Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bevestiging stuurtas op vlinderstuur - Forum Wereldfietser

bevestiging stuurtas op vlinderstuur

Het vlinderstuur staat op m'n fiets bijna loodrecht. Dit is voor mij dé oplossing om nekklachten te voorkomen. (gevolg van een wip-lash).
Nu valt het me op dat montage van een stuurtas niet zomaar kan. Het kliksysteem van Vaude bijvoorbeeld past niet.
Heeft iemand een tip ?

Hoi,

Uit eigen ervaring weet ik dat de stuurtas van Ortlieb wel op een vlinderstuur past. Je hebt hier zelfs een speciaal verlengstuk voor mocht de stuurtas anders niet passen tussen de 2 "vleugels". Het is wel krap, het past net en het openen en dichtdoen van de tas gaat wat moeizamer dan op een gewoon stuur. Ook vond ik dat de tas op een vlinderstuur ver uitstak naar voren, maar daar valt prima mee te fietsen.
En volgens mij moet de stand van je vlinderstuur (verticaal of horizontaal) niet uitmaken of de tas ertussen past.
Succes ermee!

groet
Anneke

Ook voor het ClickFix-systeem waar o.a. AGU mee werkt bestaan verlengstukjes.

Succes,
Lisette

Bedankt voor de reactie.
Nog even wat anders in verband met stuurtassen: zo te zien (?) zie je je voorwiel niet meer als je met een stuurtas rijdt.
Is dat niet hinderlijk ?
Je stuurt toch steeds net naast dat putje, naast die steen of juist niet doorheen die paardedrol ? Ik vrees dat dat niet zo best lukt als je de voorband niet kunt zien...

Paul,

als het goed is, kijk je altijd toch wat verder vooruit dan de 2 cm weg die voor je voorwiel ligt. Je hebt er dan ook geen probleem mee dat je je voorwiel niet ziet. De weg ervoor zie je immers wel, met alle paaltjes, stenen, putdeksels, dermpels etc.etc.
Ik heb er in elk geval nog nooit last van gehad.

De meeste (goede) fietsenwinkels beschikken m.i. wel over hulpmiddelen om een stuurtas aan een vlinderstuur te kunnen bevestigen.

Succes!

Freek

Het klopt inderdaad dat de stuurtas je fietseigenschappen beïnvloed. Maar dat hangt heel erg af van wat voor soort fietser je bent. Zoals Freek terecht opmerkte moet je blikveld wel iets verder zijn dan 2 cm voor je wiel. Voor het overgrote deel van de leden van de wereldfietser zal het "beperkte" gezichtsveld geen groot probleem zijn.
Ga je echter wat ruiger fietsen en zoek je mountainbike-tracks op dan is een stuurtas erg onhandig. Je hebt minder controle over het stuurgedrag van de fiets en die 2 cm minder gezichtsveld heb je in ruig terein bij een hoge snelheid echt nodig.
Het blijft altijd een afweging. Ik heb jaren met een stuurtas gereden maar nu zou ik het niet meer willen hebben (natuurlijk mis ik nu wel de voordelen!). Mijn rijsteil is anders geworden dus is mijn fiets mee veranderd.

Groetjes,
Marco

Tip? Ikzelf doe mijn landkaart, fototoestel en kostbaarheden altijd in mijn rechtervoortas. Dan heb ik geen stuurtas nodig. Ga ik ergens naar binnen dan neem ik mijn voortas mee. Als ik stilsta (wat wel handig is als je op je kaart wilt kijken) dan kan ik met mijn rechterhand de camera of de kaart uit de voortas met rolsluiting pakken. Bovenop de camera doe ik altijd mijn fleecejasje, die hem isoleert tegen de hitte.

Als ik in een 'drukbewegd' land fiets, waar je helaas vaker op je kaart moet kijken, dan doe ik hem achterop, onder mijn bagagenetje.
Maar fiets je veel op asfalt en schudt je fiets minder, dan is het mindere stuurgedrag een minder groot probleem.