Additionally, paste this code immediately after the opening tag: is 28 inch geschikt voor slechte wegen? - Forum Wereldfietser

is 28 inch geschikt voor slechte wegen?

Wij willen in maart in Argentinië gaan fietsen. Waarschijnlijk loopt de route van Buenos aires naar Santiago. Ik heb een giant custom super light (28 inch) en vraag mij af of mijn fiets voor deze tocht geschikt is. Wie heeft er een idee hoe de wegen op de route zijn? En heeft er iemand ervaring met 28 inch op slechte wegen? (wat voor wegen dan?)

Groetjes Nicole

Hoi Nicole,

Mijn ervaring is dat het het best gaat. Zorg voor de breedste banden die om je velgen en tussen de forken past. Dan kan je op slechte wegen met iets lagere bandenspanning rijden. Op deze manier kan je leuk op gravel rijden. Mijn mening is dat met slechtere wegen dan gravel je beter uit bent met een ATB. De wegen in argentinië ken ik niet maar dat mailen andere mensen je wel.

Groeten, John.

johntelleman schreef:Dan kan je op slechte wegen met iets lagere bandenspanning rijden.
Ik kan dit helaas niet beamen. Het is sinds ik altijd met keiharde banden rij dat ik nooit meer problemen heb met banden. Door met slappe banden te rijden belast je de wangen van de band namelijk extra. Als je vakantiebagage bij je hebt heb je meestal alle druk in de achterband nodig om nog enigszins lekker over asfalt te rollen en op onverharde wegen niet bang te hoeven zijn dat de stenen doorslaan.
Overigens klinkt een fiets die "super light" heet mij niet erg geschikt in de oren voor een tocht in verre onherbergzame streken, maar ik kan me vergissen, wie weet.
Met 28" kun je overigens goed over hobbelwegen rijden, maar dat is afhankelijk van het totaalgewicht en de mate van beroerdheid van de weg. 26" is wel iets geschikter. Voordeel van 26" is ook de verkrijgbaarheid van banden en evt velgen als het echt fout gaat.
Wel heel belangrijk - ook bij 26" - is dat je achterwiel goed strak gespaakt is; bij fabrieksfietsen mankeert het hier wel eens aan.
Groeten, Leon

Ik rij met 28" rond (in Europa en grotendeels verhard), maar vraag me (ook) af als ik meer onverhard wil gaan rijden of ik dan persé 26" moet hebben. Mijn fiets bevalt namelijk erg goed en een andere fiets kost altijd weer geld . Van die zachte banden lijkt me geen goed idee, ook eerder kans op lek rijden dan.
Wat betreft andere banden, ik heb het idee dat ik tot maximaal 42 mm band-breedte kan gaan... zou dat al een stuk helpen en voordeel opleveren?

groet,
Anneke

Hallo Nicole,

Wat er mogelijk is met 28" hangt sterk af van de kwaliteit van de velg en naaf en de kwaliteit en het aantal spaken.
Evenzeer belangrijk is hoe met deze materialen een wiel gemaakt is. Het is mogelijk met uitstekende materialen matige (understatement) wielen te bouwen terwijl er ook zeer acceptabele wielen gemaakt worden met minder hoogstaand (nog een understatement) materiaal.
Ik fiets ook met 28", handgemaakt. Mavic T520 velgen, XT tandemnaven, voor 40 en achter 48 spaken en daar durf ik wel een tochtje over onverhard mee aan. Els Schaap en Dick Verschuur zijn tenslotte ook op 28" de halve wereld rondgefietst......

Blijft de vraag, of de Giant Custom Super Light op zich een juiste keuze is voor zo'n tocht.... Is het de bedoeling om met "volle bepakking" te fietsen? Dan lijkt me de opmerking van Leon terecht, de naam suggereert al dat deze fiets niet gemaakt is voor het doel waarvoor jij hem wilt gebruiken. Dan zou de naam iets in de trant van "Super Strong" moeten zijn....

Ik ben niet op de hoogte van de kwaliteit van de wegen op de route die jullie gaan fietsen. Maar alleen als het mogelijk zou zijn een route te plannen die voor het overgrote deel uit behoorlijke, verharde wegen bestaat en je geen 30 kilo bagage hoeft mee te sleuren, zou ik het wagen op deze fiets. Anders zou ik hem denk ik toch maar inruilen.....

Op wat voor fiets dan ook: Ik wens jullie een bijzonder leuke tocht!

Met vr. groet, Dick.

--- Mens, ga toch fietsen! ---

Leon schreef:
johntelleman schreef:Dan kan je op slechte wegen met iets lagere bandenspanning rijden.
Ik kan dit helaas niet beamen. Het is sinds ik altijd met keiharde banden rij dat ik nooit meer problemen heb met banden.
Oeps, ik zie nu pas dat John dast schreef. Als John het heeft over harde banden dan heeft hij het ongeveer over beton 8) . Dus een iets lagere bandenspanning bij John komt overeen met behoorlijk harde banden bij de meeste mensen. :)
Groeten, Leon

Goh wat een gezwam over die banden!

Leon begrijpt wat ik bedoel. met supersmalle banden met 8 bar op groffe gravel lijkt mij geen lol aan. En met zacht bedoel ik ook geen 2bar maar 4 0f 5 of zo. Op deze manier veert de band een beetje terwijl je nog lang de velg niet raakt. De wangen zijn tegenwoordig zo sterk dat ze kleine stukjes met minder druk best overleven. Door de iets lagere druk neemt naast het comfort ook de grip toe.

Nicole, je kan altijd proberen. Breng je banden op maximale spanning en zoek een slechte klinkerweg op. Daarna één bar er uit en nog eens proberen.

Groeten, John.
Nicole,

Ik rijd met mijn Giant expedition (28"), goede banden (Schwalbe Marathon XR) en bepakking desnoods dwars door het bos, en de ultieme test is een rondje kasseien (kinderhoofdjes) om Brussel. Dat is dus het probleem niet, al zul je misschien iets vaker een spaak breken dan op een ATB, en je wielen wat rapper verslijten.

Net als de anderen lijkt me jouw fietsje echter wel wat 'light' uitgevallen voor je tocht...

Groetjes,

Astrid

Ik sluit me aan bij Dick. Met 28" rijd je de hele wereld rond. Mits niet te smal
De Giant Custom Super light ken ik niet. In tegenstelling tot de anderen denk ik dat je er een heel eind mee kan komen. Zorg voor goede wielen en een goede crankas, de rest kachelt wel mee. Met mijn oude Peugeotje die ik tweedehands voor 150 dollar heb gekocht (mijn vorige fiets was onderweg gestolen) heb ik heel wat afgefietst.
Je schrijft niet welke route je wilt rijden. Van Buenos Aires naar Santiago kan je over prachtig geasfalteerde wegen rijden. Ik ben ook van BA naar Santiago gefietst (en daarna verder naar het noorden), maar via Vuurland, dwars door Patagonie en slingerend over de Andes en over de beroemde Ruta 40 en Caretera Austral (hoewel die laatste tegenwoordig helemaal verhard schijnt te zijn, maar destijds was het nog een dirtroad). En dat allemaal op 28" en die oude Peugeot.
Al die verhalen over noodzakelijk fietsmateriaal zijn voor een fors deel kletskoek, vind ik. Wat ik al schreef: goede wielen, banden flink oppompen (inderdaad zoals John al meld 4-5 bar; en Schwalbe marathon is een prima band) en gewoon gaan fietsen

Jammer dat men ook in dit forum weer vervalt in wat Theo Jorna terrecht als materiaalkletskoek beschouwt. Dit gaat toch volkomen voorbij aan de essentie van het vakantie houden op de fiets, n.l. plezier hebben van het niet op kantoor zitten, lekker buiten zijn en met andere mensen en culturen in contact komen ? Dat je wielen en banden in orde moeten zijn o.k., daar zal ieder het over eens zijn, maar de rest is hoofdzakelijk irrelevant. Ik rijd meestal op een Giant cusom, altijd met veel plezier en zonder noemenswaardige problemen, die krijg alleen als je teveel baggage meesleept, (wat overigens zo'n 90% van alle fietsreizigers doet!). Gezondheid is het enige wat echt telt, de rest los je onderweg wel op, veel plezier!

Marcel

De Giant CSL (Custom Super Light) is het directe broertje van de Expedition. Zelfde frame en dragers. Dus als een Expedition het kan, dan kan de CSL het ook. Het verschil zit hem in een aantal onderdelen. De naven en derailleurs zijn bij de CSL, in tegenstelling tot de Expedition, van Shimano Deore. De velgen zijn echter weer dezelfde.
Ik heb geen problemen gehad met de Giant CSL (uit het jaar 2000). Ongeveer 16.000km mee gefiets en ook met volle bagage onverhard. Het lijkt me best kunnen, al zullen er wel sterkere wielen te vinden zijn. Misschien is dat een optie, de wielen wisselen tegen sterke handgebouwde.

Wat mijn velgen deed slijten waren de Magura remmen.

Heb net gefietst met Giant Terrago FS1 Mtb met 26inch wielen uitgerust met bagagedragers voor en achter door Argentinie via Cordoba naar Chili, alwaar ik via Santiago nu zuidwaarts fiets. Veel mensen rijden hier op mtb´s en dus kun je hiervoor ook vrij makkelijk onderdelen vinden, waaronder dus ook 26inch wielen/banden. Kwaliteit van de wegen wisselt sterk, soms goed asfalt, maar ook zandwegen met grote stenen.
Vooral bij afdalingen met grote gaten/stenen ben ik wel blij dat ik stevige wielen heb met schokbrekers.

Okay, mijn visit to argentina is wel enkele jaren geleden, maar toch dit:

In de streek rond Jujuy kan je prachtige fietstochten doen, maar de wegen zijn vaak zeer afwisselend... Eveneens is er niet in elke stad een goede fietsenwinkel, hou daar rekening mee!

Maar: een prachtig land, met prachtige mensen!

/moderated:
Gaarne geen afbeeldingen plaatsen in de signature.