Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Forum Wereldfietser

Fiets advies

Verder vanaf hier.

Poging tot combi van mijn framekeuzemogelijkheden en Leon's gebruikerskenmerken, waarbij ik wegens gebrek aan kennis en ervaring ligfietsen buiten beschouwing laat:
* Waar wordt met de fiets gefietst?
Buiten West-Europa: 26 inch ligt meer voor de hand. Denk na over lange termijn, want een goede fiets gaat lang mee.
* en hoe vaak en hoe veel km?
Heeft vooral invloed op keuze van de onderdelen en minder op de keuze van het type frame. Bij intensief gebruik en ruim investeringbudget is Rohloff te overwegen.
* over welke trajecten? Ook gravel of ernstiger onverhard?
Hoe ruiger de trajecten, hoe meer behoefte aan brede banden. 26" frame ligt dan meer voor de hand. Bij ruige trajecten ligt een stuurbocht minder voor de hand en voorvering is te overwegen. Rohloff levert op ruige ondergronden extra onderhoudsvoordeel en zonder kettingspanner is dat nog meer dan met.
* Wat is het gewicht van de berijder en hoeveel bagage gaat er mee?
26 inch wielen zijn sterker en dus te overwegen bij hoog gewicht. Rohloff levert een niet-paraplu gespaakt wiel. Is ook sterker, maar in standaard-uitvoering wel met minder spaken (32 i.p.v. 36/40/44). Weet niet hoe dat per saldo uitpakt. Brede banden zijn bij hoger gewicht belangrijker. Verder van belang bij onderdelenkeuze, met name voor wielen. Overigens telt niet alleen het gewicht maar ook de rijstijl. Iemand die met brute kracht doorstoempt zal eerder materiaalproblemen krijgen dan iemand die rustig achter zijn tragere lief aan peddelt (ervaring...).
* Wat is het beschikbare budget?
Met name van belang voor keuze wel/geen Rohloff en wel/geen maatframe.

* Wat is de woonplaats?
Lijkt een rare vraag, maar als je in Heerhugowaard woont dan moet het toch erg raar lopen als je naar Wageningen gaat voor een fiets en andersom. Met elke fiets moet een paar keer terug gegaan worden naar de winkel, en als die om de hoek is dan is mij dat wel wat waard.
Mee eens, maar is denk ik minder van belang voor de globale keuze van wat voor type frame voor iemand geschikt is. Kan wel behulpzaam zijn bij het schrappen van opties nadat de hoofdkeuzen zijn gemaakt.
* In hoeverre kan de eigen fiets gerepareerd en onderhouden worden? Ik denk aan diverse mensen met nogal technische fietsen die ik onderweg tegengekomen ben en die geen idéé hadden....
Ook mee eens, maar sleutelen valt te leren. Wellicht overwegen af te zien van voorvering of om er goede instructies bij te vragen. Eerder van belang voor keuze afmontage. Soms zijn goedkopere onderdelen die wat vaker door de eigenaar zelf vervangen worden (geen arbeidsloon rekenen) per saldo voordeliger dan dure onderdelen die langer meegaan. Een Rohloff lijkt me bij sleutelvrees een aanrader.

*Toevoeging:vormgeving van de fietser
Bij afwijkende lichaamsmaten of -houding is een maatframe te overwegen. Lugloze frames bieden een framebouwer nog meer vrijheid een fiets op maat te maken dan frames met lugs.

> Als je na deze keuzes nog meer dan vijf fietsen overhoudt wordt het moeilijker.
Ik denk dat je het zo niet kunt stellen. Het probleem is lastiger. Vooral als je op een heel populair type fiets uitkomt zijn er nog heel veel merken die elke meerdere modellen fietsen maken in die klasse. Je loopt dan tegen het bekende bekend-merk versus reisfietsenmerk-probleem aan, wat vaak uitmond in het antwoord dat een licht persoon (60 kg) met weinig bagage (10 kilo) die een fietstechnisch eenvoudige fietsreis maakt ook wel een eenvoudige fiets uit het rek kan kopen.
Zo is mijn opmerking ook bedoeld. Door meer keuzemogelijkheden wordt het kiezen zelf moeilijker. Er zijn overigens ook prima fietsen-uit-het-rek voor veeleisende (zware) fietsers. Wel minder, waardoor het kiezen weer makkelijker wordt. De mogelijkheden om fietsen uit het rek te 'customizen' zijn doorgaans kleiner en afhankelijk van je fietsenleverancier. Veeleisende fietsers zullen hier inderdaad eerder behoefte aan hebben (naven, velgen, spaken, verende zadelpen) dan lichtvoetigen.

.
Jammer dat de discussie hier gestopt is.

Ik ben nl zo iemand die wil gaan bepalen wat voor fiets ik moet gaan aanschaffen. Ik ben nu vooraan in dit forum begonnen en werk zo naar achteren en lees her en der de aanbevelingen.
Hopenlijk kom ik er nog meer tegen.
HansvanderVeeke schreef:Hopenlijk kom ik er nog meer tegen.
Ja er is nog wel wat te lezen, haha!
Zie deze link: http://tinyurl.com/ytccjx
(Het is een kleingemaakte zoeklink van google - geavanceerd, ongevaarlijk)
208 hits op deze site met de woorden welke en fiets direct achter elkaar.
Probeer niet alles te lezen :lol:
Succes,
Leon

Ik ben op het punt beland, na mijn trouwe ligger vaarwel te hebben gezegd een nieuwe fiets aan te schaffen. Voor woon/werk en vakanties. Eerlijkheidshalve heb ik nooit buiten Nederland en Duitsland gefietst, maar dat gaat hoop ik veranderen.
Mijn keuzes tot nu toe:
Rohloff naaf zonder kettingspanner,
Stalen frame indien mogelijk,
26 inch wielen,
mixt frame,
budget tot 2500 euro.
Ik ben in Wageningen geweest, heb daar op een 26 inch 50 cm heren fiets gefietst. Prima, maar ik vond het frame te hoog. Ik ben 167 en heb vrij korte benen. Ik geloof 69 cm als ik nu niet iets heel raars zeg. Het mixt frame hebben ze alleen maar in 50 cm en niet kleiner. Ik heb al gemerkt dat hier veel know how is, hopelijk zijn er mensen die tips voor mij hebben.
Marjan,

Ik zit in hetzelfde traject. Hieronder een lijstje is wat ik tot nu toe verzameld heb. Er zullen wel veel verschillende meningen over zijn, maar dit zijn mijn afwegingen geweest.

Frame
Frame wordt op maat gemaakt. We zijn vakantiefietsers, dus ik denk dat een zit meer rechtop de voorkeur heeft. Moet ook in verhouding zijn met het stuur en de andere onderdelen.
Wat nog wel een punt van keuze is, is de maat: 26“ of 28”? De eerste schijnt algemener te zijn en onderdelen ervoor zijn in het buitenland gemakkelijker te verkrijgen. 28” schijnt stijver en stabieler te zijn. Over deze keuze laten we ons graag adviseren.

Voorvork
Geveerd of ongeveerd, that is the question…
Een geveerde vork lijkt me comfortabeler, maar het is weer meer dat stuk kan gaan. Wat voor onderhoud heeft het nodig? Daarnaast is het lastiger met low-riders. Mischien dat ongeveerd met de juiste banden net zo goed is?

Groep
Hier is het allemaal mee begonnen. Moet gewoon een Rohloff worden. Is er de nog de vraag voor er een intern of extern schakelmechanisme moet kiezen. Wat zijn de voor- en nadelen?
Hoe wordt de ketting op spanning gehouden?
Welk voortandwiel moeten we kiezen?
Serienummer boven 25.000 maakt minder geluid?

Remmen
Ik neig naar Magura hydraulisch HS-33 omdat dit altijd remt en onderhoudsvrij is. Maar als dit kapot gaat (wat is de kans daarop), is het dan nog wel te repareren?
Een ‘gewoon’ remsysteem kan misschien ook voldoende zijn. Is het het waard om een HS-33 te nemen?

Balhoofd
Ook hier weer geen flauw idee waar ik op moet letten. Stevig, onderhoudsvrij en lange levensduur zijn mijn richtlijn.

Ketting
Ketting met goede prijs/prestatie.

Crankstel
Tsja, geen flauw idee. Weer dezelfde richtlijnen: Stevig, onderhoudsvrij en lange levensduur.

Banden
Schwalbe marathon, maar er zijn nog vele andere keuzes?

Velgen/Spaken
Geen flauw idee wat ik hierover moet zeggen. Ze moeten stevig genoeg zijn om de bagage te kunnen dragen.

Zadel
Voor mijn vrouw in elk geval een zadel wat haar zitbotjes voldoende ondersteunt. Wat zijn de keuzes? Is het mogelijk een aantal te proberen?
Voor mij maakt het niet zoveel uit. Wel graag een gel-zadel.

Zadelpen
Verend om de grootste oneffenheden in de weg op te vangen. Tenzij er goede argumenten zijn om dit niet te doen.

Stuur
Vlinderstuur of multi-position stuur. Moet in elk geval geschikt zijn zodat mijn Vaude fietstas voor er ook op past, eventueel met hulpstuk

Stuurpen
Geen voorkeur. Noem maar iets wat geschikt is.

Pedalen
Geen SPD of ander klik-systeem. Gewoon stevige pedalen voor de vakantiefietser

Spatborden
Graag lichtgewicht

Achterdrager
Tubus Cargo of Logo? Of Old Man Mountain?
De Cargo is iets goedkoper (79) en lichter (620 gr) maar de Logo (92/730gr) heeft de tassen wat lager hangen waardoor de tent evt. achterop kan. Ik neig naar de Logo toe maar op het forum lees ik dat Ortlieb tassen hierbij erg snel kunnen slijten.
Wat echter belangrijk is dat onze tassen (Ortlieb en Vaude) goed erop passen en dat we kunnen trappen zonder dat we met de voeten tegen de tassen komen.

Low-rider
Volgens mij is een Tubus Duo prima hiervoor. Gemakkelijk te (de)monteren en stevig genoeg. Ik begrijp niet goed wat het voordeel van de Tara en/of Ergo is.

Dynamo
Ik neig naar een SON naafdynamo. Voor het licht zal het niet zo vaak nodig zijn, maar het lijkt me handig om onderweg nog batterijen en/of telefoon op te kunnen laden. Ik zoek nog de ervaringen hierover?

Voorlicht
Als er een naafdynamo komt, dan een standaard voorlicht. Anders iets wat ook als zaklamp gebruikt kan worden

Achterlicht
Liefst eentje op batterijen. Verder geen voorkeuren.

Kettingkast
Als het kan iets van kettingkast en/of beschermer tegen vette broekspijpen.

Slot
Een slot met anti-diefstal chip.

Stander
Een stevige stander zodat hij met bagage ook nog blijft staan. Moet er voor dan ook een stander op de low-rider?

Bidons
Een plaats voor een normale bidon en een voor een pet-fles houder.
HansvanderVeeke schreef: Frame
Frame wordt op maat gemaakt. We zijn vakantiefietsers, dus ik denk dat een zit meer rechtop de voorkeur heeft. Moet ook in verhouding zijn met het stuur en de andere onderdelen.
Wat nog wel een punt van keuze is, is de maat: 26“ of 28”? De eerste schijnt algemener te zijn en onderdelen ervoor zijn in het buitenland gemakkelijker te verkrijgen. 28” schijnt stijver en stabieler te zijn. Over deze keuze laten we ons graag adviseren.
Met 26" heb je een kleinere driehoek, dus steviger (ik word niet gehinderd door enige kennis van natuur- en scheikunde :lol: ). Zoals al eerder gezegd op dit forum is de vraag meer hoe groot/klein je zelf bent.
Marjan, ik ben zelf 1m57 (klein opdondertje!) met kruishoogte van 71,5cm (=kort!). Mijn frame zou rond de 45-48 cm hoogte moeten zijn met een lengte van 52-53 cm. Dit is zeldzaam verkrijgbaar (Thorn in Engeland heeft het standaard, de prijzen zijn er nagenoeg hetzelfde als een op-maat-fiets in NL). Ik kan me voorstellen dat voor jou de verhoudingen nog wat verder uit elkaar liggen.
HansvanderVeeke schreef: Voorvork
Geveerd of ongeveerd, that is the question…
Een geveerde vork lijkt me comfortabeler, maar het is weer meer dat stuk kan gaan. Wat voor onderhoud heeft het nodig? Daarnaast is het lastiger met low-riders. Mischien dat ongeveerd met de juiste banden net zo goed is?
De vorm van de vaste voorvork doet ook wonderen. Je hebt ze van aluminium en staal in de moderne vorm, zoals je bij vrijwel alle mountainbikes ook ziet.
Beter is de klassieke vorm, met vorkkroon. Dat werkt een stuk dempender.
HansvanderVeeke schreef: Groep
Hier is het allemaal mee begonnen. Moet gewoon een Rohloff worden. Is er de nog de vraag voor er een intern of extern schakelmechanisme moet kiezen. Wat zijn de voor- en nadelen?
Hoe wordt de ketting op spanning gehouden?
Welk voortandwiel moeten we kiezen?
Serienummer boven 25.000 maakt minder geluid?
Op http://www.rohloff.de/fileadmin/rohloff ... _13.nl.pdf vindt je op pagina 20-21 interessante info over de tandwielverhoudingen tussen derailleurs en Rohloff.
Er zijn diverse winkels met ervaringen met Rohloff. Zij weten je het beste te vertellen wat een handige keuze is voor jullie fietsvakanties (Avaghon/Recycle, De Vakantiefietser, Vittorio, M-Gineering om er een paar te noemen).
HansvanderVeeke schreef: Remmen
Ik neig naar Magura hydraulisch HS-33 omdat dit altijd remt en onderhoudsvrij is. Maar als dit kapot gaat (wat is de kans daarop), is het dan nog wel te repareren?
Een ‘gewoon’ remsysteem kan misschien ook voldoende zijn. Is het het waard om een HS-33 te nemen?
Gewoon is makkelijker materiaal voor te vinden op exotische bestemmingen. In Europa en andere westerse bestemmingen is het makkelijker je fiets te (laten) onderhouden naar Nederlandse maatstaven.
HansvanderVeeke schreef: Balhoofd
Ook hier weer geen flauw idee waar ik op moet letten. Stevig, onderhoudsvrij en lange levensduur zijn mijn richtlijn.
Semi-geïntegreerd kan handig zijn in de westerse landen. Van de andere kant is vervanging ook weer makkelijker met een "gewone" op exotische bestemmingen.
HansvanderVeeke schreef: Ketting
Ketting met goede prijs/prestatie.
KMC, Wippermann, Rohloff.
HansvanderVeeke schreef: Crankstel
Tsja, geen flauw idee. Weer dezelfde richtlijnen: Stevig, onderhoudsvrij en lange levensduur.
Niet de hoogsten van Shimano (XTR, Dura-Ace, Ultagra). Die zijn licht gemaakt. Vierkante as is op exotische bestemmingen weer handiger te vervangen.
Let op de schroefdraad (Engels, Japans, Italiaans).
HansvanderVeeke schreef: Banden
Schwalbe marathon, maar er zijn nog vele andere keuzes?
Conti Tour..., Schwalbe Marathon Supreme, Schwalbe Kojak (voorheen Marathon Racer), Panaracer Pasela Tourguard (als ik het goed uitspreek).
HansvanderVeeke schreef: Velgen/Spaken
Geen flauw idee wat ik hierover moet zeggen. Ze moeten stevig genoeg zijn om de bagage te kunnen dragen.
36 spaken is o.h.a. sterk, als het maar goed gespaakt is. In bijzondere gevallen kun je hiermee een tandemnaaf (48 gaten) gebruiken om toch 36 spaken in te vlechten. Bij 32 of 40 spaken gaat dat feestje niet op.
HansvanderVeeke schreef: Zadel
Voor mijn vrouw in elk geval een zadel wat haar zitbotjes voldoende ondersteunt. Wat zijn de keuzes? Is het mogelijk een aantal te proberen?
Voor mij maakt het niet zoveel uit. Wel graag een gel-zadel.
Gel is prettig zitten op korte stukken. Fiets je vaker en/oef langer, dan is een stevige fundering VAAK het beste. Het kan dus persoonlijk wel verschillen.
Populair is momenteel leer, en racezadels (lekkere plankjes om stevig op te zitten).
Let met name of de breedte overeenkomt met de breedte van de zitbotjes.
Met goede winkels kun je afspreken je zadel te ruilen als het je niet bevalt binnen een paar weekjes.
HansvanderVeeke schreef: Zadelpen
Verend om de grootste oneffenheden in de weg op te vangen. Tenzij er goede argumenten zijn om dit niet te doen.
Verend kan makkelijker kapot dan niet-verend. Voor bestemmingen met veel hobbels en over lange afstand wellicht toch beter nog niet aan te raden.
HansvanderVeeke schreef: Stuur
Vlinderstuur of multi-position stuur. Moet in elk geval geschikt zijn zodat mijn Vaude fietstas voor er ook op past, eventueel met hulpstuk.
Racestuur is ook multi-position. Is dus ook een goede mogelijkheid. Houdt dan echter wel rekening met andere onderdelen omdat vrijwel alle remhandels voor recht stuur niet op een racestuur passen.
HansvanderVeeke schreef: Stuurpen
Geen voorkeur. Noem maar iets wat geschikt is.
Voor de eerste tijd kun je nog een makkelijk verstelbare kiezen, zodat je nog kunt fijnafstemmen. Als de juiste positie helemaal "getuned" is, kun je bijvoorbeeld een vaste erop zetten.
HansvanderVeeke schreef: Pedalen
Geen SPD of ander klik-systeem. Gewoon stevige pedalen voor de vakantiefietser.
Klik kan wel, als je ermee om kunt gaan. Half klik half gewoon kan ook nog, wordt ook door velen gebruikt (en geroemd). Voor hobbelpaden is inderdaad een gewoon pedaal het prettigst, alsmede voor als je met gewone schoenen wilt fietsen.
HansvanderVeeke schreef: Spatborden
Graag lichtgewicht
SKS is standaard in de vakantiefietswereld.
HansvanderVeeke schreef: Achterdrager
Tubus Cargo of Logo? Of Old Man Mountain?
De Cargo is iets goedkoper (79) en lichter (620 gr) maar de Logo (92/730gr) heeft de tassen wat lager hangen waardoor de tent evt. achterop kan. Ik neig naar de Logo toe maar op het forum lees ik dat Ortlieb tassen hierbij erg snel kunnen slijten.
Wat echter belangrijk is dat onze tassen (Ortlieb en Vaude) goed erop passen en dat we kunnen trappen zonder dat we met de voeten tegen de tassen komen.
Tent past sowieso achterop met spanbandjes. Zij het dat de tassen dan minder toegankelijk worden bij nagenoeg alle dragers. Behalve met de Logo inderdaad.
HansvanderVeeke schreef: Low-rider
Volgens mij is een Tubus Duo prima hiervoor. Gemakkelijk te (de)monteren en stevig genoeg. Ik begrijp niet goed wat het voordeel van de Tara en/of Ergo is.
Geen toevoegingen. Geen ervaring met de Tubus dragers. Ik heb een Vittorio die bovenop nog een rekje heeft om (lichte) spullen op te binden.
HansvanderVeeke schreef: Dynamo
Ik neig naar een SON naafdynamo. Voor het licht zal het niet zo vaak nodig zijn, maar het lijkt me handig om onderweg nog batterijen en/of telefoon op te kunnen laden. Ik zoek nog de ervaringen hierover?
Opladen kan ook in stopcontacten. Die vindt je overal ter wereld. Maar inderdaad is het goed uitzoeken wat per persoon het handigste werkt.
HansvanderVeeke schreef: Voorlicht
Als er een naafdynamo komt, dan een standaard voorlicht. Anders iets wat ook als zaklamp gebruikt kan worden
Een hoofdlamp ("mijnwerkerslamp") is handig bij het kamperen. Voor de incidentele rit op vakantie in het donker is die dan ook te gebruiken als lichtbron. Let er bij de aanschaf dan wel ook op dat 'ie ook VER kan schijnen (30m toch minimaal).
HansvanderVeeke schreef: Achterlicht
Liefst eentje op batterijen. Verder geen voorkeuren.
Precies, zichtbaarheid voorop op vreemde bestemmingen. Opvallende kleding maakt je ook erg zichtbaar in het donker (GEEL).
HansvanderVeeke schreef: Kettingkast
Als het kan iets van kettingkast en/of beschermer tegen vette broekspijpen.
Onderhoud is dan lastig als het een derailleur is. Bij Rohloff moet het volgens mij wel goed gaan.
HansvanderVeeke schreef: Slot
Een slot met anti-diefstal chip.
Kan, voor westerse landen. Verder weg is een licht slotje vaak voldoende.
HansvanderVeeke schreef: Stander
Een stevige stander zodat hij met bagage ook nog blijft staan. Moet er voor dan ook een stander op de low-rider?
Is al eens besproken. Er zijn mensen die de lowrider standaard vergeten in te klappen wat weer gevaarlijke situaties tot gevolg heeft. Bedenk goed hoe je nu normaal gesproken je fiets neerzet. Je kan altijd nog hiervoor kiezen.
HansvanderVeeke schreef: Bidons
Een plaats voor een normale bidon en een voor een pet-fles houder.
Als je langere tijd weggaat: niet-doorzichtige bidons. Eigenlijk maakt het niet zo veel uit, In een ziekenhuis in de buurt is eens een (buiten werktijd-)onderzoek gedaan met waterflesjes. Verbazingwekkend hoeveel potentieel ziekteverwekkende bacteriën er na 2 dagen inzitten. Kortom: vooral vaak je flessen omspoelen!

Hoi Hans, je schrijft dat je een frame op maat laat maken. Voor mij zal dat te duur worden omdat ik een budget van 2500 euro heb en er absoluut een Rohloff naaf op wil en Magura HS 33 remmen, als het kan ook nog een SON naaf.
Moeilijk he? Ik zie zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer. Kom wel tot de conclusie dat de door mij gewenste fiets niet waarschijnlijk niet binnen mijn budget gaat passen :( .
Misschien had ik moeten vermelden dat ik komende zaterdag een afspraak heb bij een bekende fietsenbouwer in het noorden des lands. Mijn lijstje is dan het discussiestuk ter tafel.

@Robert-Jan: Bedankt voor je aanvullingen. Heb ik wel wat aan.

@Marjan: Ik begrijp je helemaal. Zie ook mijn andere post 'Daas en confuus'. Mij hielp het door alle onderdelen op een rijtje te zetten en per onderdeel te kijken *of* ik er iets over kon vinden en of dat hielp een mening te vormen. Daarbij wil ik ook in het oog houden dat een fiets een geheel vormt en dat de onderdelen dus bij elkaar moeten passen. En daarbij wil ik het advies van de fietsenbouwer gaan gebruiken.

Met je budget moet je trouwens een heel eind kunnen komen, zelfs met een maatframe.

Hallo Hans,
Over welke fietsenbouwer heb je het dan? Ik woon n.l. in het Noorden en zou er ook weleens langs willen. Heb je een adres en/of telefoonnummer voor me? Alvast bedankt.

Marjan,

Ik heb je een PM gestuurd.

Marjan1 schreef:Voor mij zal dat te duur worden omdat ik een budget van 2500 euro heb en er absoluut een Rohloff naaf op wil en Magura HS 33 remmen, als het kan ook nog een SON naaf.
Moeilijk he? Ik zie zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer. Kom wel tot de conclusie dat de door mij gewenste fiets niet waarschijnlijk niet binnen mijn budget gaat passen.
Moet wel lukken voor dat budget. En zoveel bomen zijn er ook niet:
VSF Fahrradmanufaktur,
Avaghon en
Gudereit.

Ik beperk me dan tot de in Nederland verkrijgbare alternatieven. In Duitsland is nog wel wat meer verkrijgbaar.

Ben

Hoi Bert, ik heb inderdaad naar Avaghon gekeken, maar het mixt frame is er alleen in maat 52 cm en dat is te hoog voor mij. Het alminium frame is er alleen in 28 inch dus ook niet wat ik zoek. Gudereit heeft alleen maar 28 inch, maar daar zijn dan wel weer dikke banden op te zetten. Ik wacht het bezoek van Hans en zijn vrouw aan de fietsenbouwer even af. En neem dit weekend contact op met de vakantiefietser over dat andere Duitse merk wat je noemt. Lijkt me ook wel wat, heeft in ieder geval al een paar dingen die ik echt graag op mijn fiets wil. Wel bedankt voor de tip. Zal hier maar niet vragen naar ervaringen, want iedereen prijst natuurlijk zijn eigen fiets de hemel in. :wink:

Marjan1 schreef:Hoi Bert, ik heb inderdaad naar Avaghon gekeken, maar het mixt frame is er alleen in maat 52 cm en dat is te hoog voor mij.
Heb je daarvoor gebeld? Ik vind dat nl. wel opmerkelijk. Het zou best een foutje kunnen zijn in de folder. Als 52 cm te hoog voor je is, dan vind ik het eerlijk gezegd wel voor de hand liggen om niet de grote 28"-wielen te nemen. 26" ligt dan beter in verhouding, dwz je komt bv niet zo snel met je tenen tegen het voorwiel in de bocht.
[reclame]Heb je ook bij www.sneltweewierlers.nl gekeken?[\reclame]
Leon

Wat zijn je overwegingen om voor een mixte frame te gaan?

Zolang het lukt om een been over het zadel te zwaaien, zou ik altijd voor een herenframe gaan. Is steviger, voelt veiliger in een afdaling en kost minder energie bergop (zwabberen kost nl. energie).

Het frame is het hart van je fiets en kan lang mee. Ik zou bij afwijkende maten en/of wensen dan toch voor een maatframe gaan en even doorsparen voor een Rohloff. Die kan er later nog op gemonteerd. Als je klein en licht bent kun je door te besparen op andere onderdelen misschien zelfs een maatframe met Rohloff binnen je budget kopen.

Ik ga liever voor een mix frame omdat ik het op- en afstappen bij een herenframe niet makkelijk vindt. Ook voor het even stilstaan (met fiets tussen je benen) heb ik liever een mix frame. Daarnaast is voor mij een mix frame mooier om te zien dan een herenframe. Als ik een aantal fietsenmakers mag geloven zit er niet zoveel verschil meer in stijfheid van een goed mix frame en een herenfiets. Meteen de volgende vraag, wat is een goed mix frame. Ik houd het denk ik bij een 26 inch, de 28 inch.

De fietsenmakers die zeggen dat er weinig verschil is tussen een mixed frame en een "heren"frame kletsen uit hun nek, zeker als je met bagagee wilt fietsen. Maar goed, als je zelf licht bent en ook weinig meeneemt is het meestal geen ramp, dat is waar. Wel moet ik zeggen dat ik laatst op de fietsreismarkt in Rotterdam nog een dame sprak die veel spijt had van haar (dure) mixed frame.
Wim

Willem Jongman schreef:De fietsenmakers die zeggen dat er weinig verschil is tussen een mixed frame en een "heren"frame kletsen uit hun nek, zeker als je met bagagee wilt fietsen. Maar goed, als je zelf licht bent en ook weinig meeneemt is het meestal geen ramp, dat is waar. Wel moet ik zeggen dat ik laatst op de fietsreismarkt in Rotterdam nog een dame sprak die veel spijt had van haar (dure) mixed frame.
Wim
Ik weet wel dat de meeste problemen met slappe frames optreden bij de hogere maten, 60 cm en meer. Ook zijn de mixte frames van de betere merken, al eerder genoemd, meestal aangepast - lees: wellicht iets zwaarder - en dus wel voeldoende stijf.
Leon

Een hoog frame zal er voor mij niet inzitten, ik meet 167cm. Maar ben wel 100kg dus om die reden zal het frame ook wel extra stevig moeten zijn. Is mede ook wel een beetje een reden om voor een mix frame te kiezen. Moeilijk hoor, maar mede door dit forum weet ik wel steeds beter wat ik wel en niet wil, hoewel het veel leeswerk is.

Rohloff
Magura 33
26 inch
King Cros? balhoofd is nog twijfelachtig.
Multi grip stuur

Zelf heb ik zoiets als ik toch veel geld uit ga geven wil ik eigenlijk het beste wat er te krijgen is, zodat ik later dan geen aanpassingen hoef te doen. Hans (zit ook op forum met dezelfde overwegingen) gaat zaterdag naar m-gineering, ben benieuwd of hij daar een fiets bestelt en wat zijn keuzes dan zijn.

Iedereen wel heel erg bedankt voor alle reacties, het helpt mij echt mijn keuzes te maken en zo een aantal fietswinkels/bouwers uit te zoeken i.p.v. kris kras door Nederland te crossen om iedereen te bezoeken.

Als je ook wel eens in heuvelig landschap wilt fietsen (vb. Ardennen) zou ik met 100 kg echt geen mixte frame kiezen, maar een stevig en klein herenframe. Ik weeg zelf een stuk minder, maar slaakte een zucht van verlichting na mijn overstap van - volgens zeggen goede kwaliteit - mixte frame op herenframe.

Verder is de kwaliteit van de wielen bij zo'n gewicht extra belangrijk. Daar zou ik eerder in investeren dan in een Chris King balhoofd.

Bijkomend voordeel van een frame dat geschikt is voor 26 inch wielen is dat het meestal ook dikke banden toelaat. Bij een hoger gewicht is dat extra belangrijk, dus dat lijkt me een prima keuze, ook gezien je lengte.