Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een fietstocht door de Ardennen in 1951 - Forum Wereldfietser

Een fietstocht door de Ardennen in 1951

Er zijn in de tegenwoordige fietswereld niet veel oude fietsverhalen in ‘omloop’. Mijn vader Johan was al sinds de jaren ’30 van de vorige eeuw fietsliefhebber. De in 1933 gebouwde jeugdherberg „Zonnehoeve” in zijn woonplaats Blaricum, waar hij met de „jeugdherbergvader” Richter goed bevriend was, vormde de aanleiding tot zijn lidmaatschap van de NJHC (thans Stayokay). Na zijn huwelijk in 1948 met mijn moeder Tini ondernamen zij samen fietstochten in het buitenland, uiteraard met overnachtingen in jeugdherbergen. Een auto hebben zij nooit gehad, aangezien Johan een eigen kapperszaak aan huis had, was het woon-werk verkeer overbodig. De andere hobby van Johan was fotografie en hij had zijn eigen doka; zijn apparatuur heb ik nog steeds in gebruik. Ook nog goed bewaard zijn de vele foto’s en negatieven vanaf 1933. Jammer genoeg heeft mijn vader alleen van hun fietstocht door de Ardennen in juni 1951 een reisverslag beschreven. Zij gingen per trein van Hilversum naar Luik, fietsen mee en terug. Ik was in die tijd nog ’n baby van vier maanden oud: grootmoeder kwam over om de zorg voor de kinderen op zich te nemen.
Naar aanleiding daarvan heb ik – 44 jaar later – in 1995 de fietstocht van 1951 overgedaan. Ik heb op Marcourt na, alle jeugdherbergen van 1951 gevonden en gefotografeerd. Je word er wel stil van bij de gedachte dat mijn ouders, die beide nu niet meer leven, eens hier per fiets zijn geweest. Helaas zijn vrijwel alle jeugdherbergen van 1951 nu niet meer in gebruik, zodat ik op sommige plaatsen van de route moest afwijken.
Comblain-au-Pont werd Tilff, Dinant werd Givet in Frankrijk bijvoorbeeld. Maar wat had mijn vader mooie sfeervolle foto’s met wolkenluchten gemaakt! Het getuigt van de volkomen rust op de Waalse wegen, temidden van haast ongerepte landschappen. Verder beschreef hij ook veel oorlogsschade uit 1944, zoals opgeblazen bruggen en vernielde huizen.
Ik heb zojuist zijn negatieven geselecteerd en op de negatievenscanner gedaan en via Adobe Photoshop CS voorzien van verklarende teksten. Ga eens breed ervoor zitten en geniet van de sfeervolle opnamen uit het begin van de jaren vijftig!
Toen mijn vader in 1963 aan kanker overleed (nog maar 47 jaar), had mijn moeder zo erop aangedrongen dat ik zijn hobby zou voortzetten. Tini overleed in 1971. Ik kan nu wel zeggen dat ik nog steeds trots op ben en nog daar nooit spijt van heb!
Klik op het pijltje > in cirkel rechtsonder (en links voor terug) voor de volgende foto’s. Er zitten hier en daar foto’s uit 1995 tussen, om de situatie met 1951 te vergelijken. Veel kijkplezier!
http://www.mijnalbum.nl/Album=KWIC8OM7
De oprichtingsvergadering van vereniging „De Wereldfietser" vond plaats op camping De Woensberg in Blaricum, op slechts een paar honderd meter van jeugdherberg „Zonnehoeve" vandaan!
Mooie en waardevolle foto's Martin!

Mooie sfeervolle foto's. Leuk af en toe die vergelijkingen met het heden en verleden. Prachtig om te fietsen daar, als het mooi weer is.

Mooie foto's uit "die goede oude tijd". 't Zal een heel speurwerk geweest zijn om alle plekken nog terug te vinden. En leuk dat er nu ook weer witte koeien in dat weiland waren. :)

Prachtig! Kan me ook voorstellen dat het het een emotionele ervaring is geweest om die tocht uit 1951 over te doen.

Wat mooi om dit te lezen en te zien! Maargoed...dat zegt iedereen. Haha. En terecht hoor!

Jarl
Martin, wat een prachtige fotos en wat een emotie denk ik.
Hartstikke goed dat je dit gedaan hebt.
Het moet een goed gevoel geven om zo je ouders te kunnen eeren
Wat me ook opvalt is dat tussen de "oude" foto,s en de "nieuwe" niet eens zo veel verschil is.
En, de appel valt ook niet ver van de boom.
Je wordt er heel stil van. Proficiat.

mvg

Roeca

Bijzonder leuk dat je dit met ons deelt!
Mooie foto's, mooi verhaal.
Bedankt!

nee

Leuk verhaal! Lekker weinig bagage hadden je ouders bij zich. En zie je wel dat het ook zonder al die dure ademend Gore-tex en thermo-ondergoed kan. :wink:

...indrukwekkend...

Peter Rodenburg schreef:Leuk verhaal! Lekker weinig bagage hadden je ouders bij zich. En zie je wel dat het ook zonder al die dure ademend Gore-tex en thermo-ondergoed kan. :wink:
Mijn vader schreef in 1951: "Zodra we buiten Luik de eerste hellingen op moesten, voelden we dat we wel wat zwaar gepakt waren. In de Jeugdherberg van Comblain-au-Pont hebben we toen 2 tassen achter gelaten met spullen die we strikt niet nodig hadden, trui, plusfours, wandelschoenen etc. Het was voor ons beiden de eerste keer dat wij in bergachtig landschap waren. Wij keken onze ogen uit!"
Hun fietsroute is mij nog precies bekend (met een * voor overnachting): Luik - Tilff - Comblain-au-Pont* - Fairon - Hamoir - Tohogne - Durbuy - Petit Hahn - Hotton - Marcourt** - La Roche-en-Ardenne - Marche-en-Famenne - Rochefort - Ciergnon - Dinant** - Leffe - Spontin - Ohey - Huy* - Strée - Tinlot - Hamoir - Comblain-au-Pont* - Tilff - Luik. Vandaar per trein weer huiswaarts.
Vader schreef nog een leuk anekdote: "Tijdens gesprekken met de père aubergiste van Dinant bleek dat hij de "vader" Richter van de Blaricumse jeugdherberg heel goed kende. Op zijn verzoek werden de groeten naar Blaricum overgebracht. Later hebben we hem in de J.H. te Blaricum ook nog ontmoet!"
Ik ben nog steeds in bezit van hun NJHC-trekkerskaarten uit de jaren '40 met de bijbehorende stempelvelletjes, met namen en datums van de jeugdherbergen waar zij hadden overnacht. Hun laatste fietstocht was door Denemarken in 1958.
In 1959 nam mijn vader me als knulletje van 8 jaar mee naar Dinant voor een bezoek aan de père aubergiste, iets wat ik nog maar gedeeltelijk kan herinneren. Tijdens mijn fietstochten in 1970 en 1971 heb ik in de jeugdherberg van Huy overnacht. Een fraai gebouw!

Een stukje documentaire à la Geert Mak! Hadden je ouders al fietsen met een Torpedo 'dreigang'-naaf en trommelremmen of deden ze alles met één verzet en een terugtraprem?

keesswart schreef:Een stukje documentaire à la Geert Mak! Hadden je ouders al fietsen met een Torpedo 'dreigang'-naaf en trommelremmen of deden ze alles met één verzet en een terugtraprem?
M'n vader had een donkerrode Raleigh met een Sturmey Archer 3-versnellingennaaf en een Brooks-zadel. Het was een hele mooie fiets met drie uitgezaagde vliegende herten in het kettingvoorblad van de trappers. De fietstassen waren van Slee Utrecht. Moeder d'r damesfiets was zwart, maar wat voor merk weet ik niet meer.
Een prachtig tijdsdocument, zeker de moeite van het bewaren waard.

De herbergen waren een soort van 'vrienden op de fiets' lijkt me.

En inderdaad, wat voel ik me nu knullig met mijn Rohloff wensen en remmen op oliedruk...

Bedankt voor het delen.