Additionally, paste this code immediately after the opening tag: glasvezel en epoxy op zéér lange reizen nut? - Forum Wereldfietser

glasvezel en epoxy op zéér lange reizen nut?

ik ben net op crazyguyonabike een kerel tegengekomen die in zijn reparatiekit een beetje glasvezel en epoxy zitten had, wel op een wereldreis natuurlijk.

hij heeft m gebruikt om een gebroken verbindingsstuk naar zijn yak te maken.

nu mijn vraag:

heeft dit nut? het lijkt mij een zeer sterke reparatie (beter dan tie wraps) en het weegt zo goed als niks.


impressies?

groetjes,

Thomas
ThomasR schreef:ik ben net op crazyguyonabike een kerel tegengekomen die in zijn reparatiekit een beetje glasvezel en epoxy zitten had, wel op een wereldreis natuurlijk.

hij heeft m gebruikt om een gebroken verbindingsstuk naar zijn yak te maken.

nu mijn vraag:

heeft dit nut? het lijkt mij een zeer sterke reparatie (beter dan tie wraps) en het weegt zo goed als niks.
epoxy vindt je overal waar bootjes zijn, ik zou het niet meeslepen. Of neem je ook een kilo gips mee voor als je een been breekt ;)

Als je minder meeneemt kan er minder kapot gaan.

klopt volkomen, ik was het niet van plan ik post gewoon het idee

Epoxy is ook uitermate milieu onvriendelijk.

ja? dat is nieuw voor me... goed dat ik het weet

Haike schreef:Epoxy is ook uitermate milieu onvriendelijk.
valt wel mee, zeker als je het vergelijkt met polyester (met styreen). Ventileren en huidcontact vermijden.

Haike schreef:Epoxy is ook uitermate milieu onvriendelijk.
Per ton uitgedrukt zal het vervelend spul zijn, maar ik heb er al heel wat kapitaalvernietiging mee voorkomen, i.e. dingen gerepareerd die op een andere manier niet te repareren waren. Enkele tientallen ml epoxy meenemen zou dus wel een idee zijn, mits er verpakkingen bestaan waarin je het knoeivrij kunt meenemen; niet die van de Hema dus.
Dat van die bootjes is leuk, maar wereldfietsers neigen nu eenmaal regelmatig te fietsen waar juist geen bootjes zijn.
Leon

Leon (dus hallo!!!, iedereen [size=150]opgelet [/size] het was dus NIET Haike, excuses voor het ongemak etc) schreef: Dat van die bootjes is leuk, maar wereldfietsers neigen nu eenmaal regelmatig te fietsen waar juist geen bootjes zijn.
Leon
zodra de rivier minder hobbelt dan de weg zijn er bootjes ;)

Hoe lang is die Epoxy houdbaar? Ik had een pot op mijn atelier staan die binnen een jaar totaal was uitgehard. Omstandigheden in een fietstas zijn ook niet echt ideaal, lijkt me. En het is ook net wat te duur en vervelend spul om dan maar gewoon weg te gooien.

m-gineering schreef:
Haike schreef: Dat van die bootjes is leuk, maar wereldfietsers neigen nu eenmaal regelmatig te fietsen waar juist geen bootjes zijn.
Leon
zodra de rivier minder hobbelt dan de weg zijn er bootjes ;)

?? Dat schreef ik niet dat was Leon, goed quooten a.u.b. :cry:

Spironski schreef:Hoe lang is die Epoxy houdbaar? Ik had een pot op mijn atelier staan die binnen een jaar totaal was uitgehard. Omstandigheden in een fietstas zijn ook niet echt ideaal, lijkt me. En het is ook net wat te duur en vervelend spul om dan maar gewoon weg te gooien.
Volgens mij word de meeste epoxy als twee componenten geleverd. Dus pas als je dat bij elkaar flikkert begint het uit te harden.

Uhuh, dat dacht ik ook, maar desondanks is het epoxy in z'n eentje, zònder uitharder, ook uitgehard! :(

Er zijn een heleboel soorten epoxy, dus 1 voorbeeld zegt nog niet alles.

Op de fora van modelbouwers en watersporters zijn vele discussie aan dit onderwerp gewijd.

Haike schreef:
m-gineering schreef:
Haike schreef: Dat van die bootjes is leuk, maar wereldfietsers neigen nu eenmaal regelmatig te fietsen waar juist geen bootjes zijn.
Leon
zodra de rivier minder hobbelt dan de weg zijn er bootjes ;)

?? Dat schreef ik niet dat was Leon, goed quooten a.u.b. :cry:
aangepast :D

Spironski schreef:Uhuh, dat dacht ik ook, maar desondanks is het epoxy in z'n eentje, zònder uitharder, ook uitgehard! :(
Met verharder gaat het sneller, maar epoxy is niet eeuwig houdbaar. Hoe lang hangt er van af hoe de epoxy geformuleerd is. Je kunt de epoyy ook zo formuleren dat verwarming of UV voldoende is. De twee componenten epoxy's halen hun juiste sterkte pas als de hoeveelheden precies op elkaar zijn afgestemd. Je moet de te gebruiken hoeveelheid dus precies afwegen

Als je dan toch epoxy wilt meenemen: met Bison Kombi Snel kom je een heel eind: kleine verpakking, automatisch de juiste dosering, en de combinatie met glasvezel moet ook wel goed gaan.

Met verharder gaat het sneller, maar epoxy is niet eeuwig houdbaar. Hoe lang hangt er van af hoe de epoxy geformuleerd is. Je kunt de epoyy ook zo formuleren dat verwarming of UV voldoende is. De twee componenten epoxy's halen hun juiste sterkte pas als de hoeveelheden precies op elkaar zijn afgestemd. Je moet de te gebruiken hoeveelheid dus precies afwegen
Dank Marten, weet ik ook weer meer. Dit spreekt er dus ook niet voor om het spul mee te nemen op fietsreis, tenzij je precies weet wat je meeneemt.