Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke fiets voor de stadsjungle en occasionele (meer)dagrit - Forum Wereldfietser

welke fiets voor de stadsjungle en occasionele (meer)dagrit

Dag wereldfietsers

Sinds een paar maand rij ik met een Batavus Jakima, maar helemaal niet tevreden van (waarschijnlijk ook wegens verkeerde verwachtingen...)

Het is een superuitegeruste (reis)fiets, maar het gewicht en de afwerkingskwaliteit stellen me teleur. De stuurprecisie is ook al niet gebaat met de verende voorvork (elastomeer) en de verende zadelpen (snel vervangen).

Nu kijk ik dus uit naar een naakte hybride om minimaal aan te kleden (tubusdragertje, spatborden en mini kettingkastje).

Budget: ca. 1000 EUR

2 fietsen die me wel iets zeggen zijn de Gary Fisher Utopia en de Dual Sport (Genesis-geometrie, 700mm wielen). Ook de Trek 7500 en Specialized Crossroads lijken me wel wat.

Iemand van jullie ervaring met bovenvermelde fietsen ? Of andere suggesties ?
Trefwoorden zijn: sportief-comfortabele zit, kwaliteitsframe, goeie roleigenschappen (zit wel goed bij de Jakima trouwens), afmontage minimum Deore, 700mm wielen.

Het is niet om de wereld rond te rijden, maar wel om af en toe een dagtocht mee te maken en vooral elke dag mee te pendelen.

Alvast bedankt,

Pieter

Wereldfietsers of vakantiefietsers fietsen ook wel eens naar hun werk, en hebben over de fiets daarvoor ook zo hun vooroordelen. Hier zijn de mijne. Ik geef voor een stadsfiets veruit de voorkeur aan 26 inch wielen. Ze zijn lichter en vooral minder traag in beweging te brengen. Het grootste voordeel is echter dat je er dikke banden op kunt zetten (Schwalbe Big Apple?) zonder dat het al te zwaar wordt. Voorvering op een stadsfiets vind ik onzin. Het maakt de fiets zwaar en kwetsbaar. Een goed ontworpen licht stalen frame met een traditionele vorkkroon en dikke banden is riant comfortabel genoeg.
Verder vind ik derailleurs voor een stadsfiets een ellende. Vergeleken met een versnellingsnaaf is het veel onderhoud, en lopen de kosten flink op. In Nederland is een drie versnellingsnaaf eigenlijk bijna overal en altijd genoeg (of zelfs 1 versnelling met terugtraprem). Elders moet je misschien denken aan 7/8 versnellingen, of zelfs aan een Rohloff naaf met 14 versnellingen. Zoals ik voor een stadsfiets de voorkeur geef aan naafversnelling geef ik ook de voorkeur aan trommelremmen/rollerbrakes (zolang er niet in de heuvels gefietst hoeft te worden). Tot slot is een naafdynamo een uitkomst. Ik fiets toch enkele maanden per jaar heel wat in het donker. Shimano heeft sinds kort een naafdynamo die gecombineerd is met een rollerbrake.
Is deze fiets te koop? Gek genoeg niet. Je ziet helaas steeds meer oncomfortabele alu frames waar dan een verende vork op gezet wordt om het geheel weer voldoende comfortabel te maken. 26 inch stadsfietsen blijven ook tamelijk zeldzaam. Het goed nieuws is natuurlijk dat iedere fietsenbouwer zo'n fiets zonder problemen voor je kan bouwen. Je hebt er - als hij niet gestolen wordt - een vriend aan voor het leven. Als je geen zin hebt om geld uit te geven of het risico van diefstal te groot is kun je ook altijd een tweedehands Gazelle Primeur of zo kopen. Die zijn niet voor niets populair bij verhuurders: tergend saai, maar o zo praktisch.
veel plezier,
Wim Jongman

waar je ook eens je licht op kan steken is op www.santos-bikes.nl

Tommy

Die Santos ziet er inderdaad erg veelbelovend uit, en lijkt inderdaad erg op mijn ideale stadsfiets. Ik had een paar weken terug al een aankondiging gezien, maar nu staat er dus wat meer op hun site. Weet iemand of dit een frame voor 26 inch wielen is? Het lijkt er wel een beetje op. het enige echte nadeel dat ik tot nu toe zie is dat dit zo'n coole fiets is dat het wel roofgoed zal worden. Maar ja, het is ook altijd wat.
Wim

Willem Jongman schreef:Voorvering op een stadsfiets vind ik onzin.
Dat ligt er maar aan over welke stad je het hebt. De kwaliteit van de verkeersdrempels, de toenemende hoeveelheid harde onaangekondigde randjes en de toenemende (!) hoeveelheid kasseien in Maastricht doen mij verlangen naar een dubbel geveerde stadsfiets. Het feit dat ik mijn banden graag hard oppomp en ik sneller pleeg te fietsen dan de gemiddelde Maastrichtenaar (±12 km/u.....) heeft mij al meerdere frames van stadsfietsen gekost :oops:
Groetjes, Leon

Daar heb je gelijk in, Leon. Ik heb de afgelopen tijd in de Verenigde Staten gewoond, en had daar een simpele mtb zonder voorvering. Ik snapte toen al snel waarom geveerde fietsen in de VS zo populair zijn. Wat ik niet begreep was hoe mensen het zelfs maar in hun hoofd konden halen op die wegen te rijden met dure racefietsen met hele dunne bandjes. Ik geloof dus best dat vering in Maastricht fijn is. Toch blijf ik er bij dat het bijna nergens in Nederland nodig is.
Wim

Willem Jongman schreef:Die Santos ziet er inderdaad erg veelbelovend uit, en lijkt inderdaad erg op mijn ideale stadsfiets. Ik had een paar weken terug al een aankondiging gezien, maar nu staat er dus wat meer op hun site. Weet iemand of dit een frame voor 26 inch wielen is? Het lijkt er wel een beetje op. het enige echte nadeel dat ik tot nu toe zie is dat dit zo'n coole fiets is dat het wel roofgoed zal worden. Maar ja, het is ook altijd wat.
Wim
ja de SCC01/02/03 (staat voor Santos Cross Country...01..02..03) zijn fietsen met 26" wielen. Kort gezegt de 01 is de goedkoopste en de zwaarste. Dit hoge gewicht wordt mede bepaald door de extra wanddikte van de toegepaste buizen. Dit heeft weer als voordeel dat dit frame uitermate geschikt is als stads/vakantie fiets.
Zelf heb ik 4-weken geleden de Santos SCC01 LX/HS-33 voor net iets minder dan € 1.000,- besteld als woon-werk/vakantie fiets. Dit is een alu MTB frame met 26" wielen voorzien van bagagedager-spatborden nokjes.
De STR01 (Santos TRekking 01) is een trekking fiets voorzien van 28" wielen.
Dan heb je ook nog de TravelMaster. Deze is er in de aluminium uitvoering, dit is de SCC01 voorzien van sterkere lak, overgespoten transvers en standaard kwalitatief beter balhoofd. De stalen uitvoering van de TravelMaster heeft in verhouding een korter frame en een langere zitbuis t.o.v. de SCC01.

Het voordeel vindt ik aan de formule van Santos (Herwerden en Mees verkopen overigens hetzelfde frame alleen met een andere naam erop en in het geval van Mees (Amsterdam) een beperktere keuze in afmontage, dat je alleen koopt wat je daadwerkelijk wil.

Zo te horen zou een soortgelijke fiets in jou geval het overwegen waard zijn. Er zit trouwens in Groningen een dealer van Santos.

Tommy

Overigens rij ik al 6-jaar en 31.500km op een Batavus Jakima, deze behoud ik voor de winter, om mijn nieuwe ros te behoeden voor pekel e.d.
Nu moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat alleen het frame, vork incl. balhoofd, achterdrager, snelbinders, handvatten en slot origineel zijn. De rest is inmiddels al meerder malen vervangen door betere onderdelen.

Ik bedoelde de nieuwe Santos S.U.B., met naafversnelling. Ik zie nu dat er Super Moto banden zijn gemonteerd, en dat het dus een 26 inch fiets is. Bevestigingen voor een bagagedrager zie ik nog niet, maar dat zal toch niet ontbreken mag ik aannemen.
hartelijke groeten,
Wim

Sorry Santos maar jullie site is Kl...
pirati schreef:... Batavus Jakima ... het gewicht .... stellen me teleur. De stuurprecisie is ook al niet gebaat met de verende voorvork (elastomeer) en de verende zadelpen (snel vervangen).
Nu kijk ik dus uit naar een naakte hybride om minimaal aan te kleden (tubusdragertje, spatborden en mini kettingkastje).
Budget: ca. 1000 EUR
Is die Jakima niet die fiets met een exotisch uitziende RVS drager die gemaakt is van *massieve* stangen? Dat ding weegt een ton. Als je die drager en ook het AXA-slot van de fiets afhaalt ben je al een stuk dichter bij je streefgewicht. Het gewicht van een fiets wordt trouwens vrijwel niet bepaald door het frame. Een frame van 1,5 kg (excl. vork) geldt als "zou je daarmee wel offroad gaan?". Eentje van 2,5 kg geldt als loeizwaar.
Groeten, Leon
Drager heeft inderdaad een beetje last van overgewicht. Maar is daardoor ook onverwoestbaar.

Tommy, die al zes jaar de jakima drager misbruikt.