Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Iran - Forum Wereldfietser

Fietsen in Iran

Hallo Allemaal
Zaterdag 3 april vertrekken wij voor 5 weken naar Iran.
Het verslag van de reis kunnen jullie volgen via het Forum.
Net als andere landen in het Midden-Oosten zal dit ook wel een avontuurlijke reis worden met veel ontmoetingen met mensen.
Gudy en John

Hi John & Gudy,

Ik wens jullie een hele mooie tocht.
Vergeet niet jullie kenmerk achter te laten op het asvalt voor degene die nog volgen (hahahaha).

Enjoy while you can!
Rena :wink:
Teheran

Hallo Allemaal

In Frankfurt leek het alsof we in het verkeerde vliegtuig gestapt waren. We zagen geen enkele vrouw met een hoofddoek. De vrouwen dragen moderne kleding met korte mouwen en een diepe decolette. Ze dragen ook veel sierraden en toch wel zware make-up. Als het vliegtuig geland is op het Mehrabad vliegveld in Teheran gaan alle vrouwen gestresst hun lange jas en hoofddoeken aandoen, geen minuut eerder. In een vliegtuig naar Marokko of Syrie of Libanon zitten meer gesluierde vrouwen en was er al een cultuurshok in het vliegtuig.

Teheran is een metropool en het verkeer is chaotisch. De besneeuwde Bergen zijn vanuit de stad te zien. Het is een indrukwekkend gezicht hoe hoog die zijn. De stad heeft ook vele parken waar het aangenaam rustig is.

We laten ons per taxi door de stad vervoeren. De chauffeurs weten zelf vaak de weg niet naar de bezienswaardigheden. Er wordt regelmatig gestopt en er wordt ook aan andere mensen op straat gevraagd waar wij nu eigenlijk heen moeten. Op de kaart laten zien heft weinig zin. De chauffeurs zijn altijd wel in voor een gesprek. John vroeg naar het Khomeiniplein waar een museum staat. De chauffeur zei "Khomeini, Khamenei no good" .

We rijden ook langs de voormalige Amerikaanse ambassade waar in 1979 studenten waren gegijzeld. Deze studenten kwamen pas in 1981 vrij. Het gebouw heeft nu beschilderingen zoals: Down with the USA met de sterren vervangen door doodskoppen en onder de rode strepen zitten vallende bommen. Iraan heeft onder andere een hekel aan Amerika omdat de amerikanen een vol passagiers toestel heeft neer geschoten.

Het juwelenmuseum is werkelijk fantastisch. Het meest indrukwekkende was een wereldbol ingelegd met edelstenen, smaragden, emerald, robijn en diamanten. De pauwentroon was ook indrukwekkend en leek op een enorm groot bed. De Darya – ye Nur, oftewel de zee van licht. Is een 182 karaat en de grootste ongeslepen diamant ter wereld. Het fonkelen van de stenen deed zeer aan je ogen. Zoveel mooie juwelen hebben we nog nooit bij elkaar gezien. Een deel van de collectie is door oorlogen en veroveringen naar India en weer terug naar Iran gegaan. Vanuit India is de Koh I Noor, de grootste diamant ter wereld richting Engeland gegaan.

Ook hebben we nog een aantal paleizen bezocht en de bazaar. De bazaar is zoals in vele grotere islamitische steden. Er is veel kitch te koop. Ook zijn we langs duizenden tapijtenwinkels gelopen.We hebben die winkels links laten liggen en we hebben vandaag het tapijtenmuseum bezocht.
Verder zien we regelmatig Khomeini op de gebouwen geschilderd. Ook zie je af en toe afbeeldingen van martelaren.


Teheran is geen stad om te wandelen of fietsen. Het is echt een chaos met auto's. Oversteken is een aanslag op je leven. Een zesbaans weg hebben we leren oversteken door samen met een aantal Iraniers over te steken. Je loopt vlakvoor een auto langs zodat je een baan bent gevorderd. Zodra ere en gat is tussen de auto's loop je de volgende rijbaan over en dit dus zes rijbanen lang.

Morgen gaan we maar heel vroeg naar het treinstation. De trein vertrekt om 16.00 uur, dus we kunnen daar in de buurt ook nog wat bekijken.
Morgen gaan we met de trein naar Kashan en vandaar uit gaan we beginnen met fietsen. We doen heerlijk relaxed.

Gisteren heb ik een mooi Iraans pakje gekocht en nu loop ik erbij zoals de gemiddelde iraanse jonge vrouw. Een kleurige hoofddoek en een zwart tuniek.
De jonge dames hebben de grens opgezocht die onder deze religieuze dictatuur mogelijk is. De hoofddoek is soms van doorschijnende stof of gaas en hangt ver naar achteren zodat er veel haren zichtbaar zijn. De jas of tuniek vaak strak om het lichaam gesloten en modern met gespen of een rits komt tot de knieeen en geeft gelegenheid voor een moderne strakke broek en chique schoenen. De lelijkere vrouwen zijn vaak helemaal ingepakt in het zwart en kijken soms ook heel ontevreden.
De mannen zijn gekleed zoals in Europa. Ze dragen alleen meer gel in het haar en ruiken meer naar parfum. Ze lopen vaak in groepjes en bekijken en groeten ons.

De eerste indrukken van het land zijn positief, modern en iedereen is vriendelijk. We krijgen veel vragen zoals waar kom je vandaan. Als we zeggen Holland, zeggen zei "flowers". Op de bussen staan ook tulpen geschilderd.

Groetjes
Gudy en John

Hallo John & Gudy,

Jullie eerste verslag klinkt weer veelbelovend. Laat ze maar lachen met hun asfalt kenmerken. Dankzij jullie ‘pionierswerk’ ga ik volgende week jullie asfalt kenmerken (ongeveer) fietsen in Libanon.
Nogmaals dank voor de Libanon info.

Groetjes
Wim Leeuw

Hallo Allemaal

Wandel door het leven en praat met iedereen. (perzisch spreekwoord)

Vanuit Teheran naar het station fietsen was een hele klus in zo'n drukke stad. We reden over een soort fietspaden die tussen de drukke wegen in liggen. Maar dit was maar slechts voor 2 kilometer en daarna begon de chaos weer. We reden door de auto-onderdelenbuurt, deurknoppenbuurt, de uniformenbuurt, de insignebuurt en tot slot de plasticbakjesbuurt. Heel inspirerend allemaal vooral met zovele toeterende peykan auto's. Peykan is het nationale merk auto van Iran. Ongeveer driekwart van de Iraniers rijdt in zo'n auto. Als je fietst van Noord naar Zuid Teheran merk je het verschil. Het noorden is duidelijk welvarender. In het zuiden zie je meer armoede en bedelaars. Af en toe hoor je door het geluid van de auto's heen een vogel fluiten. Je kijkt omhoog en helaas zit het beestje opgesloten in een kooi. Of er loopt een jongetje met een vogel in kooitje rond die kunstjes met geld en voor geld moet doen.

Op het station hadden we een leuk gesprek met twee heren die naar het iraanse vakantie eiland Kish gaan. Gudy verkocht nog parfum met twee meiden op het station en kreeg als kado een flesje parfum. Dit komt goed van pas als onze kleren een beetje muf gaan ruiken. In de trein zaten we in een coupe met zes personen. We zaten een beetje opgevouwen. Tegenover ons zat een oud mannetje met een beefziekte. Toen hij zijn plak cake wilde opeten konden we allemaal mee eten.

In Kashan hebben we een extra dag genomen omdat er veel was te zien. We hebben twee gerestaureerde huizen bezocht. De huizen zijn voorzien van windtorens, die dienen voor de koele lucht tijdens hete zomers. Ook hadden de huizen prachtige miniatuurschilderingen en mooi tegelwerk. De tuinen waren voorzien van fonteinen en mooie bloemen. De bazaar was ook heel indrukwekkend. Oude baasjes die tapijten verkopen of schoenen repareren of koperwerk verkopen. In een park ontmoeten we Mortesa. Hij nodigd ons uit voor een diner. We stappen bij hem in zijn Peykan en scheuren naar zijn huis ten noorden van Kashan. Mortesa haalt zijn vrouw en kinderen op en daarna Naim. Met zijn achten in de auto gepropt gaan we in de avond naar een picknickplaats bij een bron. De bron wordt beheerd door een oude man, die een kennis is van Mortesa's vrouw. Het is donderdagavond en voor de meeste Iraniers een vrije avond. We picknicken op een groot houten bed op pootjes met kleden en kussens erop onder de sterrenhemel. Het bed op pootjes is tegen de schorpioenen. Tegen de kou werd er nog een kampvuur gemaakt en het was een gezellige en mooie avond.

Vanuit Kashan gaan we fietsen naar Abayaneh. De route is eerst een beetje saai. De weg gaat door een woestijnlandschap maar na een tijdje komen we in de uitlopers van het Sargos gebergte. Op een gegeven moment komen we bij een fabriek midden in de woestijn. Om de fabriek staan twee cirkels met lucht afweer raketten en veel militairen. We vermoeden dat het hier niet helemaal pluis is. Na een tijdje krijgen we dorst en stoppen we op een bruggetje. Na een paar seconden verschijnt er politie die zegt dat we geen foto's mogen maken in dit gebied. Gelukkig zijn ze aardig, want ze haalden voor ons allebei een ijskoude fles water. Ze vroegen waar we heen wilden gaan en twintig kilometer verder bij een legerpost zagen we ze wegrijden. Ze hadden ons twintig kilometer in de gaten gehouden. Wat zou daar nu geweest zijn? Kernwapenfabriek of iets dergelijks?

Je ziet hier niet veel mensen fietsen, zeker geen vrouwen. De mensen kijken je vreemd aan. Fietsen is volgens het Iraans Nieuwsblad uit het jaar 2000 ook een taboe, zeker voor vrouwen. Maar op zich wordt er door de mensen goed gereageerd. Ook hoef je zeker als vrouw geen chador aan op de fiets en een lange blouse voldoet goed. Het hoofddoekje (hijab) is af en toe een probleem op de fiets, want die waait nog wel eens af. Veel mensen zijn het niet eens met het hoofddoeken regime. Vrouwen willen over het algemeen zonder hoofddoek lopen. Ook horen we wel verhalen van mensen die tegen de regering zijn en die opgepakt worden door de geheime politie.

20 kilometer voor Abayaneh vinden we een mooie wildkampeerplaats aan een riviertje. Het is vrijdagavond en er hebben veel mensen gepicknickt in de bergen. De mensen zijn hier schoner dan in arabische landen. Hier ruimen ze hun eigen vuil op of ze steken het in de brand. Ze houden ervan om een vuurtje te stoken. De uitzichten op de hoge bergen zijn prachtig.

De weg slingert mooi door bergen. We rijden langs lemen dorpjes met veel populieren rond de groente tuinen. We arriveren rond het middaguur in Abayaneh en we stoppen bij een restaurant wat ook een hotel blijkt te zijn. Dit stond niet vermeld in de reisgids. Op het moment dat we arriveren zit het hele restaurant vol met oude mensen in klederdracht. Ze rouwen om een dorpsgenoot. Wij krijgen meteen thee aangeboden. We besluiten om hier in het dorp te blijven.
In het roodkleurig tegen de rotsen aan gebouwde dorp wonen zeker voor driekwart oude mensen. De jonge mensen zijn naar de stad vertrokken. Vooral naar Teheran of Esfahan omdat dat toch wel dicht bij ligt. De oudjes doen nog zwaar werk op de landerijen. Door de smalle kronkelige steegjes waar de huizen over heen gebouwd zijn loopt af en toe een oud mannetje met een ezel vol brandhout. De vrouwen dragen hier allemaal kleurige kleding en die is uniek voor in Iran. Het zijn bloemetjes omslagdoeken en ruitjesomslagdoeken. Daaronder dragen ze geborduurde rokken en blousen. De mannen dragen zwarte wijde zijden broeken met traditionele schoenen. Door de unieke bouwsels is het dorp beschermd door unesco.

'Savonds raken we aan de praat met een familie uit Esfahan. Masoud, een Canadese, Iraanse vluchteling spreekt goed engels zodat we veel van de familie leren. Wij vertellen van onze plannen om nomadenstammen op te zoeken en zij blijken Bakhtiari te zijn. Wat een toeval en we praten de hele avond over bepaalde routes en over de mensen. Nima een 1,94 meter lange bakhtiari gaat zijn fluit halen. Hij speelt traditionele liederen. De fluit bespeelt hij met een tand in het mondstuk, omdat de fluit geen rietje heeft. De familie woont in Shahin shahr een voorstad van Esfahan en we zijn uitgenodigd bij hun thuis. Ze vonden het ook heel leuk dat er toeristen zijn die belangstelling hebben voor hun afkomst.

Vanuit Abayaneh pakken we een gravelweg naar een pas . De hoogte en afstand weten we niet. Een aantal mensen vertelden, dat je er niet kan fietsen, maar een 4x4 kan wel. Dus proberen we het! Gelukkig valt de weg op zich wel mee. Alleen de afstand naar de pas, en de hoogte vallen best tegen. De pas blijkt 2800 meter hoog te zijn en boven waait er een koude wind en rijden we langs sneeuwvelden. Gelukkig hebben we mooie uitzichten op het intens eenzame landschap.

Een behoorlijk stuk na de pas verschijnt het eerste dorp. Vrouwen zitten naar ons te gluren op het dak van de lemen huizen. Het dorp ligt aan een riviertje en is een verzameling opgestapelde lemen huizen. De mannen in het dorp komen allemaal naar ons toe en we worden weer eens uitgenodigd. De weg die na het dorp volgt is een hoogvlakte en gaat vals plat naar beneden. Het is een saai landschap met veel grind en stekelstruiken.
We komen aan in een dorp waar geen leuke sfeer heerst. Het dorp ligt aan de snelweg naar Esfahan. Het is de 40e dag na het Ashura feest en de dood van Hoessein wordt nogmaals herdacht. Er wordt live gezongen en veel mannen en kinderen geselen zichzelf. Ze slaan zich met kettingen op de rug. Het gaat zonder bloed, dat mag niet in Iran. In Syrie ging het iets heftiger er aan toe.

Na een saaie dag snelweg komen we vermoeid aan in Esfahan. Helaas leiden er alleen maar snelwegen naar de mooie stad Esfahan. De drukte op de wegen in de stad is enorm en het is niet fijn om hier te fietsen. Gelukkig krijgen we gezelschap van Yazad die op een brommer rijdt. Hij loodst ons de chaos binnen naar de hotelwijk.

We gaan naar het Emam Khomeiny plein, waaraan vele mooie Islamitische bouwwerken staan.
Op het plein worden we veel aangesproken door jonge mannen en soms ook vrouwen. Ze willen graag engels praten en veel vertellen over hun stad. Vaak vragen ze na een tijdje wat de algemene mening is Nederland over Iran. Als we vertellen dat familie kennissen en collega's hun bedenkingen hebben, kijken de mensen teleurgesteld. Ze horen dit van veel toeristen en vinden het eigenlijk een belediging dat hun land volgens sommige politici tot de as van het kwaad behoord. Ze zijn blij dat wij wel een fijne tijd in Iran hebben.

We hebben geen terroristen, kidnappers, vrouwenhaters of andere ellendelingen ontmoet. Alleen maar aardige mensen die het beste met ons voor hebben. De mensen zijn over het algemeen heel beleefd.
We blijven nog een paar dagen in de mooie stad Esfahan. Een verslag over de stad volgt later.

Groeten
Gudy en John

Hoi Gudy en John,

Als jullie vrijdag nog in Esfahan zijn, probeer dan een bijeenkomst in de moskee op het grote plein bij te wonen. Voor mannen is de ingang aan de voorkant, voor vrouwen 'ergens achter'. Zelf vond ik het een hele boeiende belevenis.

Veel (fiets)plezier verder!!

Martin

Hoi Martin en andere lezers!

Goh wat een leuk land met superaardige mensen, en zo beleefd.
Bedankt voor je vrijdag tip. We zijn er vrijdag nog zodat we het kunnen controleren. We gaan waarschijnlijk de dag doorbrengen met een familie die ons heeft uitgenodigd.

Weet jij of iemand anders een simpele manier of route om Esfahan te verlaten?

Groeten,

John.

Hoi John,

Op de fiets!? Ik heb mijn kaart er nog even bijgepakt, maar daar wordt ik niet veel wijzer van. Destijds ben ik richting Sistan, Nain naar Yazd gegaan over een niet-rustieke route. Het staat me niet bij dat dit erg veel problemen gaf.

Martin
Hallo allemaal

Momenteel zitten we in Shiraz de stad van de tuinen, verlichting en
dichters. De beroemde dichters Hafez en Saadi hebben er gewoond en zijn er begraven en de gedichten leven voort in de parken. Met Hedayet en zijn familie kijken we hoe de zon ondergaat over de stad en drinken we thee in de bergen van Shiraz.

Een dikke week geleden zijn we vertrokken uit het sprookjesachtige Esfahan. We hebben een bezoek gebracht aan de familie Lashkari in Sharin Sahr een voorstad van Esfahan.
Deze familie hebben we ontmoet in Abayaneh. Zij zijn Bakhtiari. Het nomadenbestaan van de Bakhtiari staat heel erg ver van hun bed. Dhr. Lashkari werkt zoals vele Bakhtiari in de olie-industrie.
In het Bakhtiari gebied wordt veel olie gewonnen en vele van deze mensen hebben zich definitief in steden en dorpjes gevestigd. In Sharin Sahr, wat een voorstad van Esfahan is wonen ongeveer 150.000 mensen, waarvan 50% bakhtiari. Het bezoek aan de familie was fantastisch. Gudy werd als een bakhtiari vrouw gekleed en kreeg vele rokken en sluiers aan in alle kleuren van de regenboog.
Zouden we de echte bakhtiari nog wel tegenkomen? Mazoud vertelde dat de het geromantiseerde beeld van de nomaden uit de boeken voor het grootste gedeelte een verleden is.
De meeste moderne Bakhtiari halen hun kuddes schapen op met een vrachtwagen.

Na Esfahan zijn we naar Shar e kord gereden. het Tibet van Iran. Het ligt op een hoogvlakte van rond de 2300 meter en is behoorlijk fris in dit jaargetijde.
Hier vandaan volgen we kleine weggetjes door het Zagros gebergte. Niet veel hoger dan ons ligt nog sneeuw. De dorpjes zijn vaak klein en de huizen van leem. De enige luxe aan de bouwstijl is het waterdichte dak. Dit doen ze door teer op het lemen dak te gieten.

In deze dorpen zijn ze totaal geen westerlingen gewend. Als ze ons zien kijken ze als een aap in een horloge. Ze gaan dan nadenken, en opeens weten ze het! Ze roepen 'I love you' of andere engelse zinnen of worden. De meesten hebben ooit engels geleerd maar nooit gepraktiseerd.

Als we in het bergdorpje Joonegan aan komen fietsen horen we trommelgeluid. Wat nu weer?
Hoessein wordt nog steeds herdacht en honderden mannen en jongens lopen in de processie mee.
Deze processie heet arbaeen en is 40 dagen na Ashura en duurt ook enkele dagen.
Ze slaan zich met kettingen op de rug, en slaan hun hand op de borst.
Er wordt ook klagelijk gezongen en de in zwarte chadors geklede vrouwen huilen.
Het geheel doet grimmig aan, toch mogen we fotgraferen en we krijgen zelfs gebakjes kado.

Als we geen hotel vinden kamperen we. Soms is het moeilijk een kampeerplek te vinden en officieel is wildkamperen ook verboden. Beter kan je het aan een boer of familie vragen om in hun tuin de tent op te zetten. Het risico is dat je dan je vrijheid kwijt bent en de hele avond bezig gehouden wordt door de familie.

Een aantal keer met kamperen was het behoorlijk koud en stond 's ochtends de rijp op de tent.
Gelukkig brengt de sterke zon alles weer snel op een aanvaardbare temperatuur.
Als we meer westwaards komen wordt de natuur steeds groener. Na een hoge pas in de provincie bakhtiari komen we in een vallei vol met bomen. Hier stromen veel riviertjes en er wordt door de boeren op terassen verbouwd op de steile berghellingen.

We zien vele vrachtwagens met schapen langsgaan. De bakhtiari halen hun schapen uit het lager gelegen Khuzestan en rijden naar de provincie Bakhtiari.Hier liggen de zomerweides waar hun grote kuddes schapen en geiten de hele zomer lang verblijven.

Ja hoor en toch zien we het ouderwetse beeld van de nomaden.
Er staan een aantal tenten op een kleine weide voor een bergrug. De tenten en het vee worden bewaakt door hele grote honden. Er hangen gekleurde tapijten en kleden te drogen over de struiken. Ik loop er toch heen ondanks de honden en wordt vriendelijk ontvangen door een oude nomaden vrouw.
Zij is gekleed in vele rokken en heeft een gekleurd hoedje op met glitters en muntjes. Ze verbergt dit onder een hoofddoekje. Er komt een jonge vrouw met baby aanlopen.
Deze vrouw is zomaar uit mijn nomadenfotoboek weggelopen. Ze heeft een prachtig sprekend gezicht en hele ruwe handen. Ze zoent me op mijn handen en zegt dat ik welkom ben.
We nemen plaats voorin de tent waar een vuurtje brandde. Ik krijg water uit een zak gemaakt van dierenhuid. In de tent liggen voorraden voedsel en vele kleden. We laten ook nog elkaars haren zien en ik krijg de uitnodiging om te blijven. De uitnodiging die sla ik af, want John wacht bij de fietsen.

De weg naar Shiraz gaat over vele hoge bergpassen. Het landschap lijkt op zuid Frankrijk.
In de buurt van Lordegan ontmoeten we nomaden van de Qasqai stam. Ze zijn een stuk armer dan de Bakhtiari en vervoeren hun tenten en tapijten op ezels. Ze lopen over de weg met soms kuddes van wel duizend schapen en geiten. De vrouwen hebben hier in de bergen andere kleren dan in de steden.
In de steden zie je voornamelijk de chador (lettelijk tent) en de korte chador een hoofddoek die hoofd en schouders bedekt. Door het buitenleven hebben ze getekende gezichten. Ze zwaaien hartelijk als wij ze in het farsi groeten. In de dorpjes in de bergen hebben we vrouwen gezien in donkerblauwe yomanda-achtige jurken. Richting Shiraz zien we vrouwen met groene jurken.

In Sepidan ontmoeten we Hedayat, een leraar engels. Hij is getrouwd met Zamin en dit is zijn nichtje.
Voor een leraar spreekt hij vrij slecht engels, maar hij heeft de tijd om dit met ons te oefenen.
Hij en zijn familie zijn heel gastvrij en ondanks het moeilijke communiceren leren we toch een hoop van elkaar. We bezoeken zijn schoonfamilie en later zijn eigen familie. We blijven slapen en eten en maken
een aantal uitstapjes in de omgeving.

We komen eindelijk aan in de mooie stad Shiraz. Hier verlengen we de visa's. Een rot klus, het buro
is verhuisd zodat we naar de andere kant van de stad moeten.
Ook moeten we naar de bank voor een storting van een klein bedrag. Dan naar een copy-shop voor de hele handel te copieren.
Verder hebben we met Hedayat en zijn familie diverse toeristische hoogtepunten bekeken en veel gegeten en thee gedronken. De gastvrijheid kent geen grensen. We mogen zo lang blijven als we willen. Een aantal van zijn familie leden spreken ook aardig engels. Gelukkig ook zijn zus, dus we komen wat meer te weten over het leven van de vrouw in een familie in Iran.

In de Eram tuin in Shiraz ontmoeten we twee jonge dames, Farnaz en Marzieh. Zij studeren Engels en ze zijn heel enthousiast om met ons te praten.
We wandelen door de tuinen en horen in een prachtig theehuis, hoe het leven van een jonge vrouw eruit ziet. Alles hangt af van de ouders, eigelijk de vader. In de toekomst natuurlijk hun echtgenoot.
Als de vader of echtgenoot wilt heeft zo'n vrouw geen leven.
Gelukkig hebben de vrouwen die we hebben ontmoet een redelijk vrij leven. Farnaz en Marzieh willen heel graag werken buitenshuis na hun studie.
Inshallah, als God het wilt, meer als vader of hun toekomstige man het wilt. Ze hopen op een goede man in de toekomst. De vader van Farnaz is nogal ouderwets dus dat wordt een moeilijke kwestie voor haar en dat is het nu al.

We bezoeken met hun ook nog een andere botanische tuin. De moeders weten waar hun dochters uithangen, maar de vaders niet, want anders mogen ze een maand de straat niet meer op of het wordt verboden om naar de universiteit te gaan.
Over politiek durven ze eigenlijk niet goed te praten. Zij zijn het in ieder geval niet eens met de huidige politiek, zoals vele andere iraniers. Een man die op zoek is naar een vrouw of verliefd is op een vrouw kan dit niet in het openbaar tonen. Dit wordt gesignaleerd door de geheime politie en doorgegeven aan de ouders. De ouders moeten dit probleem dan in goede orde oplossen.
Studenten die tegen de regering zijn lopen het risico in de gevangenis te worden gegooid.

Op straat zie je veel vrouwen, zeker vergeleken met Arabische landen.
Ze lopen vaak in groepjes of alleen, dus het beeld wat wij in Nederland hebben over dit volk klopt van geen kanten. De gemiddelde Iranier heeft een goed ontwikkeld gevoel voor sfeer. 'S avonds thee drinken in een statig theehuis, of de waterpijp roken bij een mooie bezienswaardigheid.
De studentes bijvoorbeeld schreven als dank voor ons samenzijn een gedicht op een rozenblad.

In de bazaar van Shiraz zien we allerlei mensen met diverse etnische achtergronden.
Er lopen Arabieren uit Khuzestan en ook Afghaanse vluchtelingen.
Vooral de Afghanen zijn makkelijk te herkennen aan hun spleetogen en soms Mongools achtige uiterlijk.
Hun kledij is soms nog kleuriger als de Iraanse vrouwen. De mannen hebben soms woeste baarden en dragen lange blousen als in Pakistan en India.

We gaan vanavond chique uit eten in een voormalige hammam (badhuis). Het is prachtig gerestaureerd en het eten is fantastisch. Ook is er live Persische muziek en de obers lopen in ouderwetse uniformen.

Morgen, (woensdag) vertekken we richting Persepolis, één van de hoogtepunten van Iran.
Daarna doorkruizen we een stuk woestijn naar de stad Yazd.
Daar pakken we Nachttrein naar Teheran.
Daar zal na vijf mooie weken een einde komen aan ons Persische sprookje.

khoda hafez, (tot ziens)
John en Gudy
We zijn na een ritje van een week in Yazd aangekomen. Het is een stad met een een heel erg oud centrum met huizen van leem. Gisterenavond hebben we de zon onder zien gaan op een van de hoogste gebouwen in Yazd, de Amir Chakhmaq Moskee. Het was een geweldig uitzicht.

In Shiraz zijn we met Farnaz, Marzieh en Hedayet in de tuinen geweest. Hier zagen we dat de meisjes van 9 jaar oud feestelijk werden ingewijd in het gebruik van een sluier en vanaf deze leeftijd wordt er van hun verwacht dat ze bidden. De meisjes hebben sprookjes sluiers aan met bontrandjes en dragen rozenkronen. Bij jongens ligt de leeftijd voor het bidden helaas bij 15 jaar. Zij kunnen wat langer de beest uithangen dan de meisjes. Sommige puberende jongetjes kunnen hier ook wel wat discipline gebruiken. Hedayet vertelde ons dat hij Lor is en dat is een etnische minderheid in Iran. Ze wonen vooral in het westen van Iran (Lorestan) en hebben ook een eigen dialect.

We nemen afscheid van de mooie stad Shiraz, de stad met de tuinen, dichters, en de mooie verlichting. De stad uitfietsen was nog zo'n ramp niet. We gaan via de Quran gate, waar we met de familie van Hedayet thee gedronken hebben, op het hoogste punt de stad uit. We rijden over een rode drukke weg naar Persepolis. Het is 55 kilometer uitlaatgashappen, maar een andere keus is er niet. Na flink klimmen, komt er een lang vlak stuk naar Persepolis. Vlak voor Persepolis ontdekken we een nieuw bungalow park waar we een kamer kunnen huren.

De archeologische site ligt op 1500 meter lopen van onze slaapplaats af. Op zich is Persepolis een kleine bezienswaardigheid, maar wel heel mooi. Er zijn veel beeldhouwwerken en reliefen. Er zijn veel afbeeldingen van koningen en allerlei volkeren die schatten komen brengen aan dit grote rijk. Persepolis is verwoest in 330 voor Christus door Alexander de Grote. We bezoeken in het complex de mooie rotsgraven van een aantal koningen. Deze zijn uitgehakt in de rotsen en het doet ons aan de koningsgraven in Petra in Jordanie denken. De site wordt druk bezocht door veel scholieren en wij zijn weer hun mikpunt om engels te oefenen. Helaas werd 's avonds de opgraving niet verlicht.

De volgende dag fietsen we via andere rotsgraven naar een dorpje. De weg is nog steeds heel druk en we besluiten 200 km te liften. We krijgen vrij gemakkelijk een pick up en we zijn blij dat we op de drukke rode weg in een auto zitten. Op een gegeven moment had de weg zelfs geen vluchtstrook meer om over te fietsen. Ook het aantal vrachtwagens op de weg was enorm en bij het klimmen zeker geen aanrader vanwege de uitlaatgassen.

Bij de splitsing naar Yazd wat hier ongeveer nog 200 km is worden we gedropt. Het landschap is kaal en woestijnachtig. Zijn we toch nog in de grote zandbak aangekomen.
We fietsen naar het mooie oase dorpje Aberkuh. Onderweg krijgt Gudy een bosje rozen aangeboden van 2 heren op een brommertje. Hoezo een vakantie in het land van het as van het kwaad. In Aberkuh hebben de oude lemen huizen windtorens. Deze zorgen als een soort schoorsteen voor koele lucht in de hete zomer.
De lucht wordt via deze kanalen over water geleid en dat is dus ietsje minder heet als de buitenlucht. In dit dorp staat een 25 meter hoge oude cypres, volgens het bordje moet hij tussen de 4500 en 5000 jaar oud zijn.

Rond het dorp wonen er families in lemen burchten. Na Aberkuh komen we langs een enorm zoutmeer. We doen er twee dagen over om door de vlakte te reizen. De hitte is zelfs in deze tijd van het jaar al behoorlijk. Af en toe zie je luchtspiegelingen van water (fata morgana) en ook zien we regelmatig kleine wervelwinden. In een dorpje aan het eind van de zoutvlakte zetten we de tent op in een granaatappelboomgaard. De dag erna is het flink klimmen naar de pas. Hierna volgt een afdaling van ongeveer 70 kilometer naar Yazd. Dit gaat echt fantastisch. We slapen in het dorpje taft, wat nog in de bergen ligt.

Vlak voor Yazd vragen we naar de torens van de stilte. Op deze torens legden de Zoroasters hun doden. De Zoroasters hebben een ontzettend oud geloof wat de zelfde wortels heeft als het Hindoeisme. Het geloof zelf draait om het dualisme het goed en het kwaad. De Zoroasters begraven hun doden niet omdat dat de aarde vervuild. Verbranden kan ook niet, want dat is slecht voor de lucht. Op de torens werden de lijken in gehurkte houding geplaatst. De gieren plukten de lichamen kaal tot op het bot. Zo werd er niets vervuild. De familie neemt de botten als aandenken mee. De priester kijkt welk oog er als eerste door de gieren wordt gepakt. Als het linker oog eerst gaat, heeft de ziel geen rust. Het rechter oog is natuurlijk de beste keus voor de ziel.
In Yazd bezoeken we ook een vuurtempel waar sinds 470 een vuur brandend gehouden wordt.

We vinden de torens en je kan ze langs de snelweg van Yazd naar Kerman zien liggen. We zijn blij dat we niet via deze weg verder hoeven. Het is er druk met verkeer en erg warm.
We fietsen de stad in. De stad heeft ongeveer 400.000 inwoners en is dus niet zo groot als al die andere steden die we bezocht hebben. De stad staat bekend om zijn bakkerijen, dus dat wordt heerlijk gebakjes eten. In de bakkerij c.q. snoepwinkels met zaken als nougat en stroopgebakjes met pistache noten eten we eindelijk weer wat anders als chicken kebab en chelo (rijst).

We wandelen kris kras door de smalle straatjes met mooie lemen huizen. Soms lopen we door tunnel achtige straatjes en hebben we mooie uitzichten op de windtorens. Yazd is een groot doolhof. In Yazd en eigenlijk in de omliggende dorpjes hebben de deuren twee kloppers. De één voor heren, de andere voor dames. Zo kan een vrouw horen wat voor een persoon er voor de deur staat. We bezoeken de vrijdag moskee. Hier worden we door een oud mannetje meegenomen naar een qanat. Dit is een ondergrondse watertunnel die water uit de bergen brengt. De tunnel is 60 km lang en al eeuwen oud, natuurlijk met de hand gegraven. In deze omgeving heb je veel qanats, het is de enige manier van overleven in dit klimaat. Om de tunnels te onderhouden dat is wel een speciaal beroep, voor velen van ons niet weggelegd omdat de tunnels op 100 meter diepte liggen.

Iran heeft het grootst aantal vluchtelingen in de wereld. Er zijn vluchtelingen uit de omliggende landen. Uit Turkije heb je Koerden, die nog steeds onderdrukt worden. Uit Irak de Lors en er zitten veel Afghaanse vluchtelingen. In Iran is het blijkbaar zo slecht nog niet.

De verhalen over handen en vingers afhakken bij diefstal kloppen volgens de mensen niet. Vroeger gebeurde het wel maar tegenwoordig krijgen de mensen celstraffen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je daar net zo goed wordt behandeld als in Nederland. Hier wordt nog op grote schaal de mensenrechten geschonden.

Morgenavond vertrekken we met de nachttrein naar Tehran en daar gaan we nog een paar dagen in een wat koeler klimaat de stad en omgeving bezoeken. We willen o.a. nog het paleis van de sjah in het noorden bezoeken en een hoge berg beklimmen in het noorden van Tehran. Misschien als we nog tijd over hebben een bezoekje brengen aan de heilige stad Qom.

Khoda hafez
Gudy en John
Salaam,

Ja hoor we hebben fietstoeristen ontmoet en wel Iraniers op de fiets. Ze fietsen door Iran met goedkope ATB's en tassen van Hema kwaliteit. Zo zie je maar weer, dat is ook mogelijk. Wij zitten deze reis niet meer op de fiets. Vanuit Yazd hebben we de nachttrein naar Teheran genomen. Om 5 uur 's ochtends hebben we het station van Teheran verlaten en fietsen we door een relatief rustige stad naar onze hotelwijk. Dit moet je overdag niet proberen want dan is fietsen zo goed als onmogelijk in de stad.

Tijdens onze nachtelijke rit zagen we een auto volgeladen met tapijten rijden. Deze hebben een totaal waarde van een heel huis in Nederland. Zuid-Teheran is goed verlicht met veel gekleurde lampjes. Er staan lampen, ijzeren lantaarnpalen in vorm van vuurwerk. Deze vindt je in elke grote stad terug. Overdag zijn deze lampen niet om aan te zien, maar 's avonds geven ze een spectaculair vuurwerk verlichting.

We zijn goed in het laatste hotel aangekomen en de fietsen staan al verpakt in bellenplastic op de hotelkamer. Vrijdagavond gaan we met de taxi naar het vliegveld. We hopen zaterdagochtend aan te komen op Schiphol.

Onze laatste avond in Yazd hebben we ons vermaakt in de sportschool. Je zult wel denken gaan ze nu nog meer bewegen? Nee dus, we hebben gekeken naar zurkhaneh, een eeuwenoude Persische sport, waar ook poezie, muziek en gebed in terug te vinden is. Het sportgebouw is een voormalige wateropslag met vijf windtorens op het dak. De sport zelf wordt begeleid door trommels en zang op de gedichten van o.a. Hafez. De sporters, natuurlijk heren, dragen mooie geborduurde broeken. Ze beginnen met opdrukken, op het ritme van de trommels. Ze raken in een soort trance. Daarna wordt er gedanst en gesprongen. Dan volgt een sessie met enorme houten knuppels. Sommige knuppels hebben een diameter van 40cm bij 60cm lengte en het gewicht is varierend. Deze mannen hebben allemaal zware knuppels van rond de 20 tot 30 kilo per stuk. Ze worden op het ritme van de trommels over de schouders gezwaaid. Aan het eind worden de mannen een voor een opgeroepen om supersnel rondjes te draaien net zo lang dat ze bijna neervallen. Neervallen mag niet want dat is een teken van zwakte. Het is indrukwekkend om te zien hoe lang sommigen het draaien kunnen volhouden. Na afloop van het sporten is er voor de sporters een soort theeceremonie.

We bezoeken ook nog een theehuis. Ook hier zitten we in het gezang. We zitten op de grote houten bedden, en een groep jongens aan de overkant houden een soort gedichtenwedstrijd. Er wordt theegedronken en de waterpijp gerookt. Een voor een beginnen de jongens te zingen. Het is toch leuk om te zien hoeveel cultuur er in een land bewaard blijft.

In Teheran bezoeken we de bazaar. De bazaar is niet zo mooi als in Esfahan en Shiraz. Hoofdzakelijk worden er huishoudelijke producten verkocht. Als je wandelt kom je 100 of meer van dezelfde soort winkeltjes tegen. Ook is het in de smalle straatjes net zo een chaos als het verkeer op de weg. Je voelt je net een mier als je door het doolhof van straatjes loopt. De drukte wordt ons een beetje teveel en we gaan naar rustigere oorden in Teheran toe. Morgen bezoeken we het noorden van de stad, wat een stuk welvarender is als het zuiden. We gaan als het helder weer is een wandeling maken in de bergen ten noorden van de stad.

We wandelen terug naar ons hotel en onderweg passeren we het visumburo. De tenaamstelling is "Department of Aliens". Aliens hebben we ons in het begin wel gevoeld, maar dat is na de vele ontmoetingen met aardige mensen wel verdwenen.

Groetjes,

Gudy en John.
Salaam,

Ja hoor we hebben fietstoeristen ontmoet en wel Iraniers op de fiets. Ze fietsen door Iran met goedkope ATB's en tassen van Hema kwaliteit. Zo zie je maar weer, dat is ook mogelijk. Wij zitten deze reis niet meer op de fiets. Vanuit Yazd hebben we de nachttrein naar Teheran genomen. Om 5 uur 's ochtends hebben we het station van Teheran verlaten en fietsen we door een relatief rustige stad naar onze hotelwijk. Dit moet je overdag niet proberen want dan is fietsen zo goed als onmogelijk in de stad.

Tijdens onze nachtelijke rit zagen we een auto volgeladen met tapijten rijden. Deze hebben een totaal waarde van een heel huis in Nederland. Zuid-Teheran is goed verlicht met veel gekleurde lampjes. Er staan lampen, ijzeren lantaarnpalen in vorm van vuurwerk. Deze vindt je in elke grote stad terug. Overdag zijn deze lampen niet om aan te zien, maar 's avonds geven ze een spectaculair vuurwerk verlichting.

We zijn goed in het laatste hotel aangekomen en de fietsen staan al verpakt in bellenplastic op de hotelkamer. Vrijdagavond gaan we met de taxi naar het vliegveld. We hopen zaterdagochtend aan te komen op Schiphol.

Onze laatste avond in Yazd hebben we ons vermaakt in de sportschool. Je zult wel denken gaan ze nu nog meer bewegen? Nee dus, we hebben gekeken naar zurkhaneh, een eeuwenoude Persische sport, waar ook poezie, muziek en gebed in terug te vinden is. Het sportgebouw is een voormalige wateropslag met vijf windtorens op het dak. De sport zelf wordt begeleid door trommels en zang op de gedichten van o.a. Hafez. De sporters, natuurlijk heren, dragen mooie geborduurde broeken. Ze beginnen met opdrukken, op het ritme van de trommels. Ze raken in een soort trance. Daarna wordt er gedanst en gesprongen. Dan volgt een sessie met enorme houten knuppels. Sommige knuppels hebben een diameter van 40cm bij 60cm lengte en het gewicht is varierend. Deze mannen hebben allemaal zware knuppels van rond de 20 tot 30 kilo per stuk. Ze worden op het ritme van de trommels over de schouders gezwaaid. Aan het eind worden de mannen een voor een opgeroepen om supersnel rondjes te draaien net zo lang dat ze bijna neervallen. Neervallen mag niet want dat is een teken van zwakte. Het is indrukwekkend om te zien hoe lang sommigen het draaien kunnen volhouden. Na afloop van het sporten is er voor de sporters een soort theeceremonie.

We bezoeken ook nog een theehuis. Ook hier zitten we in het gezang. We zitten op de grote houten bedden, en een groep jongens aan de overkant houden een soort gedichtenwedstrijd. Er wordt theegedronken en de waterpijp gerookt. Een voor een beginnen de jongens te zingen. Het is toch leuk om te zien hoeveel cultuur er in een land bewaard blijft.

In Teheran bezoeken we de bazaar. De bazaar is niet zo mooi als in Esfahan en Shiraz. Hoofdzakelijk worden er huishoudelijke producten verkocht. Als je wandelt kom je 100 of meer van dezelfde soort winkeltjes tegen. Ook is het in de smalle straatjes net zo een chaos als het verkeer op de weg. Je voelt je net een mier als je door het doolhof van straatjes loopt. De drukte wordt ons een beetje teveel en we gaan naar rustigere oorden in Teheran toe. Morgen bezoeken we het noorden van de stad, wat een stuk welvarender is als het zuiden. We gaan als het helder weer is een wandeling maken in de bergen ten noorden van de stad.

We wandelen terug naar ons hotel en onderweg passeren we het visumburo. De tenaamstelling is "Department of Aliens". Aliens hebben we ons in het begin wel gevoeld, maar dat is na de vele ontmoetingen met aardige mensen wel verdwenen.

Groetjes,

Gudy en John.