Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een vraag aan de dames... - Forum Wereldfietser

Een vraag aan de dames...

...maar heren mogen ook antwoorden.

Ik vraag me af hoeveel dames een herenframe gekozen hebben als vakantiefiets en met welke reden.

Ik kom hierop omdat ik heb gekeken naar de Koga Signatura en als je dan en 26"wil, dan is er alleen een herenframe beschikbaar.

Zitten er ook nadelen aan de keuze voor een herenframe voor dames? Ik ken er nog maar weinig die op vakantie een rok aan hebben. De verlaagde instap is dan niet echt meer nodig. Of zijn er nog andere redenen?

Hoi Hans,
Mijn huidige fiets (Koga Randonneur, staal) heeft een damesframe ('mixed'), maar daar heb ik toch wel spijt van. Als ik met bagage fiets, 'wiebelt' het frame. Met losse handen fietsen gaat bijvoorbeeld niet. Als ik daarnaast ook nog de aanhangfiets erachter heb, wordt het helemaal instabiel. Dan kost het al moeite om één hand even los van het stuur te laten. Dat merk ik vooral als ik in de heuvels fiets, en het tempo dus lager ligt. Ruud heeft dezelfde fiets, maar dan met herenframe, en die is duidelijk veel stabieler.
Bij mijn vorige fiets (Koga Forest Mixed, alu) had ik dit probleem trouwens niet .
Ik heb nog geen idee wat mijn volgende fiets wordt, maar zeker is wel dat het een met herenframe zal zijn.

Succes, Sandra

Hee Hans,


Mijn allereerste fietsvakanties heb ik gefietst op een gazelle hybride met dames frame. Begin dit jaar heb ik een nieuwe fiets gekocht, een santos travelmaster. Eisen 26 inc, herenframe en magura 33....
Hij fietst als een tank, geen gezwabber meer :) Voor mij altijd een herenframe en 26 inch!

Waarom een herenframe? >>>

> Sterker (geen gezwabber!)
> waarom eigenlijk een damesframe.... je fietst toch nooit met een rok
op vakantie?!
> In combinatie met de 26 inch heb ik eindelijk een fiets die bij mijn lengte
past.....een iets hogere opstap maakt dan ook niet meer uit.

Als je als vrouw boven gemiddeld lang bent (en dat ben je al als je 1m80 bent) en je hebt ook nog eens lange benen, dan houdt het snel op met de damesframes (of je knieën hebben niet genoeg ruimte of je zadel moet onesthetisch hoog). Herenfietsen worden gewoon in grotere maten gemaakt en er is dan ook meer keuze. Bovendien zoals Blanche al noemt: de herenfiets is sterker.

Een damesframe is bij mij nooit een optie geweest voor een vakantiefiets.
Ik zie dan ook geen nadelen aan een herenfiets. Die stang is soms eigenlijk ook nog best eens handig om even op te leunen, dingen over heen te leggen ;-)

Anneke

Hans, zonder twijfel een herenmodel.

Maar heb je de zoekfunctie al gebruikt, want als ik me goed kan herinneren is hierover al eens een topic geweest.

Ik heb toen dacht ik ook gezegd, dat ik een herenmodel veel stoerder vind! :)

En door de geometrie ook vast veel steviger. De Koga Signature, vast een model om de wereld mee over te kunnen, is daarom niet voor niets alleen in een herenmodel te krijgen.
Klopt.

Ik had eerst even moeten zoeken, maar zoeken is een kunst.
In dit geval was hij gauw gevonden.

De anderen bedankt voor de antwoorden!

Ik herinner me van het boekje en de fietsreparatiecursus van Marten Gerritsen dat vrouwen een andere bouw en andere (arm/been/romplengte)verhoudingen hebben dan mannen. Een herenframe geeft dus wel een grotere stijfheid (minder zwabberen), maar is kwa zitpositie niet altijd optimaal voor vrouwen. Hele lange dames zijn daarom wellicht uiteindelijk toch beter af met een (heren) maatframe.

Peter Rodenburg schreef:Ik herinner me van het boekje en de fietsreparatiecursus van Marten Gerritsen dat vrouwen een andere bouw en andere (arm/been/romplengte)verhoudingen hebben dan mannen.
Sommige merken hebben damesfietsen met een "heren" geometrie.
Zo heb je een stijf frame en de specifieke maten voor vrouwen.

Afbeelding

Groeten, John.

Mijn vriendin had voorheen één of andere Giant met een mixte frame. Die werd echter gejat, en nu heeft ze een Koga met herenframe. Volgens haar zeggen zit ze veel lekkerder op die Koga en ze vind de enorme stijfheid van die fiets ook een genot, ze voelt zich er veel zekerder door.

ik lijk wel de enige maar goed: ik fiets altijd met een rok, ook op vakantie. geef mij dus maar een damesframe. Dat die ook te krijgen zijn met een vrij kleine wielbasis, is voor mij een plus, omdat ik dan comfortabeler zit. van zwieberen heb ik nog nooit last gehad.

Ook ik rij op een herenfiets. Ik zie geen enkel voordeel in een damesmodel. Zolang ik mijn been nog over het zadel kan zwiepen, zal ik ook altijd voor een herenmodel kiezen.
De voordelen zijn al genoemd. Het belangrijkste vind ik dat het steviger is. Je kan trouwens ook meer bidons en een pomp kwijt op het frame.
En idd, met mijn lengte van 1,85 meter heb ik eigenlijk ook geen andere keus :D
Peter Rodenburg schreef:Ik herinner me van het boekje en de fietsreparatiecursus van Marten Gerritsen dat vrouwen een andere bouw en andere (arm/been/romplengte)verhoudingen hebben dan mannen.
Dat is idd waar. Maar je kan natuurlijk altijd de fiets aanpassen met een kortere stuurpen bijv.

Een fiets met een stang is een prima idee omwille van de stijfheid. Dat is door velen al gezegd, en het is zeker relevant. Als je vrij klein bent en niet al te veel meeneemt hoeft het echter niet per se.
Ik noem zo'n fiets echter bewust geen herenframe, want vrouwen hebben *gemiddeld* wel een andere bouw. Voor de meeste vrouwen geldt dat ze een wat korter frame nodig hebben dan een man. Dit betekent helaas dat vrouwen die omwille van de stijfheid van het frame kiezen voor een herenframe wel eens van de regen in de drup komen. Een kortere stuurpen is dan geen erg mooie oplossing. Als het maar een beetje scheelt wil dat nog wel, maar als het veel korter moet toch liever niet.
Helaas is de keus aan specifieke damesframe met stang niet groot. Enkele amerikaanse bouwers leveren ze, net als Cube en Stevens die elk wat damesmodellen atb's hebben. Helaas is het in Nederland niet erg gebruikelijk fietsen ook in lengtematen te leveren, in plaats van alleen maar hoogtematen. Bij Santos kun je wel kiezen voor de Travelmaster Chromo, die een veel kortere geometrie heeft dan de alu. Ik denk dat in het hogere prijssegment van de markt een maatframe echter zeker het overwegen waard is.
Wim

Hallo,

Ik fiets sinds dit jaar ook op een herenframe (Santos Travelmaster). Inderdaad veel stabieler, geen gezwabber meer. Wel even uitkijken met opstappen in het begin.
Naast de stabiliteit verkies ik het herenframe boven een damesframe omwille van de veiligheid. Als ik nu de fiets aan de kant van de weg zet om even een plasje in het bos te doen of alleen op de camping overnacht, dan zien ze aan mijn fiets niet dat er een dame bij de fiets hoort.
Wellicht ben ik een beetje een angsthaasje, maar ik heb hier ervaring mee: een man die me bij mijn damesfiets stond op te wachten.......

Groeten,
Agnes

Voordeel voor dames die een herenframe gebruiken, en voor de heren zelf ook, is dat de bovenbuizen tegenwoordig steeds lager gemonteerd worden. Vergelijk deze moderne fiets met die oude erna:
Afbeelding
Afbeelding
Leon (die het soms handiger vind om zijn been over de bovenbuis te laten gaan ipv over het zadel)

hoi,
ik gooi tegenwoordig heel vaak mijn been over de bovenbuis. is toevallig zo ontstaan maar werkt prima. bij het afstappen doe ik dat overigens niet.

groeten,