Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 20-2 delft: lezing over fietsen langs de transsiberie expre - Forum Wereldfietser

20-2 delft: lezing over fietsen langs de transsiberie expre

De volkeren langs de Transsiberië express:

12.000 km per koets, fiets en trein van Tsjechov tot nu

Lezing met dia's door Frank Elshof

Woensdag

20 februari 2008 om 20.15 uur in de Cosazaal, ingang Oude Delft 183
De zaal is open vanaf 19.45 uur. Gratis koffie en thee staan voor u klaar vanaf 20.00 uur.

De toegang tot deze bijeenkomst is gratis voor leden (evt. met één introducé). Donateurs van de Stichting Nusantara, jeugdigen, houders van Delftpas, CJP-, studenten- en 65+ kaarten betalen € 2,50.

Overige belangstellenden betalen € 5,00.

Gaarne uw komst aanmelden via tel. (015) 260 23 58 of email gemeentemusea@delft.nl

De naam Transsiberië Express roept herinneringen op aan luxe en romantiek uit de beginjaren van de twintigste eeuw. Maar ook vandaag de dag is een reis met deze beroemde spoorlijn een fascinerende ervaring. Een onafgebroken treinreis van ruim tienduizend kilometer dwars door de voormalige Sovjetunie tot Vladivostok, o.a beschreven in 1958 door de Poolse meesterjournalist Ryszard Kapuśiński. Tsjechov maakte de reis in 1890 per koets en Frank Elshof maakte de tocht in 2003 per fiets. In de lezing zullen de ervaringen met de Russische cultuur van voor, tijdens en na de communistische periode door de drie reizigers worden vergeleken

In 2003 heeft een groep van 20 fietsers in het kader van de actie van de WHO (wereldgezondheids-organisatie) van de VN om wereldwijd de kinderpolio in de wereld uit te bannen, het plan opgevat om deze tocht per fiets af te leggen om hiermee geld te vergaren ten behoeve van deze actie. Uiteindelijk heeft deze fietstocht 1,8 miljoen dollar opgeleverd. Toen de gedachte werd gelanceerd om deze fietstocht te organiseren, maar nu van Vladivostok naar Scheveningen, werd dit bericht met zowel

enthousiasme als ongeloof ontvangen. Sommigen dachten dat een dergelijke tocht zou moeten kunnen worden
2

volbracht, voor anderen was het fietsen van een dergelijke tocht een waanzinnige gedachte die nooit zou kunnen worden gerealiseerd. De ruim 12.500 kilometer van Vladivostok naar Scheveningen heeft de deelnemers door 9 tijdzones en veel diverse gebieden gevoerd. De grote uitdaging van de tocht in het algemeen was het fietsen door Siberië en meer in het bijzonder de ruim 2000 kilometer onverharde wegen door dit onmetelijke gebied. In deze lezing zal Frank Elshof u aan de hand van foto's een beeld en indruk geven van deze tocht dwars door Rusland. In het bijzonder zal aandacht worden besteed aan de situatie van de bevolking na de val van het communisme. Ook zal verslag worden gedaan van de opvattingen van de verschillende bevolkingsgroepen over hun werkelijkheid en hun idealen in het post-communistische tijdperk en dieper zal worden ingegaan op het huwelijksritueel en de veranderingen daarin. Op 21 april 1890 vertrok de Russische schrijver Tsjechov vanuit Moskou naar Sachalin. Toendertijd bestond de Transsiberië express nog niet. Over deze reis schreef hij 6 schetsen getiteld "Iz Sibiri"" (uit Siberie) en drie schetsen "Po Sibiri" (Over Siberie). Deze schetsen zijn later opgenomen in zijn boek"De reis naar Sachalin". Ryszard Kapuśiński, de in 2006 overleden Poolse meesterjournalist, beschrijft in zijn boek "Imperium" onder meer zijn in 1958 gemaakte reis met de Transsiberië express alsmede andere reizen door Siberië. Hun beschrijvingen zullen worden vergeleken met de belevenissen van de groep fietsers.

Bijeenkomsten van de Etnografische Vereniging Delft over de komende periode:

19 mrt.'08: Mevr. Ratna Saptari over "De vrouwenbeweging in Indonesië, vroeger en nu" 16 apr.'08: Mevr. Corien Hoek over "Cultuur en kunst in Jemen" 14 mei '08: De heer Persoon over "Jagers en verzamelaars in Indonesië en de Philippijnen. "
Frank Elshof studeerde culturele antropologie en Slavische talen aan de UVA. In 1989/1990 heeft hij als afstudeeronderzoek veldwerk gedaan in Kiev, Leningrad en Moskou naar gezins- en levensrituelen, met name het doop-, huwelijks- en begrafenisritueel. Centraal thema van het onderzoek was: op welke wijze en vanuit welke motieven kleurt de bevolking de levensrituelen opnieuw in na een lange periode van door de staat voorgeschreven en bedachte rituelen. Hij heeft n.a.v. dit onderzoek verschillende artikelen gepubliceerd.

Verken Verre Culturen, Toen en Nu met de Etnografische Vereniging Delft

Woonde, werkte of reisde u, uw familie, uw vrienden of uw buren in verre landen,


Verken Verre Culturen Toen en Nu met de Etnografische Vereniging Delft

www.verreculturendelft.nl Secretariaat: Wielengahof 52, 2625 LK Delft, tel. 015-256 7603;

;email: etnograf_ver@yahoo.com Gironr. 3010395 t.n.v. Penningm. Etnografische Vereniging Delft te Den Haag

Dat klinkt spannend!
Ik kom waarschijnlijk....wie meer?

'De toegang is gratis voor leden .....' bedoel je hier wf-leden mee???


Blanche

Ik kom ook!

Ik zou graag dez lezing bij willen wonen, hoe weten ze wie er wel en niet lid zijn van de wereldfiester??

Ik ben zelf al een paar jaartjes lid.

@ rictab ..... met het pasword? Ben ook benieuwd.

Verken Verre Culturen Toen en Nu met de Etnografische Vereniging Delft
Misschien zijn er nog andere verenigingen dan "de Wereldfietser"
hoi met leden worden inderdaat leden van Etnografische Vereniging Delft bedoeln en helaas geen lidmaatschap van de wereldfiester.
dat zou mij ook goed uitkomen:)

k was alleen toevallig bij een vorige lezing toen ze deze ook aan kondigde dus ik dacht , dat hier wel belangstellende zouden zijn en dat klopt ,

misschien tot dan

Eigenlijk zou ik aan het chillen zijn in een soort van klooster in de buurt van Keulen als voorbereiding op een fietstocht, zoals beschreven door mij in het blad De Wereldfietser, echter ik ben nog steeds aan het voorbereiden want de hele fietstocht is een voorbereiding op een jaar lange (of langer) fietsen en daarom KOM IK OOK!

Gaat er iemand vanuit Amsterdam??