Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraagje fototoestel(len) - Forum Wereldfietser

Vraagje fototoestel(len)

Beste mensen,

Steeds als ik fotografiecursussen zie, wordt ik weer enthousiast erover en denk ik: dat wil ik ook! Het gaat mij voornamelijk om foto's van mensen, portretten, locale bevolking enz. Landschappen en andere natuurfoto's zijn natuurlijk ook mooi, maar ik wordt vooral enthousiast van mensen en detailfoto's. (Meer richting de kunstfoto's zeg maar).

Op dit moment heb ik zelf een canon EOS 300 (2 zelfs) met 28-90, 28-80 en 70-300 mm lenzen. Het is vooral geen digitale!! Ondanks dat iedereen tegenwoordig overstapt op digitale (spiegelreflex) wil ik graag nog op rolletjes blijven (ondanks dat dat duurder wordt en bla bla enz :p)
Ik vind het gewoon mooier en leuker enzo :D

Nu ben ik samen met een aantal vrienden een lange fietsreis aan het plannen, uiteindelijk via rusland bovenlangs, china in en dan naar lhasa (heel erg ongeveer :p)
De vraag is: wat voor een fototoestel nemen we mee?

Een aantal van mijn reisgenoten willen een digitaal compact camera mee. Er werd op een gegeven moment zelfs 2 compact digi's geopperd. Hier was ik helemaal tegen als echte analoge-fan. Ondertussen is dit al weer teruggebracht tot 1 compact digi.

Nou weet ik wel dat 1: een mooie foto niet alleen van het soort camera afhangt, maar ook van de maker, de kijker, de compositie, kleuren enz enz. En 2: dat ik niet een giga-fototas met allemaal lenzen en een toestel mee kan nemen (wat ik overigens nog niet eens heb :p)

Dan vraag ik mij af: waar worden de meeste foto's mee gemaakt die van die verstokte wereldfietsers maken? Vast met digi's, maar welke? En stel dat ik op film-camera zou willen blijven: wat kan ik dan het beste meenemen, zodat ik niet een hele fototas mee hoef te nemen, maar toch mooie foto's kan maken?
(Dat we een digi meenemen, staat al zo ongeveer vast, daar kan ik ondertussen niets meer aan veranderen. Maar ik ben toch benieuwd :) )

Groetjes,
Aafke

Gebruik eens de zoekfunctie van het forum zelf en via google met site=wereldfietser.nl.

We waren deze zomer in IJsland met tot 10 dagen proviand en reparatiespul mee, heel veel stuitwerk, en allebei een spiegelreflex. Ging prima! Gewoon in de kleinste fototas die je kunt vinden en in je fietstas proppen. Of in de stuurtas. Een evt extra lens in beschermhoesje. Ja, je hebt iets extra gewicht, en misschien kan je daardoor dat extra dikke boek niet meenemen. Ligt eraan wat je belangrijk vindt.

Ik fotografeer met een Canon EOS 5D, Marco Meijerink doet dat ook.
Verder hebben we allebei wel goede profi lenzen.

Maar staar je niet te blind op het materiaal, het kijken is belangrijker!

Digi's zijn makkelijk ja, wil nu niet meer zonder!

Ik sleep de hele zooi wel altijd mee, het is zwaar, maar ik heb er eigenlijk nooit spijt van. Mijn fototoestel met lens is te zwaar en te groot om in een stuurtas mee te nemen, dus ik draag deze gewoon in een ortlieb tas mee.

Om te beginnen zou je naar een van de instapmodellen kunnen kijken van bijv. Nikon of Canon. Deze zijn een stuk lichter en met 1 of 2 lenzen erbij kom je al een heel eind.
Er zijn ook nog modellen die tussen een compact een een DSLR inzitten, maar daar zit je dan ook wel vast aan 1 bepaalde lens. Ik zou zeggen, zoek rond op fotofora, het hele internet. Laat je informeren bij een fotozaak, kijk wat lekker in de hand ligt en vergelijk reviews. Het internet en google in het bijzonder is je beste vriend!

Succes!
Ellen

Vast bedankt voor de antwoorden.

- ik heb gezocht met de zoekfunctie, maar ik kom alleen bij mijn eigen onderwerp uit...

- Tja...een spiegelreflex zou ik inderdaad graag meenemen (een analoge), dat doe ik nu wel op gewone vakanties. Het is alleen dat ik dan niet veel lenzen mee kan nemen. Dan zou ik 1 goede aardig grote lens uitzoeken (met een groot bereik dus, niet groot in de zin van groot :p) en die erop zetten en meenemen.

- Fietsjunk: ik weet dat kijken minstens net zo belangrijk, of misschien nog wel belangrijker is dan het materiaal. Daar ben ik mij volledig van bewust. Toch heb ik ook graag goed materiaal :)

- En een canon EOS 5D? Hmmm, als ik al ooit evt misschien voor een digitale spiegelreflex zou gaan, zou ik überhaupt niet een canon kopen. Dan zou ik toch voor een nikon gaan denk ik. En zou ik een nieuwe analoge camera kopen, ga ik toch voor een leica (slurp ;))
Maar wat betreft grootte enzo zal het wel allemaal ongeveer hetzelfde zijn.
Dan zou ik echt naar de specs moeten kijken..

Als je er aan denkt ooit over te stappen naar digi dan koop je een mooie maar dure lens en een zo goedkoop mogelijke analoge body erachter. M.a.w. stop al je geld in de lens. Bedenk dat een analoge body weinig meer doet dan de lens gedurende 1/125 s zijn werk laten doen...
Analoge body's kosten tegenwoordig overigens niets meer, best kans dat je een Nikon F801 of zo bij de lens cadeau krijgt.

De vraag welke digitale camera's mensen gebruiken is vaak niet zo relevant. Er komen elke paar maanden nieuwe camera's bij en die zijn vaak reuze aantrekkelijk, maar worden nog door niemand gebruikt. Zo is de Nikon D70 veel gebruikt, een prima camera voor zijn tijd, maar inmiddels behoorlijk achterhaald in vergelijking met zijn opvolgers.

Leon

Wat is nu eigenlijk je vraag Aafke?

nou (ik dacht dat dat wel duidelijk was): welk fototoestel(len) mensen meenemen op (wereld)fietsvakantie, dusdanig dat er wel mooie foto's gemaakt kunnen worden en evt enigszins gespeelt kan worden met sluitertijden/diafragma/afstand enz, zonder dat je een hele ortliebtas met alleen maar fotospullen mee hebt (bij wijze van spreken).
(En ja: ik ken mensen die een hele giga rugzak aan fotospullen hebben.)

Ik ben gewoon benieuwd wat anderen meenemen (digitaal/analoog/1/2 lenzen/compact/enz)

Hoi Aafke,

Zelf heb ik afgelopen vakantie mijn foto's gemaakt met een compact-camera van Canon, de Powershot S45. Zelfs op dit toestel kon je al dingen als sluitertijd en diafragma instellen. Omdat ik echter op dit toestel maar een 3xzoom had zitten en ik toch graag onderwerpen wat dichterbij haal heb ik na de tocht dit jaar een zogenoemde hybride-camera gekocht van Panasonic. Hiermee heb ik een 12xzoom en een goede Leica lens.
Afbeelding
Voordeel van een toestel als dit boven een SLR is vooral het gewicht en de prijs. De camera weegt iets van 350 gram in totaal en kost rond de 300 euro. En ook alle instellingen zijn hierop mogelijk.
De Canon SLR die ik voor de kerst gekocht heb, weegt inclusief lenzen al snel 5 maal zoveel en is ook nog eens veel groter.
Zelf ben ik nu ook aan het afwegen welke ik mee zal nemen. De lichte Panasonic of de zwaardere, maar kwalitatief betere Canon SLR. Waarschijnlijk zal het de panasonic worden aangezien ik wat huiverig ben om mijn SLR in de tent te laten als ik even ga zwemmen ofzo.

nou (ik dacht dat dat wel duidelijk was): welk fototoestel(len) mensen meenemen op (wereld)fietsvakantie, dusdanig dat er wel mooie foto's gemaakt kunnen worden ....
Ah, duidelijk. Ik laat mijn hele analoge rotzooi achter en neem een Panasonic TZ3 mee: licht, klein, sterk en een hééérlijke Leica 28-280mm lens. Geen PASM-instellingen, maar met de belichtingcorrecties kom ik toch uit waar ik zijn wil. Maak ik mooie foto's mee die ook goed zijn uit te vergroten. Zet er een 2gb kaartje in, en je kan er 700 foto's mee maken.
Het is kwalitatief allicht een stuk minder dan een spiegelreflex, maar ook een verrukking hoor, om "klaar" te zijn met één zo'n klein cameraatje.

Snoocky schreef:Ik ben gewoon benieuwd wat anderen meenemen (digitaal/analoog/1/2 lenzen/compact/enz)
Ik ben zeer tevreden met mijn Minolta 5D digitale spiegelreflex (als je eenmaal digitaal hebt wil je echt never nooit meer terug naar analoog) waarbij ik onlangs een Tamron 18-250 mm superzoom gekocht heb die me ook al heel goed bevalt. Ik weet dat dit soort zooms door echte fotografen verketterd worden, maar de resultaten van deze lens zijn in de praktijk gewoon uitstekend als je zo'n objectief voor alledaagse reisfotografie gebruikt. Heerlijk om geen lenzen te hoeven wisselen en het geheel past prima in een Ortlieb-stuurtas.

Hoi Aafke,

Er is al heel wat geschreven hier op het forum over camera's, gewoon even zoeken dus :-)

De keuze hangt natuurlijk af van wat je ermee wilt doen (en je budget): landschapsfotografie, macro's, portretten, etc?

Ikzelf fotografeer vooral landschappen en ik heb daarom voor de Kodak P880 gekozen vanwege zijn 24mm lens en compacte formaat. Ik kan er echt heerlijke landschapsopnamen mee maken. Helaas is hij vanwege zijn 140mm maximum niet zo geschikt voor het 'spioneren' van mensen dus de volgende keer neem ik ook een kleine compact zoom camera mee, dan val je niet zo op in de stad als je foto's maakt en gedragen de mensen zich spontaner.
Een spiegelreflex is welliswaar erg mooi maar samen met de lenzen zwaar en groot.

Fiets de wereld (fotograferen met een Kodak p880),
Whisky

Snoocky schreef:Wat is nu eigenlijk je vraag Aafke?
Snoocky schreef:nou (ik dacht dat dat wel duidelijk was):
Ik moet toegeven dat ik ook wat problemen met de vraag had. Als ik die lees denk ik: volgens mij wil je gewoon lekker je 300 meenemen. Ik zou zeggen: doe dat dan ook! Als je daar blij mee bent is er altijd wel een plekje te vinden in een tas, en voor het gewicht van deze set hoef je het ook niet te laten. Kijk, Ellen zeult een 70-200 2.8 mee, die weeg alleen al meer....
Snoocky schreef:dusdanig dat er wel mooie foto's gemaakt kunnen worden en evt enigszins gespeelt kan worden met sluitertijden/diafragma/afstand enz, zonder dat je een hele ortliebtas met alleen maar fotospullen mee hebt (bij wijze van spreken).
Alhoewel je geen Canon fan blijkt is misschien de Canon A serie wat voor jou (Powershot A720 IS topmodel heeft alles wel zo'n beetje), en als je budget het toe laat een G9.

Zelf gebruik ik een Pentax W 10 digitale compact camera, stof en waterdicht. En ruim voldoende voor mijn amateur fotografie. En het weegt inclusief extra geheugen, accu en lader 400 gr.

Verder ben ik wel geïnteresseerd in jullie tocht, heb zelf ook plannen in die richting, laat eens wat horen.

groeten Wim
Ik gebruik de Canon G9 (hiervoor de G6 en daarvoor de G2). Deze heeft alle mogelijkheden van een spiegelreflex, je kunt alleen geen lenzen wisselen. Maar ja, dat heeft als voordeel dat je altijd de juiste lens hebt. :P
En hij is gewoon erg compact en dat vind ik toch ook wel een voordeel bij (fiets) reizen.

Ik maak veel panorama foto's en dat gaat uitstekend met de Gx van Canon.

Maar goed, je bent geen Canon fan, dus dit zal je minder aanspreken.
Het geeft hopelijk wel antwoord op je vraag wat wij gebruiken.

Ik fotografeer ook al geruime tijd met de Panasonic Lumix DMC TZ5, een prima camera. Alleen werkt die niet met een 2gb kaartje, Spironski.... Er mag maximaal (slechts?) 1 gb in.