Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe moet de vereniging eruit gaan zien? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Hoe moet de vereniging eruit gaan zien?

171 berichten

renaw schreef: Daarom is mijn vraag; willen we de kern gaan verleggen?
Hoi Rena!

Wat mij betreft niet :) Wel meer activiteiten rond die kern ontplooien (zie lijstje).

Whisky

Precies, daarom moeten dat soort dingen gewoon gehandhaafd blijven, en die mensen niet buiten de doelgroep vallen. Maar ook jongelui die nog nooit een fietsvakantie hebben gedaan moeten welkom zijn, want als ik hierboven kijk is dat niet de doelgroep... :roll:

EDIT: gelijk gepost, maar met "hierboven" bedoel ik dus de berichten boven die van Whisky.

renaw schreef:Ik ben verbaasd over de dingen die ik lees.

Verbaasd omdat ik dingen lees als:
"Bij de oprichting van de Wereldfietser heb ik wel degelijk een commerciele poot in gedachten gehad"
Waarom dan blijven vechten en maar zeggen dat de commercie nooit aan de orde is geweest? Dat er niks aan de vereniging verdient wordt of zal worden.

Het verhaal gaat zo nog verder en verder en dan maak ik daar toch uit op dat de WF dus bedoelt is om van alles en nog wat commercieel (profesioneel?) op te zetten en de vereniging (leden, de mensen die het mogelijk maken en/of hebben gemaakt) worden dan de koper/klant/je markt/etc. etc. oftewel de mensen aan wie je verdient.
Dat kan niet de bedoeling zijn!

Het is dus eigenlijk wachten geweest totdat het draagvlak (ledenaantal) groot genoeg was om een slag te kunnen slaan.

Laat degene die ergens een gat in de markt ziet daar vooral lekker op inspringen omdat hij of zij daar persoonlijk iets in ziet. Maar moet het nou echt zo zijn dat de vereniging zich daarvoor in moet zetten?
Rena, waarom zie je het zo negatief? Als ik geld wil verdienen, moet ik me niet bezig houden met de Wereldfietser. Ik heb een goedlopend bedrijf (het hoveniersbedrijf, niet de beurs) dat vele malen meer per uur oplevert dan werken voor de Wereldfietser. In die zin verdien ik niets aan de Wereldfietser; is het feitelijk inkomstenderving.
Het gaat ook niet om het geld verdienen. Het gaat erom dat een mens een inkomen nodig heeft om rond te komen. Vijwilligers hebben maar beperkte tijd. De vereniging heeft er alle baat bij als enthousiaste mensen zich full time kunnen inzetten voor de vereniging. Als de vereniging inkomsten kan genereren, waardoor mensen betaald de essentiele taken kunnen uitvoeren, is dat toch winst voor iedereen?

Het gaat er ook helemaal niet om, dat IK geld verdien aan de vereniging. Ik zit echt niet vastgebakken aan mijn rol als uitgever. Het probleem is dat tot nog toe niemand zich heeft aangemeld, die die taak op zich wil nemen, op zich kan nemen (boven de partijen staan, ervaring met tijdschriften e.d. zijn wel nodig), en wil garanderen om gedurende een aantal jaren de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor het hele traject van verhalen verzamelen tot aan de ter post bezorging.
Brandjes blussen, steeds weer mensen om de tafel proberen te krijgen om zaken uit te praten, vrijwilligers motiveren; dat is echt niet mijn hobby. Het tijdschrift is de inkomstenbron van de vereniging; de huidige riante financiele reserve is opgebouwd dankzij al die mensen die lid zijn geworden vanwege het tijdschrift. Ik wil een zo goed mogelijk tijdschrift. Dat vind ik een mooie uitdaging en het is ook van vitaal belang voor de vereniging. Daarom zet ik mij al 14 jaar in voor het tijdschrift (en de vereniging). Houd de boel in de gaten en kom in actie als dat nodig is. Of dat nou gaat om goede contacten onderhouden met de Vlaamse Vakantiefietser, om het zoeken naar een nieuwe eind- en hoofdredacteur, om het oplossen van conflicten binnen de redactie, of om dwars te liggen als het bestuur m.i. het tijdschrift ondermijnt. Dat laatste is mij ongetwijfeld de afgelopen periode verweten. Maar dat heb ik niet gedaan om geld te verdienen, niet gedaan vanwege een of andere geheime agenda. Ik heb dat gedaan, omdat ik vond dat het nodig was in het belang van de vereniging.
En als ik de vereniging op enigerlei wijze schade berokkend heb door mijn eigen belang te laten prevaleren, hoor ik dat graag.
renaw schreef:Ik ben verbaasd over de dingen die ik lees.

"uitgeverij De Wereldfietser... Wat doe je liever?: een goed fietsboek kopen van uitgeverij Elmar of van uitgeverij De Wereldfietser"
Mij als koper maakt het niks uit wie dat boek uitgeeft. En waarom de markt van een ander willen dwarsbomen of overnemen? Iets wat al gedaan wordt hoeft niet meer gedaan te worden, maar doet men enkel als men denkt er beter van te worden.
Als ik een fiets bij Vittorio koop of Dynamo of Snel of Marten heb ik er alle vertrouwen dat ik een fiets koop bij een bedrijf dat vol enthousiasme en inzet die ene fiets voor mij in elkaar zet. Dat is me heel wat waard. Dat gevoel heb ik niet bij een Batavus. Waarom zou dat met boeken anders zijn. Elmar wil geld verdienen. Uitgeverij de Wereldfietser roept bij mij het gevoel op van een uitgever die goede fietsboeken wil verkopen. Dat is heel wat anders.
renaw schreef: ps: In de afgelopen jaren zijn er ik weet niet hoeveel mensen geweest en nog steeds die van alles en nog wat voor de vereniging hebben gedaan. Die de vereniging op "sleeptouw" hebben genomen. Al die vrijwilligers zijn ontbetaalbaar. Altijd al geweest en nog steeds. Zij hebben zich kostenloos met alle passie en liefde ingezet voor de vereniging. Vergeet hen niet.
Waardeer als je op handen wordt gedragen, maar ga niet op een voetstuk staan!
Ik ben ook heel blij met al die mensen, met hun inzet. Ik ben blij met alle activiteiten, het voortreffelijke eten op het afgelopen kampeerweekend, dat er mensen zijn die zich inzetten voor het informatiebestand en ga maar door. Maar je vergist je, als je denkt dat dat altijd is geweest. Zeker de eerste jaren kwam het regelmatig voor dat vrijwilligers van de ene op de andere dag stopten en de boel de boel lieten. Dat er niemand was voor de stand op de Op Pad, dat ik m'n eentje de hele inrichting moest doen, dat driekwart van de redactie tegelijk op vakantie ging of er mee stopte, dat niemand beschikbaar was voor het centrale emailadres, dat de toenmalige penningmeester de boel fleste maar dat gelukkig het meeste geld op de tijdschriftrekening stond. Ik ben soms tot 6 uur in de ochtend doorgegaan met de vormgever of met het wikkelen van tijdschriften voor de verzending omdat niemand zin of het kwam niet uit.
Dit is de eerste keer in 14 jaar dat ik hier over rep; als ik behoefte had om mezelf op een voetstuk te plaatsen, had ik dat wel eerder gedaan.

Waar het mij om gaat, is dat ik keer op keer probeer duidelijk te maken dat je de werkdruk voor vrijwilligers niet te hoog mag laten worden, maar dat tegelijkertijd een aantal zaken wel moet gebeuren. Die tegenstelling is onoplosbaar tenzij je betaalde krachten (of uitbesteding) toelaat. En daarvoor heeft de vereniging inkomsten nodig.

Ik heb steeds Perry en Pien als voorbeeld aangehaald, omdat ik vind dat zij buitengewoon loyaal en plichtsgetrouw jarenlang zoveel werk hebben gedaan. Maar ik vind ook dat je een plan B paraat moet hebben, ook al geven vrijwilligers aan dat ze er nog mee door willen gaan. Soms moet je mensen ook beschermen tegen zichzelf. En soms zijn er prive omstandigheden waardoor mensen opeens moeten stoppen.
Daarom ben ik zo'n twee jaar geleden begonnen over uitbesteding van de ledenadministratie, weet je nog, toen op die bestuursvergadering.

Maar ik ben blij dat de discussie hier steeds meer op dreef komt.

renaw schreef: Daarom is mijn vraag; willen we de kern gaan verleggen?
Ik zou de doelgroep willen "oprekken" zodat ook de vakantiefietser er een duidelijke plek heeft.
Dat het geen vereniging moet worden voor "dagtochtfietsers" ben ik met je eens. Dat moet niet de primaire doelgroep zijn. Wat ik bedoel met een commissie voor dagtochten is wat anders. Ik bedoel daarmee dat wereld en vakantiefietsers ook met elkaar dagtochtjes kunnen maken. Net zoals we geen fotovereniging zijn maar er wel fotocursussen gegeven worden voor wereldfietsers. Dat zijn hele leuke en nuttige subactiviteiten.

Zoals je weet ben ik geen lid. Maar heb het wel meerdere malen overwogen. Ik vind dat ik pas lid moet worden van een vereniging die in beginsel bij mij past. Ik ben (nog) geen wereldfietser. Ik doe het met 5 weken fietsvakantie per jaar. Mijn vraag blijft of WF in zijn uitgangspunten in mijn belangen voorziet.

groet,

Rolf

rtk schreef:Ik zou de doelgroep willen "oprekken" zodat ook de vakantiefietser er een duidelijke plek heeft.
Beetje overbodig lijkt mij.
Volgens mij is 90/95% van de leden vakantiefietser.
Ook de landeninformatie is daar ruimschoots op ingericht, evenals dit forum.

Michael W schreef:
rtk schreef:Ik zou de doelgroep willen "oprekken" zodat ook de vakantiefietser er een duidelijke plek heeft.
Beetje overbodig lijkt mij.
Volgens mij is 90/95% van de leden vakantiefietser.
Ook de landeninformatie is daar ruimschoots op ingericht, evenals dit forum.
Wat betreft aantal leden heb je gelijk maar het uitgangspunt van de vereniging is mij nog steeds niet duidelijk. Is de kern nu wereldfietsen en vakantiefietsen mogen ook komen omdat iedereen welkom is. Of is de kern fietsreizigers, wereld en vakantie fietsres.? Of om in professionale termen te blijven wat is nou de "core business" van WF?

Daar zou ik nou heel graag een antwoord op krijgen.

rtk schreef:Wat betreft aantal leden heb je gelijk maar het uitgangspunt van de vereniging is mij nog steeds niet duidelijk. Is de kern nu wereldfietsen en vakantiefietsen mogen ook komen omdat iedereen welkom is. Of is de kern fietsreizigers, wereld en vakantie fietsres.? Of om in professionale termen te blijven wat is nou de "core business" van WF?
Daar zou ik nou heel graag een antwoord op krijgen.
Dat is mij ook niet echt duidelijk; ik heb de naam Wereldfietser altijd al wat verwarrend gevonden en beschouw dat maar als bedoeld in overdrachtelijke zin. :wink:

Hier ligt wel een belangrijke taak voor het nieuwe bestuur toch ?
Eerst de basis goed op orde voordat je gaat denken aan veranderingen of verbreding.

rtk schreef:Wat wil ik dat de vereniging biedt:
1) Fietsverzekeringen
2) Materiaal huur
3) (thema) vakanties
4) Reparatie cursussen
5) Subverenigingen/commisies
Hoi,
Als ik zo'n lijstje zie, dan denk ik meteen "Wie gaat dat regelen?"
Een belangrijke reden dat de activiteiten van de vereniging zijn zoals ze zijn, is dat de bestaande vrijwilligers zich voor juist díe activiteiten sterk wilden maken, voor een groot deel omdat zij dat zlef leuk vonden; dat heb je met vrijwilligers.
Als je dat denkt aan punt 1 en 2 dan zijn dat uiteraard dingen die door professionals geleverd worden, wat inhoudt dat er binnen de club mensen moeten zijn die zich hiervoor sterk willen maken, dit kunnen en er heel veel tijd willen insteken. A.u.b. melden bij het bestuur!
Ook van een bestuur zou hier het een en ander worden gevraagd, want je kunt niet iemand iets laten ontwikkelen zonder hem of haar goed te beoordelen in zijn activiteiten.
Wat dat betreft ben ik het dus goed eens met Theo dat we de vrijwilligers niet al te zwaar moeten belasten. Maar hoe houd je een club dan zo gezellig als het de afgelopen 5 jaar was?
Waarom zou een club van 10 mensen wel kunnen en een van 10 miljoen ook, maar een van 3000 niet?
Leon

Michael W schreef: Dat is mij ook niet echt duidelijk; ik heb de naam Wereldfietser altijd al wat verwarrend gevonden en beschouw dat maar als bedoeld in overdrachtelijke zin. :wink:
Zal ik je daar eens een eerlijk antwoord op geven?
Bij de oprichting ging het inderdaad om wereldfietsers. De eerste paar honderd leden hadden lange fietsreizen gemaakt of waren dit serieus van plan cq zich daarop aan het voorbereiden. Daarvoor was de vereniging ook opgericht. Als je de eerste nummers van het tijdschrift leest, dan zijn het verhalen over dergelijke reizen. Reizen van algauw drie vier maanden tot meerdere jaren. Het aantal wereldfietsers in heel Nederland zal hooguit in de honderdtallen lopen. Die vonden elkaar niet makkelijk. Allemaal hadden ze de ervaring dat ze een uitzondering waren en iedereen in hun omgeving hoorde hun verhalen met verbazing: Kun je daar fietsen?, waar ligt dat land?, is dat niet gevaarlijk?, hoeveel lekke banden heb je wel niet gehad?

Het grappige was dat in de beginperiode van de wereldfietser alle leden dat heel gewoon vonden. Dan kwam er een potentieel lid met verhalen waarmee hij/zij het gevoel had een hemelbestormer te zijn en dan kwam er een droge reactie van: "Oh, daar zijn die en die en die ook naartoe gefietst." Je baan opzeggen, een jaartje fietsen, naar Kaapstad willen op de fiets, maar eerst even een omweg maken via Istanbul. Daar keek niemand van op.

Het bindmiddel tussen die eerste leden was het tijdschrift en de twee maal per jaar gehouden kampeerweekenden. Het tijdschrift werd gekopieerd; dat was allemaal vrijwilligerswerk. Naar de copyrette, velletje voor velletje 300 keer kopieren, rapen, sorteren, nieten, vouwen. En dan nog wikkelen, postzegels plakken, adresetiketten uitprinten en plakken. En met volle dozen met de fiets naar het postkantoor.

Al met al was dat een gigantische berg werk. En al die postzegels plakken was ook nog kostbaar. Dat laatste konden we onderscheppen door periodiekenkorting aan te vragen bij de PTT. Voorwaarde was dat het tijdschrift dan minimaal vier keer per jaar moest uitkomen. Maar vier nummers verzenden met periodiekenkorting is veel goedkoper dan 1 nummer verzenden zonder.
Verplicht vier keer per jaar uitkomen betekende een forse werkdruk voor de redactie, Maar de vereniging had wel meer te bieden aan haar leden; namelijk 4 keer per jaar een tijdschrift. dat stimuleerde de groei.
Het kopieerwerk kon alleen worden onderschept door over te gaan naar drukken. Voor een kleine oplage was dat echter te duur. Het omslagpunt lag destijds op circa 700 stuks. Het kopieerwerk was niet vol te houden voor vrijwilligers. We wilden dus heel graag de oplage verhogen om dat omslagpunt te halen.

Vanaf dat moment werd er serieus gekeken naar de mindere goden, de 'niet-echte-wereldfietsers'. Er werd water bij de wijn gedaan, er kwamen wat meer Europa-verhalen. Daarmee kwam er ook ander bloed de vereniging in. En aangezien het een vereniging is, ging iedereen meepraten en meebepalen. De vereniging begon merkbaar te veranderen.

Niet alleen in karakter, de interesses en actieradius van de leden. Ook de dynamiek veranderde. In september 1994 begon de vereniging met 0 leden. Eind van het jaar zaten we op 140. In 1995 stonde we voor het eerst op een beurs. De Op Pad verliep lauwtjes, maar de FietsRAI - toen met een fietsvakantiemarkt - was een knallend succes. Eind 1995 verscheen het tijdschrift voor het eerst in druk en organiseerde de Wereldfietser haar eigen beurs (Zomers fietsen in de winter in de Artiszalen). De leden stroomden binnen en verdrievoudigde in 1995 tot ruim 430. In 1996 werd de Vakantiefietser in Vlaanderen opgericht en passeerde de oplage van het tijdschrift de 1000.

Het bestuur, waar ik toen in zat, kon met grote slagvaardigheid z'n gang gaan. Maar naarmate de vereniging groter werd, verdween dat en kwamen er keer op keer eindeloze discussies op gang. Dat waren vaak heel principiele onderwerpen: echte wereldfietsers of ook vakantiefietsers, wel of niet commerciele activiteiten toelaten. Dat soort discussies zijn niet uit te komen, maar konden keer op keer de boel verlammen. En in de loop der jaren is dat alleen maar erger geworden.

Ik ben zelf voorstander van een pragmatische oplossing, maar dat een volgende keer. Ik moet nu weg.
Het lijkt waarachtig wel een beknopte 'Geschiedenis van de Wereldfietser'.

Maar veel van de huidige conflicten en patstellingen worden begrijpelijk als je weet hoe de dingen zijn gegroeid.

Leon schreef: Wat dat betreft ben ik het dus goed eens met Theo dat we de vrijwilligers niet al te zwaar moeten belasten. Maar hoe houd je een club dan zo gezellig als het de afgelopen 5 jaar was?
Waarom zou een club van 10 mensen wel kunnen en een van 10 miljoen ook, maar een van 3000 niet?
Leon
Ja, dat is de kernvraag. Natuurlijk kan dat. Als we maar niet roomser dan de paus willen zijn. Later meer.

Theo Jorna schreef:Het lijkt waarachtig wel een beknopte 'Geschiedenis van de Wereldfietser'.
Leuk, ik heb jullie wel zien komen op al die genoemde beurzen; ik stond daar vanaf ± 1990 voor het LFP en op mij kwam het over als een "vriendenclubje". :wink:
Theo Jorna schreef:Maar veel van de huidige conflicten en patstellingen worden begrijpelijk als je weet hoe de dingen zijn gegroeid.
In feite heeft de Wereldfietser gedeeltelijk een gat opgevuld (het bevorderen en informeren van vakantiefietsers) dat het FIS heeft laten liggen doordat zij zich bijna uitsluitend op het maken van fietsgidsen hebben gericht. Als doelstelling hoort het vanaf hun oprichting er bij maar hebben ze daar weinig mee gedaan.

Ik zelf zou de structuur wijzigen in een vereniging met donateurs.
Donateurs hebben geen stemrecht maar krijgen wel het blad.
Ook zou je je op het blad moeten kunnen abonneren zonder lid te worden.

Michael W schreef:
Ik zelf zou de structuur wijzigen in een vereniging met donateurs.
Donateurs hebben geen stemrecht maar krijgen wel het blad.
Ook zou je je op het blad moeten kunnen abonneren zonder lid te worden.
Dan heb je inderdaad commercie nodig om extra inkomsten te genereren.

Lijkt mij nou niet verstandig. De bron van inkomsten van het WF over de schutting gooien. Een typisch voorbeeld van het kind met het badwater weggooien.

John

Vikingar schreef: Lijkt mij nou niet verstandig. De bron van inkomsten van het WF over de schutting gooien. Een typisch voorbeeld van het kind met het badwater weggooien.

John
Er hoort wel nog bij te staan: Leden hebben wel stemrecht.
Je hebt dan dus leden + donateurs + losse abonnementen

Verders ben ik het absoluut niet met je eens want donateurs betalen ook voor het blad.

Michael W schreef:
Vikingar schreef:
Er hoort wel nog bij te staan: Leden hebben wel stemrecht.
Je hebt dan dus leden + donateurs + losse abonnementen
Prima!!!

Hi Theo,
De verkorte versie van de geschiedenis van de WF is mooi omschreven en laat ook duidelijk zien waar een zwakke plek zit (althans denk ik).

************************************************************
Michael laat iets heel duidelijks zien!!
Ik zelf zou de structuur wijzigen in een vereniging met donateurs.
Donateurs hebben geen stemrecht maar krijgen wel het blad.
Ook zou je je op het blad moeten kunnen abonneren zonder lid te worden.
Met de aanvulling:
Er hoort wel nog bij te staan: Leden hebben wel stemrecht.
Je hebt dan dus leden + donateurs + losse abonnementen
Ik ben van mening dat het tijdschrift aantrekkelijk kan zijn voor velen, maar dat je je pas aansluit bij een vereniging als je daar echt een connectie mee hebt.

************************************************************

Daarnaast vind ik dat je persoonlijke of eigen ideeen moeten kunnen scheiden van de vereniging.
Wat voor iemand persoonlijk een gemiste kans kan zijn, wil niet zeggen dat het voor de vereniging ook een gemiste kans is.

Ik ben niet tegen profesionaliseren en/of uitbesteden van belangrijke werkzaamheden waarvan je verzekerd moet zijn dat ze gebeuren. Maar als we het hebben over profesionaliseren, over welke delen/werkzaamheden hebben we het dan?

Groet, Rena :wink:

MENSEN LAAT VAN JE HOREN!!

Des te meer er in het open komt, des te duidelijker het word wat er speelt en wat er mee gedaan kan worden. Alles wat geschreven word kan van pas komen voor het aankomend bestuur.

Groet, Rena :wink:

renaw schreef:Hi Theo,

Ik ben niet tegen profesionaliseren en/of uitbesteden van belangrijke werkzaamheden waarvan je verzekerd moet zijn dat ze gebeuren. Maar als we het hebben over profesionaliseren, over welke delen/werkzaamheden hebben we het dan?

Groet, Rena :wink:
Over het vervelende bulkwerk dat gedaan moet worden (ledenadministratie en de jaarlijkse inning en verwerking van de betalingen) en het werk waar continuïteit essentieel is; dat is dus het tijdschrift dat gewoon vier keer per jaar moet uitkomen.

Belangrijk is dat vrijwilligers niet gebukt gaan onder een zware werkdruk; af en toe eens buffelen is niet zo erg, maar het moet vooral leuk blijven. Kampeerweekenden, trektochten, lezingen, het inhoudelijke en creatieve deel van het redactiewerk moet gewoon vrijwilligerswerk blijven. Het bestuur moet ook uit vrijwilligers blijven bestaan. Maar als ondersteuning door een betaalde kracht mogelijk is, dan is dat mooi meegenomen. Bij de organisatie van de Europese fietsroutedag / Wereldfietserdag en ongetwijfeld ook bij de organisatie rond alle informanten voor de beurs komt ook werk bij kijken, dat gewoon 'werk' is: opstellen van roosters, aanspreekpunt en dergelijke. Door zo'n vaste kracht voorkom je ook dat vrijwilligers steeds opnieuw het wiel moeten uitvinden.

Maar in alle gevallen moet het de ledenvergadering, dus de leden, zijn die het laatste woord heeft.

renaw schreef:MENSEN LAAT VAN JE HOREN!!

Des te meer er in het open komt, des te duidelijker het word wat er speelt en wat er mee gedaan kan worden. Alles wat geschreven word kan van pas komen voor het aankomend bestuur.

Groet, Rena :wink:
Dat zie ik somber in. Het is een tiental mensen dat hier mee discussieert. En misschien nog eens een tiental dat meeleest. Op de kampeerweekenden zie je ook altijd dat de meeste bezoekers niet deelnemen aan de ledenvergadering. Dat is overigens het probleem waar bijna alle verenigingen mee kampen.

Theo Jorna schreef:Dat zie ik somber in. Het is een tiental mensen dat hier mee discussieert. En misschien nog eens een tiental dat meeleest. Op de kampeerweekenden zie je ook altijd dat de meeste bezoekers niet deelnemen aan de ledenvergadering. Dat is overigens het probleem waar bijna alle verenigingen mee kampen.
Dat is geen probleem, maar de realiteit.
Daar moet je dus je organisatie op instellen.
Nu zijn er zogenaamd 2000 leden, maar in werkelijkheid misschien maar 50 echte leden die interesse hebben in de vereniging. Bij de rest gaat het blijkbaar om het blad of het forum of de overige activiteiten.

Michael W schreef:
Theo Jorna schreef:Dat zie ik somber in. Het is een tiental mensen dat hier mee discussieert. En misschien nog eens een tiental dat meeleest. Op de kampeerweekenden zie je ook altijd dat de meeste bezoekers niet deelnemen aan de ledenvergadering. Dat is overigens het probleem waar bijna alle verenigingen mee kampen.
Dat is geen probleem, maar de realiteit.
Daar moet je dus je organisatie op instellen.
Nu zijn er zogenaamd 2000 leden, maar in werkelijkheid misschien maar 50 echte leden die interesse hebben in de vereniging. Bij de rest gaat het blijkbaar om het blad of het forum of de overige activiteiten.
Is het glas halfvol of halfleeg. Is het een probleem of een uitdaging.
Het zijn er zeker meer dan 50 die echt interesse hebben in de vereniging. Het laatste kampeerweekend waren er meer dan 100 mensen. Maar bijna niemand heeft trek in extra verplichtingen. Een mening willen geven is 1; zelf de handen laten wapperen is iets heel anders. Maar goed, dat is een realiteit.