Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fahrradmanufaktur T400 Rohloff - Forum Wereldfietser

Fahrradmanufaktur T400 Rohloff

Beste forumleden,

ik wilde jullie allen bedanken voor alle informatie die ik hier als newbie van jullie heb gekregen. Ik heb nu al,mede op basis van jullie informatie en heel veel zessen en zevenen, zo'n 800 km een fahrradmanufaktur T400 Rohloff. Tja inkoppers, maar die Rohloffnaaf, SON dynamo en Magura HS33 remmen zijn geweldig. Voor wat betreft de chainglider ben ik er nog niet uit. Het is jammer dat er niet net zoals bij Idworx een speciale kettingkast ontworpen wordt voor de Rohloff. Ik onderschrijf de mening van Eric Schuijt dat Gerrit Gaastra wel lof hiervoor verdient om zo'kettingkast te ontwikkelen (alleen die prijs?!?!?!?!) Mmm ondanks de (te?) hoge pijs wel schitterende fietsen, die van Idworx.

Ook is het jammer dat de Tubus Locc is vervangen door de Tubus Cargo. Maar voor het overige bin ich noch immer begeistert. Ich bin ein zufriedener Mensch.

Echt helemaal top is die nieuwe koplamp die er op zit. De B&M IQ Fly. Bij de eerste meters in het donker was ik verbaasd over de geweldige lichtopbrengst (icm de SON), zelfs bij lage snelheden.

Tot op heden alleen nog maar voor woon- en werkverkeer gebruikt met veel regen overigens. Mijn ervaring is in geval van veel regen toch die Chainglider er 1 keer per week af te halen en even te boel schoon te maken en wat druppeltjes olie op de ketting te doen. Een deel van de kettingkast liep aan op de naaf, Marco de Wit heeft op zijn site een stukje gschreven hoe dat te verhelpen is (stukkie met de Stanley eraf snijden). Dus, ondanks het vernieuwde achterstuk van Hebie voor de Rohloff, toch niet helemaal jofel. Daarom, ik weet het nog niet met die Chainglider. Blijf mijn ervaring hiermee op het forum naar voren brengen.

Die banden van Continental, (had met dat merk niet zo goede ervaringen) de City Contact van 54 mm, lopen in ieder geval verbazingwekkend lekker licht.

Heb deze fiets bij Bike4travel gekocht en mijn cynisme door de gemiddelde fietsenzaak is nu gelukkig verdwenen, er bestaan nog goede zaken zoals Bike4travel!! Bedankt Marco en Chantal voor de dienstverlening en goede adviezen.

Ik zal van tijd tot tijd mijn ervaringen over deze fiets op het forum weergeven.

Zo, het is mooi weer en ik ga lekker fietsen

gr Walter

Hoi Walter,

Gefeliciteerd met je aankoop :-)
Je fiets en Rohloff zijn niet kapot te krijgen en met de SON kan je nog batterijen laden ook... Mocht je nog ruig werk willen doen dan zou ik er lekker Schwalbe XR's onder zetten. Na 10.000km had ik slechts 3 lekke banden (alle door metaalsplinters).

Fiets de wereld (ook op een T-400 Rohloff),
Whisky

Hoi T400 gebruikers.

Ik rij nu al drie jaar rond op een T400 rohloff.
Prima fiets! Alleen 2 kleine mankementjes.

De spatborden die erbij geleverd werden zijn niet erg stabiel, dus gauw weg daarmee. Een paar andere spatborden monteren is geen probleem.
Gelukkig heeft dit ouder model een kettingrandje als bescherming, ik vind dat prima.
De rohloff naaf. Werkt erg goed, zelfs in alpenpassen had ik de eerste versnelling (bijna)niet nodig.
Nadeel naaf. Hij drupt olie. Verder uitleg op het rohloff gedeelte.

Fiets gekocht bij Marco de Wit van Bike4travel.
Van mij 5 sterren voor deze zaak.

Groetjes Ruud

whisky schreef:Hoi Walter,

Gefeliciteerd met je aankoop :-)
Je fiets en Rohloff zijn niet kapot te krijgen en met de SON kan je nog batterijen laden ook... Mocht je nog ruig werk willen doen dan zou ik er lekker Schwalbe XR's onder zetten. Na 10.000km had ik slechts 3 lekke banden (alle door metaalsplinters).

Fiets de wereld (ook op een T-400 Rohloff),
Whisky
Hi Whisky,

vielen dank, ik heb, er toen ik hem net had, samen met een vriend, een fles 10 jaar ouwe Ardbeg (heeft Tallisker bij mij verdrongen) op opengetrokken. Ik denk dat uitgaande van je nickname wel weet wat dat is. Was na enkele glazen er nog blijer mee. Van die Schwalbes ben ik het volledig met je eens. Maar ben vooralsnog genoopt op asfalt te rijden. Eind deze maand 3 dagen in Limburg fietsen, waarschijnlijk in april een weekje in de Eifel en hopelijk in de grote vakantie in Italie. Op de chainglider na, ben ik nog lyrisch over deze fiets (ook zonder Ardbeg).

gr Walter

ruud2 schreef:Hoi T400 gebruikers.

Ik rij nu al drie jaar rond op een T400 rohloff.
Prima fiets! Alleen 2 kleine mankementjes.

De spatborden die erbij geleverd werden zijn niet erg stabiel, dus gauw weg daarmee. Een paar andere spatborden monteren is geen probleem.
Gelukkig heeft dit ouder model een kettingrandje als bescherming, ik vind dat prima.
De rohloff naaf. Werkt erg goed, zelfs in alpenpassen had ik de eerste versnelling (bijna)niet nodig.
Nadeel naaf. Hij drupt olie. Verder uitleg op het rohloff gedeelte.

Fiets gekocht bij Marco de Wit van Bike4travel.
Van mij 5 sterren voor deze zaak.

Groetjes Ruud
Hi Ruud,

bike4travel, volledig met je eens.

Welke spatborden heb jij er nu op zitten? Dat kettingrandje is zo gek nog niet. Ik kijk het nog even aan met de chainglider, doemt er weer een probleem op dan gooi ik hem er waarschijnlijk af. Wil dan wel een alternatief, het liefst toch een kettingkast. Spaart een hoop onderhoud uit bij iedere dag 28 km door weer en wind. Tot op heden nog geen last van druppelen van olie. Ik heb ooit ergens gelezen dat dat bij oudere exemplaren kan voorkomen. Hoe dan ook, ben er erg blij mee en vind die VSF T400 een dijk van een fiets.

gr Walter

Hoi Walter.

De spatborden die er nu opzitten zijn een paar beavertails opstekers.
Ik zoek nog wat degelijkers maar nog niets kunnen vinden.
Mijn ervaring met fietsen op langere reizen dat je de spatborden beter kunt weglaten. Geen last van vastlopen door modder etc.

Ik rij nu ook rond met een rohloff ketting. Af en toe een lapje erover voor het schoonmaken en wat druppetjes olie. Verder doe ik er niets aan.

Groetjes.

Hoi Walter,

Ik heb direct na aankoop er opsteek spatborden op laten zettetn, heel erg handig in plakkerige modder of verijsde sneeuw. Verder heb ik er een lockout geveerde voorvork opgezet, een FAIV lowrider en 2 voorlampen (voor de reis heb ik die verwijderd) en een geveerde zadelpen. De laatste is echter overkill als je een geveerde Brooks hebt. Ik heb ook een Rholoff ketting en na 10.000km is die nog als nieuw, af en toe een lapje erover halen en paar drupjes rohloff olie erop en hij loopt weer als een trein.

Mocht je je fiets willen opvoeren dan is hier mijn opbouwlijstje van mijn T-400 voor een paar ideetjes:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... ewsIndex=1

Fiets de wereld (met een Lagavulin),
Whisky

whisky schreef: Mocht je je fiets willen opvoeren dan is hier mijn opbouwlijstje van mijn T-400 voor een paar ideetjes:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... ewsIndex=1
Wat een beest van een fiets! (positief :wink: )

Kun je me wat meer vertellen over die spatborden, waar te koop?, makkelijk te monteren/demonteren?

Hoi Mazzeltovv,

De spatborden zijn van het merk 'Viper' en worden hier in duitsland onder de naam 'Hebie Steckschutzblech-Set Viper MTB verkocht'. Maar ik denk dat die in nederland ook wel te koop zijn.

Hier is het in ieder geval te koop:
http://www.radhit.de/index_bestellung.p ... eb-sch-002

Je monteerd een aluminium plaat met een bout op de plek waar normaal de gewone spatborden komen en schuift vervolgens het spatbord op de plaat. Dat is alles. Ik vond het spatbord aan de voorkant wat lang (klapperde op pistes tegen mijn buitenband) en heb die met een zaag ietsje korter gemaakt.

Fiets de wereld (met een opsteker),
whisky

whisky schreef:Hoi Walter,

Ik heb direct na aankoop er opsteek spatborden op laten zettetn, heel erg handig in plakkerige modder of verijsde sneeuw. Verder heb ik er een lockout geveerde voorvork opgezet, een FAIV lowrider en 2 voorlampen (voor de reis heb ik die verwijderd) en een geveerde zadelpen. De laatste is echter overkill als je een geveerde Brooks hebt. Ik heb ook een Rholoff ketting en na 10.000km is die nog als nieuw, af en toe een lapje erover halen en paar drupjes rohloff olie erop en hij loopt weer als een trein.

Mocht je je fiets willen opvoeren dan is hier mijn opbouwlijstje van mijn T-400 voor een paar ideetjes:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... ewsIndex=1

Fiets de wereld (met een Lagavulin),
Whisky
Hi Whiskey,

oei, vette fiets, ik ben maar een newbie. Heb nu bijna 1100 km weg met mijn fiets. Rond 2000 wordt iha aangeraden een nieuwe ketting te nemen. Denk dan ook aan een Rohloff-ketting, had nog niet aan die olie gedacht. Campagnolo ketting schijnen overigens ook goed te zijn.

Eind volgende week naar Zuid Limboland, kijken hoe eea (waaronder mijzelf) zich houdt.

Fiets idd de wereld (met een caol isla in mijn Vaude tas!)

gr Walter

Ik vraag mij wel eens af, waar nu eigenlijk de winst zit bij het verkopen van een
Manuf met r-naaf?

Waar is het frame van gemaakt?

zoveel goeds voor zo weinig geld, daar kan zelfs recycle niet tegen op :lol:

mario

Whisky,

Wat een mooie foto's allemaal. Ik ben wel een half uur aan het kijken geweest en kan er nog wel een uur naar kijken. Zal ik zeker doen!

Wat betreft je T-400....
Als ik naar de bevestiging kijk van je lowrider dan lijkt het net of deze ook aan de bovenkant zit bevestigd. Dan zou je voorvering dus permanent zijn uitgeschakeld?

Walter B. schreef: Rond 2000 wordt iha aangeraden een nieuwe ketting te nemen.
Wie raadt dat aan? Mijn fietsleverancier adviseert voor een derailleur-fiets om de ketting na 2000 á 2500 km om te draaien en na 4000 á 5000 km te vervangen. Dit advies volgend doe ik ongeveer 15.000 km met m'n cassette.

De ketting van een Rohloff-fiets heeft veel minder slijtage, dus zou m.i. wel 10.000 km mee moeten gaan.

Ben

bent, dat is een goede optie, nooit aan gedacht, de ketting omkeren, waarom denk ik er niet zelf aan 8)

fillemon schreef:bent, dat is een goede optie, nooit aan gedacht, de ketting omkeren, waarom denk ik er niet zelf aan 8)
Is ook geen goed idee, het maakt de ketting niet uit of je van links naar rechts of van rechts naar links trekt. Je moet gewoon de kettingverlenging bepalen, en aan de hand daarvan tot vervanging over gaan. Singlespeed kettingen hebben het niet veel makkelijker dan derailleurkettingen. Ze worden niet scheef getrokken, maar ze lopen maar op een -dus sneller slijtend- tandwiel

mmm, idd dat laatste is misschien nog wel iets intelligenter :)

gelukkig kan je voor een singlespeed wel vrij dikke en gehard staal kopen als materiaal voor de tandwielen. dat scheelt toch weer een stukje;

m-gineering schreef:Is ook geen goed idee, het maakt de ketting niet uit of je van links naar rechts of van rechts naar links trekt.
Er bestaat ook zo-iets als binnenste-buiten omkeren.

Ben

Bent schreef:
Walter B. schreef: Rond 2000 wordt iha aangeraden een nieuwe ketting te nemen.
Wie raadt dat aan? Mijn fietsleverancier adviseert voor een derailleur-fiets om de ketting na 2000 á 2500 km om te draaien en na 4000 á 5000 km te vervangen. Dit advies volgend doe ik ongeveer 15.000 km met m'n cassette.

De ketting van een Rohloff-fiets heeft veel minder slijtage, dus zou m.i. wel 10.000 km mee moeten gaan.

Ben
Ben niet volledig geweest. Nieuwe keting na 2000km. De andere goed schoonmaken, vervolgens na 2000 km weer omwisselen. Dat heb ik ooit op het forum hier gelezen. Eea voor inslijten op achterkransje schijnt dat goed te werken, dit schijnt te meer te gelden voor een derailleurfiets. Ik weet niet of dat draaien nu echt werkt. Maar goed, als je een naaf van 1000 euri op je fiets hebt zou ik niet moeilijk doen over een kettinkje meer of minder per jaar. Op die VSF zit geen Rohloff ketting. Het schijnt dat kettingen van Rohlof en Campagnolo lang meegaan. Of dat voor de ketting geldt die standaard op de VSF weet ik niet. En natuurlijk, alles onder de voorwaarde bij goed onderhoud.

mario schreef:Ik vraag mij wel eens af, waar nu eigenlijk de winst zit bij het verkopen van een
Manuf met r-naaf?

Waar is het frame van gemaakt?

zoveel goeds voor zo weinig geld, daar kan zelfs recycle niet tegen op :lol:

mario
Hi Mario,

ik heb er ook over nagedacht, waar zit nu de winst in. Maar je kan het ook omdraaien, maken de bekende merken nu niet te veel winst? Overigens 2000 euro (oude nederlandse gulden 4.400) is nu ook geen kattepis, . Maar idd stukken minder duur als de bekende merken. Ik vind nog steeds die VSF T400 R een dijk van een fiets. Het frame is overigens van staal.

@ Ben, de pennen slijten behoorlijk kijk maar eens naar deze:

Afbeelding

Dus "binnenstebuitenkeren" heeft IMHO weinig nut...

en idd alles hangt wel een beetje samen met onderhoud.
Zelf rij ik alweer een hele boel km's met kmc x kettingen, de ene ging bijna 4000 mee terwijl de andere na de fietsvakantie, waar we bv langs zee en door los zand reden, al tegen de 2000 op was.

Meten is weten, onderhoud is erg belangrijk. dus een kwestie van in de gaten houden. Gewoon eventjes eennketting caliber kopen denk ik...

Bas