Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskaarten voor Thailand - Forum Wereldfietser

Fietskaarten voor Thailand

We gaan van de zomer 2 maanden in Thailand fietsen. Heeft iemand een tip voor goede fietskaarten voor Oost en Noord Thailand. Zijn deze in Nederland verkrijgbaar, of kun je ze beter in Thailand kopen?
Martin

Beste Martin,

Gouden regel: bezuinig noooooit op kaarten. Reisboeken kan je eventueel weggooien maar een goede kaart is de basis van een leuke fietsvakantie.
In NL kun je de kaarten van Nelles kopen. In thailand kun je kaarten bij de pompstation kopen in Thais schrift. Koop beiden!
Dat is makkelijk tijdens het communiceren met de lokale bevolking en het geeft je de gelegenheid om wegen te zoeken die op de ene kaart niet zijn te vinden en op de andere kaart wel.

Groet,
Marco

Nelles als overzichtskaart is redelijk. Niet alle wegen staan erop. Je kunt op deze kaarten ook het relief niet goed waarnemen en je versgissen in de zwaarte van de hellingen. De Michelin-kaart Thailand is ook redelijk, maar de afstanden kloppen niet altijd. (meestal zijn de werkelijke afstanden langer).
Voor Noord-Thailand is de B&B-kaart niet slecht. Helaas geen Thais schrift en geen hoogtelijnen.
In Thailand heb je de Prannok Wittaya-provinciekaarten. Met Thais en Latijns schrift, hoogtelijnen, afstanden. Sinds ik ze niet meer importeer, zijn deze kaarten moeilijk in Nederland verkrijgbaar. In Thailand te koop in iedere goede boekhandel.

Nelles als overzichtskaart is redelijk. Niet alle wegen staan erop.
Erger is nog dat de viercijferige wegnummers er niet op staan en die zijn juist zo handig bij het zoeken van de route.
In een goede boekhandel in Bangkok vind je wel bruikbare thaise kaarten. Trek er zeker tijd voor uit om die te vinden want je kunt eigenlijk niet zonder om de rustige weggetjes te vinden.

Ik heb bij Pied-a-Terre in Amsterdam Prannok Wittaya kaarten gezien. Ze hebben een kaart van Noord-Oost Thailand met schaal 1:500.000. Dat lijkt me een prima formaat. De kaart was ook zeer gedetailleerd en bevatte alle informatie die je nodig hebt. Ze hadden ook nog een hele reeks per provincie met schaal 1:200.000. Ik vraag me af of die kaarten niet wat te gedetailleerd zijn. Voor een fietstocht van 2 maanden heb je een flinke stapel nodig. Weten jullie of er van Noord-Thailand ook een Prannok Wittaya kaart 1:500.000 bestaat? Bert, waarom importeer je ze niet meer? Verder, wij starten onze tocht in Udon Thani en komen pas in Bangkok aan het einde van de reis. Weten jullie of in Udon Thani een winkel is die goede kaarten verkoopt? Bedankt voor jullie reacties!
Groet,Martin

Het importeren was een heel gedoe en de afzet hier te gering.
Er zijn diverse Prannok Wittaya kaarten van Noord-Thailand: een kaart van Chiang Mai & Arround met Lampamg, Lamphun, Mae Hong Son Tak, Phayao Chiang Rai, Sukhothai.
Er is een kaart van het gebied ten oosten ervan met de gouden driehoek en Nan.
Udon Thani is een wat grotere stad, dus ik neem aan dat als je een paar boekhandels bezoek dat je die kaarten kunt vinden. In Udon Thani heb je wat leuke en goede tuinrestaurants aan het meer in het noordwesten van de stad. Vlakbij het ziekenhuis. Rabiang Phatchani kan je aanbevelen.

Op de plaatsen waar ik ze gezien heb waren alleen de populairdere kaarten als van Chiang Mai te verkrijgen. Overigens staan op die kaarten nog lang niet alle wegen, soms (de kaart van Udon Thani) staan zelfs redelijk grote wegen er niet op terwijl een weggetje over de bergen er wel op staat.

De afstanden op deze kaarten zijn redelijk betrouwbaar

Beste Henk_B, welke kaart heb jij gebruikt? Heeft iemand ervaring met de "Rough Guide" kaart?

Goede kaarten in Thailand zijn een nachtmerrie.
Kaarten die 10 jaar geleden niet up to date waren zijn nu ok omdat de wegen die daar opstaan eindelijk aangelegd zijn 8O.
Leg er ongeveer 5 naast elkaar en je hebt al een idee.

B&B voor Noord Thailand is redelijk goed alhoewel er ook nog veel fouten opstaan (deze fouten zijn voor een wereldfietser van minder belang)
De kaarten die ik gebruikt heb zijn de Michelin Thailand Touring and Motoring Atlas. Dit is een A4 formaat boekwerk van heel Thailand schaal 1:1.000.000 en stedenkaartjes van een aantal grote steden (BKK, Chiang Mai, Khon Kaen, Khorat enz).
De kaart die ik het meest gebruikt heb, ben voornamelijk in 1 streek geweest, is de kaart omgeving Udon Thani van Prannok Witthaya Maps. Deze heeft een schaal van 1:260.000. Overige kaarten uit deze serie hebben soms een iets andere schaal. Die van omgeving Khorat is bijvoorbeeld 1:400.000.
Mijn ervaring met deze kaarten :
De afstanden die aangegeven staan kloppen vrij aardig, helaas staat lang niet bij alle wegen afstandgegevens. De kaart is in engels en thai, net als de Michelingids maar de speling van het engels is niet altijd gelijk aan de spelling op de borden ter plekke.
Op de PW kaarten staan meer wegen aangegeven maar nog steeds niet alle. Op de kaart van Udon Thani zou ik diverse wegen in kunnen tekenen met een flink aantal dorpen erbij. Sommige zelfs van redelijk formaat.

Op de PW kaarten staan meer bezienswaardigheden vermeld en doordat er meer wegen opstaan en een duidelijkere, met kleuren, hoogteinformatie heb ik meestal deze gebruikt en de Michelin een beetje om anderen in grote lijnen mijn route te laten zien.

De Rough Guide kaart ken ik niet maar de meeste kaarten die ik gezien heb zijn met een schaal van rond de 1:1.000.000 en als je van de hoofdwegen af wilt dus minder bruikbaar.

De Rough Guide kaart is een erg mooie kaart met hoogtelijnen en leest zeer goed. Hij is onderdeel van het World Mapping Project. Geen Thais schrift, maar bijna alle borden zijn toch in het westerse schrift. Hij is bovendien waterproof, scheurvast en beschrijfbaar.
Overigens vind ik ook de Nelles kaarten zeer prettig leesbaar (hiermee heb ik drie maanden in Thailand gefietst), maar die zijn iets minder gedetailleerd dan de Rough Guide kaart.

Eric Schuijt schreef:Geen Thais schrift, maar bijna alle borden zijn toch in het westerse schrift.
Het worden er wel steeds meer maar lang niet alle borden zijn al tweetalig. Langs grotere wegen en in de buurt van toeristische plekken wel. Reken er tussen de rijstvelden van Isan niet te veel op.
Eric Schuijt schreef:Hij is bovendien waterproof, scheurvast en beschrijfbaar.
Erg handig, moet die kaart maar eens beter bekijken. Dat is bij de Prannok Witthaya kaarten niet het geval.