Additionally, paste this code immediately after the opening tag: USB lader van Stollberg? - Forum Wereldfietser

USB lader van Stollberg?

Een paar jaar geleden heb ik een Pedal & Power lader aangesloten op de naafdynamo. Niet direct, maar via de lumotec koplamp waarvan ik het binnenwerk heb vervangen door een drieweg schakelaartje: P & P van stroom voorzien/verlichting aan/alles uit. Het heeft een tijdje gewerkt, ongeveer 1500 km, maar toen de telefoon bijna bezweek hield ik toch mijn houtje touwtje constructie verantwoordelijk.

Inmiddels heb ik een nieuwe koplamp én net een nieuwe telefoon, met usb én met gps. Het zou meer dan plezierig zijn wanneer die telefoon op spanning zou kunnen worden gehouden door de naafdynamo.

Ik weet dat het laden via usb een complex- en veelbesproken onderwerp is. Hoewel ik geen electrotechnicus ben probeer ik de ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld rond de duitse Rad-Forum lader toch te volgen. De verschillende Rad-Forum laders laden bij mijn weten AA en AAA batterijen, net als de lader van B & M.

Maar op de website van M-Gineering kwam ik een verwijzing tegen naar de USB lader van Stollberg (http://www.bos-stollberg.de/).
Heeft iemand al ervaring met deze lader? Of kan iemand aangeven met welke van de twee Stollberg laders (met- of zonder accu-buffer) ik de meeste kans maak mijn GSM met Li-ion accu (3,7 V / 1350 mAh) te laden en niet te overbelasten?
Bij voorbaat veel dank.

Frank Bueters

hmm ben niet onder de indruk van de tekst daar.
Te weinig info voor een goede beoordeling. Bij een van de 3 laders staat bijv dat de minimale stroom aan de uitgang 100 mA moet zijn.... lijkt me niet zo gezond als de accu's bijna vol zijn.....

Veel discussie hier, ook geen volledig antwoord.
http://www.hiking-site.nl/prikbord/dcbo ... show_topic

Wat je zou willen is dat de lader afschakelt of in druppellading overgaat als de accus vol zijn, dit om overladen tegen te gaan. En dat kan ik nergens teruglezen.

andre@home schreef:hmm ben niet onder de indruk van de tekst daar.
Te weinig info voor een goede beoordeling. Bij een van de 3 laders staat bijv dat de minimale stroom aan de uitgang 100 mA moet zijn.... lijkt me niet zo gezond als de accu's bijna vol zijn.....

Veel discussie hier, ook geen volledig antwoord.
http://www.hiking-site.nl/prikbord/dcbo ... show_topic

Wat je zou willen is dat de lader afschakelt of in druppellading overgaat als de accus vol zijn, dit om overladen tegen te gaan. En dat kan ik nergens teruglezen.
Overladen is inderdaad een probleem. Ook het tijdelijk onderbreken van het laden, bijvoorbeeld wanneer je even stopt, schijnt een punt van zorg te zijn. Naar verluid kan de laadspaning daardoor veel te hoog oplopen.
Omdat er weinig ervaring lijkt te zijn met de laders van Stollberg heb ik vandaag gewoon maar eens een mailtje aan de makers gestuurd, in m'n beste duits. Ben benieuwd.
Dank voor de link naar hiking-site.nl. Als je over de laatste ontwikkelingen wilt lezen kan ik je ook de site van de Radforum Lader aanraden: http://www.t3productions.de/rad-forum-l ... 168.0.html

Groet,
Frank Bueters

het schema dat in de link staat is ook erg simpel.... behalve een overspanningsbeveiliging (dubbel systeem), is er geen begrenzing voor stroom, de dynamo is een stroom bron die toch maar 500 ma kan leveren en als de spanning gelijk is loopt er geen stroom meer... Dat klopt wel maar dan moet DE spanning wel bekend zijn en die wijkt per cel nog wel eens een klein beetje af...

Voor wie nog hoopt op informatie over deze deze lader: Stollberg reageert nergens op. Wellicht toch een paar boze klanten met opgeblazen accu's aan de deur gehad? Het lijkt geen serieus produkt.

Frank Bueters

Zojuist ontvang ik alsnog antwoord van Stollberg, met excuses:
Hallo,
entschuldigen Sie meine späte Antwort, ich war ein paar Tage unterwegs.

1. Der Shimano HB-NX30 besitzt keinen Überspannungsschutz und ist problemlos verwendbar.

2. Bei dem Telefon gibt es zwei Sachen die ganz klar für den DynaLader USB sprechen: Das Telefon verhält sich eventuell nicht wie gewünsch bei ständigen Ladeunterbrechungen, sprich es schaltet sich selber ständig ein. Und es kann sein das der Ladestrom nur 100mA beträgt, weil es keine Erkennung der höheren Stromquelle gibt. Dadurch würde die Ladung sehr lange brauchen.
Daher ist meine Empfehlung ganz klar der DynaLader USB, Bestellnummer 040, da durch die Akkupufferung das bestmögliche Ladeverhalten entsteht.

Gruß Kai Stollberg
De Shimano hb-nx30 is mijn naafdynamo.
De Dynalader 040 is het model van Stollberg met batterijen. De batterijen vormen, voorzover ik de materie begrijp, een soort laadstroombuffer. Kennelijk wordt het niet als een probleem gezien om de batterij van de GSM te laden met de batterijen in de lader. Ik ga het proberen.

Frank Bueters