Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tsjechie? Wat mag ik niet missen? - Forum Wereldfietser

Tsjechie? Wat mag ik niet missen?

Deze zomer zijn wij van plan om in Tsjechie te fietsen. Wie heeft hier ervaring mee, en heeft route tips.
Wat mag ik niet missen, en wat moet ik juist wel vermijden?
Waar moet ik rekening mee houden?
Kortom, alle tips zijn welkom.

Groet Anouk

Hallo Anouk

Bijzonder zijn vooral de dorpen en de steden, oa:

Karlovy-Vary
Praag
Marianske Lazne
Kutna Hora
Telc

Wacht je nog tot September dan zijn de appels rijp en in mindere mate de peren en de pruimen. Overal gratis te plukken langs de kant van de weg.
In grote delen van het land is het wel wat vermoeiend fietsen aangezien de hellingen kort en steil zijn en het tegelijkertijd nergens vlak is. De voorzieningen worden ieder jaar beter, de tijden van walgelijk stinkende campingtoiletten in houten concentratiekampachtige barakken lijken verleden tijd te zijn.

Voor enkele foto’s zie mijn website (2002).

Groeten Harry

Hoi Anouk,

Vorig jaar zijn wij (Jan Willem en Gudrun) door Tsjechië gefietst.
Vanaf Dresden (Waar je voor maar 28 euro komt met een Schönes Wochenende Ticker www.db.de), zijn we via Praag, Ceske Budejovice, Cesky Krumlov, en tal van andere prachtige stadjes naar Passau (Duitsland) gefietst. Het is een bijzonder land, met een zeer vriendelijke, geïnteresseerde bevolking. Campings vinden is niet altijd even makkelijk, maar het zijn wel vaak rustige campings. En gelukkig is Tsjechie heel goedkoop zodat een hotel of pension ook geen probleem is

Bedankt voor jullie reacties!

Ons plan is in elk geval Praag te bezoeken en misschien nog een uitval te maken naar Wenen.
Voor de rest hebben we nog geen flauw idee, en moeten we alles nog uitzoeken. Daarom heb ik nog een tweetal vragen: Welke kaarten zijn handig om te gebruiken, en mag je wildkamperen in Tsjechie?

Anouk

Hoi,
Heb je de landeninfo al bekeken?
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... tsjechi%EB
Groeten, Leon

Hallo Leon,

Ik heb de landeninformatie al globaal gelezen, maar daarin staat dat wildkamperen officieel verboden is. Maar nu is de vraag, hoe officieel is officieel. Wordt het gedoogd, of is het echt niet mogelijk om wild te kamperen?

mvg
Anouk
Hoi Anouk,

In Tsjechië hebben wij gebruik gemaakt van 'Die General Karte', een duitse uitgave met rode voorkant, volgens mij schaal 1:200.000. Voor ons was deze kaart voldoende wat betreft aangegeven wegen, dat wil zeggen, praktisch alles staat erop. Deze kaarten zijn o.a. verkrijgbaar bij de ANWB maar natuurlijk ook in Duitsland, waar ze volgens ons weten een stuk goedkoper zijn. Tsjechië is in deze reeks onderverdeeld in drie delen.

Jan Willem en Gudrun
Beste Anouk,

Zelf heb ik in Tsjechië twee keer wild gekampeerd... bij mensen in de achtertuin. Die vonden dat fantastisch, leuk gebabbeld, geen enkel probleem. Nu moet ik er wel bij zeggen dat het zo'n tien jaar geleden was, toen het contact met west-Europeanen in Tsjechiê pas op gang kwam.

Ik vond Tsjechië een zeer vriendelijk land, heel gemoedelijk en toch modern MAAR... op de camping van Kutna Hora werd helaas wel mijn fiets gestolen. Hopelijk was het de eerste en laatste keer dat me dat op vakantie gebeurt. De campingbaas was overigens net zo geschoqueerd als ik... het was de eerste keer dat zoiets op 'zijn' camping gebeurde, en hij heeft de hele regio met me afgereden in zijn busje om een voordelige andere fiets met me te gaan kopen. Die heb ik nog jaren gehad... een heuse trekkingfiets met 18 versnelllingen, Tsjechische makelij, voor zo'n 180 DM (90 euro).

Oh ja, dat brengt me op een ander leuk aspect van Tsjechie. Het is één van de weinige (zo niet het enige) buitenlanden dat ik ken waar er met fiets en tent op uit trekken héél normaal is. Je raakt dus makkelijk met andere fietsers aan de praat... als je tenminste een gezamenlijke taal hebt. OP mijn Tsjechische fietsje werd ik gezellig in het Tsjechisch aangesproken. En ik ken welgeteld 10 woorden in die taal... Gelukkig spreken heel veel Tsjechen Engels of Duits, het is een behoorlijk hoog opgeleid landje.

Groetjes,

Astrid
Hoi,

Een tip die wij kregen vlak voor we naar Tsjechië gingen, was dat we vooral moesten laten merken dat we Nederlanders (of in ieder geval geen Duitsers) waren. We zouden dan veel makkelijker contact kunnen leggen met de plaatselijke bevolking en zij zouden ook sneller willen helpen als er een 'probleem' zou zijn. Onze ervaring is toch wel dat dit helpt, men spreekt inderdaad vloeiend Duits, dat is vaak heel handig omdat het Tsjechisch voor de meeste Nederlanders niet echt een taal is die we verstaan.
Verder wilde ik nog als tip geven dat er in Praag, in Troja (ten noorden) een lange straat is met heel veel kleine campings. Deze zijn vrijwel allemaal redelijk goedkoop (volgens mij) en de meesten lijken ook wel goede voorzieningen te hebben, simpel maar wel goed verzorgd. Op niet meer 200 meter is een tramhalte vanwaar de tram je zo tot middenin het centrum van Praag brent, je zit in principe dus middenin de stad, zonder last te hebben van alle drukte, echt het bezoeken waard!

Gudrun
Hoi!

Wij zijn drie jaar geleden van Wenen naar Praag gefietst door Moravie en weer terug door de Bohemen. Dit was een fantastische tocht, mede dankzij de geweldige campings uit het gidsje van ECEAT. Kamperen bij biologische boerderijen etc. Het was niet altijd even up to date, maar de mensen waren altijd heel gastvrij en er kon altijd wel wat geregeld worden. Dit si echt een aanrader als je drukke toeristische campings wil vermijden.
Heel veel plezier in ieder geval en de groetjes,

Maaike