Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe Koga; oud model - Forum Wereldfietser

nieuwe Koga; oud model

Ik overweeg om een Koga Miyata Terralight lady te kopen. Ik heb een aanbod (bij een dealer) van een oud model voor €900,- Ik zag op de site dat deze fiets wel van 2003! dateert. Is dat een groot nadeel dat de fiets dus ruim 4 jaar ongebruikt opgeslagen staat?
Marjo
Removed
Leopard schreef:Maar eerlijk gezegd zou ik nooit een nieuwe fiets kopen die al 4 jaar oud is. De technologie is toch niet meer dezelfde en daarvoor {knip}
Maar soms is de technologie ook niet meer wat het geweest is. Denk aan de geweldige - ahum - crancksets van tegenwoordig en de fantastische balhoofstellen :roll:
Je kunt door zo'n fiets voor een prikkie te kopen echt wel ongekend veel waar voor je geld krijgen. Op 900 euro is wel wat af te dingen.
Groet,
Leon
Als rubber 4 jaar staat waar het staat en niks doet dan is het inmiddels wel slecht geworden. Dus zorg dat er een nieuwe set binnen en buitenbanden gemonteerd wordt/is (misschien zelfde bij afdichting naaflagers? wat heeft de deore daar?).

Die EUR900 klinkt veel. Weet je de nieuwprijs van toen?
De lbs wil waarschijnlijk veel van zijn opslagkosten terug zien, maar dat is zijn probleem. Had hij hem maar eerder in de uitverkoop moeten doen. Dikke kans dat hij er nu graag vanaf wil. Anderzijds zullen velen hem graag voor een zachte prijs willen hebben... kun je achterhalen hoeveel hij er heeft?
Leon schreef:Maar soms is de technologie ook niet meer wat het geweest is. Denk aan de geweldige - ahum - crancksets van tegenwoordig en de fantastische balhoofstellen :roll:
Agree, en verende voorvorken van fantastische kwaliteit...

Wat blijft, koopje of niet, hij moet de goede maat hebben.

Neem aan dat het om deze (met specs) gaat.
Als het die is, dan schat ik die nieuw toendertijd op zo'n 1200-1300 euro.
400 lijkt me dan erg weinig, maar ik denk dat 500-700 al gauw wel mogelijk moet zijn. Is immers van een 5 jaar oude collectie!
Robertjan schreef:Als het die is, dan schat ik die nieuw toendertijd op zo'n 1200-1300 euro.
400 lijkt me dan erg weinig, maar ik denk dat 500-700 al gauw wel mogelijk moet zijn. Is immers van een 5 jaar oude collectie!
Boekhoudkundig is dat ding voor een handelaar al lang afgeschreven. Alles wat hij er nu voor krijgt is winst.
Robertjan schreef:Als het die is, dan schat ik die nieuw toendertijd op zo'n 1200-1300 euro.
400 lijkt me dan erg weinig, maar ik denk dat 500-700 al gauw wel mogelijk moet zijn. Is immers van een 5 jaar oude collectie!
Ik volg je. Ik zou maar niet teveel rekening houden met wat onze vriend Leopard schrijft over Koga tweedehands (en dit is zelfs niet tweedehands maar gewoon oud model), hij walst ze systematisch plat (misschien slechte ervaring gehad in het verleden of zo).
Het vergelijkbare nieuwe model komt uit rond de 1500€.
Dus 500-700 lijkt mij inderdaad realistisch.

Dus 500-700 lijkt mij inderdaad realistisch.
Mij ook. Zo rond september - november zie je de prijzen behoorlijk zakken om oude modellen/voorraad kwijt te raken. Deze is echter al 4 modellen oud en mag je een lagere prijs dan € 900 verwachten.

Wat wil je met deze fiets gaan doen? Het is met bijvoorbeeld die smalle banden en lichte drager niet een fiets voor het zwaardere werk, en dat is alleen maar erger als je een damesframe kiest. De afmontage is ook niet superluxe (vooral gewoon Deore), dus 900 euro is duidelijk duur. ALs je van hotel naar hotel fietst dan is deze fiets niet verkeerd, ga je wat steviger op reis over slechtere wegen en met kampeerspullen dan loop je snel tegen de beperkingen aan van zo'n fiets.
Willem

Hallo Marjo,

We hebben een Koga Traveller Lady uit 2002 te koop, zou dat iets voor je zijn? De fiets is niet nieuw maar wel goed onderhouden. Hij staat in de rubriek "te koop/te ruil", met foto. Over de prijs valt te praten.

Groet,
Frank Bueters
Removed

overjaarse modellen 30-35% korting wordt gegeven dan mag je wel een korting van 60% verwachten
Ga maar aan het rekenen!

In de zeventiger jaren heb ik rekeningen gezien die een fietsenhandelaar aan de fabriek dan wel importeur betaald. Nabij 50% + BTW was ongeveer aankoopprijs, de rest was winst. Zal nu nog wel zo zijn.
Vandaar is een korting van 10-20% bespreekbaar bij aankoop van een dure fiets.
Vandaar dat overjarige modellen veel goedkoper weg kunnen.
Bij 60% gaat hij er op toeleggen, moet ie niet te vaak doen, maar dan gaat het hieronder mee werken en hij is het ding dan ook kwijt.
Voor sommige fietsenhandelaren is het veel interessanter om je als klant te krijgen dan de winst op die ene fiets. Denk aan gezin met jonge kinderen, die ooit eens een fiets zullen gaan berijden. De accessoires, fietskleding die er bovenop komen enz.

Voor diegene die nu schrikt en denkt dat is een aardige winstmarge.
Hij moet er wel service voor leveren zoals bijv. de garantie, transport, fiets klaarmaken als deze af fabriek komt.
Rest nog een redelijke inruilprijs (waarmee hij zich af en toe verrekend) pand, personeelskosten, gereedschap, en de tijd die veelal gemoeid gaat voordat de klant beslist.
En tijd is geld........... 8)
En fietsenmakers die fietsen van 2003 aanbieden voor 900 euro zijn in mijn ogen oplichters
Vind ik iets te stellig. Als je bovenstaande meeneemt in je beschouwing en die fietsenmaker ook niet van de lucht leeft verkoopt hij een 'nieuwe' fiets voor een redelijke prijs (ja, niet voor jou, Leopard :wink: ). Zal verder de verplichtingen jegens de klant na moeten komen. Mogelijk nieuwe banden en ander spul dat van het stilstaan geleden heeft.

Removed
Berre schreef: Boekhoudkundig is dat ding voor een handelaar al lang afgeschreven. Alles wat hij er nu voor krijgt is winst.
Das volgens mij niet helemaal juist, ongeacht de prijs waarvoor de fiets wordt verkocht, moet de lbs daar 19% BTW over of dragen, en vervolgens komt de inkomstenbelasting ook nog even langs... :wink: Die interesseert het geen bal dat het ding eerst 4 jaar heeft stil gestaan.
[quote="Haike"][quote="Berre"]
Boekhoudkundig is dat ding voor een handelaar al lang afgeschreven. Alles wat hij er nu voor krijgt is winst.

Das volgens mij niet helemaal juist, ongeacht de prijs waarvoor de fiets wordt verkocht, moet de lbs daar 19% BTW over of dragen, en vervolgens komt de inkomstenbelasting ook nog even langs... :wink: Die interesseert het geen bal dat het ding eerst 4 jaar heeft stil gestaan.


Klopt die btw moet afgedragen worden maar als hij weinig op die fiets verdient hoeft hij ook weinig belasting te betalen.

En boekhoudkundig afschrijven heeft meer te maken machines of gereedschap van bedrijven maar hier heeft de belastingdienst hun regels voor want anders zou ieder bedrijf zoveel mogelijk afschrijven om zo weinig mogelijk inkomstenbelasting te hoeven betalen.

Maar ook weet ik dat Agu producten 200% duurder in de winkel liggen als dat de fietsenzaak ze er voor inkoopt, en dit is om Agu producten aantrekkelijk te maken voor een tweewielerzaak en Agu vaart daar ook goed bij het is niet voor niets de allesleveransier van vele fietsenzaken.

Maar ook weet ik dat Agu producten 200% duurder in de winkel liggen als dat de fietsenzaak ze er voor inkoopt,
of wel
Nabij 50% + BTW was ongeveer aankoopprijs
Afschrijven om zo weinig mogelijk inkomstenbelasting te hoeven betalen, wil nog niet zeggen dat het je niets kost.

Maar al met al hebben we Marjo nu voldoende munitie gegeven, dat als zij de fiets wil kopen, de fietsenmaker kan overtuigen dat ze geïnteresseerd is maar geen € 900,- wil neerleggen. Dan is het aan hem of hij de fiets verkopen en er een tevreden (want het is een Koga :wink: ) er bij heeft.

Laat even weten wat je gekocht hebt Marjo en succes.