Additionally, paste this code immediately after the opening tag: petroleumlamp - Forum Wereldfietser

petroleumlamp

Eind maart wou ik naar denemarken, met de trein naar kopenhagen, dan een stuk van de route kopenhagen-berlijn tot gedser fietsen, een stuk oostzeeroute richting fyn en jutland, en dan evt. een stuk naar skagen. Ik heb twee weken, dus ik zie wel waar ik kom. Ik wou in november ook al richting denemarken, maar nu dus echt.

Aangezien ik ook al op petroleum kook, dacht ik eraan een petroleumlamp mee te nemen, kan evt.. 's avonds voor wat warmte en licht zorgen in het donkere denemarken. Ik weet niet hoe goed de petroleumlampen tegenwoordig zijn, hoe makkelijk ze in gebruik zijn, hoe goed vervoerbaar. kortom, is er iemand die dit doet en met welke handzame (petroleum)lamp dan wel.

Belangrijk is dat het echt geen al te groot ding hoeft te zijn, en liefst dat het heel makkelijk vervoerbaar is, betrouwbaar is, dat het niet lekt, al kan ik de petroleum teruggieten in m'n fles die bij de brander zit. Heeft er iemand suggesties?

je hebt petroleumlampen met druk, petromax, en gewone, ik vermoed met een 'wiek'. Maar als zo een drukloze lamp niet meer licht geeft dan een teelichtje, dan is het wat veel gewicht. Ik vroeg me dus ook af of iemand zelf een drukloze petroleumlamp meeneemt. De lampen die werken met druk zullen allicht meer warmte en licht geven, maar die wegen al gauw veels te veel, en maken het gauw te complex.

Groeten

Willem

Hi Willem,

zelf idd al jaren ervaring met een prachtig gerestaureerde petromax (1500 series) welke echt verschrikkelijk veel licht geeft. Maar zoiets meenemen op de fiets?

Zelf neem ik op de fiets en als ik ga wandelen voor in de tent deze mee:

Afbeelding

Das nl een stuk makkelijker, doet het altijd en weegt net nix.

Een gewone petroleum lamp (stal-lamp) geeft idd naast een beetje sfeer niet echt genoeg licht naar mijn idee, zou dan eerder een led lampje mee nemen.

Bas

nou dat ding zegt me wel wat, alleen jammer dat hij niet ietsje meer licht geeft, 10 candela, het licht van 10 kaarsjes op een bepaald punt.

Een andere versie op hun webpagina geeft 20 candela, maar gaat automatisch uit, geloof ik.

Nou ja warmte geeft het ding niet, laatst zag ik ook een radio, op zonneenergie, en op handkracht tegelijk, je kon er met geen mogelijkheid nog batterijen in doen. Ik vraag me af wanneer meerdere zulke produkten op de markt komen, Een wereldontvanger op zonneenergie lijkt me wel wat, liefst waterdicht. Met de afmetingen van een ipod. Maar ik heb hem nog nergens gezien.

Willem

ps: als ik dan echt de gezelligheid van echt vuur wil kan ik nog altijd een vuurtje maken, het grootste nadeel daarbij is dat je kleren er zo van gaan stinken, misschien is dat ook wel met de petroleumlamp, maar toch minder.

Hi Willem,

het lampje geeft genoeg licht om in de tent een boekje te lezen of om even op de kaart voor de volgende dag de route te bekijken. Zelf neem ik naast dit lampje natuurlijk ook nog mijn hoofdlamp mee, die gebruik ik buiten de tent en als ik meer licht nodig heb. en als het echt fris word ga je toch lekker bij de buitenhaard zitten... :lol:

Afbeelding

Bas

Ik wist dat er nog iets ontbrak op m'n paklijst.

Nou zat ik net binnen de 20 kg, kom ik er alsnog buiten. het moest maaar eens koud worden. Je weet nooit.

Willem

iemand heeft laatst een airstream variant op de bob gemaakt in aluminium, misschien kan die ook een versie maken die als openhaard / oven/barbecue kan dienen ;) Eventueel van gietijzer misschien? dan blijft je tent de hele nacht warm als je dat ding in je voortent zet ;-) met je wel een hulpmotortje nodig om de berg op te komen.

Oke... ik dwaal af... sorry

Deimor schreef:iemand heeft laatst een airstream variant op de bob gemaakt in aluminium, misschien kan die ook een versie maken die als openhaard / oven/barbecue kan dienen ;) Eventueel van gietijzer misschien? dan blijft je tent de hele nacht warm als je dat ding in je voortent zet ;-) met je wel een hulpmotortje nodig om de berg op te komen.

Oke... ik dwaal af... sorry
Zoiets bedoel je??

Afbeelding

Afbeelding

:D :lol:

maar dan niet los maar als geintegreerde functie van je fietskar. (wordt dan wel vies van binnen).
bovendien is dit alleen een kachel... het zou fijn zijn als je dan toch iets om je vuur maakt dat er ook meteen mee kan koken.

De airstream die ik bedoelde staat hier

Ik heb niet zo een hoge tent, maar daar kan wel een mouw aan gepast worden.

Willem

Ik dacht ze al te herkennen. Da's een Tentipi kachel. Tentipi maakt tipi-achtige tenten (4 tot 200personen) waaronder enkelen zo joekels dat je d'r zo'n kachel in kan stoppen :)

Als je zo'n ding aanzet in een nylon tent dan is deze in no time geconverteerd tot een cabrio met zat ruimte :lol: