Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rampenfiets:project - Forum Wereldfietser

rampenfiets:project

Hallo allemaal,

Ik ga hogstwaarschijnlijk de fiets van een vriend van mij onder handen nemen, omdat deze in mijn ogen een regelrecht gevaar op de weg is.

het plaatje:

ketting ZEER zwaar versleten
pylon achter mindstens 3 tanden afgebroken en de rest tot puntjes terugebracht
crankas met speling
voorblanden met 2 missende tanden en zelfde verhaal als achter
achterwiel met el cheapo naaf en 1 spaak op 3 die gigantisch los staat
achternaaf ook met speling.

nu heb ik hem al aangeraden om absoluut geen voet meer in zijn fietsenwinkel binnen te zetten (zij hadden hem het wiel verkocht)

verder ga ik alles terug een beetje in orde brengen, met goede onderdelen.

het gaat om een granville hudson met altus groep. niet hoog maar verder is die niet stuk.

het is volgens mij te wijten aan 0 onderhoud voor 8000km. maar echt ook niets :)

ik post wel fotos van deze gruwel als ik hem onder handen heb en een voor na reeksje.

kunnen de twijfelaars eens zien hoe NIET met een fiets om te gaan. :P



groetjes,

Thomas

Interessante bezigheid, fietsen restaureren.

Ik werk op dit ogenblik ondermeer aan een Raleigh Superbe (1980) met uiteraard een Sturmey Archer 3V .

Hij ziet eruit alsof hij onder een trein heeft gelegen. Overal verfschade en de zitbuis staat wat krom. (Dat is te corrigeren) Hij moet worden gelakt. Ik twijfel tussen de originele kleur van dit model (coffee) of het beroemde groen van Raleigh.

Helaas ontbreken er essentiële onderdelen, zonder dewelke de fiets nooit meer kan worden wat hij ooit is geweest.

Het typische stuurslot ontbreekt, maar ook het voorwiel, de hele verlichting en een rem zijn verdwenen. Het stuur is hopeloos beschadigd. De oliebad (!) kettingkast mist de ronde plaat die het kamwiel afdekt. Waar vind je zoiets nog?

De term "olienbadkettingkast" zag ik voor het eerst deze week op een website. Het is blijkbaar de benaming voor een volledig gesloten kast. Maar ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is daar olie in te gieten; of toch?

Door de titel dacht ik even dat het om een fietsproject voor door (natuur)rampen getroffen gebieden ging...

Maar goed, erg interessant ook hoe van een rommeltje een soepel lopend geheel gemaakt kan worden.

Robertjan schreef:Door de titel dacht ik even dat het om een fietsproject voor door (natuur)rampen getroffen gebieden ging...

Maar goed, erg interessant ook hoe van een rommeltje een soepel lopend geheel gemaakt kan worden.
Nou, als ik het zo hoor heeft die vriend in de 8000km ook aardig voor natuurramp gespeeld :)

Ik heb zelf een tweedehandsie gekocht voor een superprijsje en daarna de hele fiets kaalgestript, opgeknapt, laten spuiten, nieuwe crank, balhoofd, ketting, achterkransje (rohloff) en nog tal van kleine dingetjes.
Achteraf vond ik het dubbel en dwars waard. Voor iets meer dan een derde van de nieuwe prijs heb ik een prachtige haast nieuwe fiets die weer (tien)duizenden kilometers meekan.

kben wel erg nieuwsgierig hoe jouw "projectje" wordt en wat t grosso modo gaat kosten.

Wat leuk, oude fietsen restaureren! Ik heb in 2004 een oude fiets van een Zweed gekregen en naar huis meegenomen. Alleen het frame en de spatborden waren nog in goede staat. Op de remmen en fietsketting na is hij nu klaar. Het is geen Kronan, die roest zo snel!

Hoi Martin,

Hier een oudje dat ik op Cebu (filippijnen) zag, misschien iets voor jou om te restaureren?

http://picasaweb.google.nl/petermvandij ... 0239296258

Peter.