Additionally, paste this code immediately after the opening tag: minder leuke ervaringen? - Forum Wereldfietser

minder leuke ervaringen?

Ik maak af en toe minder leuke dingen mee op de fiets.

Paar voorbeelden

Ik ben bezig met klimmen als er keihard toeterend een duitse auto naast mij komt rijden.
De chaffeur maakt 'grappige' opmerkingen waar de hele familie hartig om moet lachen.
Als het zoontje probeert water over mijn rug te gooien stop ik.

In Frankrijk vraag ik in mijn beste frans de weg aan twee fietsers, type 'het moet licht en Italiaans'.
Mijn fiets wordt ge-inspecteerd, type 'no bullshit en goedkoop graag' en schijnbaar afgekeurd.
De twee overleggen kort in het nederlands en proberen mij vervolgens de verkeerde kant op te sturen.

In nederland peddel ik op een fietspad als er uit een auto een leeg blikje tegen mijn rug wordt gegooid.
Paar minuten later komt dezelfde auto mij tegemoet en wordt met een halfvol blikje mijn voorwiel geraakt.

Op mijn racefiets gekleed in strak plastic heb ik nog geen soortgelijke dingen meegemaakt.
Moet ik mijn oude vakantiefiets pimpen en geen normale kleren meer dragen?


Ik vraag mij af jullie ook weleens soortgelijke ervaringen hebben.

Tsja, dat zijn inderdaad rotervaringen. Raar ook eigenlijk, de wereld wordt steeds gekker!

Ik snap ook niet waarom mensen dat doen en nog leuk vinden ook... de verloedering van de maatschappij.

Tijdens onze fietsvakanties hebben we (nog) niet zulke dingen meegemaakt. Ja, wel af en toe een beetje van de weg gereden, maar niet echt expres heb ik het idee.

Daarentegen zijn we al duizend doden gestorven op de fiets naar ons werk! Mensen stoppen gewoon midden op het fietspad, terwijl ze je wel zien aankomen of rijden gewoon helemaal lekker door en moet je vol in de remmen.
Iedereen wil gehaast naar huis, dus die fietser kan nog wel even van z'n sokken gereden worden. Driedubbel op het fietspad rijden in het gangetje van een slak, zodat je er niet langs kunt.
Overstekend wild in de vorm van bellende mensen met oogkleppen... Vrachtwagens die gewoon nog maar even door rood banjeren....
Mensen die hun auto half op het fietspad parkeren en dan een paar bouviers eruit laten springen....

Moet ik nog even doorgaan?

Maar qua vakanties overheersen gelukkig de leuke ervaringen en blijven we vrolijk doorgaan!

Lekker genieten en bij jezelf denken dat jij wel een goed hart hebt en zoiets niet bij een ander flikt.

Succes!

In het overvolle Nederland kom ik op weg naar mijn werk, ook regelmatig idioten in auto's tegen tegen die absoluut geen rekening houden met fietsers. Ik probeer defensief te rijden, maar ik moet zeggen dat het af en toe wel oplucht om je hart te luchten tegen zo'n lomperd die het fietspad blokkeert of mij op een andere manier letterlijk dwars zit. Meestal heb ik na een paar minuten weer spijt van mijn uitbarsting omdat het toch niet helpt en ik mij alleen maar nodeloos ga zitten ergeren.
Wat ik veel vervelender vind zijn de verkeerslichten die extra lang voor dat "blik" op groen blijven staan waardoor ik soms minuten voor een verkeerslicht sta te wachten. Bij mooi weer is dat tot daar aan toe maar in de regen sta je dan behoorlijk te balen. De gemeente Oosterhout heeft een paar verkeerslichten uitgerust met een regensensor die de fietsers bij regen vaker groen licht geeft. (zie fietserbond ENFB) Dat is een goed initiatief dat naar ik hoop meer gemeentes gaan opvolgen.
Tijdens fietsvakanties hebben we eigenlijk geen slechte ervaringen al moet ik zeggen dat het goedbedoelde claxonneren om ons aan te moedigen wel een schrikreactie geeft.

Ronald
hoi,

tijdens onze vlaanderen fietsroute vakantie van afgelopen zomer, werden we in de omgeving van de nederlandse grens op een smalle weg, waar amper 1 auto kan rijden, tot driemaal toe, zo goed als in de greppel gereden door telkens dezelfde auto, de eerste maal was het ergst, omdat we hem wel hoorden komen achter ons, maar we gewoon achter elkaar gingen fietsen, denkend dat elk normaal mens zou vertragen om fietsers op zo'n smal baantje rustig voorbij te rijden, niet dus, volle gas voorbij en zo kort mogelijk, de twee volgende keren hoorden we hem aankomen en stopten we als voorzorg en zetten ons in het gras,
niets aan te doen, er zullen altijd mensen zijn die anderen graag pesten,
groetjes

Och, het kan ook anders. In Amerika word ik tijdens een zware klim op het heetst van de dag gepasseerd door een automobilist. Boven blijft hij om onduidelijke reden op een parkeerplaats staan wachten. Het duurt nog twintig minuten voordat ik flink ploeterend eindelijk boven ben. En wat blijkt, de automobilist heeft rustig al die tijd gewacht om mij een koud drankje aan te bieden. Toen dat leeg was kreeg ik er ook nog een voor onderweg.

Gerd
De wereld is vervuild met een behoorlijk percentage hufters, in alle soorten niet alleen wat fietsers betreft.

Sta je op een fietspad naast een provinciale weg met je telescoop de polder in te kijken dan wordt je ziek van het getoeter. Meestal zo'n boerehufter in een opgevoerd oud japans barrel. ( Een boerehufter is wat anders dan een agrarier met een goede opleiding!)

Sta je statief met 1 poot op het asfalt en er komt zo'n groep klootzakken in reclame kleding voorbij met veel te dikke buiken op veel te dure fietsen, is er een die een schop tegen je statief geeft.
De heren hadden geluk het spul met mijn telescoop van HFL 2700,-- er op bleef staan anders had ik ze met de auto van de weg gereden.

Loop je met een gezelschap van circa 10 volwassenen en 8 kinderen op een bospad wordt er geroepen "Opzij opzij" door twee mountainbikers die met 40 km per uur aan komen scheuren, blijf midden opstaan om de jeugd dekking te geven en ja hoor de "Dame"van het gezelschap knalt tegen mijn rugzak, gaat onderuit het bos in en uit een verwensing die wel bij dit soort reclame kleding mensen past maar zeker niet bij een dame.

Iedere mensen soort heeft zo zijn variaties, mijn streven is om met het aangename deel ervan om te gaan, het niet aangename deel heb ik al genoeg ervaring mee opgedaan en mijd ik zoveel mogelijk.

Zo als Susy Wong zong: Take the sunny side of the street!

Groetjes

Opa Leen

Toch vraag ik me af opa Leen... was dat bospad een wandelpad of een mountainbike pad? ;)

Vanmiddag namelijk ook even naar de mountainbikebaan in Bergschenhoek geweest en daar liep een groep mensen met loslopende bulldogs gewoon breeduit over de fiets- en mountainbikepaden... tsja, dat vind ik dus ook zwaar irritant. :)

Verder heb je zeker gelijk dat er veel aso's rondlopen op deze aardbol! ;)

Grote groepen 'wereld'-fietsers op smalle paden op de Heuvelrug of Veluwe (Hoezo 'wereldfietsers?!) En dan hebben ze ook nog van die overvolle lelijke plastic fietstassen, echt die kleuren zo 1987 ofzo ...Man, ze rijden je zo van de weg... Voor en achtertassen why?....En altijd met een groep...En veel te dure fietsen..En maar kwekken... En dan al die tentjes op een camping...En zitten ze op een terras moeten ze allemaal weer apart betalen... En die wil wel slagroom en die niet....En ze zijn niet vooruit te branden...En maar zuipen hoor als ze op de camping zijn en een herrie....En die fietssturen zo breed, daar past niemand meer naast op t fietspad...En met die branders van ze, de herrie en stank..En spellen kunnen ze niet, kijk maar naar de naam van deze topik...

Nee dat benne geen wereldfietsers! Dat benne ja herrieschoppers..

fietsjunks schreef:Toch vraag ik me af opa Leen... was dat bospad een wandelpad of een mountainbike pad? ;)

Vanmiddag namelijk ook even naar de mountainbikebaan in Bergschenhoek geweest en daar liep een groep mensen met loslopende bulldogs gewoon breeduit over de fiets- en mountainbikepaden... tsja, dat vind ik dus ook zwaar irritant. :)
Ik liep vandaag ook gewoon over een stukje fietspad :D Nederland is een druk landje dus dat je andere mensten tegen komt lijkt me nogal logisch. Gewoon even wat zachter fietsen en genieten van het zonnetje op je gezicht.

Sowiso vind ik fietsen door natuurgebieden in Nederland een verademing. Amsterdam is een stuk lastiger :D

Het lijkt me inderdaad erg vervelend als mensen blikjes etc. naar je toe gooien. Al moet ik zeggen dat ik deze gekken nooit tegenkom en dat ook de meeste mensen wie ik ken er geen problemen mee hebben. Waar vinden jullie deze?

Hoi NurEinTier,

de enig slechte ervaringen die ik heb, is het bekogelen met stenen. De leukste sport in met name islamitische landen.

Tip: Wat ik bij minder leuke ervaringen doe, is eerst naar mijzelf kijken. Immers datgene wat niet klopt aan mijn persoontje kan ik veranderen. Maar het gedrag van anderen is wat lastiger. Je kunt ze hoogstens erop aanspreken en vragen: "Waarom?"

Als je naar jezelf hebt gekeken door de ogen van degene die jou lastig valt en je vindt nog steeds niets vreemds aan jezelf, haal dan je schouders op, tel tot tien en fiets rustig door. :lol:

Wandel pad zeker geen mountainbike pad

HG
Opa Leen

giantus schreef:
fietsjunks schreef:Toch vraag ik me af opa Leen... was dat bospad een wandelpad of een mountainbike pad? ;)

Vanmiddag namelijk ook even naar de mountainbikebaan in Bergschenhoek geweest en daar liep een groep mensen met loslopende bulldogs gewoon breeduit over de fiets- en mountainbikepaden... tsja, dat vind ik dus ook zwaar irritant. :)
Ik liep vandaag ook gewoon over een stukje fietspad :D Nederland is een druk landje dus dat je andere mensten tegen komt lijkt me nogal logisch. Gewoon even wat zachter fietsen en genieten van het zonnetje op je gezicht.

Sowiso vind ik fietsen door natuurgebieden in Nederland een verademing. Amsterdam is een stuk lastiger :D
Dat vind ik ook niet erg! Wij wandelen ook wel eens en soms is het fietspad ook een wandelpad. Maar ik vind het wel vervelend als mensen dan over de hele breedte lopen en er loslopende honden (en ja, ik ben echt een hondenliefhebber) bij zijn, die kriskras over het pad rennen. Je kunt toch ook gewoon de helft in beslag nemen? Dan kan iedereen er gewoon langs.

Oke, Opa Leen! Volkomen aso inderdaad! ;)
Probeer maar eens te fietsen vanaf de Korenbeurs aan de Vismarkt naar de Martinitoren in stad Groningen. Een complete heksenketel van chaotische voetgangers en fietsers. Ze houden geen rekening met elkaar. Het mag een wonder zijn als ik die route heelhuids heb afgelegd. Hoezo Groningen Fietsstad van Nederland????

Als buitenlander probeer ik me goed te integreren in het Nederlandse samenleveing - dat is best moelijk met zo verschikkelijk veel mensen van zo veel verschillende achtergronden, kleuren, meningen en gewoontes!

Ik heb dus een beetje van alles overgenomen en ga in het weekend als volgt op stap:

1. Op een fiets die veel te duur is, met te veel versnellingen en met een verzekeringspremie dat ongeveer 50% van de nieuwwaarde kost en ca. 1/3 van de 2e hands waarde dekt.

2. Ik draag kleding dat gemaakt wordt in een oosterse land waar mensen voor niks werken maar dat voor het Nederlands economie geweldig zijn. Ze zijn binnen 2 weken buiten de mode.

3. Ik fiets tussen duizenden andere gelijk gekleede mensen die ook op te dure fietsen zitten en zichzelf ook allemaal 'individueel' noemen.

4. Ik drink belachelijk geprijste koffie op een veel te drukke terras en eet stieken mijn bruine broodje (met kaas!) die ik zelf thuis gemaakt heb.

5. Van een rondje van 30km maak ik 1600 digitale fotos en zet ze allemaal op mijn weblog.

Heeeeerlijk!

Geweldig, Froggy!
:lol: :lol: :lol:

Ook ik ben een van die groep "wereldfietser" die zwalkend van het drinkgelag van vorige avond over de heuvelrug zwalkt. Mijn voortassen moet ik wel meenemen wil ik daar al het bier en sterke drank in kwijt die wij gaan nuttigen.
Op de camping beginnen we steevast met veel alcohol, het eten bereiden we met meer branders dan nodig zijn en het liefst die veel lawaai maken, na het eten wederom alcohol om zodoende om 24.00 dronken oerkreten uit te slaken op de camping.
Vier keer per jaar gaan we fietsen voor 4 weken, even carretera austral of nieuw-zeeland op onze designerfietsen van minimaal 3.000 euro en in onze glimmende, laatste uitvinding op outdoorgebied kleding.
Wij praten dan weer over onze avonturen, je raad het al, op die Heuvelrug.
Zeg Spinnetje, "wat is eigenlijk een wereldfietser tegenwoordig"?

Eerlijk gezegd vind ik het wel meevallen. Ja, natuurlijk zijn er de ergernissen die horen bij teveel mensen in te weinig ruimte maar dan nog. Ik merk dat andere fietsers ook wel eens schrikken als wij met een aardig vaartje langs komen denderen, als dan niet bellend of "pardon" roepend.

De meeste claxonnerende automobilisten heb ik meegemaakt toen we per ongeluk de bordjes Camping volgend op de snelweg terecht kwamen. Achteraf was dat wel een beetje terecht.

Tsjies
Fiets junks ,
uiteraard heb ik niet de juiste situatie in het berichtje kunnen vast leggen.
Het was een bospadje van hooguit een meter breed en als je daar met een paar mountainbikes met volle snelheid langs een gezelschap met kinderen tussen de drie en tien jaar wil rauzen dan gebruik ik niet de term "aso met een knipoog "
Ik zal wel een wereldvreemde uitzonding zijn maar in zo'n geval reduceer ik mijn snelheid en ga er op het gemak langs en zeg vrolijk gedag.
En ga zingend: take the sunny site of the street verder want opa fluit vals

Opa Leen

Zeg Spinnetje, "wat is eigenlijk een wereldfietser tegenwoordig"?[/quote]

Dat heb ik omschreven. Een massa(s)-(s)toerist op wielen.

Vroeger was alles beter; toen mannen met baarden op stalen race-fietsen van Reynolds frames met 28 inch wielen over de wereld trokken. Levend van schamele bakjes macaroni. Gekleed in Sovjet-Adidas jacks en hemden. Met Too-clips en katoenen 1-stoks tenten. En buiscommandeurs.
Met witte zweetbanden en Karrimor tassen. En een grote zware primus. Zeemleren kruizen. Ze fotografeerden met Loodzware Leica's.
De reserve-banden kruisling achterop. En het velglint was van katoen en dat had altijd zo moeten blijven.

Ze konden alleen vertellen, niet luisteren (nou ja dat laatste geldt nog steeds ha,ha)

In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden wordt deze topic steeds leuker!