Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanje met kinderen - Forum Wereldfietser

Spanje met kinderen

Deze zomer is nog niet echt voorbij en ik ben al aan 't plannen voor volgend jaar, en zelfs voor het jaar daarna. Dan staat onze volgende grote reis te gebeuren: twee maanden Spanje, met de kinderen. Tegen dan zijn ze alledrie zelfstandig fietsend en de jongste sterk genoeg om zo'n reis aan te kunnen. Maar te zwaar wil ik het voor hen toch niet maken. Dus ben ik op zoek naar een route van ongeveer 1500 tot 2000 km die niet te bergachtig is. Of vraag ik nu al iets onmogelijks? Kent er ook iemand interessante literatuur over Spanje om ons op de reis voor te bereiden? En tot slot: hoe geraken we in Spanje? Het vliegtuig zie ik echt niet zitten. Ik heb namelijk geen zin om vijf fietsen te gaan demonteren en het risico te lopen dat er uiteindelijk één beschadigd wordt.

Waar zitten de Spanje-kenners? (Bert? Raul? anderen?)

Geert
Geert Dewit schreef:Deze zomer is nog niet echt voorbij en ik ben al aan 't plannen voor volgend jaar, en zelfs voor het jaar daarna. Dan staat onze volgende grote reis te gebeuren: twee maanden Spanje, met de kinderen.
Geert
Ik wil je niet ontmoedigen, maar als ik met kinderen ging fietsen, zou ik zelf eerder voor Frankrijk kiezen. Veel meer campings, meer leuke riviertjes om langs te fietsen en in te zwemmen, veel meer wegen van verschillende moeilijkheidsgraad. Ik neem aan dat je in juli of augustus gaat, dus dan is het ook nog eens vreselijk heet. Maar goed, dat heb je waarschijnlijk zelf ook allemaal bedacht en jij weet het best wat je kinderen leuk vinden. Maar ik vind Spanje altijd een heel pittig fietsland met accommodatie die vaak ver uit elkaar ligt en soms desolate, eindeloze etappes...

Dag Peter,

Desolate, eindeloze etappes, hitte en het gebrek aan accommodatie schrikken ons niet helemaal af. (Vorig jaar hebben we drie maanden in Hongarije en Roemenië gefietst. We zijn wel wat gewoon.)
Frankrijk is echter voor ons, Belgen, geen onontgonnen gebied meer. Het ligt ook niet zo ver af. Dus beter geschikt voor een kortere vakantie van enkele weken. Maar het blijft wel één van mijn favoriete fietslanden. Spanje is echter nog totaal onbekend. Vandaar de drang om ginder de sfeer ook eens te gaan opsnuiven.

Iemand een voorstel voor een 'zachte' route om de Pyreneeën over te steken? Ik wil nl eventueel wel de Frans-Spaanse grens overfietsen. Het transport hoeft dus niet noodzakelijk helemaal tot in Spanje te gaan.

Geert

In welk jaargetijde ga je? Dat maakt zowel uit voor de te kiezen route, als voor de mogelijkheid vervoer per fietsbus te regelen. In de huidige 'dienstregeling' van Cycletours zit een mogelijkheid om naar Pamplona te gaan. Maar deze bussen rijden alleen in de zomer. Er zijn ook andere maatschappijen (ik meen uit Duitsland) die wellicht die kant op gaan. Verder zou je kunnen onderzoeken of de autoslaaptrein naar Avignon je verder helpt. Deze heeft geloof ik ook een fietstreinstel. Verder boemelen richting grens lukt wel.

Aan de oostkant van de Pyreneeën is een niet al te hoog verkeersluw pasje dat Paul Benjaminse in het boekje 'Fietsen naar Barcelona' heeft beschreven. Misschien kun je dat in de bieb kopiëren. Aan de westkant ken ik het minder goed, maar desnoods kun je een stukje de trein pakken.

Misschien is fietsen langs de Duero/Douro een idee? De bovenloop van de Ebro is ook leuk om te doen. Verder is het de moeite op zoek te gaan naar de 'Vias Verdes'. Dat zijn voormalige spoorlijntjes die zijn herontwikkeld als voet/fietspad.

Naar mijn smaak zijn er aantrekkelijke mogelijkheden genoeg om te fietsen in Spanje.
Misschien heb je wat aan de volgende suggestie:
Starten in PN de Ordesa en via de volgende route naar Teruel:
http://www.amigosdelciclismo.com/rutas/ ... norteasur/
Vanuit Teruel bijv. langs de Via Verde Ojos Negros naar Valencia.
Die heb ik zelf gefietst en vond ik erg mooi.
En dan verder? Heel Spanje heeft dergelijke mooie routes. De genoemde site van Amigos de ciclismo kan een aardig startpunt zijn. Wel in het Spaans....

Ik weet niet wanneer je wilt gaan maar wij hebben voor Catalonie vaak de fietsbus naar Perpignan gebruikt. Om over de Pyreneeen te komen kan je het "pasje van Benjaminse" (dat overigens nog behoorlijk steil is maar niet zo hoog) nemen of de hogere maar niet echt steile Col de Ares aan het eind van het mooie dal van de Tech. Je kunt daarna kiezen voor een prachtige rustige weg over Ripoll en Guardiola de Bergueda naar het erg mooie natuurpark Cadi waar je ook heel mooi kan wandelen en/of het leuke vulkaangebied ten oosten van Olot. Er zijn in dit gebied voldoende campings op korte fietsafstanden, maar vlak is het er natuurlijk niet.

Groet Ronald

Vanaf de Costa Brava loopt een mooi vrijliggend fietspad via Girona naar Olot, de Via Verde del Carrilet. Het pad loopt verder tot aan Ripoll. Nagenoeg vlak (af en toe een klein kort klimmetje daargelaten) en goed te doen voor kinderen (kwam onderweg heel wat gezinnen tegen).
Zie http://www.viasverdes-ffe.com/
Het natuurpark Garroxta bij Olot is een mooi vulkanisch gebied met een aantal campings, niet al te steile hellingen, zwaarte vgl met Zuid-Limburg.

De Sierra de Cadi is mooi maar desolaat, flink klimmen, weinig winkeltjes of accomodaties onderweg, misschien wat te zwaar.Zie ook verder mijn website voor een verslag (wordt nog aan gewerkt). Foto's en filmpjes van de tocht kan je alvast hier bekijken.
Afbeelding

Hi Geert,

Heb je je bericht ook al bij www.fietsenmetkinderen.info geplaatst?
Zo niet, dan zou ik dat zeker doen.

Groet, Rena :wink: