Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tentipi - Forum Wereldfietser

tentipi

Hoi,

heeft er iemand ervaring met een tentipi, met name de tapp varrie 5 cp.

Ik ben me aan het orienteren op een tent en deze lijkt ideaal voor ons.

Stahoogte, 4 personen, redelijk licht en geen overbodige dingen,

Of weten jullie nog en andere tent die aan onze vraag voldoet.

groetjes Marion
Da's een hele fijne tent! Voor 4 precies groot genoeg voor mensen met bagage, de fietsen kunnen wel buiten. Zelf heb ik de Arran in kunststof (van 2004) vanwege het gewicht: perfect voor 2 met fietsen!
In m'n eentje ook meegesleept in Nederland, maar wildkamperen is toch wel wat lastiger dan met een eenpersoons.
Je moet overigens wel rekening houden met weinig ruimte, maar dat versterkt het kampeergevoel :wink:.

Spullen gaan het makkelijkste in de hoeken (buitenzijde van de binnenkant), en daar binnenin kun je dan heerlijk slapen.

Hoe lang duurt het opzetten? Is wel wat anders dan een reguliere boogtent ;)

Als het wat tegen zit of als je het rustig aan doet, dan een kleine 10 minuten (heej, je bent immers op vakantie!).

Zou je het in een wedstrijdje doen en de tent door-en-door kennen (zoals de opzettijd van iedere tent door de fabrikant opgegeven zal worden dus), dan is het binnen 3 minuten.

Namelijk:
* 4 hoeken in de grond
* stok bevestigen (bij model Arran even op de ventilatie letten, bij Varrie hoeft dit niet)
* andere 4 punten vastzetten
* spanning regelen
* evt. stormlijnen vastzetten (> windkracht 5 a 6. dan wordt het prettig)
* ventilatie regelen

Ik spreek nu over het kunststof model zonder binnentent of bijbehorend grondzeil. Dat is het handige van deze tent: je kunt zelf kiezen wat je neemt/nodig hebt.

Het lijkt mij toch dat je minimaal een grondzeil meeneemt, anders lig je met je matje in het gras.
Alles bij elkaar zit je dan op meer dan 10 kilo!
En als je de binnentent neemt zit je al gauw op meer dan 1500€.
Maar dan heb je wel een geinig uniek exemplaar!

we hebben vrijdag een demonstratie van de varrie en de nibba, lichgewicht variant.
Ik houd jullie op de hoogte..........
Maar het klinkt wel heel erg comfortabel...........

Kijk even op de site van Karel en Ria:
http://home.planet.nl/~karel.das/uitr.htm
volgens mij hebben zij zo'n tipi meegenomen naar Noorwegen

Grondzeil zou ik in dit geval wel willen hebben, binnentent niet, want het is immers een katoenen tent. En een binnentent verkleint de leefruimte in deze tenten. Met binnentent lijkt me het formaat 5 te klein voor 4 (als je je fatsoenlijk wilt kunnen bewegen).

Zelf gebruik ik 'm juist met 2 of 3 soms alleen. Dan neem ik een zeiltje mee voor de helft van de oppervlakte. In de andere helft kunnen dan de fietsen staan.
Enig nadeel van de kunststof versie zonder binnentent is toch het condens, maar de 7-persoons is 's winters voor 4 personen luchtig en waterdicht genoeg in de katoenen versie.

na een uitgebreidde demo vandaag, ze hadden een stapel tenten bij zich......
bleek het nog mooier als de folder. Na een keer meehelpen opzetten van de varrie 7 kon Jeroen de varrie negen in 6 minuten alleen opzetten. daarbij wist hij niet dat ik op mijn klok keek en ging het dus nog langzaam. De tent afbreken en helemaal inpakken ging met de klok in 2 min 20 met drie man.

De tenten zijn erg ruim, je hoeft geen binnentent mee en zoals robert terecht opmerkt is een grondzeil dan wel handig.

Het feit dat de beluchting zo goed is maakt de tent erg comfortabel en we zijn om , welke het wordt de 7 of de 9 weten we nog niet maar de tent wordt een tentipi.

Met alle lof voor de mensen van moosecamp die goed gedomstreerd hebben.

Nu op zoek naar luchtbedden en dan de keuze maken welke maar tent daar het beste bij past.......

wereldreis schreef:Nu op zoek naar luchtbedden en dan de keuze maken welke maar tent daar het beste bij past.......
Kijk eens naar de Exped-matrassen. Prima luchtbedden, klein, licht en isolerend. Wel prijzig maar in Duitsland bestellen scheelt al een aantal euro's.

Licht luchtbedje... voor niet al te veel?

480 gr / € 30,-
http://www.perrysport.nl/product/outdoo ... /zoek_yes/

...en een handig licht klein pompje
http://www.perrysport.nl/product/outdoo ... /zoek_yes/

misschien is het iets

Met het gewicht in het achterhoofd zou ik zelf wellicht willen opteren voor een Nibba of Vagge 7 Light met binnentent. Warmteproblemen zullen er niet zijn denk ik. want je trekt van plek naar plek. Dus overdag tijdens het heetst van de dag zit de tent lekker achterop en pas 's avonds als het wat minder warm is zet je 'm op.

Met deze 2 modellen zit je op zo'n 2 kg p.p., waarbij de Vagge nog het lichtste is. Elke kilo die niet mee hoeft, is mooi meegenomen :wink:.

De Varrie met grondzeil is toch zo'n 3 tot 3,5 kg p.p. en dus de helft tot 2x zwaarder dan de andere 2 modellen...

we zullen op plekken ook wel blijven staan denk ik............Ik zie mij niet alle dagen fietsen drie maanden aan een stuk.

Een katoenen tent ademt en dat voelt wel heel fijn..............

We zijn ook aan het kijken voor andere vakanties want je koopt zo'n tent niet voor een jaar.

Misschien gaan we gewoon eens een nachtje proefslapen.........dat kan namelijk.............
We hebben de Tentipi Varrie 5 Light dit voorjaar gekocht en inmiddels zowel op onze vakantie in Noorwegen als in Nederland beproefd met in beide landen behoorlijke hoeveelheden regen. Het model (de ruimte en de stahoogte), de compactheid (met binnentent in een rackpack op te bergen), de snelheid en het gemak waarmee de tent is op te zetten (1-stoks model); allemaal helemaal ok. Maar... :(
De tent lekte van begin af aan. Alle naden en stiksels van de buitentent moeten allemaal met een dichtingmiddel worden behandeld. Kost je een middag. Meteen doen, anders slaan de naden en stiksels echt door! Het ergste komt nog.
We hadden behoorlijke lekkage. Bij een hevige bui komt (spat?)water via de 3 ventilatiesleuven aan de onderzijde van de tent naar binnen. Als deze openstaan kun je ze, als je een binnentent gebruikt, niet sluiten. De ritsrunner zit n.l. aan de binnenzijde van de buitentent en is niet te bereiken. Bovendien is niet ventileren eigenlijk geen optie vanwege verergering van condensvorming. Mocht je toch de openingen willen afdekken dan moet je de regen in en van buitenaf de windflappen van de ventilatieopeningen sluiten.
De condensvorming is bij de lichtgewicht uitvoering behoorlijk erg en het naar beneden lekkende condenswater loopt via de ventilatieopening van de binnentent naar binnen.
De binnentent is in de nok voorzien van een met hordoek voorziene ventilatieopeningen met een straal van zo’n 50 cm. Bij hevige regen en condensvorming spat de condens door de slagkracht van de regen van de buitentent door het hordoek de tent in.
De ventilatieopening in de nok van de buitentent is niet te gebruiken als je regen verwacht. Dus ‘s nachts en bij afwezigheid sluiten, m.a.g. verergering van condensvorming.
De kachelpijpslurf is voorzien van een klittenbandsluiting. Deze sluiting moet bij het niet gebruiken naar buiten gevouwen worden en je moet opletten dat door hevige wind en regen de slurf niet naar binnen gaat staan. Anders krijg je gegarandeerd ook lekkage via het klittenband.
Na in totaal 4 weken kamperen vallen in het doek van de binnentent kleine gaten. Dit doet zich voor nabij de deuropening. De oorzaak is mij volstrekt onduidelijk, maar het lijkt er op dat je er gewoon van af moet blijven.
Ik ben ernstig teleurgesteld in de tent, zeker gezien de prijs :evil: .
De tent is nu voor de 2de keer terug naar de importeur. Ik ben benieuwd naar de afhandeling. In Noorwegen sprak ik een Duitser met een Varrie cp (katoen-polyester model). Ook lekkageproblemen. Hij heeft inmiddels de derde tent en is nu eindelijk van de problemen af.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.
Karel Das

dank je voor je antwoord..........

wij gaan binnenkort als het nog te regelen is proefslapen.
Ik zal dit zeker eens met hun bespreken............

groetjes marion