Hallo allemaal,
Het valt me op dat buiten de gebruikelijke improvisatie middelen (spanbanden, tiewraps, slangenklemmen, ed) ik weinig tegenkom over twee andere handige hulpstukjes, namelijk een oude binnenband en een stuk vijverdoek. Ik zet het bij deze dus maar hier op het forum, misschien dat iemand er iets aan heeft.
Op mijn fiets prijken her en der stukjes oude binnenband (vastgezet met tiewraps of duct tape) om irritant getik te voorkomen van petfleshouders en zijtassen, wat meteen ook erg goed helpt om beschadigingen te voorkomen. En als je iets wil vastzetten zonder dat het gaat verschuiven dan is een oud stukje binnenband ook een wondermiddel. Ik heb zelfs laatst mijn wc gerepareerd met wat binnenband en het werkt nog ook, hehe.
En ook erg veel gebruikt op mijn reis was een stuk vijverdoek (60 bij 60 cm gok ik, te koop bij bijna elk tuincentrum). Het neemt opgevouwen nauwelijks ruimte in en ik gebruikte het om op te zitten in nat gras, ik legde het over de gevoeligere onderdelen van mijn fiets bij een nacht in de regen (die ik helaas veel heb gehad, net als de daaropvolgende dagen...) en het was een handige ondergrond voor de brander (het staat er net wat steviger door en eventueel gevallen voedsel valt niet meteen in het zand). Ik heb er ook mijn kampvuurtjes mee aangewakkerd en bij reparaties is het een perfecte plek om al die kleine onderdeeltjes die je altijd zo makkelijk kwijt raakt op te leggen. Het was eigenlijk meer iets van 'ik zie wel of ik er iets aan heb' dan dat ik vantevoren bedacht had dat het zo handig zou zijn. Dit jaar gaat het in ieder geval zeker weer mee op mijn trouwe stalen ros.

roel