Additionally, paste this code immediately after the opening tag: helm of niet? - Forum Wereldfietser

helm of niet?

Over een kleine 2 weken ga ik fietsen in Argentinie van Bariloche naar Santiago. Nu ben ik twee keer eerder gaan fietsen in Ghana en Zuid-spanje, beide keren zonder helm. Ik vraag me af of dat dat voor deze tocht ook kan of dat ik er toch aan een helm moet. Tips?

Groetjes Nicole

Los van mijn totale onbekendheid met het gebied waar je naartoe gaat, ben ik van mening dat een helm altijd aan te raden is.
Uit ervaring met de trektochten binnen de vereniging heb ik ook gemerkt dat niet veel leden deze mening met mij delen. Het is verstandiger en die ene keer dat je wel ongelukkig valt ben je de rest van je leven dankbaar.

Voor de prijs mag je het niet laten, een goede helm is al beschikbaar voor zo'n 40 euro.

Een helm is altijd veiliger. Maar de vraag is of het extra stuk(je?) veiligheid het de moeite van het opdoen van een helm waard is. Inderdaad, vele fietsers in onze vereniging denken van niet.
Eigenlijk zou er eens een goed onderzoek naar gedaan moeten worden hoeveel veiliger je rijdt met helm. Dat kan die overweging makkelijker maken. Ik ben overigens van mening dat ik op mijn lage ligfiets (te) weinig extra veiligheid toevoeg met een helm. Dus ik draag er geen.
In ieder geval, als je wel voor een helm kiest, zorg dat je helm lekker zit en gemakkelijk in gebruik is, anders 'vergeet' je de helm al snel op te zetten.
Ik was een paar jaar geleden in Toscane. Aan het begin van de vakantie zag ik tijdens een afdaling wat grind in een bocht over het hoofd. Hierdoor kwam ik te vallen. De zijkant van mijn helm was flink beschadigd en in de schaal zat een flinke barst. Gelukkig had ik zelf op wat schaafwonden na niks. Na het behandelen van die schaafwonden, de aanschaf van een nieuwe helm en het repareren van mijn fiets kon ik gelukkig weer verder fietsen.

Ik denk dat het ten ALLER tijden verstandig is om een helm te dragen.

Ongeacht het type fiets, de afstand, de snelheid, de statistieken en wat dan ook wat men kan verzinnen om een helm niet als noodzakelijk te beschouwen. Ook de boodschapjes die ik 800 meter verderop haalt men mijn fiets, worden gehaald met mijn helm op. NIETS staat garant voor ongelukvrij fietsen.

Een helm? Het is gewoon verstandig om het wel te doen.

Oh...had ik maar....

Als er niks inzit hoef je ook niks op te zetten. :wink:

Ik zet een helm op, net zoals je zonnebril of handschoenen wordt het een gewoonte als je met de fiets vertrekt.

Een helm dragen wordt een echte gewoonte, in die mate zelfs dat ik me bij wijze van spreken 'ongemakkelijk' voel als ik hem niet op heb. Tijdens onze fietsreis vorig jaar viel een reisgenoot met zijn hoofd op een steen. Gelukkig droeg hij zijn helm! Hij was ongedeerd, de helm ernstig beschadigd. Ik rijd niet meer zonder! Bovendien heb ik gemerkt dat je het met helm niet warmer hebt, want als je zonder helm rijdt, voel je de zon op je knikker branden. Vorig jaar getest in Z-Frankrijk bij 40°C.