Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Benjaminse - Groene Route - Forum Wereldfietser

Benjaminse - Groene Route

Dag iedereen,

We zijn er nog niet uit welke van de 2 routes (of andere route) we gaan nemen richting Barcelona.

Welk van de 2 routes is het minst lang / minst zwaar / mooist / enz...

Iemand tips over de route?
We zijn er nog niet uit welke van de 2 routes (of andere route) we gaan nemen richting Barcelona
Welke 2 routes bedoel je?

Zelf weet ik ook nog niet welke route naar Barcelona ik wil gaan fietsen met dochterlief van 17: "De groene weg naar de Middellandse Zee" en dan aansluitende het laatste stuk van "Onbegrensd fietsen naar Barcelona" of de laatste in z'n geheel..

We wilden eerst de hele route van Benjaminse doen, maar nu doen we waarschijnlijk het eerste deel van Benjaminse en het tweede deel de groene route. De boekjes van Benjaminse heb ik al, die van de groene route zijn onderweg en daarna zullen wij een besluit nemen

Ik denk zelf over het eerste stuk de Groene Weg en het laatste stuk van Benjaminse....
Grappig, ik heb ook Benjaminse al in huis en ga deze week even kijken bij de bibliotheek voor de Groene Weg.

Wat zijn jouw criteria om te komen tot een beslissing?
Bij mij is dat het klimwerk. Mijn dochter heeft nog niet eerder geklommen en ik wil haar niet afschrikken omdat ze dan nooit meer meegaat :roll: .

Niet heel erg veel of heel erg hoog als er alternatieven zijn..

bij ons is het ook de afstand die meespeelt, en eigenlijk ook wel het feit dat we langs Uzes willen rijden om diverse redenen...

Voor wat 't waard is (want wij kennen de Benjaminse variant niet), de groene weg vonden wij eigenlijk pas de tweede helft leuk worden. Ardennen (zwaar) en Noord Frankrijk (saai) was niet bijzonder inspirerend. Vanaf de Jura, door de vooralpen en de provence, was geweldig, misschien wel dankzij het klimmen (en het bijbehorende landschap) wat er bij kwam kijken.

Roef

ik had al gehoord dat ook de Benjaminse variant in Noord-Frankrijk niet zo heel boeiend is...

ik had al gehoord dat ook de Benjaminse variant in Noord-Frankrijk niet zo heel boeiend is...
Dan wordt 't dus sowieso even doorbijten :D

Roef

Grappig, ik ben ook aan het twijfelen of de Groene route en Benjaminse. De Bejaminse route deel 1 tot barcelona is van 2005, deel 2 uit 2001, deel 3 uit 2007. De Groene route van het stuk dat Benjaminse deel 2 deels overlapt is recenter. Ik wacht de discussie af. Wellicht dat iemand weet welk boekje duidelijker is.
Overigens heb ik op mijn ortlieb stuurtas door de choenmaker twee (waterdichte)drukknoopjes er bij laten zetten zodat de ortlieb kaarthouder ook het boekje van Bejaminse makkelijk kan herbergen zionder dat deze steeds omhoog flapt do

kwoensj schreef:ik had al gehoord dat ook de Benjaminse variant in Noord-Frankrijk niet zo heel boeiend is...
Dat dacht ik ook, maar ik vond het een verrassend mooie tocht: glooiend, kleine dorpjes zonder voorzieningen. Viel niet tegen, maar we hadden wel redelijk goed weer en peddelden zo genoeglijk koutend naar Basel.

arnob schreef:
kwoensj schreef:ik had al gehoord dat ook de Benjaminse variant in Noord-Frankrijk niet zo heel boeiend is...
Dat dacht ik ook, maar ik vond het een verrassend mooie tocht: glooiend, kleine dorpjes zonder voorzieningen. Viel niet tegen, maar we hadden wel redelijk goed weer en peddelden zo genoeglijk koutend naar Basel.
Wij willen deze zomer ook deze tocht gaan doen... Twijfelen ook tussen de groene en Benjamins...

Helaas liggen de gidsen niet bij ons in de boekhandel om even in te bladeren... Vind het niet zo fijn om 80E aan boeken uit te geven waarvan ik er maar de helft van zal gaan gebruiken...

Moet dus nog even rondzoeken... :-)

omdat ik al klachten heb gehoord van niet up-to-date boekjes voor de groene route heb ik besloten om te vertrekken via de Benjaminse (begin augustus). Later wil ik via Girona, Valencia, Lleida door Spanje te trekken. Om dan onder meer Tourmalet en Lourdes in de terugweg te passeren. Vanaf dan weet ik nog niet welke route te volgen. Iemand een idee? Waarschijnlijk wordt het de Michelin-du-moment-route...

Ik neem 50 dagen de tijd

bold= daar heb ik vrienden

Misschien een wat late reactie maar we zijn net terug uit Spanje,

In 2006 zijn wij ook naar Barcelona gefietst en onze ervaring is dat het eerste gedeelte van Benjaminse helemaal niet saai is.

Als eerste de pittige Ardennen dan de kleine dorpjes in Noord Frankrijk afgewisseld door lange paden door bossen, daarna de jaagpaden langs de kanalen. En niet te vergeten de prachtige steden waar je door komt met prima campings, Montmedy (kasteel), Verdun (2e wereldoorlog), Langres (prachtige kathedraal), Beaune (hotel Dieu). Als laatse het lange fietspad tot Cluny met het bijzonder leuke fietsmuseum in Cormatin.

Wat ons betrof afwisseling genoeg.

Groetjes Ronald

Wij hebben de route Eindhoven - Barcelona van Benjaminse gereden. Een maat van mij de groene route. Nu zijn wij aardig bekend in de Ardennen en ondanks hier en daar toch een aardige klim denk ik dat de route van Benjaminse de meest vlakke route door de Belgisch/Franse Ardennen.

Hier kun je onze ervaring lezen:

http://www.2bike4kids.com/?id=149&sid=174&menu=48

galois schreef: Helaas liggen de gidsen niet bij ons in de boekhandel om even in te bladeren... Vind het niet zo fijn om 80E aan boeken uit te geven waarvan ik er maar de helft van zal gaan gebruiken...
Moet dus nog even rondzoeken... :-)
In een Bever vestiging lekker een kop koffie erbij :wink:

In augustus 2007 helemaal alleen met pak en zak de Benjaminse Route naar Girona vanuit Leuven gereden (mijn eerste fietsvakantie). Als je van de natuur houdt, van niet altijd geasfalteerde wegen, van mooie jaagpaden langs rivieren en kanalen dan is dit voor jou de geschikte route.

Het noorden van Frankrijk is zeer mooi, maar aangezien de doortocht toch enkele dagen duurt kan het wel gaan vervelen. Feit is wel dat je van minder aangenaam naar een gevarieerder landschap fietst : dus het wordt steeds beter.

Een groot deel van de route gaat over fietspaden (oa vroegere spoorwegbeddingen) en andere autovrije paden . Uitzonderlijk zelfs korte single-tracks door bossen en langs rivieren. Verder enkel autoluwe wegen.
De zwaarte van de route heb je zelf voor een deel in de hand : voor de zwaarste stukken heb je meestal alternatieven.
Voor mij waren de zwaarste stukken de Ardennen, de Beaujolais (veel kort op en af) en de Pyrineën (slechts 2 klimmen naar 600 meter, maar omwille van het hoge stijgingspercentage en een te grote kleinste versnelling op mijn fiets was het enkele uren op de tanden bijten). (Tip : als het past zeker de Camping te Llauro vlak voor de Spaanse grens aandoen. Uitgebaat door een Nederlands koppel). De hoogste toppen van de route lagen in de Ardeche, maar door het langzame stijgingspercentage niet zo zwaar.
Verder goede kaarten (slechts 1X 5 km de verkeerde richting op een jaagpad genomen). Vergissingen merk je snel aan het feit dat de omgeving op de kaart niet meer overeenstemt met het landschap.

Ik kan niet vergelijken met andere tochten, maar ik kan je de route zeker aanbevelen.
Freddy.

Er is net een nieuwe druk van de Groene Weg uit met een nieuw alternatief door de Eiffel (van Roermond naar de Moezel).
Deze route heeft minder klimmen en is minder steil dan de Ardennen route.
Zie ook bij www.fisroutes.nl
Wouter Bazen

ottovds schreef:omdat ik al klachten heb gehoord van niet up-to-date boekjes voor de groene route heb ik besloten om te vertrekken via de Benjaminse (begin augustus). Later wil ik via Girona, Valencia, Lleida door Spanje te trekken. Om dan onder meer Tourmalet en Lourdes in de terugweg te passeren. Vanaf dan weet ik nog niet welke route te volgen. Iemand een idee? Waarschijnlijk wordt het de Michelin-du-moment-route...

Ik neem 50 dagen de tijd
Terug richting Nederland vanaf de Pyreneeën? Kun je "Langs oude wegen" (Zwaar maar leuk) rijden van de FIS (Sweerman) of de "Jacobsroute" Beiden worden tegenwoordig in Noord-Zuid en Zuid-Noord beschreven.
Hoe zit het trouwens met campings langs de Benjamins route?

Op zijn kaarten uit de boekjes (die ik inmiddels heb) staan niet zoveel campings op. Mijn ervaring in Frankrijk is dat er veel meer zijn.

Wat ik niet zie zitten is als we bv 70 km gefietst hebben en bijna toe zijn aan een camping, maar denken: we nemen de volgende wel, dat we dan bijvoorbeeld 50 km door moeten omdat we geen camping tegenkomen.

We gaan trouwens via de Benjaminse Route, vanuit Amsterdam naar de Mont Ventoux (uiteraard op, zonder bagage!) en via Avignon terug naar NL. Hier willen we een maand voor nemen. Moet goed te doen zijn denk ik... Toch?
Nog een vraagje...

Het zou handig zijn als ik de route ook in mijn GPS kan downloaden. Dan kan ik de boekjes gebruiken als leidraad (wat staat mij te wachten) en is de kans op verdwalen kleiner!

Het Benjaminse ergens zijn route in GPS formaat? Of is deze beschikbaar?