Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen beveiligen onderweg - Forum Wereldfietser

fietsen beveiligen onderweg

hallo mensen,

ik denk eraan de groene route , en dan aansluitend door aan santiago te fietsen. ik zou ook graag een aantal grote steden aandoen, (dus af en toe een ommetje).

Hoe en waar kan je best je fiets stallen en vastmaken wanneer je bijvoorbeeld een paar dagen de stad intrekt. DIt is een probleem dat me echt afhoudt om in steden te blijven "hangen". mijn motto is: zolang je op de fiets zit, is de kans een pak kleiner dat deze ongemerkt verdwijnt.

hartelijk dank

In een grotere stad zou ik mijn fiets alleen maar met een heeeel goed slot op straat laten slapen. Dat slot zit eigenlijk nooit in mijn reis bagage.

Ik zorg dat ik een onderkomen krijg voor mezelf én mijn fiets. Daarom ben ik lid van www.warmshowers.org, de Duitse Dachgeber en dat soort initiatieven. (links zijn te vinden op mijn fietswebsite)

In de grote stad overnachten we meestal in een hostal, pension of hotel. Daar is meestal wel plek om je fiets veilig te stallen. Op je kamer of in een ruimte bij de receptie of onder de trap in de hal. Meestal zorgen we dat we aan het eind van de ochtend bij ons onderkomen zijn dan kan je nog de rest van de dag en avond rondkijken. Als we onderweg ergens rond willen kijken maken we altijd wel een afweging wat voor stad het is. Het blijft natuurlijk een probleem om je spulletjes onbeheerd achter te laten. We zetten altijd vast aan een hek of lantarenpaal. We zijn ook wel eens op een bewaakte autoparkeerplaats gaan staan of op de parkeerplaats bij een hotel. Maar ik moet zeggen je loopt soms wel met een angstig gevoel rond en bent blij als bij terugkomst alles er nog staat.

Ronald
Gewoon op de camping of in het hotel waar je verblijft?
Zie ook dit draadje http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=7412

Ik heb het nog nooit geprobeerd hoor, maar kan je niet bij een cafe/restaurant of hotel wat drinken (en eten) en vragen of ze tegen een kleine vergoeding je fiets veilig binnen willen stallen zodat jij hun prachtige stad even kan bekijken? Natuurlijk moet je er dan ook maar vanuit gaan dat die mensen het beste met je voor hebben (daarom drink (en eet) je er ook alvast wat), maar het lijkt mij de makkelijkste manier.. beetje slijmen en een tikkeltje brutaal..

Ook zou je de plaatselijke VVV oid kunnen vragen om hetzelfde.. ik denk dat de meeste mensen wel zien met welk dilemma jij zit.
Op m'n tocht door Frankrijk heb ik 1,5 dag in het drukke centrum van Lyon ontspannen kunnen rondlopen. M'n fiets stond veilig in de garage van het hotel waarin ik bleef slapen. Lyon is een aanrader maar laat je fiets daar niet op straat slapen aub!

In grotere Spaanse steden stal ik mijn fiets altijd voor een politiebureau tussen de brommers en de motoren van de agenten. Weinig fietsendieven die het daar proberen. Verder maak ik daar mijn fiets met een goed slot vast aan een hek of paal.
Over Frankrijk weet ik niet zoveel. Het is te lang geleden dat ik in dat land grotere tochten heb gemaakt en ook grote steden op de fiets heb aangedaan. Neem eens contact op met de Franse fietsersbond. Wellicht zijn er inmddels fietsenstallingen in grote steden. Zie: www.fubicy.org

Ik zou in geen enkele grote stad in Europa mijn fiets zomaar op straat zetten, zelfs niet met een heel goed slot (wat je natuurlijk niet bij je hebt omdat dat veel te zwaar is). Daarvoor heb ik net iets te veel verhalen over gestolen fietsen gehoord. Dus we zoeken altijd een bewaakte fietsenstalling of laten de fiets op de camping of in het hotel.

Denk eens aan een bewaakte fietsenstalling zoals bij stations.

mazzeltovv schreef:Denk eens aan een bewaakte fietsenstalling zoals bij stations.
Zie die er inmiddels in Frankrijk? In Spanje heb ik ze nog niet gezien.

hartelijk dank, voor de goede tips;
Ik fietste kriskras door de Amerikaanse stad Chicago, boeiende stad! Ik wilde graag naar het uitzichtplatform boven in de Sears Tower (443 m). Een fietsenstalling was er niet eens, zelfs niet voor het kantoorpersoneel. Maar toen ik weer beneden was, stond mijn fiets met bagage naast de ingang nog onaangeroerd!
Bij winkelen in supermarkten (vaak wel met fietsrekken) zo snel mogelijk weer naar buiten komen.
Ik mocht mijn fiets binnen in de kathedraal van Tours (Frankrijk) parkeren!
Maar in Nederland ben ik zeer op mijn hoede. Een collega van m'n werk zijn fiets was gestolen, terwijl hij koffie zat te drinken in het Groninger Hoofdstation. Hij had 'm nog maar een paar uur eerder nieuw gekocht. Echt balen voor hem :cry: .

peter de rijk schreef:Ik zou in geen enkele grote stad in Europa mijn fiets zomaar op straat zetten, zelfs niet met een heel goed slot (wat je natuurlijk niet bij je hebt omdat dat veel te zwaar is).
Och, ik had daar nooit zo'n probleem mee. Met een goedgekeurd Axa-ringslot en een bijbehorende insteekkabel om hem ergens aan vast te maken, was mijn fiets toch hartstikke veilig. Althans dat dacht ik tot voor kort!!

Maar goed ook na de Axa-flaters ben ik niet van plan om paranoia te worden. Als ik 1 of 2 dagen in een grote stad ben, heb ik geen zin om mij te verdiepen in het lokale openbaar vervoer. Ik vind de fiets dan juist een ideaal middel om in korte tijd een stad een beetje te verkennen. Maar dat betekent ook dat ik hem soms een uurtje alleen moet kunnen laten.


Ben

N.B. Overigens kost de extra verzekering van je fiets binnen een doorlopende reisverzekering slechts een fractie van de gewone fietsverzekering.

Altijd geparkeerd voor politiebureaus, op een punt met bewaking - ook al was het de portier van een hotel - en andere plaatsen waar veel controle was. Ook weer niet in het looppad van "klanten" van het politiebureau, want die zijn in staat na hun "vrijlating" jouw fiets toe te takelen. Eens geparkeerd bij de wacht van een paleis; de wachtposten marcheerden de gehele avond en nacht door. Beter controle kun je niet wensen. Elke slaaplaats in de stad heeft toch wel een ruimte waar de fiets gestald kan worden, desnoods in een parkeergarage achter auto's en altijd op slot.

Wat een wantrouwen in de mens. Ik heb altijd een klein beugelslotje (kontzakformaat) en een dikke ketting bij me. Die ketting zit normaal in m'n tas van de bob, maar als ik dan 's aovnds in de stad wil eten, dan neem ik beide sloten mee, achterwiel met de beugel, en voorwiel+ frame aan iets vasts. In het buitenland zijn ze veel minder bedreven in het stelen van fietsen dan in ons land. Hier kan elke boerenlul een betonschaar gebruiken (junks, schooiers, kanaleneilandbewoners e.d.). In het buitenland is het gewoon een minder voorkomend iets.

sedatif schreef:Wat een wantrouwen in de mens. Hier kan elke boerenlul een betonschaar gebruiken (junks, schooiers, kanaleneilandbewoners e.d.).
Daarom worden er waarschijnlijk zo weinig fietsendiefstallen opgelost!
Als je een net pak met een stropdas draagt en een fiets steelt wordt je toch niet verdacht. Die anderen(vooroordelen) worden toch als schuldig beschouwd. :twisted:

sloten met oorverdovend geluidsalarm: www.lock-alarm.nl enig probleem: er loopt iemand per ongeluk tegen je fiets aan en whoooooeiiii! maar alles beter dan niets. maatje meenemen en op laten passen is ook een idee.