Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overnachtingsmogelijkheden in Zwitserland? - Forum Wereldfietser

Overnachtingsmogelijkheden in Zwitserland?

Hallo,

heeft iemand ervaring met campings in Zwitserland? De campings die ik zoek langs de route (langs de rijn) zijn allen erg ingesteld op meerdaagse verblijven, daarom vroeg ik me af of iemand afweet van bijvoorbeeld natuurcampings in zwitserland?

Groet
Janneke
Janneke schreef:Hallo,

heeft iemand ervaring met campings in Zwitserland? De campings die ik zoek langs de route (langs de rijn) zijn allen erg ingesteld op meerdaagse verblijven, daarom vroeg ik me af of iemand afweet van bijvoorbeeld natuurcampings in zwitserland?

Groet
Janneke
Ik heb eens gekampeerd (was een autoreis, sorry) in Zermatt en Kandersteg. Het was zomer, maar in de schaduw van de bergen, met name 's morgens, was het extreem koud, net boven de vriespunt. Zodra de zon boven de bergen uitkwam, ging ik al puffen van de hitte. Nee, ik ging maar verder overnachten in Zwitserse jeugdherbergen :!: . Voordeel was dat ik daar makkelijker leuke meiden kon ontmoeten :lol: .

Een goede slaapzak doet wonderen.
Janneke schreef:heeft iemand ervaring met campings in Zwitserland? De campings die ik zoek langs de route (langs de rijn) zijn allen erg ingesteld op meerdaagse verblijven, daarom vroeg ik me af of iemand afweet van bijvoorbeeld natuurcampings in zwitserland?
Basel was een prutcamping, Chur was goed. De rest kan ik me niet meer herinneren; maar ja, dat was wel in 1981 :wink:

Kijk vooral ook even hier: http://www.veloland.ch/de/welcome.cfm
en overnachten bij de boer http://www.bauernhof.ch/
Martin E. van Doornik schreef:. Voordeel was dat ik daar makkelijker leuke meiden kon ontmoeten :lol: .
Ben ik even blij dat ik die jeugdherbergen links liet liggen en koos voor de campings..

Ik heb in 2006 gekampeerd in CH, in de Alpen vond ik de meeste campings leuk, prachtige natuur rondom, zodra het vlakker wordt zijn de campings groter, massaler waardoor mijn fietstdagen wat langer werden en ik het bij 1 overnachting liet..

Hoi Janneke,

Op het internet http://www.swisscamps.ch/index.html vind je de meeste campings in Zwitserland met adres, faciliteiten etc.
Zover ik weet kennen ze in Zwitserland geen natuurcampings en ook geen camperen bij de boer.

Alvast veel fietsplezier.

J. Ellenberger

In de bergen zijn meestal prima campings. Zwitserland vind ik een van de landen met de betere campings. Prima voorzieningen, tegen zelfs voor Zwitserse begrippen een schappelijke prijs.

Erg mooie campings zijn:
- Vicosoprano, een mooi bergsport camping in het Val Bregaglia
- Meiringen
- Splügen

Zwitsers zijn sowieso buitensport minded dus zij kamperen ook in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Italië. Daar is het een stuk moeilijker om leuke campings te vinden.

Langs de Rijn heb ik minder ervaringen. De camping in Thusis ergens aan het begin van de Rijn is qua voorzieningen niet zo bijzonder.
Janneke schreef: heeft iemand ervaring met campings in Zwitserland? De campings die ik zoek langs de route (langs de rijn) zijn allen erg ingesteld op meerdaagse verblijven
Ik had de fietskaart van Zwitserland (heel goed op te fietsen trouwens)en een gratis boekje met campings, gekregen van de fietswinkel geloof ik. Ik fietste gewoon die dag en keek waar ik uit zou komen, als ik het goed heb stonden de campings op de kaart, in het boekje keek ik dan of het een camping was met weinig of geen sterren (waren het er veel dan fietste ik door...) zo heb ik o.a. ook die route langs de Rijn gefietst.

Ik heb de hele tocht geen enkel probleem gehad dat ik niet voor 1 nacht kon blijven. Ik had niets van te voren geboekt, misschien vragen ze dit juist met boeken, of de luxere campings. En ik geloof dat ik maar 1 boerencamping ben tegen gekomen. Ik heb ook geen natuurcamping gezien.

Ellenberger schreef:Zover ik weet kennen ze in Zwitserland geen natuurcampings en ook geen camperen bij de boer.
Ik heb het er met mijn docent over gehad, die vorig jaar naar Zwitserland is geweest, ik ben het dit jaar van plan, dus dat schept een band. Zij vertelde over het schlaff im stro (hoe je het precies schrijft...) wat daar wel schijnt te kunnen. Hbe er verder nog niet naar gezocht, dus weet er verder niet veel van!

Groet,
Maurits

Maurits schreef: Zij vertelde over het schlaff im stro (hoe je het precies schrijft...) wat daar wel schijnt te kunnen.
Schlafen im Stroh
http://www.agrostore.ch/db/direkt_prod. ... orie_id=30
Ik had de fietskaart van Zwitserland (heel goed op te fietsen trouwens)en een gratis boekje met campings,
Ik ben wel geinteresseerd in dat boekje met campings. We willen niet van tevoren boeken, maar in de fietsroutes van veloland staan geen campings opgenoemd geloof ik.
Heb je enig idee waar ik dit kan krijgen?

groetjes,
Janneke

Onlangs heeft een groep van 18 wereldfietsers door Zwitersland gefietst met de jaarlijkse buitenlandtrip georganiseerd door Jim van den Berg. Een SUPER trip.

Kijk eens op zijn website voor een aantal kleinschalige campings + bijbehorende websites. Ga naar Fietsen en dan naar Stelvio 2008 http://members.chello.nl/j.berg20/index.html

Wat opviel aan de campings in Zwitserland; ze zijn superschoon!!
De mooiste waren; Fillisur, Santa Maria en Susch.

:oops: Lees net dat je campings zoekt langs de Rijn. Na ja mocht je deze kant nog opgaan (of iemand anders :wink: ).

Wij zijn twee jaar geleden met de kinderen van Basel naar Como gefietst, met de Benjaminse route, goeddeels langs de Rijn. Sommige campings waren leuk, en andere waren meer voor sleurhutten etc. Ik zal nog wel eens kijken of ik de echte aanraders en de echte afraders kan terugvinden. Een echte aanrader herinner ik me nog wel, in Maloja, op 1800 meter hoogte.
Eigenlijk vond ik het beter dan in veel andere Europese landen: alles was netjes, en (bijna) iedereen was heel vriendelijk. Ook was je met een klein tentje lang niet zo'n uitzondering als elders wel kan gebeuren.
Wim

Ellenberger schreef:Zover ik weet kennen ze in Zwitserland geen natuurcampings
Die in Santa Maria is er wel een.
Afbeelding
Mijn ervaringen met de Stelvioreis waren ook prima. En ja, als je boven de 1000 meter overnacht, wordt het wel eens koud. Gelukkig helpen moderne spullen uitstekend daartegen.
Leon

Heeft iemand ook ervaring met wildkamperen in zwitserland?
Ik heb gelezen dat boven de boomgrens, in gebieden die niet 'beschermd' zijn en onder strenge voorwaarden dit wel mag. Evt zou dit een goede oplossing zijn op de hogere hoogten na het beklimmen van een pas, een goed alternatief voor de dure hotels die daar alleen maar zijn...

Ben net terug van een fietsreis door Zwitserland en Oostenrijk. Bij de toeristishe dienst hebben ze een overzichts kaart waar alle campings op staan in heel Zwitserland. Ik heb vooral de fietsroutes gevolgd, er zijn 9 langeafstands fietsroutes in Zwitserland, echt een aanrader.
Dat ik telkens maar 1 nachtje bleef was trouwens nergens een probleem.
Met wildkamperen heb ik geen ervaring, in de bergen heb ik wel eens een hotelletje genomen, maar echt goedkoop zijn ze niet (€40 tot €60/nacht) maar als het regent dan is een beetje meer comfort dan je tent soms welkom.