Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Na fietsbreuk , fietsverversing - Forum Wereldfietser

Na fietsbreuk , fietsverversing

Vorige maand is mijn jeugdfiets in 2 stukken gebroken (rooie sparta, ATB model) aan de trapas. Die heeft 11 jaar meegegaan en ik ben daar 3 keer mee op reis geweest (Ardennen, Rondje henegouwen-noord-Fr en Elzas). Nu zal dit voor ervaren wereldfietsers zoals jullie niet zo spectaculair lijken, maar ik vind een fietsvakantie heel erg leuk en wil daar dus een beetje op letten als ik een nieuwe fiets koop.

Misschien eerst een korte schets waar ik de fiets dus wil voor gebruiken. Eerst en vooral om er elke dag +- 14 km mee te doen naar mijn werk. Ook ga ik elke zomer op fietsvakantie en de lengte van die vakanties naamt alsmaar toe. Nu dacht ik, ik koop toch een nieuwe fiets, zijn er nu dingen die wel handig/beter zijn om te kopen of op te letten ivm. het feit dat ik daarmee op vakantie wil gaan, of zijn de fietsen waarmee je elke dag deze afstand doet ook wel goed genoeg voor een fietsvakantietje van zeg maar 500-1000 km ?

Vorige week heb ik een bezoek gebracht aan een lokale fietswinkel die mij werd aangeraden door veel van mijn werkende collega's. Deze verkoopt thompson en batavus fietsen, maar ik wil mij niet echt laten vastpinnen op een mark.

Ikzelf heb volgende wensen/bemerking/ideeën , misschien dat jullie dit kunnen beamen of juist tegenspreken.
  • Zijn rollerbrakes de moeite waard ?
  • Een naafdynamo lijkt mij een super uitvinding, maar zijn er ook mensen die hier zeer lsechte ervaringen mee hebben ? Halogeen is ook zeer leuk.
  • Ik ben voorstander voor een minder # binnenversnellingen, omwille van het feit dat dit onderhoudsvriendelijker zou zijn, maar kan hier ook een grotere afstand mee gefietst worden (mijn oude had 7 versnellingen, lukte ook prima)
Zoals jullie kunnen lezen ben ik eerder sporadisch fietser, maar een beetje op zoek naar goede raad die niet uit de monde van een verkoper komt. Misschien dat ik die hier kan vinden ?
Pieterjan Heyse schreef:... ik vind een fietsvakantie heel erg leuk en wil daar dus een beetje op letten als ik een nieuwe fiets koop.
... om er elke dag +- 14 km mee te doen naar mijn werk. Ook ga ik elke zomer op fietsvakantie en de lengte van die vakanties naamt alsmaar toe ... fietsvakantietje van zeg maar 500-1000 km ?
rollerbrakes?
... maar kan hier ook een grotere afstand mee gefietst worden (mijn oude had 7 versnellingen, lukte ook prima)
Hoi,
Een nieuwe fiets kopen is altijd leuk; vooral als je oude zijn tijd gehad heeft en je er tevreden over was!
Nu schets je wel twee verschillende doelen: woon-werk en vakanties van misschien wel meer dan 1000 km.
Punt is dat 7 versnellingen (in de naaf, met mag ik hopen een dichte kettingkast) en rollerbrakes prima zijn om door weer en wind naar je werk te fietsen. Maar op vakantie kom je met 7v waarschijnlijk te kort en rollerbrakes worden te warm in lange afdalingen die je vast gaat meemaken (gevaar voor vastlopen).
Op vakantie zijn de meesten erg gelukkig met minimaal 21 versnellingen; velg- of schijfremmen hebben veel minder last van warmlopen. Nadeel van fietsen met velgremmen en een open ketting is de veel grotere slijtage en de behoefte aan onderhoud als je zulk een fiets in de regen en pratsj gebruikt. Met het weer van deze week doe je zulk een fiets wat aan!
Probleem dus? Nee. Is er namelijk iets wat je tegenhoudt om 2 fietsen te kopen? Eentje voor de vakanties en de vele dagen woon-werkverkeer dat het droog is. Een andere voor de dagen met slecht weer en pekel op de straten. Dat je je vakantiefiets niet veel in de nattigheid gebruikt betekent dat je er niet zulke hoge eisen aan hoeft te stellen, waardoor je meer dan genoeg geld overhoudt om voor bijvoorbeeld 250 euro een fraaie tweedehands stadsfiets te kopen. Door de mindere slijtage aan de vakantiefiets spaar je in de loop van de tijd ook nog een fors bedrag aan onderhoud uit. Bovendien scheelt het veel onderhoudswerk aan de vakantiefiets. Nog een voordeel is dat je een goedkopere fiets hebt die je best ergens durft te stallen met minder diefstalrisico én dat je een tweede fiets hebt voor als er iemand op bezoek is. Veel voordelen dus 8)
Je moet alleen voldoende plek hebben om een extra fiets te stallen.
Je begrijpt ondertussen vast dat ik meer dan 1 fiets heb!
Succes en fiets ze,
Leon

Inderdaad, ik heb slechte ervaringen met rollerbrakes. In afdalingen lopen ze zeer snel warm en verliezen ze een groot deel van hun kracht. Ik raad ze niet aan, ze zijn enkel geschikt om zonder bagage wat rond te fietsen in niet al te bergachtige streken. Verder lijken 7 versnellingen mij wat weinig als je het 'grote' werk wil aanpakken.
Pieterjan Heyse schreef:...Eerst en vooral om er elke dag +- 14 km mee te doen naar mijn werk. Ook ga ik elke zomer op fietsvakantie en de lengte van die vakanties naamt alsmaar toe. Nu dacht ik, ik koop toch een nieuwe fiets, zijn er nu dingen die wel handig/beter zijn om te kopen of op te letten ivm. het feit dat ik daarmee op vakantie wil gaan, of zijn de fietsen waarmee je elke dag deze afstand doet ook wel goed genoeg voor een fietsvakantietje van zeg maar 500-1000 km ?
Hoi Pieterjan,

Het is precies wat Leon je al vertelde: Voor je woon- en werkverkeer is een tweedehands fiets een prima oplossing. Die 14 kilometers kan men zelfs steppen! Geen grote investering dus.

Met vakantie op de fiets is wel wat anders. Zelf heb ik onderlaatst een Trek X600 aangeschaft. Een prima vakantie fiets. Om bij Trek te blijven, overweeg eens de T300. Ook een prima fietsie om op vakantie te gaan. Ik praat hier dan over vakanties tot om en nabij de 2000 kilometer.

Veel is ook afhankelijk van het wegdek dat je berijden wil en het aantal kilo's dat je aan je fiets wil hangen. Als je op dit forum wat meer informatie wil geven over wat voor soort vakanties jij in gedachten heb, kan men je misschien beter adviseren over een fiets die bij jou past. Er zijn veel goede fietsen te koop, maar er zit ook genoeg rommel tussen.

Op vakantie met 7 versnellingen? Nah...

http://www.trekbikes.com/home.jsp

Groetjes,

Dick R.