Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mannen of vrouwen frame - Forum Wereldfietser

mannen of vrouwen frame

Hoi!

Ik ga binnenkort voor het eerst een fiets kopen. Bedoeld om lange afstanden te fietsen met eventueel bagage. Nu heb ik m'n oog laten vallen op een stevens X7. Maar ik twijfel of ik een mannen frame of een vrouwen frame zal nemen. Bovendien twijfel ik over de maat. Het winkelpersoneel heeft me verteld dat ik op een 48 pas, maar ook op een 52. Dus ik een proefritje maken. Allebei wel oke. Wat zal ik doen??? (Ik ben 1.74 meter en vrouw). Bij de 48 zit ik wat meer voor over. Weet niet zo goed wat prettig is voor verre afstanden.

Groeten Mika

Hallo Mika,

Een en ander hangt toch echt af van je persoonlijke voorkeuren. Zoveel fietsers, zoveel 'smaken'. Misschien is het goed om nogmaals een proefrit te maken, en nu wat langer dan een straatje om. Je zult moeten ervaren wat voor jou prettig is.

Heren- of damesframe... Herenframe is net iets steviger door de extra buis en je hebt extra ruimte voor bidons en/of fietspomp. Afstand tussen stuur en zadel kan anders zijn dan bij het damesmodel, dat kunnen afwegingen zijn. Bij damesfiets is de instap lager, vinden veel vrouwen prettig. Maar ook hier geldt: smaken verschillen.

Weet je trouwens zeker dat de maten die je noemde goed zijn? Framemaat 48 lijkt mij voor iemand van jouw lengte aardig klein.

Succes ermee!
Sandra

Ik zou zeker een mannenframe kiezen. Het is even wennen met opstappen, maar wel merkbaar stijver. Vooral in afdalingen kan ik goed het verschil merken tussen mijn vorige vrouwenframe en mijn huidige mannenframe. Beide zijn fietsen van een vergelijkbare kwaliteit. Ik dacht eerst dat het flauwekul was, maar het voelt echt strakker en zekerder. Een zwabberend frame kost ook meer energie bij het fietsen.

De framegeometrie is een kwestie van smaak. Let wel op dat er voldoende ruimte tussen het zadel en de framebuis zit. Als je bergop met beide voeten op de grond staat moet de framebuis niet in de weg zitten.

Een goed passend frame is het allerbelangrijkst bij het kiezen van een fiets. Dus neem er de tijd voor en pas verschillende typen en merken. Laat je niks aanpraten en je niet verleiden door geile kleuren en vormen. Het gaat erom dat je lekker zit.

Veel succes,
Lisette

Hoi Mika,

Het is net wat Sandra zegt, hoe zit jij het liefst op je fiets (sportief of rechtop) en wat ben je ermee van plan. Ik heb zelf direct voor een herenfiets gekozen omdat deze stabieler is. Bovendien is bij een damesframe van standaardfietsen (dus geen fiets op maat!) de grootste maat vaak 57 cm en dat is voor mij te klein. Nou ben ik niet heel lang (eigenlijk vooral lange benen), ik ben 1.80 m, maar zelf heb ik dus een framemaat van 60 (en mijn zadel zit zeker niet op z'n laagst), dus ook ik vraag me af of je wel de goede framemaat bedoelt. Die maat kan natuurlijk wel verschillen voor de soort fiets, ATB of hybride, dus dat kan je er beter bij noemen). Ik denk dat Sandra en ik het allebei hebben over een hybride.
Succes ermee!

groet
Anneke
Hoi ik zie die fiets op http://www.radfieber.de/relaunchtest/trekking_cross.htm en bij mij komen (naast de overige opmerkingen) de volgende vragen op:
- Kan er een achterdrager op? (waarschijnijk wel, evt. met moeite ivm het ontbreken van oogjes)
- Kan er een voordrager op? Dit is een groter probleem. Bovendien heb je met voortassen niet veel meer aan voorvering. De voortassen zijn dan namelijk niet geveerd en rammelen dus extra hard. Of je zou een speciale voordrager moeten kunnen monteren, aar dat is weer een ander verhaal.
- De fiets is toch eigenlijk niet bedoeld voor tochten met veel bagage, gezien de term "federleicht".
- Zijn de banden noppenbanden? In dat geval zou ik voor veel asfaltkilometers kiezen voor banden met minder profiel, die lopen lichter.

Maar het is wel een mooie fiets met mooie (LX-niveau) onderdelen voor relatief weinig geld (800 euro).

Maar de goede maat en afstelling is inderdaad zoals de anderen al zeggen nog belangrijker. een 48 cm-frame voor iemand van 1,75 m lijkt me vreemd.

Groeten, Leon

Goh wat goed dat er zo snel wordt gereageerd!

Het gaat om een cross-hybride. Frame maat 48 is dus vreemd. Ga ik na vragen.

Ik heb nou in elk geval besloten dat ik een mannenframe koop. Met opstappen vind ik dat net zo gemakkelijk.
Wat ik me nou dus afvraag is of ik die stevens wel moet kopen omdat er dus een verende voor vork op zit. Is dat lastig met verende tassen? Of kan ik de fiets kopen en volgend jaar als ik met bepakking wil rijden de vork veranderen (de onderdelen die erop zitten zijn tenslotte oke)
De achterdrager kan er sowieso op (er zitten oogjes op)


Laat je niks aanpraten en je niet verleiden door geile kleuren en vormen. Het gaat erom dat je lekker zit.

hmm, ook voor mij bekend vrouwen kwaaltje.... Zal er om denken! :lol:

Weer op naar de fietsenwinkel!

Groetjes Mika

Hoi,

Over verende voorvorken lopen de meningen uiteen. Volgens mij was er onlangs op dit forum ook al een discussie over. Realiseer je dat een verende voorvork kwetsbaar is. Maak je 'm niet met regelmaat supergoed schoon, dan is het snel afgelopen met de pret.

Succes ermee!

Sandra

Mika schreef:Of kan ik de fiets kopen en volgend jaar als ik met bepakking wil rijden de vork veranderen?
Helaas is dat niet zo eenvoudig of goedkoop. In de eerste plaats is een normale vork korter dan een verende; de fiets zou met een gewone vork meer voorover staan. Verder zou het ombouwen veel werk zijn, wat alleen een fietsenmaker kan tegen een tarief van iets als 40 euro per uur; er is gereedschap voor nodig wat normaliter te duur is om zelf te kopen. Daarbovenop komt nog dat een vork zelf vrij duur is (denk aan 100 euro). Ik heb daarom waarschijnlijk nog nooit gehoord heb van iemand die 2x per jaar zijn vork wisselt.
Maar als je niet meer dan ca. 20 kilo meeneemt kun je ook met alleen een goede achterdrager toe, dat doen er meer bij de WF.
25 kilo is met een tent erbij nogal zuinig in gewicht, ik vraag me altijd af hoe die anderen dat doen.
Groeten, Leon (heeft steevast 30 kg bagage bij een kampeertocht, maar wel een heel grote tent)

Helaas is dat niet zo eenvoudig of goedkoop. In de eerste plaats is een normale vork korter dan een verende; de fiets zou met een gewone vork meer voorover staan.
En hierdoor veranderd ook het stuurgedrag van de fiets. Fe naloop wordt korter, dus de fiets wordt nerveuzer. Dat is wat je nou net niet wit op lange afstanden.
Er zijn wel speciale dragers te krijgen. Dat lijkt me dan toch een betere oplossing met verende vork.