hand gehad ze zien er een stuk degelijker uit als de versie die ik nu heb. Als is het onder tussen meer schoen dan sandaal geworden.

Als je eigenlijk alleen maar verhard rijd is sandaal ideaal met mooi weer en regen. Na regen is namelijk je voet ook weer snel droog.

Ik overweeg na drie vakanties op sandalen om toch met schoenen te gaan rijden ivm de geboden bescherming. Een schoen biedt toch een beetje extra. Je lichaam is je motor tenslotte.
dik5 schreef: Als de temparaturen het toelaten fiets ik altijd met deze sandalen,dat moet dus in de zomer richting Italie geen probleem zijn
Hou er wel rekening mee dat je zonder sokken je voeten uitstekend kunt verbranden!
m-gineering schreef:
dik5 schreef: Als de temparaturen het toelaten fiets ik altijd met deze sandalen,dat moet dus in de zomer richting Italie geen probleem zijn
Hou er wel rekening mee dat je zonder sokken je voeten uitstekend kunt verbranden!
Als je richting Italië fietst valt dat probleem wel mee :lol:
Leon
m-gineering schreef:
dik5 schreef: Als de temparaturen het toelaten fiets ik altijd met deze sandalen,dat moet dus in de zomer richting Italie geen probleem zijn
Hou er wel rekening mee dat je zonder sokken je voeten uitstekend kunt verbranden!
Ik heb nog steeds (van de vorige vakantie) twee mooie bruine vlekken van de zon en mijn shimano sandalen op mijn voeten. Zo worden wel steeds valer, ik wil snel weer weg. En smeer mijn handen als ik zonnebrand gebruik inderdaad ook even over de bovenkant van mijn voeten.
De eerste dagen goed oppassen dat je dat doet voordat je je sandalen aantrekt, als op de randen je zonnebrand krijgt fiets je - denk ik -- niet echt lekker.

Gr Hans
Tijdens het fietsen gebruik ik gewone sandalen. Wel moeten ze een stevige zool hebben. Als het regent, lopen de schoenen anders vol water. De huid van je voeten wordt bijna wit en gaat straks stinken. Tevens loopt het regenwater gemakkelijker uit de sandalen. Bij aankomst op de jeugdherberg (al 38 jaar m'n vaste gewoonte: ik heb al meer dan twee jaar aan jeugdherberg-overnachtingen geslapen) pantoffels aandoen. De volgende dag zijn de sandalen weer droog om verder te fietsen! Schoenen daarentegen niet.
Nu ik al wat ouder ben geworden (geboren 1951) had ik last van pijn in mijn voeten. Steunzolen van Walk Fit via Tel Sell (bekend van de TV) besteld en nu kan ik probleemloos staan en fietsen! Een nadeel is dat die steunzolen tijdens het lopen of fietsen zich steeds uit de sandalen naar buiten wringen. Ik heb ze gewoon vastgeschroefd, onder het afneembare blauwe middenstuk.

Leon, kun je me meer vertellen over plateaupedalen? AAls ik ze google krijg ik 10 links die me niet veel wijzer maken.

Groeten, Erik.

blijkbaar heeft de industrie ontdekt dat rijden met sandalen toch wel z'n voordelen heeft. Deze komen ergens volgend jaar uit...

http://thegearjunkie.com/keen-inc-the-t ... collection


groet van een gelukkige shimano sandaal gebruiker

Dit zijn de te smalle klassiekers:
Afbeelding
Plateaupedalen zijn breder en gesloten (kon even geen normale versie vinden):
Afbeelding
Maar ook brede open pedalen zijn te gebruiken met schoenen met te slappen zolen:
Afbeelding
Groet,
Leon

Die onderste platform pedalen heb ik onlangs gekocht om uit te proberen op de vakantiefiets maar ik heb uiteindelijk toch gekozen voor de vertrouwde Sidi's en combipedalen.

Waarom niet sandalen (Teva's) in combinatie met platform pedalen?

Waarschijnlijk omdat ik geen echte vakantiefiets heb maar daarvoor een hybride gebruik heb ik te weinig speling tussen de achtertassen en de hak vd sandalen en kom ik ook nog eens tegen de standaard aan.
De pedalen doen nu naar volle tevredenheid dienst op mijn gewone woon/werk fiets.

Geweldig, die VP-813!

Nu we het toch over pedalen hebben: ik zit al langere tijd te broeden op een mogelijkheid om met blote voeten te fietsen. Wat enigzins werkt is om een stuk stevig foam (van een oude slipper of isolatiemat) met elastiekjes aan de pedalen te bevestigen. Dunne elastiekjes zijn makkelijk te verzinken met een insnijding, dus daar heb ik geen last van.

Ik krijg dan wel egale bruine voetjes, comfortabel is het niet. Mijn voeten klauwen de hele tijd om de trappers heen. SPD sandalen met afgesneden bovenwerk vind ik ook zo'n drastische oplossing.

Wie vult ff dit gat in de markt?

Erik.

bikelike schreef:Geweldig, die VP-813!

Nu we het toch over pedalen hebben: ik zit al langere tijd te broeden op een mogelijkheid om met blote voeten te fietsen. Wat enigzins werkt is om een stuk stevig foam (van een oude slipper of isolatiemat) met elastiekjes aan de pedalen te bevestigen. Dunne elastiekjes zijn makkelijk te verzinken met een insnijding, dus daar heb ik geen last van.

Ik krijg dan wel egale bruine voetjes, comfortabel is het niet. Mijn voeten klauwen de hele tijd om de trappers heen. SPD sandalen met afgesneden bovenwerk vind ik ook zo'n drastische oplossing.

Wie vult ff dit gat in de markt?

Erik.
Ik zou voetgrote fakir bed pedalen knutselen, met verstelbare spiegels om ook de onderkant van je voeten in de zon te kunnen zetten