Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zon zuivert water - Forum Wereldfietser

Zon zuivert water

Sodis solar disinfection is ook handig voor fietsers (zie posting)

Die methode vind ik volstrekt onbetrouwbaar!
62%
13
Wat heb ik als fietser eraan?
10%
2
Ik ga het eens proberen.
10%
2
Handig en toch gemakkelijk (B.P.)
19%
4

Vul doorzichtige plastic flessen met vuil water en leg ze zes uur in de zon en je hebt schoon drinkwater. De utraviolette zonnestraling doodt alle microben, waaronder de e-coli bacterie die diarree veroorzaakt, waaraan jaarlijks 2,5 miljoen mensen overlijden. Als het water 50 graden of warmer wordt, is slechts een uur in de zon genoeg.
Dit alles stelt het Zwitserse instituut voor milieuonderzoek en -technologie EAWAG.
Deze solar disinfection (Sodis) is feitelijk al oud, maar werd weinig meer gebruikt.
Zie meer over zon zuivert water: www.sodis.ch

ooit een fles mineraalwater twee dagen mee de woestijn in genomen. Fles was 's morgens vers en geseald gekocht. Na twee keer opgewarmd te zijn tot 50 graden ruikt en smaakt het naar rotte eieren en durfde ik het alleen nog te drinken omdat ik toch al aan de antibiotica zat....

Die smaakverandering ligt waarschijnlijk aan het plastiek van de fles (degradatie van kunststof onder invloed van UV-straling denk ik).

Ik heb ooit een studentenjob in een kiemvrije omgeving gedaan en al het eten en drinken dat we tijdens onze koffiepauzes wilden nuttigen, moest een aantal seconden in de UV-kast liggen. Wafels die in een doorschijnende plastieken verpakking zaten smaakten daarna ook helemaal anders (de smaak veranderde van lekkere wafel naar een wafel die beschimmend is).
Bij voedsel in een niet-doorschijnende plastieken verpakking trad geen smaakverandering op.

Je doodt welliswaar de bacteriën maar dat is slechts voor korte tijd. De vervuiling (lees: datgene waar de bacteriën zo dol op zijn) blijft in het water aanwezig waardoor bacteriën ook weer snel terug kunnen komen.

Overigens is de e-coli bacterie zelf niet schadelijk maar dient deze als graadmeter voor de aanwezige wel schadelijke bacteriën die zich doorgaans verhoudingsgewijs tegelijkertijd in het water bevinden.
De meningen over de betrouwbaarheid zijn nogal verdeeld, lijkt me meer een middel voor noodgevallen.
Kwam bij een zoektochtje over de methode bij een andere site uit: http://solarcooking.org/.
Als je toch dingen met de zon wil doen staan hier een aantal leuke dingen op. Niet alleen over veilig water.

Misschien is dit een beter optie, als je UV wilt gebruiken

http://www.steripen.com/

Groet,

Stijn