Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Montenegro - Forum Wereldfietser

Fietsen in Montenegro

Ola,

Wij denken eraan om met 4 personen in Montenegro te gaan trekken met de fiets voor een tiental dagen.

Heeft iemand daar al ervaringen opgedaan?

info over leuke tour, kaarten, e.d. altijd welkom

thx
Een trektocht per fiets heb ik daar niet gemaakt, wel wat rondgereden op een huur-ATB, maar absoluut de moeite waard is Kotor aan de kust en Durmitor National Park in het noorden van Montenegro:
Afbeelding

Op mijn reis naar het Midden-Oosten afgelopen zomer ben ik er door gekomen. Lang ben ik er niet geweest dus erg veel gedetailleerde informatie kan ik niet verstrekken. Wel kan ik zeggen dat je er nog mooi over onverharde wegen kunt rijden door de Montes die meer Verde zijn dan Negro. Verder kun je er met euro's betalen en kun je er vrij goedkoop shoppen, naar Nederlandse maatstaven dan. Van hotels, restaurants, campings e.d. weet ik niets.
Ik had volgens mij een Freytag & Berndt kaart van Bosnie-Herzegovina bij me waar Montenegro voor een groot deel op staat. Verder had ik ook de Michelin kaart van de voormalig Servische republieken.

Groeten,
Samuel

bombetter schreef: Verder kun je er met euro's betalen en kun je er vrij goedkoop shoppen, naar Nederlandse maatstaven dan. Van hotels, restaurants, campings e.d. weet ik niets.
De nationale munteenheid is de Euro ;-)
Ik had wel problemen met pinnen in Zabljak, toch een toeristisch wintersportoord, maar van pinautomaten hadden ze nog nooit gehoord en bij een hotel waar je wel kon pinnen accepteerde men alleen Visa creditcards. Toen ik in Zabljak was in de maand mei was de camping nog gesloten, maar overal kan je goedkoop bij particulieren kamers huren. In Kotor zelf was geen camping, maar iets verderop in Stoliv, 12 km een primitief kampeerterreintje bij de boer.

Wild kamperen was lastig in Montenegro. Zowat ieder vlak stukje terrein is al in gebruik genomen. In de bergen (die fantastisch mooi zijn) is er vrijwel niks vlak. Maar geen nood, er zijn zat goedkope overnachtingsgelegenheden.
Kotor was voor mij het hoogtepunt van mijn reis door Montenegro. Voor literatuurfreaks is natuurlijk de brug over de Tara een brug waar je absoluut over moet fietsen ;)

Ik heb Montenegro befietst vanuit Dubrovnik langs de kust naar Shkodra (Albanie). De mooiste stukken daarin:
- langs de hele baai van Kotor; er hangt iets mystieks hier. Dorpjes als Perast, Risan en Prcani zijn heel idyllisch. Twee kleine eilandjes midden in de baai; rode mosseltonnetjes, waterrestaurantjes; minihaventjes
- Kotor zelf als oud-Ventiaanse stad, een kleinood; stal je fiets even neer en beklim het steile heuvelpad omhoog langs de vervallen burchtmuur naar de vervallen burcht; vandaaruit prachtig uitzicht op hele baai
- Cetinje is schattig, aandoenlijk provinciaals, oud hoofdstadje, sta met de wachters op de rode loper voor het presidentriele "paleis". bezoek paleisje van vroegere koning Nicola en koningin Mile met 9 knappe dochters (luister naar bijzondere verhaal van de goede humoristische gids)
- Budva als mini-Dubrovnik; wel erg touristisch en een beetje steriel.
- Prachtige afdaling naar Rijeka Crnojveica en Virpazar; leuk gezellig hotelletje Pelikan. je kunt hier een boottochtje maken tussen de vele vogels over het meer van Skadar; eilandjes met kerkruines;
- Adembenemend, stil panoramaweggetje (met gras in de midden tussen het asfalt) langs de zuidelijke helling van het Skadar meer. Moederziel alleen langs een woud van rotsen en bergtoppen. Tientallen bergen die als kaboutermutsen uit het met groene plantjes en waterlelies bedekte meer omhoogsteken.
- Passeer de aandoenlijke grens met Albanië in Sukobin; heerlijke afdaling naar Skodra, vanwaaruit je eventueel terug naar Montenegro kunt naar Podgorica.
Veel plezier en laat eens wat van je weten onderweg.
John Peeters

Ivo Miesen schreef: Kotor was voor mij het hoogtepunt van mijn reis door Montenegro. Voor literatuurfreaks is natuurlijk de brug over de Tara een brug waar je absoluut over moet fietsen ;)
De brug over de Tara en Kotor waren toevallig ook afgelopen zondag op tv in het reisprogramma "3 op reis" (wordt donderdag herhaald) en is ook hier te zien: http://www.3opreis.nl/index.php?id=1626 ... no_cache=1

Fijne vakantie!
Deel je je reiservaringen na afloop op het gedeelte landeninfo (van hieboven?). Dat zou fijn zijn. :P

Blanche

He dat zullen we zeker doen. Iedereen alvast bedankt voor de info. We kijken er al naar uit om te vertrekken.

Maar nog een vraagje:

Iemand al ervaringen met goedkope luchtvaarmaatschappijen in die regio?

merci

Vliegt Germanwings er niet heen vanaf de grensstreek?
Wij hebben goede ervaringen met ze naar Bulgarije.
Bovendien kan je de fiets al op de website aanmelden :>

Thomascook vliegt op Tivat vanaf Brussel:
http://www.whichbudget.com/en/cheapflights.php?from=TIV

En een aantal budget maatschappijen vanaf Duitsland naar Dubrovnik:
http://www.whichbudget.com/en/cheapflights.php?from=DBV

Hoi,

Ik heb een paar jaar gewerkt in Kosovo. Ik vloog veel en veelal met LTU vanaf dusseldorf naar Prishtina. Ook vanaf skopje heb ik gevlogen via munchen.
Haha, met albania airlines heb ik ooit gevlogen in een Joepolev van russiche makelij. Overal roest, een schokkerig toestel, geen safety instructions, geen zuurstofkapjes, overal vrij zitten en roken.
Je zou goed kunnen vliegen naar Dubrovnik of naar Ochrid. Prachige plaatsen.

succes.
remco

Ola,

zit liever op de fiets dan in een vliegtuig. Dus die russische roestbak laten we maar voor wat het is.

Wij denken er momenteel aan om te vliegen naar Pristina (Kosovo) en terug te vertrekken in dubrovnik. Heb schappelijke bij german wings (bedankt voor tip) gevonden.

Het enigste waar we nog aan twijfelen is de situatie in Kosovo. Is die veilig genoeg om met de fiets te doorkruisen? Heb zit het met mijnenvelden als je ergens wild wil kamperen? of maken we ons voor niets zorgen?

thx
mathijs

Mathijs Houben schreef: Het enigste waar we nog aan twijfelen is de situatie in Kosovo. Is die veilig genoeg om met de fiets te doorkruisen? Heb zit het met mijnenvelden als je ergens wild wil kamperen? of maken we ons voor niets zorgen?
Kosovo ben ik niet geweest. Maar mijnenvelden heb ik genoeg gezien op de Balkan. Nu het conflict niet meer heet is kun je ervanuitgaan dat de bevolking weet waar je kunt gaan en waar niet. Ieder stuk land waar in de laatste tijd niemand gelopen heeft is dus verdacht. Onkruid, hoog gras etc. zijn tekenen voor onbetrouwbare stukken land. Vaak zijn er tekens aangebracht waar de mijnen liggen. Een voorbeeld hiervan:

Afbeelding

De asfaltweg en het veldweggetje zijn veilig, de rest is verdacht of is zeker een mijnenveld.
Het beste is dus aan de locals te vragen waar je kunt kamperen. Vergeet niet dat m.n. op het platteland in Kosovo (en ook in Albanië) nog de oude regels van gastvrijheid heersen. Als je als gast geaccepteerd wordt ben je volledig veilig.

heeft er iemand tips of goede ervaringen met bepaalde landkaarten ?
ik zoek altijd kaarten met minimaal 1:200.000, maar tot nog toe heb ik die alleen (gezien) met slechts een deel van Montenegro erop.

Voor GPS bezitters:

Servië/Montenegro: SCG Route 1.5
http://www.garmin.co.yu

en Slovenië/Kroatië/Bosnië-Herzegovina: AdriaRoute V2.0
http://www.tramsoft.ch/gps/garmin_mapso ... ia_en.html

op beide sites kan je de laatste versie gewoon downloaden. De kaart is dan nog wel gelocked om in mapsource te bekijken, maar er zijn ook unlock generators te vinden op het web :roll:

Normaal fietsen we meestal rond mei. Dit jaar plannen we ons vertrek rond 21 maart.

Is de periode rond eind maart een goede periode om te fietsen in Montenegro?

Iemand een idee van het verschil in klimaat aan de kust en in de bergen tijdens die periode?

Ik was er rond eind mei/begin juni, in Durmitor waren de bergpassen nog niet geheel sneeuwvrij. In de bergen was het een graad of 18, terwijl aan de kust amper 100 km verderop het 30+ was. Eind maart lijkt me een beetje vroeg om in de bergen te gaan fietsen, maar met het huidige klimaat weet je het natuurlijk nooit.

Afbeelding

Voor onze Belgische bezoekers aan dit Forum met belangstelling voor Montenegro:
Montenegro is aanwezig op de Vakantiesalon in Brussel van 7 - 11 februari