Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gebruiken (wereld)fietsers een zadeltas ? - Forum Wereldfietser

gebruiken (wereld)fietsers een zadeltas ?

hallo allen,

iedereen die fietst neemt normaal gesproken wat materiaal mee om pech te verhelpen,
nu vraag ik me af, of er nog gebruik gemaakt wordt van zadeltasjes om dat materiaal in op te bergen?
ik bekijk vaak sites en maandbladen, maar op weinige foto's zie je daar iets van,
en de tassen zitten al zo snel vol met kookgerei, kledij, endergelijke
ben benieuwd,
greetz,
frank en diane

Ik heb wel een zadeltasje. er passen in : een binnenbandje , mobiele telefoon en een handige multitool. Het is dus een heel kleintje, maar ik vind het wel handig. Maarja - ik ben geen echte wereldfietser en ik gebruik een karretje achter mijn racefiets :wink:

Groetjes
Ronald

Hoi!

Op dagtouren heb ik een zadeltas bij me. Daar past een binnenband, plakspullen, multitool, fietspomp en wat ander gereedschap in. Op meerdaagse /maanden touren laat ik de zadeltas thuis en neem ik gewone ortlieb zijtassen mee.

Fiets de wereld,
Whisky

Bij mij zit altijd een zadeltasje met gereedschap, ik ben nogal gemakzuchtig en vind het wisselen maar lastig. Scheelt ook weer wat ruimte in de tassen en kan je als je zonder bepakking gaat fietsen toch prima fietsen.

En de zadeltas zit niet in de weg.

groet

Luddo

Ik heb nog nooit een zadeltas gehad, noch voor toeren noch voor reizen.
Altijd een stuurtas.
In de stuurtas kan ook altijd fototoestel, een boekje, een koekje ... allemaal dingen die een zadeltas moet ontberen :P .
Natuurlijk maak je de stuurtas zo licht of zo zwaar als je zelf wil.
Het is niet omdat de stuurtas meer ruimte biedt, dat je hem daarom meteen moet volstouwen.
En de stuurtas-met-schouderriem gaat ook altijd met 1 click eraf en mee als ik afstap om euh... "iets" te bezoeken.

Voor mij juist geen stuurtas, dit beïnvloedt veel te veel het stuurgedrag en bedreft je uitzicht :wink: .

luddo schreef:Voor mij juist geen stuurtas, dit beïnvloedt veel te veel het stuurgedrag en bedreft je uitzicht :wink: .
stuurgedrag : ja, als je er een weegschaal van maakt, maar vandaar dat ik zeg dat je zelf moet bepalen wat je met de beschikbare ruimte doet.

uitzicht bederven : ieder zijn heug en zijn meug, maar het asfalt dat zich schuin voor mij in het onderste gezichtveld bevindt, reken ik niet tot de schoonste uitzichten die er zijn ;-) .

Ik gebruik mijn zadeltasje (een kleintje) voor het opslaan van de fietsslotketting en het regenhoesje (een plastic regenkapje voor oudere dames) en een klein bandenplaksetje. Een soort fietsehbotasje dus eigenlijk.

Ik heb een redelijk ruime en waterdichte zadeltas van Ortlieb. Binnenband, allerhande (fiets)gereedschap e.d. gaat er goed in. Vooral handig als ik geen fietstassen mee heb. Op vakantie is het eigenlijk niet nodig.

Overigens heb ik wel regelmatig ruzie met het sluitsysteem van de zadeltas. Het door de fabriant bedachte principe werkt niet. Bij stevige hobbels en wat zwaardere dingen erin gaat-ie open. Daarom maar een eigen oplossing.

[/quote]Overigens heb ik wel regelmatig ruzie met het sluitsysteem van de zadeltas. Het door de fabriant bedachte principe werkt niet. Bij stevige hobbels en wat zwaardere dingen erin gaat-ie open. Daarom maar een eigen oplossing.[quote]

...En ik maar denken dat het aan mij lag...
Ik heb de mijne trouwens altijd op de fiets zitten. Ik heb er m'n regenbroek, zadelhoes en wat klein gereedschap standaard inzitten. Snel voor het grijpen en het scheelt weer ruimte in de tassen.
Groeten, Nico
frank en diane schreef:iedereen die fietst neemt normaal gesproken wat materiaal mee om pech te verhelpen,
nu vraag ik me af, of er nog gebruik gemaakt wordt van zadeltasjes om dat materiaal in op te bergen?
ik bekijk vaak sites en maandbladen, maar op weinige foto's zie je daar iets van,
en de tassen zitten al zo snel vol met kookgerei, kledij, endergelijke
ben benieuwd,
Als ik een dagtocht maak vanuit huis dan gebruik ik op mijn mtb en racefiets een zadeltas. Dit omdat anders mijn achterzakken van mijn tricot te ver zouden oprekken.
Op een meerdaagse tocht zit mijn reparatiegerei in 1 van mijn fietstassen. Een zadeltas is dan alleen extra gewicht terwijl ik genoeg opbergruimte heb. Als er geen ruimte in je tassen meer is, dan neem je teveel mee. :wink: Mijn reparatiegerei voor op een meerdaagstocht past trouwens niet goed meer in een zadeltasje omdat ik net wat meer dingen meeneem (tiewraps, ducktape, pedaalsleutel, spaken enzovoort).

off topic, net als Luddo heb ik ook geen stuurtas. Het stuurt veel lekkerder zonder en ik wil het wegdek, hoe saai dan ook, goed kunnen zien. Dit is zeker bij onverhard fietsen voor mij een must.

Sjirk
frank en diane schreef:ben benieuwd,
Een stuurtas als zadeltas: kan veel in en is afgeveerd:
Afbeelding
Groeten,
Leon

Ik heb een redelijk grote zadeltas waarin ik het volgende bewaar:

2 remkabels
2 versnellingskabels
diverse tie wraps
kettingpons
multitool
bandeplakspullen
tang
missing links
losse inbussleutels
ring/steeksleutel 8t/m 10 mm
elastieken

In het verleden hing ik de zadeltas ook wel tussen het frame:

Afbeelding

De zadeltas gaat altijd mee maar voor langere reizen stop ik nog wat in een zijtas.

Ik gebruik een zadeltas omdat ik geloof in Murphey's Law.. :wink: Ook op reis zijn er momenten dat ik zonder tassen fiets, en dan zul je net zien, op dát moment krijg je panne... Ik heb dus mijn fiets-EHBO tas aan mijn zadel, de mens EHBO-tas in de zadeltas van mijn vrouw. Op die manier kunnen we de meeste problemen onderweg oplossen, of we nu wel of niet onze bagage aan de fiets hebben hangen.
Ik heb zowel een zadeltasje als een "frame" tasje.
In het zadeltasje zit een binnebandje een poncootje en een klein ehbo kitje
In het frametasje zit mijn gereedschap plakspullen ,inbussleuteljes en afnemer van de tandkransjes, spakensleutel enz.
Reserve spaken heb ik met tireribs aan mijn begagedrager gemonteerd
Mijn zadeltasje heb ik ook met tireribs vast gemaakt, omdat in Laos een keer gestolen is dit helpt mischien een beetje
Ik gebruik een klein zadeltasje, gekocht bij de fietsenzaak 'Biciclettiere Rossi' in het 'bella' Italiaanse Siena. Voor gereedschappen zoals inbussleutels, Simson-reparatiedoosje, cranckafnemer, spaaknippelring, enz. De vorige had ik verloren (door het zeer slechte vastklik-systeem) en was van het merk Arafura, bij Halford's gekocht. Niet doen :evil: !
Aan het stuur een zwarte Agu-stuurtas, model Yamaska 420. Ik gebruik hem dagelijks.

luddo schreef:Voor mij juist geen stuurtas, dit beïnvloedt veel te veel het stuurgedrag en bedreft je uitzicht :wink: .
Ik denk dat een lowrider met tassen eraan dit veel meer doet dan een stuurtas.

Ik gebruik geen zadeltas maar een stuurtas. Een zadeltas zit ook vaak in de weg zoals je mooi op de foto een paar postings hierboven van Franke kan zien, wil je nog losse spullen achterop kwijt, op de drager zoals een kanozak of tent of dergelijks, moet je die zadeltas weer gaan verplaatsen. De meeste zadeltassen hang je er ook niet snel aan of klick je er snel af, omdat je een boodschap gaat doen, met een stuurtas gaat dat wel.

Ja, een kleine zadeltas voor plakspul, eenvoudig gereedschap en een vuile doek. Het zit erin gepropt. Een stommiteit van mij bij het bandenplakken is - gisteren 2 keer fout gedaan - dat ik de bandplakspullen er pas uit haal als de fiets al op de kop staat. Je moet dan diep door de knieën om het plakspul uit het zadeltasje te halen. ;-(

luddo schreef:Voor mij juist geen stuurtas, dit beïnvloedt veel te veel het stuurgedrag en bedreft je uitzicht :wink: .
Met dreft in je ogen zie je inderdaad weinig en het is nog gevaarlijk ook :wink: