Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Amber Trail Budapest - Krakau - Wenen - Forum Wereldfietser

Amber Trail Budapest - Krakau - Wenen

Hallo,

heeft iemand ervaring met de "amber-trail" die Krakau met Budapest en Wenen verbindt? Ik plan volgende route: wenen (via donau) naar Budapest en dan via Amber-route door Slovakije naar Krakau, van daar via Tsjechië terug naar Wenen.

Alle info welkom! Hoe zit het met campings, bergen, winkels, ...

Heel hartelijk bedankt! :D

Wolpert

Ik weet niet hoe die Amber trail precies loopt, maar op mijn site kan je een verslag vinden van Wenen-Bratislava-Boedapest en van Krakow door Slowakije naar Hongarije.
Zie ook
http://www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=89766
en
http://www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=89338
voor een route die je kan downloaden voor oa google earth.
Wolpert schreef:Hallo,

heeft iemand ervaring met de "amber-trail" die Krakau met Budapest en Wenen verbindt? Ik plan volgende route: wenen (via donau) naar Budapest en dan via Amber-route door Slovakije naar Krakau, van daar via Tsjechië terug naar Wenen.

Alle info welkom! Hoe zit het met campings, bergen, winkels, ...

Heel hartelijk bedankt! :D

Wolpert
Wij zijn halverwege augustus ook van plan om de Amber Trail te gaan doen.
Wij willen alleen van Budapest naar Krakov.

We hebben maar een week, we willen dan met de trein naar Budapest, vervolgens naar Krakov fietsen en vanaf daar weer met de trein terug naar huis (of andersom natuurlijk).

Hoe zijn de bergen daar? Zijn ze een beetje te doen met 20 kg bagage voor redelijk onervaren mensen? We hebben 2 mensen bij ons die voor het eerst meegaan, goede conditie, alleen hebben ze weinig ervaring met klimmen. Verstandig of niet?

Ik ben dus ook erg benieuwd naar bergen, campings en winkels :-)

De bergen daar zijn middelgebergte tot ongeveer 1000m, ongeveer vergelijkbaar met de Ardennen. Misschien iets minder steil en langere cols. Als je in de Ardennen geen problemen hebt kan je het daar denk ik ook wel redden.

Hier staat nog een profiel:
http://www.topbicycle.com/BTB-KMapProfile.htm
Afbeelding

De tovenaar schreef:De bergen daar zijn middelgebergte tot ongeveer 1000m, ongeveer vergelijkbaar met de Ardennen. Misschien iets minder steil en langere cols. Als je in de Ardennen geen problemen hebt kan je het daar denk ik ook wel redden.

Hier staat nog een profiel:
http://www.topbicycle.com/BTB-KMapProfile.htm
Afbeelding
Het hoogtekaartje ziet er inderdaad enger uit dan hij is: de eerste klim op het hoogtekaartje is 25 kilometer lang, waar je 600 meter stijgt, dat is dus 2,4% stijging gemiddeld.
Alleen die klim die op km 260 begint is een pittige (moeilijk af te lezen, maar ik denk iets van 12-16%).
Dus als het inderdaad Ardennen niveau is, moet het absoluut geen probleem zijn! :-)

Verder nog een vraag (het lijkt alsof ik deze topic overneem, maar het is ongetwijfeld ook een vraag die de TS misschien interesseert):

Hoe kan ik het beste een treinreis erheen en terug boeken? Als ik op nsinternationaal.nl kijk, dan is dat niet echt handig. Krijg weinig informatie over prijs, er staat veelal dat fietsen beperkt toegestaan worden...
Hoe? Iemand een idee?

galois schreef: Het hoogtekaartje ziet er inderdaad enger uit dan hij is: de eerste klim op het hoogtekaartje is 25 kilometer lang, waar je 600 meter stijgt, dat is dus 2,4% stijging gemiddeld.
Alleen die klim die op km 260 begint is een pittige (moeilijk af te lezen, maar ik denk iets van 12-16%).
Dus als het inderdaad Ardennen niveau is, moet het absoluut geen probleem zijn! :-)

Verder nog een vraag (het lijkt alsof ik deze topic overneem, maar het is ongetwijfeld ook een vraag die de TS misschien interesseert):

Hoe kan ik het beste een treinreis erheen en terug boeken? Als ik op nsinternationaal.nl kijk, dan is dat niet echt handig. Krijg weinig informatie over prijs, er staat veelal dat fietsen beperkt toegestaan worden...
Hoe? Iemand een idee?
Die klim valt denk ik wel mee als ik op de topokaart kijk naar het traject van Liptovsky Mikulas - Dolny Kubin (47 km). Mbv mapsource en topo sk kan je een profiel bekijken:
Afbeelding
350 m hoogteverschil in 10 km, 3,5% gemiddeld.

Wb de treinreis naar Krakow heb ik vanaf Rheine (D) met een Schönes-Wochenende ticket tot de Poolse grens gereisd (Görlitz-Zgorzelec) en de volgende dag Zgorzelec-Krakow. De Duitse spoorwegen hebben ook regelmatig goedkope aanbiedingen naar Wenen (waarvandaan je makkelijk in Boedapest kunt komen). Zie http://www.bahn.de

De tovenaar schreef:
galois schreef: Het hoogtekaartje ziet er inderdaad enger uit dan hij is: de eerste klim op het hoogtekaartje is 25 kilometer lang, waar je 600 meter stijgt, dat is dus 2,4% stijging gemiddeld.
Alleen die klim die op km 260 begint is een pittige (moeilijk af te lezen, maar ik denk iets van 12-16%).
Dus als het inderdaad Ardennen niveau is, moet het absoluut geen probleem zijn! :-)

Verder nog een vraag (het lijkt alsof ik deze topic overneem, maar het is ongetwijfeld ook een vraag die de TS misschien interesseert):

Hoe kan ik het beste een treinreis erheen en terug boeken? Als ik op nsinternationaal.nl kijk, dan is dat niet echt handig. Krijg weinig informatie over prijs, er staat veelal dat fietsen beperkt toegestaan worden...
Hoe? Iemand een idee?
Die klim valt denk ik wel mee als ik op de topokaart kijk naar het traject van Liptovsky Mikulas - Dolny Kubin (47 km). Mbv mapsource en topo sk kan je een profiel bekijken:
Afbeelding
350 m hoogteverschil in 10 km, 3,5% gemiddeld.

Wb de treinreis naar Krakow heb ik vanaf Rheine (D) met een Schönes-Wochenende ticket tot de Poolse grens gereisd (Görlitz-Zgorzelec) en de volgende dag Zgorzelec-Krakow. De Duitse spoorwegen hebben ook regelmatig goedkope aanbiedingen naar Wenen (waarvandaan je makkelijk in Boedapest kunt komen). Zie http://www.bahn.de
Ja, dat klinkt goed!
Dat moet makkelijk lukken dus... Mooi, want het lijkt mij een hele mooie tocht met veel bezienswaardigheden.

Alleen je bent wel even onderweg, van Amsterdam naar Budapest is het zo'n 24u met de trein... Ik hoop dan iets van een slaaptrein oid te kunnen regelen. Helaas kan ik helemaal niets vinden over prijzen (op bahn.de staat dat prijsopgave nu niet mogelijk is). Ik ben toch benieuwd naar een prijsindicatie.

Iemand een idee wat het ongeveer zal kunnen kosten een enkeltje naar Budapest en een enkeltje van Krakov? Fiets gaat mee natuurlijk.

galois schreef: Iemand een idee wat het ongeveer zal kunnen kosten een enkeltje naar Budapest en een enkeltje van Krakov? Fiets gaat mee natuurlijk.
Zie http://www.treinreiswinkel.nl/aanbiedingen/97
Citynightline Amsterdam-Wenen vanaf 58 euro (retour).
Wenen-Boedapest vanaf 19 euro.

Krakow-Berlijn vanaf 29 euro Berlijn-Amsterdam vanaf 29 euro zie http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query. ... rogram=esi&
Met een Schönes wochenende ticket nog goedkoper maar dan ben je langer onderweg.

galois schreef: Alleen je bent wel even onderweg, van Amsterdam naar Budapest is het zo'n 24u met de trein... Ik hoop dan iets van een slaaptrein oid te kunnen regelen. Helaas kan ik helemaal niets vinden over prijzen (op bahn.de staat dat prijsopgave nu niet mogelijk is). Ik ben toch benieuwd naar een prijsindicatie.
Hier vindt je die informatie wel, zelfs welke tarieven er nog vrij zijn voor een bepaalde datum en accomodatie (stoel, 4 of 6 couchette, slaapcoupe)
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query. ... m=nachtzug
Bedankt voor de reacties!
Ik vrees evenwel dat ik te optimistisch ben geweest qua afstand. Aangezien we "op ons gemak" willen fietsen denk ik eraan het traject aan te passen tot:
Wenen - Bratislava - door Slovakije - Krakau - door Tsjechië - Wenen.

Heeft iemand deze route al gedaan? Hoeveel tijd trekken we er best voor uit?
Wie een reden heeft om deze route al dan niet om te keren (bergen, route-aanduidingen, ...) mag dat uiteraard ook laten weten!

Groeten,
Wolpert
PS: dit weekend trekken we alvast naar de Ardennen om de benen te testen... :)
Wolpert schreef:Bedankt voor de reacties!
Ik vrees evenwel dat ik te optimistisch ben geweest qua afstand. Aangezien we "op ons gemak" willen fietsen denk ik eraan het traject aan te passen tot:
Wenen - Bratislava - door Slovakije - Krakau - door Tsjechië - Wenen.
Bijv zoiets? een rondje van ruim 900 km. Hangt ervan af hoeveel dagen je hebt, hoeveel km per dag je fietst, rustdagen etc. Zo'n rondje moet wel te doen zijn in 2 weken. Desgewenst kan je de route in google maps uitbreiden naar interessante plaatsen (bijv Auschwitz, Boedapest, Tatra gebergte) door aan de blauwe lijn te trekken, en heb je al snel een idee over de te fietsen afstanden ;-)

Bedankt! Hiermee kan ik inderdaad verder.
Veel planplezier voor iedereen die aan het voorbereiden is! :wink:

Wolpert schreef:Bedankt! Hiermee kan ik inderdaad verder.
Veel planplezier voor iedereen die aan het voorbereiden is! :wink:
Mocht je je route in google maps willen opslaan, kan je hier een handige tip vinden. Nog beter is het uitzetten van een route op http://www.gpsies.com waar je meteen een hoogteprofiel van de route krijgt te zien. De route kan je op slaan in diverse formaten, routes bekijken van anderen of foto's van panoramio. Veel succes met de planning!

Een vraagje: Op de site van Greenways vond ik dat de route van Krakow naar Wenen zo'n 780 km. is, maar de totale afstand van de Amber Trail (Budapest naar Krakow) kan ik niet vinden. Kan iemand (Tovenaar misschien) me vertellen hoe lang die route is?

Nog een paar vraagjes: zijn er gidsjes o.i.d. te koop waar de routes op zijn aangegeven en zijn de routes in de verschillende landen aangeven met schildjes (in Polen wel gedeeltelijk in ieder geval).

We zijn van plan om dit jaar eind juli/begin augustus de route te gaan fietsen.

Stom: De Amber trail loopt van Budapest naar Krakow (Amber Trail I) en van Krakow naar Wenen (Amber Trail II). Dit hele stuk is zo'n 780 km.

Wat beter neuzen op internet en ik heb m'n eigen vraag beantwoord.

galois schreef: Ja, dat klinkt goed!
Dat moet makkelijk lukken dus... Mooi, want het lijkt mij een hele mooie tocht met veel bezienswaardigheden.

Alleen je bent wel even onderweg, van Amsterdam naar Budapest is het zo'n 24u met de trein... Ik hoop dan iets van een slaaptrein oid te kunnen regelen. Helaas kan ik helemaal niets vinden over prijzen (op bahn.de staat dat prijsopgave nu niet mogelijk is). Ik ben toch benieuwd naar een prijsindicatie.

Iemand een idee wat het ongeveer zal kunnen kosten een enkeltje naar Budapest en een enkeltje van Krakov? Fiets gaat mee natuurlijk.
24 uur?? Dan is dat qua service flink achteruit gegaan. Ik herinner me dat ik ergens om 8 uur 's ochtends in stapte op Amsterdam Centraal en via Keulen, Wenen 's avond om 11 uur in Budapest was, weliswaar zonder fiets :wink:
Hallo Wolpert en andere wereldfietsers,

Met zijn vieren fietsen we tussen 19 juli en ca. 10 augustus 2008 de driehoek Wenen-Budapest-Krakow-Wenen. We missen detail-info over hoogteverschillen (dwarsprofielen) en de lokaties van pot. overnachtingsplekken (kamperen en B&B), waardoor we een planning kunnen maken. Wie kan me zeggen hoe ik hier aankom; wellicht ook mogelijke verwijzing of directe input? Bij voorbaat dank!
Henk Kusters 06 21232595.

Hallo Henk,

Dan komen we elkaar misschien nog wel tegen: wij fietsen in exact dezelfde periode, maar dan van Budapest - Krakow - Wenen.

Volgen jullie van Wenen naar Budapest de Donauroute? Op dit stuk zijn plenty overnachtingsplekken te vinden (onze ervaring van zo'n tig (10?) jaar geleden). Op de site van www.esterbauer.com kun je onder Radtourenbucher onder Osterreich en vervolgens onder Donau Radweg 3 het hoogteprofiel bekijken. Het is een vrij vlakke tocht, met in Hongarije nog wel wat pittige klimmetjes.

Ik weet niet hoe je een plaatje moet invoegen, maar op www.topbicycle.com kun je onder Bicycle Tours in Central Europe het hoogteprofiel zien van de tochten van Budapest naar Krakow (ook getoond in dit draadje) en van Krakow naar Wenen.

Onze ervaring is dat in de landen waar je doorheen komt het toerisme zich sterk aan het ontwikkelen is en dat camping en/of B&B achtige voorzieningen behoorlijk aanwezig zijn.

Ik heb bij de club (Greenways) info opgevraagd over de tochten, want ook ik heb behoefte aan wat meer info: wordt de route aangegeven op een kaart en/of schildjes, enz. Als ik dat heb, zal ik die informatie met julllie delen.

[/img]
Ik heb aan de organisatie 'Topbicycle' gevraagd of ik hun routebeschrijving kon kopen. Ze bieden dit echter alleen aan i.c.m. een 'reispakket' (bagagevervoer, hotelovernachtingen e.d.). Wel had de vriendelijke man van die organisatie een goede tip voor kaarten voor Slowakije: VKU Harmanec (te bestellen bij de http://www.Fietsvakantiewinkel.nl of in Slowakije: http://www.vku.sk

Ik heb ze inmiddels in huis en ze lijken goed: er staan fietsroutes op aangegeven, maar ook MTB-routes. Alles ingedeeld in categorieen: normaal, medium, zwaar.

abennen schreef:Hallo Henk,

Dan komen we elkaar misschien nog wel tegen: wij fietsen in exact dezelfde periode, maar dan van Budapest - Krakow - Wenen.

Volgen jullie van Wenen naar Budapest de Donauroute? Op dit stuk zijn plenty overnachtingsplekken te vinden (onze ervaring van zo'n tig (10?) jaar geleden). Op de site van www.esterbauer.com kun je onder Radtourenbucher onder Osterreich en vervolgens onder Donau Radweg 3 het hoogteprofiel bekijken. Het is een vrij vlakke tocht, met in Hongarije nog wel wat pittige klimmetjes.

Ik weet niet hoe je een plaatje moet invoegen, maar op www.topbicycle.com kun je onder Bicycle Tours in Central Europe het hoogteprofiel zien van de tochten van Budapest naar Krakow (ook getoond in dit draadje) en van Krakow naar Wenen.

Onze ervaring is dat in de landen waar je doorheen komt het toerisme zich sterk aan het ontwikkelen is en dat camping en/of B&B achtige voorzieningen behoorlijk aanwezig zijn.

Ik heb bij de club (Greenways) info opgevraagd over de tochten, want ook ik heb behoefte aan wat meer info: wordt de route aangegeven op een kaart en/of schildjes, enz. Als ik dat heb, zal ik die informatie met julllie delen.

[/img]
De Donauroute van Budapest naar Wenen kun je fietsen langs vooral Hongarije of langs vooral Slovakije. Kies je voor Hongarije dan is de route langer en af en toe idd een klimmetje. Kies je voor Slovakije, in Esztergom de grens oversteken naar Sturovo en zo via Komarno naar Bratislava en Wenen, dan is de route korter en volledig vlak.

Hey,

ik ben ook zinnens die richting uit te gaan (momenteel denk ik van Wenen naar Krakau te fietsen en dan daar in de buurt nog een paar dagen te fietsen of door te rijden naar Warschau). Ik zou liefst met de trein gaan, maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig en/of redelijk duur. Tot Berlijn valt het nog mee (al zijn die tickets van 29 euro eind augustus nu al allemaal weg), maar om dan tot Wenen te geraken lijkt het wel zeer lang te duren en ook redelijk duur (volgens wat ze mij in het station zeiden, al heb ik daar niet al te veel vertrouwen in).
Daarom mijn vraag of iemand tips heeft om redelijk snel en goedkoop ginder te geraken, bij voorkeur met de trein.
Bedankt,

steven