Additionally, paste this code immediately after the opening tag: smakeloos - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

smakeloos

Ieder moet zelf weten wat hij leuk en mooi vindt, maar de feiten moeten wel kloppen. Duur, ja in aanschaf, maar goedkoop in het onderhoud, want weinig slijtonderdelen te vervangen. Trapt zwaarder? Nee dus. Grote schakelafstanden? Ja, vergeleken met een racefiets, maar geheel vergelijkbaar met wat je met een derailleur doet op een vakantiefiets, en wel mooi regelmatiger. Onderhoud moeilijk? Lijkt me niet. Olie verversen en dat is het wel zo'n beetje. Om de zoveel tijd een nieuwe schakelkabel. Dat kun je preventief laten doen, of zelf leren. Maar zeker niet moeilijker dan een derailleurkabel vervangen. Ketting spannen? Ja, nou en? Tandems doen dat al jaren. Etc? geen idee wat er verder nog mis mee is.
Esthetisch vind ik het er een stuk rustiger uitzien dan een derailleur.
Wim

Peter_K schreef: andere merken zetten toch óók hun naam op hun onderdelen?
maar er is verschil tussen 'je naam op een onderdeel zetten' en
'je naam op een onderdeel zetten'

;)

m-gineering schreef:
Peter_K schreef: andere merken zetten toch óók hun naam op hun onderdelen?
maar er is verschil tussen 'je naam op een onderdeel zetten' en
'je naam op een onderdeel zetten'

;)
Zoals ik al schreef is dat verschil te verklaren op grond van het verschil tussen een 'onderdeel' en een 'onderdeel' ;)

Willem Jongman schreef:Etc? geen idee wat er verder nog mis mee is.
Bijvoorbeeld dat hij meer geluid maakt.
Willem Jongman schreef:Esthetisch vind ik het er een stuk rustiger uitzien dan een derailleur.
Smaken verschillen.

Discussiëren met een Rohloff aanhanger heeft iets weg van discussiëren met een gelovige: is toch niet te overtuigen.

Peter

Ik heb nu zo'n 2500 km gereden met m'n omgebouwde Worldtraveller met Rohloff (wel met kettingspanner) en heb toch ook sterk de indruk dat het zwaarder trapt dan met XT.. vertel me zelf iedere keer weer dat het suggestie is maar ben bang dat mijn gevoel me niet bedriegt , ga over drie weken op Mindanao en Luzon (Filippijnen) fietsen en hoop dat ik toch ongelijk heb.

Peter

Peter_K schreef:
Willem Jongman schreef:Etc? geen idee wat er verder nog mis mee is.
Bijvoorbeeld dat hij meer geluid maakt.
Willem Jongman schreef:Esthetisch vind ik het er een stuk rustiger uitzien dan een derailleur.
Smaken verschillen.

Discussiëren met een Rohloff aanhanger heeft iets weg van discussiëren met een gelovige: is toch niet te overtuigen.

Peter
Tja, Peter, ook ik ben z’n Rohloff aanhanger.
Geweldige transmissie.
Duur? Stel dat ik achter 10 jaar (en ongeveer 50000 km verder) nog rond peddel met mijn naaf. Hoeveel LX of XT cassettes heb jij dan al versleten? Wat zou een LX of XT cassette kosten in het jaar 2015, 2016 of 2017 :roll: ?
Het is inderdaad vaak zo, dat als mensen een maal iets aangeschaft hebben ze de min punten van het betreffende artikel niet meer zien. En al helemaal als ze erg veel geld voor iets hebben moeten neer tellen. Zo schijnt ons brein nu een maal te werken.
Na lang zoeken heb ik wel een klein min puntje voor je, namelijk de prijs voor een paar druppeltjes olie die in jaarlijks in de naaf moet. Maar ook dit is een persoonlijke mening, de meningen hierover lopen nogal uit elkaar. Wat dit forum mijn inziens juist leuk maakt.
Overigens ik ben geen gelovige maar agnost :wink: .

:( Sorry peter k,
maar ik heb het idee dat je niet al 10000 km met Rohloff gefietst hebt, anders zou je dit, denk ik tenminste, niet ten nadele van Rohloff stellen.
Alime

Roger schreef:Stel dat ik achter 10 jaar (en ongeveer 50000 km verder) nog rond peddel met mijn naaf. Hoeveel LX of XT cassettes heb jij dan al versleten?
Mijn mountainbike met XT is inmiddels aan zijn achtste jaar begonnen, anderhalf jaar geleden heb ik mijn tweede casette erop gezet. Kwestie van het op tijd vervangen van de ketting.
Roger schreef:Na lang zoeken heb ik wel een klein min puntje voor je, namelijk de prijs voor een paar druppeltjes olie die in jaarlijks in de naaf moet.
Ik neem aan dat je daar die dure olie ("€ 12,00 voor 25 ml spoelolie en 25 ml olie voor de naaf te smeren") die Rohloff voorschrijft mee bedoelt? Dat is niet het enige nadeel hoor.

Petervd schreef:Ik heb nu zo'n 2500 km gereden met m'n omgebouwde Worldtraveller met Rohloff (wel met kettingspanner) en heb toch ook sterk de indruk dat het zwaarder trapt dan met XT.. vertel me zelf iedere keer weer dat het suggestie is maar ben bang dat mijn gevoel me niet bedriegt , ga over drie weken op Mindanao en Luzon (Filippijnen) fietsen en hoop dat ik toch ongelijk heb.
Ik heb zelf ook een versnellingsnaaf op mijn woon/werk fiets (Shimano Nexus 8-speed), en zo'n ding trapt gewoon zwaarder. Dat kan ook niet anders omdat zo'n ding naast de overbrenging van een derailleur óók nog eens een hoop inwendige tandwielen heeft die continu draaien. Dat maakt zo'n ding ongeschikt om op volle snelheid (zonder bepakking?) mee te fietsen met mensen die wèl met een efficiëntere derailleur fietsen. Als je zomaar wat peddelt (het is ten slotte vakantie) dan maakt het natuurlijk niet veel uit.

Peter

Petervd schreef:Ik heb nu zo'n 2500 km gereden met m'n omgebouwde Worldtraveller met Rohloff (wel met kettingspanner) en heb toch ook sterk de indruk dat het zwaarder trapt dan met XT.. vertel me zelf iedere keer weer dat het suggestie is maar ben bang dat mijn gevoel me niet bedriegt , ga over drie weken op Mindanao en Luzon (Filippijnen) fietsen en hoop dat ik toch ongelijk heb.

Peter
Wat bij een Rohloff altijd opvalt is dat de pedalen maar moeilijk stl blijven staan bij het freewheelen, en je hoort als je het moeilijk hebt ook nog geluiden van de naaf. Het kan zijn dat de naaf iets meer weerstand heeft, maar vlak de psychologische invloeden ook niet uit.

En verder heb je alles gelijk gehouden, bv niet ook gelijk XR tuinslangen gemonteerd?

Peter K,
“Mijn mountainbike met XT is inmiddels aan zijn achtste jaar begonnen”
Een beetje concreter graag, jaren zijn niet van invloed, het gaat om de kilometers wat kosten betreft.

“Kwestie van het op tijd vervangen van de ketting”
Een beetje concreter graag, welke ketting en ook hier hoeveel kilometers heb je met die ketting gefietst?

Een Shimano Nexus kun je niet vergelijken met en Rohloff.
Shimano Nexus 8 speed is mijn inziens een prima naafversnelling (zeker de premium uitvoering), maar dit is iets voor op stadsfietsen. Als je ongeveer 1000 km per jaar fiets heb je hier zeker 10 jaar plezier van. Maar als je meer dan 5000 km per jaar fiets is het een ander verhaal.

Zoals Marten dit al aangeeft; doordat de naaf de eerste acht versnellingen meer of minder geluid produceert associeert je dit snel met zwaar trappen.

Trap ze, Roger.

Vergeleken met al het wereldleed gaat deze actie van Rohloff echt te ver. Foei toch!

Ik heb inderdaad XR tuinslangen gemonteerd, heb die nodig op de Filippijnen maar had die "Tuinslangen" al voor de Rohloff, het geluid is ook niet alles maar daar wen ik wel aan, erg belangrijk vind ik het mindere onderhoud en hoop daar straks veel plezier van te hebben op de vele ruff roads op Mindanao en Luzon.

Peter

Roger schreef:“Mijn mountainbike met XT is inmiddels aan zijn achtste jaar begonnen”
Een beetje concreter graag, jaren zijn niet van invloed, het gaat om de kilometers wat kosten betreft.
Als je met oogkleppen op naar die naaf blijft staren is dat misschien zo. De fiets als geheel heeft echter nogal te leiden van allerlei andere zaken die niet per kilometer gaan.
Zoals het hobbelen over slechte wegen. Hierdoor is bijvoorbeeld mijn bagagedrager tijdens mijn laatste reis gebroken. Ook het frame heeft op zo’n reis te lijden. Op een gegeven moment zul je de hele boel (moeten) vervangen. Dat die naaf tegen die tijd (hopelijk) nog zo goed is heb je weinig aan. Waarschijnlijk gaat ie dan gewoon met de rest van de fiets weg.
De Rohloff naaf is en blijft gewoon een erg dure optie. Je moet het onderhoud aan derailleur versnellingen wel erg hoog inschatten, en over zeer veel kilometers en/of een lange tijd, om voor een Rohloff naaf goed uit te komen qua prijs.
Roger schreef:“Kwestie van het op tijd vervangen van de ketting”
Een beetje concreter graag, welke ketting en ook hier hoeveel kilometers heb je met die ketting gefietst?
Dit is ook weer zo’n punt voor eindeloze discussie. (Komt straks weer Supreme Black (de Rohloff naaf onder de smeermiddelen) om de hoek kijken.) In de regen en in de modder gaat een ketting minder lang mee dan droog of in een oliebad. Dat is juist een van de voordelen van een (Rohloff) versnellingsnaaf.
Roger schreef:Een Shimano Nexus kun je niet vergelijken met en Rohloff.
Ik zou niet weten waarom niet. Met acht versnellingen kom je echt wel wat verder dan de stad. En die naaf gaat waarschijnlijk even lang mee als de rest van de fiets. Voor het echte vakantiefietsen heb je natuurlijk meer versnellingen nodig.
Roger schreef:Zoals Marten dit al aangeeft; doordat de naaf de eerste acht versnellingen meer of minder geluid produceert associeert je dit snel met zwaar trappen.
Mijn versnellingsnaaf, en volgens de fabrikant ook de Rohloff, trapt zwaarder. De Rohloff produceert bovendien meer geluid.

Peter

Petervd schreef:Ik heb inderdaad XR tuinslangen gemonteerd, heb die nodig op de Filippijnen maar had die "Tuinslangen" al voor de Rohloff, het geluid is ook niet alles maar daar wen ik wel aan, erg belangrijk vind ik het mindere onderhoud en hoop daar straks veel plezier van te hebben op de vele ruff roads op Mindanao en Luzon.
Tuinslangen? Kan iemand dat even uitleggen a.u.b.? Of is dat zo'n plastic omhulsel rond de ketting, zoals je bij ligfietsen wel eens ziet?

nee gewoon dat die dingen zo een hoge rolweerstand zouden hebben als tuinslangen :)

Ach, die eeuwige discussie over versnellingsnaven en derailleurs. Het lijkt wel een religie.

Vijfendertig jaar geleden fietste ik naar school met een 3-speed sturmey-archer. Ik werd toen al uitgelachen door de gezworen derailleurfietsers op school die hun systeem "sportiever" vonden (het woord "cool" bestond nog niet.)

Het onderhoudsvrije van sturmey-archer vond ik een voordeel. Ik keek er nooit naar om, tot die naaf op een dag toch de geest gaf en ik als 13-jarige het niet aandurfde om de zaak uit elkaar te halen. Mijn vader kende er ook al niets van. Bij de fietsenmaker kostte het een hoop duiten.

Nu zou ik met die naaf geen probleem meer hebben. Maar een defecte Rolhoff uit elkaar halen is een brug te ver. Wellicht heb je er ook speciaal gereedschap voor nodig. En de garantie ben je dan natuurlijk kwijt. (Hoe lang geldt die trouwens?)

Omdat ik te weinig kilometers maak om een Rohloff te verantwoorden fiets ik met een derailleur. Maar als geld geen rol zou spelen kocht ik er zeker een.

willem.megens schreef:Vergeleken met al het wereldleed gaat deze actie van Rohloff echt te ver. Foei toch!
De uiteindelijke vraag van deze discussie is of het commercieel slim is van Rohloff of zijn naam zo groot op de naaf te zetten. Bij mij is inmiddels bekend (gehoord van een gerenommeerde reis- en andere fietsenverkoper in een grote stad) dat er VEEL meer Rohlofffietsen voor achter op de SUV verkocht worden dan om een reis te maken. Wij op dit forum moeten ons realiseren dat we maar een apart soort klant zijn van de fietsenwinkels. Dus of iets mooi gevonden wordt, is voor de handelaar nogal relevant.
Leon
Vroeger knoopte ik altijd een stukje (brede) veter om mijn naaf heen. Tijdens het fietsen werd de naaf dan schoongehouden en glimde hij altijd als een ... :)

Zou je nu ook kunnen doen met een stukje lint als je de naam niet wilt zien. Blijft hij gelijk mooi schoon.

Op een zwarte Rohloff-naaf zal het er nog veel mooier uitzien!

En Peter, zeg eens eerlijk... Heb je wel eens met een Rohloff-naaf gefietst of is het 'paperbook' wijsheid?