Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koken op spiritus - Forum Wereldfietser

koken op spiritus

Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb ooit een setje voor mijn verjaardag gehad van het merk: Trangia. Afbeelding Vanmiddag even getest. Het pannetje gevuld met 600ml water kookte na ca. 15 min.. Nu staat hij buiten temp. ca. 12 gr.. Kooktijd ik schat 20 min. Er staat een dwarrelige wind. Werkelijke tijd volgt. Graag reacties. gr. Wijnand

Ik kook al jaren op stierepis :wink: die Trangia's zijn zeer betrouwbaar, stil, relatief veilig, schoon, verkrijgbaarheid van de brandstof is in Europa en Amerika over het algemeen ok (je moet soms wel even zoeken). Nadeel is dat de kooktijd langzaam is.

goed om te horen. Ik ga er ook gebruik van maken voor mijn komende tocht.
wijnand schreef:Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb ooit een setje voor mijn verjaardag gehad van het merk: Trangia. Afbeelding Vanmiddag even getest. Het pannetje gevuld met 600ml water kookte na ca. 15 min.. Nu staat hij buiten temp. ca. 12 gr.. Kooktijd ik schat 20 min. Er staat een dwarrelige wind. Werkelijke tijd volgt. Graag reacties. gr. Wijnand
20 minuten, acceptabel!

hmm... vind ik te lang, met mijn primus multifuel doe ik er max 5 over.

(en schiet me nu niet af als het er 7 zijn het zijn er iig geen 20)


schoon is het wel dat is een feit. veel plezier er mee

wij gaan toch ok voor een trangia maar nemen ook een jetboil pan mee.....kokend water binnen de minuut...............

Hi, deze lange tijden word veroorzaakt door het koken op "verkeerde"sprit, je moet Rotsprit hebben deze heeft nl. een andere scheikundige samestelling en bij verbranding een "hoger vermogen" dan de brandspiritus die je in de bekende blauwe flessen bij de super koopt...

Dit zou de prestaties van je brander aardig kunnen opkrikken, hebben zelf thuis eens 2 identile branders naast elkaar gezet, een met gewone brandspiritus en een met rotsprit. De laatste kookte in bijna de helft van de tijd tov de ander...

Bas

We hebben afgelopen vakantie een Australisch stel hiermee zien koken. Wij hadden gekookt (op gas), gegeten, inclusief toetje, en zaten al aan de thee toen hun eten gaar was.

B@se schreef:Hi, deze lange tijden word veroorzaakt door het koken op "verkeerde"sprit, je moet Rotsprit hebben deze heeft nl. een andere scheikundige samestelling en bij verbranding een "hoger vermogen" dan de brandspiritus die je in de bekende blauwe flessen bij de super koopt...

Dit zou de prestaties van je brander aardig kunnen opkrikken, hebben zelf thuis eens 2 identile branders naast elkaar gezet, een met gewone brandspiritus en een met rotsprit. De laatste kookte in bijna de helft van de tijd tov de ander...

Bas
Geen Rot maar Rødsprit ja, is methanol maar ook veel giftiger... :?

De tovenaar schreef:
B@se schreef:Hi, deze lange tijden word veroorzaakt door het koken op "verkeerde"sprit, je moet Rotsprit hebben deze heeft nl. een andere scheikundige samestelling en bij verbranding een "hoger vermogen" dan de brandspiritus die je in de bekende blauwe flessen bij de super koopt...

Dit zou de prestaties van je brander aardig kunnen opkrikken, hebben zelf thuis eens 2 identile branders naast elkaar gezet, een met gewone brandspiritus en een met rotsprit. De laatste kookte in bijna de helft van de tijd tov de ander...

Bas
Geen Rot maar Rødsprit ja, is methanol maar ook veel giftiger... :?
Benzine is ook niet mis. In beide gevallen contact met de huid vermijden, bijvullen in de open lucht etc

Inderdaad, nadeel, het duurt langer. Voordeel, het maakt geen lawaai.
Persoonlijk heb ik een hekel aan het geloei van een benzinebrander.

Tip. In Engeland naar de apotheek en vragen naar: Meth. Meestal verkocht in flessen van 1/2 liter. (Dit brand even heet als Røtsprit)

Peter

Marten, weet je dit wel heel zeker? Ik heb altijd begrepen dat benzine onder zuilke omstandigheden kan ploffen.

Nu even over spiritusbranders. De ene spiritus brander is de andere niet. De grote Trangia's (de 27 voor 1-2 personen en de 25 voor 2-3 personen) maken gebruik van een slim systeem om de lucht langs de brander te sturen, en een geintegreerd windscherm. Daardoor halen ze nog best veel warmte uit een spiritusbrandertje. Als je meer warmte wilt (of meer keuze in brandstof), dan moet je er een multifuel brander in hangen. Ik heb hier laatst al iets over geschreven onder het kopje Trangia met Optimus Nova.
De hele kleine Trangia mini die jij hier afbeeldt is veel simpeler, en is wel heel licht, maar ontbeert de efficiency van het geintegreerde syteem. Er zijn meer van zulke ultralight alcohol branders. Zie http://art.simon.tripod.com/Stoves/ voor een uitgebreid (maar niet compleet) overzicht. De twee beste op dit moment zijn allebei branders die het geintegreerde Trangia principe gebruiken voor een hele kleine ultralight brander: de Clikstand en de Caldera (zie mijn andere post voor de links). De Caldera is het meest efficient, maar je kunt er alleen mee opwarmen en koken, en niet bakken. Dat is mooi voor een amerikaans lang weekend met gevriesdroogde maaltijden, maar niet voor een langere fietsreis. Daarom lijkt de Cklikstand mijn persoonlijke favoriet (ik denk dat ik er maar eens eentje ga bestellen, duur is het niet). Voor al deze branders geldt wel dat de warmteopbrengst niet heel hoog is, en dat je het hele lage gewicht betaalt met een hoger brandstofgebruik, en dus gewicht. Ze zijn dus ideaal voor een korte solo trip van een paar dagen, maar naarmate je langer gaat, en naarmate er meer mensen mee gaan, wordt het minder interessant, en kun je beter een multifuel brander meenemen (liefst een geintegreerde zoals de Trangia Nova combinatie of de nieuwe Primus Etapower MF).
Ik hoorde net gisteren van Clikstand dat ze nu ook een versie hebben (nog niet op de site) die geschikt is om er een Optimus Nova in te hangen. Hun ultralichte windscherm is echter niet opgewassen tegen de enorme hitte van de Nova, dus mij is nog niet helemaal duidelijk wat het voordeel is boven de gewone Nova voet. Mij leek nu juist die combinatie met dat windscherm zo interessant.
Eet smakelijk,
Wim

Wat misschien ook nog wel van invloed is of je de trangia mini hebt (zoals wijnand die heeft), of de trangia 25/27... daar zit namelijk een ombouw omheen die de warmte volgens mij net iets beter benut. Ik zit er eventueel aan te denken om er nog een fleece hoesje omheen te maken... nog minder warmte verlies...

Volgens mij moet je ook handig leren koken (ik heb 3 pannen in die set). Als je de pasta 2/3 van de verplichte kooktijd hebt gekookt, dan gooi je hem in je fleecetrui/slaapzak, dan gaart het wel na... dan kan je dan aan de saus beginnen en dan heb je binnen 30 minuten je eten en de thee klaar. Het is idd niet zoals thuis... maar om eerlijk te zijn heb ik nooit echt haast op vakantie. Heb je toch een beetje haast, dan is het handig om alvast het water "aan" te zetten voor je de tent op gaat zetten, dan is het klaar waneer de tent staat.

Mijn kooktijd van 1,5L water met trangia 25: ~14 min (koud kraanwater) ... maar dan wel met "echte" brandspiritus in de rode fles en niet van die schoonmaak spiritus in de blauwe idd.

** note: tegelijk gepost met Willem.. dus er zit wat dubbele info in.

Grappig dat de schrijver op die site deze brander niet kent. Volgens mij heeft de gemiddelde nederlander er hier wel 4 van in huis. Overigens nooit aan gedacht om die mee te nemen als lichtgewicht brander. Die dingen zijn bedoeld om heeeeel lang en gezellig te tafelen en niet zoals wij willen snel en efficient.

Afbeelding

Wouter

Goed kijken: hij wordt er wel getest: te zwaar, te lage opbrengst etc. In deze vorm moet je hem ook nog wel zelf boven het vuurtje vasthouden.... En heel licht is deze ook niet. Het lichtste zijn de zelfgemaakte soda kan branders, maar die moet je leeg laten branden. In de Clikstand kun je zo'n soda can brander zetten, maar ook het helaas niet ultralichte Trangia branderpotje. Dat laatste heeft het voordeel dat je het na gebruik met het restje brandstof kunt afsluiten.
Wim

Dag Wim,

Het opmerkelijke vind ik ook niet de performance van de brander maar het feit dat de schrijver hem niet kende en is gaan testen.

Iedere nederlander weet dat je met fondue lang moet wachten (omdat dat gezelig is ?) en dat je zelfs binnenshuis die krengen moeilijk goed laat branden (of ligt dat aan mij :oops: )

Maar persoonlijk had ik er nog nooit bij stil gestaan dat dat ook een vorm van spiritus brander was. Dus het was meer een bewondering voor de ruimdenkendheid (op brandergebied) van de schrijver dan een serieuze overweging van mijn kant.

Wouter

Hoi!

Ik volg de spiritus discussies al een tijdje en ik snap nog steeds niet wat het voordeel van spriritus is.

Nadelen:
Het is een laag energetische brandstof dus koken duurt lang en bakken gaat haast niet
Niet overal verkrijgbaar
Net zo gifitig als andere brandstoffen
Veel extra fratsen nodig in de brander om het rendement te verhogen (wordt dus zwaarder)

Genoemde voordelen:
Stil: Dat is voor mij geen argument, ik wil gewoon snel een warme hap, en dan mag het best ietje meer lawaai maken. Een gasbrander is trouwens net zo stil.
Relatief veilig. Benzine-en gasbranders zijn dat ook, vooral de laatste zijn bijzonder veilig. Bij benzine branders moet je alleen even bij het voorverwarmen uitkijken, daarna zijn ze net zo veilig.

Wat is het voordeel dan?

Fiets de wereld (met een benzinebrander)

Hallo whisky,

Het is een veiliger brandstof, door het lagere brandpunt.
Sommigen dichten er ook nog gezelligheid aan toe, gaat enkel op voor de zomer.

Zelf kook ik op petroleum, omdat dat een net wat lager brandpunt heeft dan wasbenzine. Ik weet niet of ik het goed zeg met brandpunt. Het komt erop neer dat wasbenzine vlugger ontbrandt, dus ook bij lekken enzovoort.

Willem

wwwillem schreef:Hallo whisky,

Het is een veiliger brandstof, door het lagere brandpunt.
Zelf kook ik op petroleum, omdat dat een net wat lager brandpunt heeft dan wasbenzine. Ik weet niet of ik het goed zeg met brandpunt. Het komt erop neer dat wasbenzine vlugger ontbrandt, dus ook bij lekken enzovoort.

Willem
Hoi!

Bedoel je dat je er meer energie in moet stoppen om het te laten ontbranden of dat spiritus minder energie levert en daarom veiliger is?

Gewoon je spullen op orde hebben en dan lekt er niks :-)
En dan lekker V-power tanken bij de Shell. Dan kookt het eten in notime, wooohoo :D

Fiets de wereld (koken op v-power),
Whisky

De brander zelf kan veel lichter zijn. Een Trangia branderpot weegt 100 gram, en een standaard ook nog zoiets. Een Trangia mini set van brander, pan en een koekenpan weegt minder dan 300 gram als ik me goed herinner. Heel erg freaky branders zijn nog aardig wat lichter. Dus wie een paar dagen het hooggebergte in wil heeft zo een erg lichte brander.

Kortom, het zijn wat mij betreft branders voor het ultralight gebeuren. Het gewichtsvoordeel raak je kwijt naarmate je meer brandstof moet meenemen omdat je langer gaat, of omdat er meer mensen meegaan.

Tot slot zijn het heel simpele branders: er kan niets aan kapot gaan, en ploffen doen ze evenmin

Wim