Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS tracker - Geonaute Keymaze 300? - Forum Wereldfietser

GPS tracker - Geonaute Keymaze 300?

Wij gaan binnenkort op fietsreis en zouden het leuk vinden om onze 'exacte' reis vast te leggen in Google Maps. Gewoon voor onszelf maar ook leuk voor het thuisfront die dan -zelfs in 3d- ons zou kunnen volgen.
We fiesten zelf op basis van kaarten, dus zouden alleen een GPS-tracker hoeven mee te nemen.

We kwamen bij de Decathlon de Geonaute Keymaze 300 tegen voor de prijs van €100,-. Deze GPS tracker houdt bij waar je geweest bent en je kunt dat dan later op de computer inladen in Google Earth en Maps.

Het lijkt ons een leuk extraatje en zouden er niet veel meer dan €100,- aan uit willen geven. Heeft iemand ervaring met dit apparaat of een vergelijkbaar iets? Wat is jullie mening hierover?

Alvast bedankt!

heb er wel een leuk filmpje over gevonden...
filmpje

Maar het probleem is meestal dat je een pc met software nodig hebt om een kmz (?? of hoe heet dat ook alweer) filetje te maken die GE begrijpt als je die upload. Apparaatje ziet er wel ok uit maar het fixen van een GE filetje on-the-road lijkt me lastig...

Bas

Als je hiermee een reis wil vastleggen let dan goed op het geheugen en het verbruik. Als je dagelijks 2 penlites moet vervangen en om de dag in een internetcafe je geheugen moet legen zou ik "iets" meer geld uitgeven en bijv. een Garmin kopen. Die hebben iets vergelijkbaars ...

Afbeelding

http://www.gps.nl/fore_serie.html

(LET OP: Ze hebben niet allemaal een PC interface !!!)

Pensoonlijk vind ik juist de toegevoede waarde van stafkaart met kleine weggetjes en een database met overnachtingspunten een voordeel van bijv. de Etrex serie. Maar voor loggen lijkt me dit prima te voldoen. Wat ze op het filmpje laten zien in hoofdzakelijk de functionaliteit van Google Earth, dat kan met elke GPS input.

Wouter Hagedoorn

Hoi Mirthe,

Uit je verhaal begrijp ik dat je regelmatig onderweg je gegevens wilt uploaden. hoe dat moet, weet ik niet, maar er zijn daarvoor volgens mij wel verschillende mogelijkheden. Omdat ik zelf daar geen behoefte aan heb, heb ik daar ook niet naar gezocht.
Een alternatief voor het door jouw genoemde apparaat zou de GiSTEQ Phototracker kunnen zijn.

Link naar Phototracker

Een tweetal beprekingen vind je hier:

Review 1

Review 2

Het is een simpel apparaat zonder toeters en bellen, maar het is in ieder geval goedkoper als het ding wat jij noemt.

De claim van de fabrikant is 14 uur op 1 penlite-batterij. Dat betekend dus wel veel batterijen meenemen og de zelf op de fiets opladen. maar daar is op dit forum al genoeg geschreven.


Peter
mirthe schreef:Wij gaan binnenkort op fietsreis en zouden het leuk vinden om onze 'exacte' reis vast te leggen in Google Maps. Gewoon voor onszelf maar ook leuk voor het thuisfront die dan -zelfs in 3d- ons zou kunnen volgen.
We fiesten zelf op basis van kaarten, dus zouden alleen een GPS-tracker hoeven mee te nemen.
Waarheen gaan jullie? Is het niet makkelijker zonder tracker op pad te gaan en in een internetcafe de route intekenen in google maps? Dat kan mbv google maps of andere websites:

My Maps at http://maps.google.com
http://bikeroutetoaster.com
http://www.routeslip.com
http://www.mapmyride.com
http://www.bikely.com/
http://www.gmap-pedometer.com
http://www.toporoute.com

vervolgens kan je de kaartjes vaak opnemen in je weblog

Nuttig topic, goede en interessante tips.
Zag ook deze.

Vooral de PhotoTrackr trekt me wel. Werkt op AA, da's ideaal. Kan hij gewoon in de tas zitten, hoef je d'r niks mee te doen en zit hij niet constant in het zicht (ben wel op vakantie, wil me niet constant om zo'n ding bekommeren/ er tegenaan kijken).
Welke staat er ook al weer in de laatste oppad? Even thuis kijken.

Torching Vark schreef: Welke staat er ook al weer in de laatste oppad? Even thuis kijken.
Of hier op pagina 20

Torching Vark schreef: Zag ook deze.
Had ik ook gezien. Maar het positieve feit dat het ding op zonne-energie draait was voor mij juist een afvaller.
Het ding moet dus altijd bovenop in je kaartentas, maar belangrijker, als er te weinig zon is, is er er geen terugvalmogelijkheid op penlites. Als er oplaadbare penlites in hadden gekund, was het voor mij wel een keuzemogelijkheid geweest.

Peter

Peter M schreef:Peter
Helemaal mee eens, zoals ik al aangaf ook mijn uitgangspunt. Maar misschien denken anderen daar anders over.
Bij Qstarz durven ze de toegevoegde waarde van het solardeel ook niet heeel duidelijk te omschrijven, dus vrees ook dat het nogal wat tegenvalt.
Dit is precies dezelfde. Maar dan zonder zonnepaneel, echter ook met interne accu. Valt voor mij daarmee af.

P.s. die in de laatste Oppad was de PhotoTrackr (zie trendgids/reclameblaadje)

Paar vragen aan GiSTEQ gesteld over de Phototrackr Lite:
  • - It’s using AA, is it possible to use (1.2v) rechargables?
    - In the text it sais 22+ hrs under normal use, while the specs are 14hrs hours in continuous mode. Can you tell me how to work this out?
    - How about RAW handling. I’m using a DSLR and shoot RAW only, using Adobe Lightroom a database.
    o Is the software compatible with that, should/must/can I install the PhotoTrackr Pro package?
    o I have a laptop for use in the field (when not by bike), but use a desktop at home. Can I use the package on multiple computers?
    o I saw that the standard software is in Dutch language too, how about the Pro package?
    - I the Phototrackr weatherproof?
De (niet altijd even zinnige) antwoorden:
  • - I supposed you could use the rechargeables.
    - It’s usually 14 hours under normal usage. But the battery life varies depends on your GPS recording setup. The higher the logger frequency, the shorter the battery life. The best way to estimate your battery life is to test it according to your setup.
    - In order to handle RAW format, you will need to upgrade to Pro version of the software. You can use PhotoTrackr software on up to 3 different machines. The Pro version is also available in Dutch too.
    - PhotoTrackr is not weather proof. You might need to get a weather proof case.

Misschien zoek je deze, cost $250,-, robust water bestendig:

http://www.findmespot.com/

Update automatisch je positie in Google Maps, via een satelite uplink geen computer nodig, abonnement cost $49.99 per/yr. Coverage wereld wijd 90% van de land massa. Kan bijvoorbeeld ook SOS bericht versturen, cost $7.95/yr.


Van de website over batterij (2x AA's)verbruik:

Under normal usage a SPOT messenger with fully charged batteries should meet or exceed
the following:
– Power ON, unused: Approx. 1 year
– SPOTcasting tracking mode: Approx. 14 days
– 9-1-1 mode: Up to 7 consecutive days
– HELP mode: up to 1900 messages
– SPOTcheck OK/√: up to 1900 messages

Volgens mij is dit wel wat,

Groet,

Stijn

stijn de klerk schreef:Misschien zoek je ... SPOT messenger ...
Hallo Stijn,

Dank voor de suggestie.
Als ik het goed begrijp is deze bedoeld om je locatie direct door te geven aan de buitenwereld en zul je de losse locatie moeten peilen.
Ik wil echter graag de gehele route (ook de TS:
mirthe schreef:zouden het leuk vinden onze 'exacte' reis vast te leggen
vastleggen en in het speciaal de locatie van de foto's die ik maak. Voor enkele foto's, misschien honderden, is dit met de losse locatie (SPOT messenger) nog wel te doen. De kracht van bv Phototrackr is dat deze de info automatisch in de (XMP) file van je foto zet, dus de hoeveelheid foto's die je maakt, maakt niet meer uit.

Groeten,
Maarten
Voor de route vast teleggen en de route te plannen gebruik ik SalamanderGPS op mijn mobiele telefoon. Met de gratis route planner plan je makkelijk je route.

Ook hebben ze software voor GPS Trackers.

Neem maar eens een kijkje

www.ntm-tech.com

Sinds 2 weken gebruiker van de Keymaze 300.
Opladen via USB en geheugen impliceert dat je inderdaad regelmatig aan een PC moet kunnen komen waarop de software staat. Voor een langere trektocht zou dit dus een probleem kunnen zijn. Voor opladen zou nog via een alleen zou je nog een alternatief kunnen zijn zoals die USB-opladers die ze verkopen voor een een sigaretenaanster in de auto, zo zal er ook wel een gewoon stekker-alternatief zijn.

Het software-programma op zich stelt niet voor. Het venster kan je niet maximaliseren en ik krijg dus ook meestal het hele traject niet in het venster te zien, niet dat dit zoveel meerwaarde want gewoon met witte achtergrond.

Uitwisseling met PC maakt eigenlijk één kleine txt-file aan met alle trajecten die op je tracker stonden: begin- en einduur + lijst coördinaten.

Het attractieve is dat het probleemloos een traject kan doorsturen naar Google Earth waar je dan (mits internetverbinding) dat mooi uitgetenkd krijgt. Resultaat te vergelijken met wat je als afbeelding krijgt als je op www.google.com/maps een routebeschrijving vraagt. Een traject in google earth kan je echter ook laten afspelen wat een leuk beeld geeft maar natuurlijk op conto van Google Earth te schrijven is en niet op dat van de Keymaze 300.

Er is ook de mogelijkheid om een software-upgrade te doen van de tracker zelf dus het is niet uitgesloten dat er ooit
Kortom: tracker lijkt me zijn werk te doen, software stelt niet veel voor.

Naast trajecten kan je ook punten loggen de je dan ook een naam kan geven. Miste precies een automatische nummering als default naamgeving, maar heb geen uitwisseling naar PC gedaan hiervoor zodat ik niet weet wat je hiervan overhoudt.

jogos schreef:Sinds 2 weken gebruiker van de Keymaze 300.
Opladen via USB en geheugen impliceert dat je inderdaad regelmatig aan een PC moet kunnen komen waarop de software staat. Voor een langere trektocht zou dit dus een probleem kunnen zijn. Voor opladen zou nog via een alleen zou je nog een alternatief kunnen zijn zoals die USB-opladers die ze verkopen voor een een sigaretenaanster in de auto, zo zal er ook wel een gewoon stekker-alternatief zijn.
Of je koopt een USB-220V adapter die je gewoon in het stopcontact steekt:

Afbeelding

jogos schreef: Het software-programma op zich stelt niet voor. Het venster kan je niet maximaliseren en ik krijg dus ook meestal het hele traject niet in het venster te zien, niet dat dit zoveel meerwaarde want gewoon met witte achtergrond.

Uitwisseling met PC maakt eigenlijk één kleine txt-file aan met alle trajecten die op je tracker stonden: begin- en einduur + lijst coördinaten.
Om dergelijke tracks up te loaden heb je geen software nodig, er zijn diverse gratis google map based websites (waarvan ik er al een aantal heb genoemd). Deze wil ik er nog aan toevoegen:
http://www.wikiloc.com
http://www.gpsies.com
http://www.everytrail.com/

Bij dergelijke sites kan je je Gps data importeren waarbij je een google map kaartje met hoogteprofiel krijgt te zien. Je kan evt foto's toevoegen en het kaartje in je weblog of website opnemen.

Een beetje laat misschien, maar ik dacht er aan door het geschrijf over GPS-tracks.

Ik heb afgelopen zomer gefietst met de PhotoTrackr. En daarom een aantal opmerkingen.

Het apparaat zelf:

- Klein genoeg om ergens weg te frommelen.
- Het enige wat je moet doen is batterijen verwisselen en aanzetten.
- Er is een wanverhouding tussen de sterkte van de veer die de batterij klemt en het klepje. M.a.w., het klepje is nogal fragiel. Enige zorg is hier vereist.

De batterij:

De batterijen die ik gebruikte deden het ongeveer 9 uur. Ik had de PhotoTrackr zo ingesteld dat er om de 10 seconden een positie werd. Met groter tussenpozen kan er dus langer mee gedaan worden. Het hangt er dus vanaf hoe nauwkeurig je het resultaat wilt hebben.

Dit is het resultaat in grote lijnen.

Afbeelding

Op detailniveau gaat het dan nog mis in een afdaling. Het lijkt er op dat ik deze kleine keerlus in de afdaling heb overgeslagen. Nee dus.

Afbeelding

Resultaat:

Ik was achteraf erg verbaasd dat er een verschil ontstaat in track wanneer het apparaat echt wordt uitgezet, of wanneer het apparaat vanzelf uitgaat doordat de batterij leeg is.

Als je het apparaat uitzet is dat ook het einde van de track. Als je de batterij gewoon laat overlijden en er de volgende dag een nieuwe inzet, gaat de track gewoon door. Dat leidde dus tot een aantal meerdaagse tracks.

Ook hier heb je dus een keus. Of je wilt je hele tocht in 1 track, dan nooit uitzetten, of je wilt je track per dag en dan moet je hem iedere avond echt uitzetten.

Overigens is er via Mapsource dan wel mee te knutselen.

De software:

De bijgeleverde software doet wat het moet doen. Werkt redelijk simpel. Met de handleiding onder handbereik kwam ik er goed uit.

Er is één manco. Bij het opstarten van het programma verschijnt de mededeling dat er een update beschikbaar is. Echter, na het downloaden en installeren had ik steeds vastlopers in het programma. Het geheel dan maar gedeínstalleert en opnieuw het oorspronkelijke programma gebruikt. En de update melding steeds genegeerd.

Verder moet je er aan denken dat je voor dat je iets aan de foto’s gaat doen, ze eeneerst inlaad in het programma om ze van de geografische gegevens te voorzien. Logisch achteraf, want de tijd van de foto wordt gecombineerd met de tijd in de track.
Had ik dus niet gedaan, dus een aantal al aangepaste foto’s moet ik opnieuw doen.

Mijn conclusie:

De PotoTrackr doet wat beloofd wordt. Het werk redelijk makkelijk. Onderweg hoef je alleen op zijn tijd batterijen te vervangen.
Doordat je de tracks ook kan exporteren, kan je er thuis ook nog mee knutselen.


Peter

Ik heb deze Geonaute ook gezien in de Decathlon mail. Lijkt me meer een luxe uitgevoerde fietscomputer die ook je route onthoudt. Over dik een week moet ik toch naar de Decathlon voor iets anders, dan wil ik er sowieso eens naar gaan kijken.