Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mechanische schijfremmen - Forum Wereldfietser

Mechanische schijfremmen

Kan iemand mij meer vertellen over de storingsgevoeligheid van mechanische ipv hydraulische schijfremmen (merk: Hayes). Ik heb gehoord dat ze niet goed zelf te repareren zijn bij pech, ook niet door de lokale fietsenmaker, maar dat ze wel erg snel kapot kunnen gaan (maar wellicht wil de verkoper me alleen maar een duurdere fiets verkopen...).

Toen ik afgelopen zaterdag mijn nieuwe fiets kocht, had mijn fietsmaker ongeveer hetzelfde verhaal: hydrolische en/of schijfremmen zijn moeilijker zelf te repareren onderweg en mede daarom heb ik voor een fiets met V-brakes gekocht, waar in principe weinig aan kapot kan en die je zelf makkelijk kunt repareren.

Groeten,
Dennis

Ik heb zelf sinds kort een fiets met hydraulische remmen, ben niet gezwicht voor alle verhalen dat ze storingsgevoeliger zouden zijn.
Auto's rijden er jaren en jaren mee rond zonder onderhoud, waarom een fiets dan niet??
Bij het transporteren van je fiets zijn de discs wel wat kwetsbaar, maar met een inbussleutel is dat probleem ook zo verholpen.
Met een beetje handigheid zijn zelfs hydraulische remmen te repareren. Het enigste defect wat je redelijkerwijs kunt tegenkomen is lekkage. Voor de rest zitten er weinig onderdelen aan die kapot zullen gaan. Als je dat kapot weet te krijgen hou je V-brakes ook niet heel. En als die breken ben je ook klaar.
De enorme remkracht die je hebt bij weinig handkracht is voortreffelijk.

Sinds ik hydraulische remmen heb (met remblokken, niet schijven) wil ik niet anders meer. Het werkt nu al drie jaar onafgebroken goed. Slechts zo nu en dan je remblokken vervangen.
Juist het weinige onderhoud van de remmen vind ik erg aangenaam. Veel minder 'geklooi' dan met de V-brakes, zeker met het afstellen. Eenmaal afstellen (dat doet de fietsenmaker toch voor je, maar je kunt het ook zelf) en het werkt. Vervangen van de blokken betekent je wiel eruit, remblok uit zijn houder trekken (gewoon met de blote hand zachtjes trekken) en een nieuwe blokje erin. Wiel terugzetten en klaar.

Kangoeroe als in die lelijke auto, of iets anders?

Maar is dit niet tegelijkertijd een promotie van dezelfde remmen die zo goed werken dat je niet tegen de kangoeroe op denderde?

En? Was die kangoeroe ongedeerd ?

Thanks Kees zeker de moeite waard.


Heb je ook mee info over Ollanders? :mrgreen:

Vriendelijke groet,