Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ook thriatlonners - Forum Wereldfietser

Ook thriatlonners

Naar aanleiding van een vorig berichtje - winterfietser - en de opmerking dat men ook veel binnen traint, hardloopt etc. rees bij mij de vraag of wereldfietsers de combinatie zwemmen-fietsen-hardlopen aantrekkelijk vinden. Ik heb één keer meegedaan aan een thriathlon, omdat ik alle drie disciplines redelijk goed beheers. Echter toen ik uit het water kwam(5e van de 120), moest ik fietsen en waaide daarbij zo´n beetje van de fiets. Ik kwam nauwelijks vooruit(dikke benen). Hardlopen was toentertijd m´n sterkste onderdeel ging al helemaal niet meer. Van een 5e plaats zakte ik naar de 60e plaats en ik heb het nimmer weer gedaan. De drie disciplines afzonderlijk gaat me goed af, maar de drie achter elkaar absoluut niet. Thans weet ik niet of ik nog zwemmen kan, omdat ik het zeker 10 jaar niet meer heb gedaan. Fietsen en hardlopen gaat met 58jr nog steeds prima. Wie heeft dezelfde ervaringen of heeft twee sporten achter elkaar beoefent=

Ik heb op school een triatlon moeten doen. Geen hele uiteraard, een hele kleine. Ik meen iets van een achtste triatlon. Daarvoor al eens meegedaan aan een zwemloop, en i.c.m. m'n zus een run-bike-run (zij de run, ik de bike, maar met die wind viel het tegen op een citybike...).
Het valt niet mee inderdaad, maar als je rustig begint kun je na de helft altijd nog "bijschakelen".
Ik zag een aantal jaren geleden (toen ik zwemles/-training gaf bij de zwemvereniging en hardlooptraining bij de atletiekvereniging) wel dat de lokale triatleten o.h.a. minder kans op een blessure hadden dan de mensen die een enkele sport beoefenden.

Helaas heb ik (i.i.g. nu) de zelfdiscipline niet om het gestructureerder te doen, maar wellicht komt dat over een jaar of 5, áls ik me gesetteld heb.

Ik heb al meerdere malen de vraag gekregen of ik ook aan triatlons doe vanwege mijn bouw. Ik fiets graag en hard en loop hard maar het onderdeel zwemmen beheers ik totaal niet maar dan ook TOTAAL niet. Als ik in het water spring is het al een prestatie als ik blijf drijven...
Het lijkt me wel geweldig om deze drie sporten te beheersen en heb veel bewondering voor de mensen die deze sport beoefenen.

hmm, lijkt me "gewoon" dat je te hard van start ging en vervolgens al door je accute voorraad voedsel in je spieren heen bent. Je bent dus niet op vetverbranding gaan werken, "einde oefening ..."

Het kan wel, je zult dan echt op duur vermogen moeten gaan trainen en ook in een wedstrijd zo gaan uitvoeren. Waarschijnlijk kon je dat wel maar heb je dat destijds om een of andere reden niet gedaan met een instorting als gevolg.

Zorg niettemin dat je gevarieerd traint anders wordt jouw lichaam lui doordat het onvoldoende prikkels ervaart. Niettemin zal in de winter de training vooral extensief zijn, maar richting lente mogen er best dus intensieve prikkels zijn (lees: onder en boven de vermoedelijke anaerobe drempel).

Heel veel succes en vooral plezier (anders zou je het niet op kunnen brengen...)

....een ervaringsdeskundige in veel trainen

maar ik beperk mij wel tot (serieuze wedstrijd)atletiek en fietsen naar het werk ;)

edit: irritante "t" missend....aangevuld....

Lijkt me dat voor de langere triatlons (en mountainbike-marathons, enz.: alles langer dan een uurtje of 2) het trainen boven de anaërobe drempel niet de belangrijkste training is.

Ik denk eerder aan "gewoon" het verhogen van de anaërobe drempel en daarna aan het verhogen van de snelheid behorende bij die drempel.
Als er dan op nationaal top-niveau gesport wordt (/gaat worden), komt de weerstand tegen melkzuur en het er uit persen van een eindsprint om de hoek kijken.

Ervaring in het training geven in verschillende vormen van sport.

Robertjan schreef:Lijkt me dat voor de langere triatlons (en mountainbike-marathons, enz.: alles langer dan een uurtje of 2) het trainen boven de anaërobe drempel niet de belangrijkste training is.

Ik denk eerder aan "gewoon" het verhogen van de anaërobe drempel en daarna aan het verhogen van de snelheid behorende bij die drempel.
Als er dan op nationaal top-niveau gesport wordt (/gaat worden), komt de weerstand tegen melkzuur en het er uit persen van een eindsprint om de hoek kijken.

Ervaring in het training geven in verschillende vormen van sport.
ik denk dat de strekking gelijk is, hoofdzaak is de training onder de anaërobe drempel, extenstief dus. Niettemin is het nuttig om zeker in de lente en zomer aanvullende prikkelende trainingen boven de drempel te doen. Dat heeft een grote, positieve invloed op de snelheid, waardoor de snelheden onder de drempel nog soepeler gaan dan ze al gingen bij een goede training.
Ook in de winter is het zinvol om in duurtrainingen lichte tempoversnellingen in te bouwen (bijv bij lopen 5x 20 s met 40 s pauze dribbelen), om de monotonie. de sleur uit de duurloop te halen.
Als het lichaam telkens geen nieuwe prikkels ontvangt dan wordt het lui....
Ik denk dat jij dat als trainer ook weet en aan atleten meegeeft.

Het extra stukje naar "de (sub-)top toe: denk aan veel romp stabilisatie en andere functionele krachtoefeningen zonder dat je teveel extra onnodige spieren kweekt. En de mentale training..... !

Ok, ik dacht even dat de nadruk teveel op de anaërobe drempel kwam te liggen.

Maar 5x 20s met 40s rust, dat is voor een duursporter wel veel rust voor een training boven de anaërobe drempel! Voor een sprinter wel weer erg kort (die heeft meer aan 20m rust tussen de herhalingen), maar voor de duursporter lijkt me 10-20s rust voldoende op zich.

Train ze!

Robertjan

- die de tassen al aan het inpakken is: nog 6 nachtjes slapen!

als we terug gaan naar het topic, blijft dit mi dus nog gewoon staan"

"hmm, lijkt me "gewoon" dat je te hard van start ging en vervolgens al door je accute voorraad voedsel in je spieren heen bent. Je bent dus niet op vetverbranding gaan werken, "einde oefening ..." "

en.... een goede reis!
Jongens, dat wordt wel erg inside. Kletspraat heet deze rubriek;-)

Het gaat maar om één ding, luisteren naar je lichaam.

En al die drempels waar we dan op of onder zitten? Zal me worst wezen.

Overigens doe ik regelmatig aan triathlon, met soms een wedstrijdje (kwart).
Zwemmen en fietsen verdragen elkaar niet erg, begrijp ik.

Ik zweer overigens wel bij intervaltraining (lopen).

OK, losse opmerkingen, niet echt doorwrocht wetenschappelijk.

Ik lees dat anaërobe verhaal nog even door want net hapte ik naar lucht-)

Arie

Sorry, 3 jaar trainingsleer (en bovenstaande is slechts een klein gedeelte :oops:)...

Ik zal eens kijken of het ergens online goed staat uitgelegd!

EDIT: Gevonden!: (klik op de zinnen, voor Apple: Command-klik om te openen in nieuw tabblad/venster)
Redelijk makkelijk basis-artikel.
PDF die wat ingewikkeld begint (scheikundige afkortingen).
Bondige uitleg die wel klopt en veel uitlegt in een korte tekst.
Heldere uitleg op een triatlon-site
Redelijke (bijv. max. hartslag wordt bagger uitgelegd...) site, wel bondig en dus makkelijk leesbaar

NIET: wielerland.nl! Ondanks dat het er technisch uitziet, worden er termen door elkaar gehaald en intensiteit D1 of D2 of D3 bestaan niet (de definitie ervan varieert bij vele mensen), wel percentages van bijv. VO2max, hartslag, etc.

Er wordt wel enorm uiteenlopend op niveau gereageerd. Even voor de duidelijkheid: ik deed in die tijd aan wedstrijdlopen, zat bij een wielerclub en zwom weleens een wedstrijdje. Het was in 1974 en ben dus 34 jaar ouder. Dus nogeens zal niet meer gebeuren. Waar het me met name omging was de vraag of de gemiddelde wreld- alias lange-afstandsfietser weleens de drie disciplines na elkaar heeft uitgeoefend; eigenlijk: horen deze sporten wel bij elkaar? Dat ik afknapte na het zwemmen, had niet zozeer met te snel beginnen te maken, maar meer met de kou, de wind en de voor mij niet goede combinatie na elkaar.

Precies, maar we zitten niet voor niets in "Kletspraat" :wink:.

Maar zoals ik dus ook hierboven zei, horen deze sporten meer bij elkaar dan slechts 1 sport. Kort samengevat is zwemmen armwerk (zeker met de Australische borstcrawl-->achterkant bovenarmen), is fietsen hele lichaam (voorkant bovenbenen) en is hardlopen m.n. benen (achterkant bovenbenen).
Verder zie ik aan de reacties dat er wel enkelen zijn die het doen/gedaan hebben.

DriesBa schreef: 1. Er wordt wel enorm uiteenlopend op niveau gereageerd. ...............

2. Het was in 1974 en ben dus 34 jaar ouder. Dus nogeens zal niet meer gebeuren.

3. Dat ik afknapte na het zwemmen, had niet zozeer met te snel beginnen te maken, maar meer met de kou, de wind en de voor mij niet goede combinatie na elkaar.
1. Leuk toch.....

2. hmm, wat je wilt, het gaat erom of je het nog steed leuk vind en op welk niveau je terug wilt komen....
Ben zelf pas op 39 jarige leeftijd met 2x per week lopen begonnen en heb geleidelijk de overstap naar de wedstrijdsport gemaakt, train nu zeer frequent, sinds een jaar of 4 pas vond ik mezelf goed genoeg om met NK's mee te doen en Abraham is inmiddels al rui gepasseerd. Het is nog steeds erg leuk & en de kick krijg ik nog steeds van wedstrijden. Ik kwam oorsrponkelijk uit de wedstrijd zaal sport, dus was wel wedstrijd stress e.d. gewend.



3. en tav het te snel beginnen.... ik geloof je koude verhaal, maar je was wel 5e uit het water... de anderen hadden ook last van die omstandigheden, dus die 5e plek is erg hoog .... misschien heb je (onbewust?) je zelf warm proberen te zwemmen, maar daarmee wel de wedstrijd voor de rest verknald.....

andre@home schreef:
DriesBa schreef: 3. en tav het te snel beginnen.... ik geloof je koude verhaal, maar je was wel 5e uit het water... de anderen hadden ook last van die omstandigheden, dus die 5e plek is erg hoog .... misschien heb je (onbewust?) je zelf warm proberen te zwemmen, maar daarmee wel de wedstrijd voor de rest verknald.....
Misschien heb je gelijk? Ik was niet supermoe toen ik uit het water kwam, maar kon kennelijk de overstap niet maken.

Wat betreft de opmerking over het hardlopen van de andere quoter: Rond m'n 40-ste liep ik ook op m'n best. Ik trainde toen elke dag: 3 keer, 's ochtends-tussen de middag en 's avonds. Was een 10 kiolmeterloper. Snelste tijd was 33'56". Loop nog steeds, elke dag(ook op een loopband), maar wel minder intensief en veel langzamer(trimmen).

mooie tijd.... ik ben pas op mijn 39e met atletiek begonnen (na eerst iets anders gedaan te hebben) .... en ben na ca 13 jaar wellicht net over mijn top heen, dat zal de komend 2 jaar duidelijk worden. . Heb bijna nooit 2x op een dag getraind laat staan 3x..... geen tijd voor in mijn werk. Wel atijd 5-6x/week.

Back to jouw start topic: Het lijkt me dus nog steeds dat je te hard van start ging.....destijds....

Heel houden is mijn devies nu, het langzamer worden zoveel mogelijk vertragen.... en vooral..... veel plezier erin houden!