Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraagje over afstellen SRAM achterderrailleur - Forum Wereldfietser

Vraagje over afstellen SRAM achterderrailleur

Hallo medefietsers,

Vorige week heb ik een nieuwe fiets gekocht, een gazelle MTB, maar dat terzijde. Er zit een derrailleur van SRAM op, de X-7. Maar deze staat een beetje verkeerd afgesteld. Alle versnellingen doen het behalve het kleinste blad achter (slaat over). Ik denk daarom dat de derrailleur iets meer naar buiten moet komen.
Kan iemand mij vertellen aan welk boutje ik dan moet draaien? De L of H, en of deze losser (linksom) of vaster aangedraaid moet?

Bij voorbaat dank!
Groeten Ruud

PS. Als het nodig is kan ik vanavond nog een foto posten.

Afbeelding

Succes

Bas

- sorry, verkeerde plaatje gecopieerd... -

Bedankt voor het snelle antwoord!
Maar als ik de tekening goed bekijk is de L-voor het grootste tandwiel, wil dat zeggen dat ik de andere aanslag (H) moet hebben? (of heeft dat er niks mee te maken?) Kan ik gewoon de L met de klok meedraaien?

Groeten Ruud

ruudlam schreef:Bedankt voor het snelle antwoord!
Maar als ik de tekening goed bekijk is de L-voor het grootste tandwiel, wil dat zeggen dat ik de andere aanslag (H) moet hebben? (of heeft dat er niks mee te maken?) Kan ik gewoon de L met de klok meedraaien?

Groeten Ruud
L= lowgear (langzaam)
H= high gear (hard)


Begin eens met H een halve of hele slag uit te draaien
http://www.m-gineering.nl/derafst.htm

Bedankt!
Ik ga vanavond proberen of ik het goed kan afstellen (met een beetje geduld moet het toch lukken denk ik).

Groeten Ruud

Op de site van Marten staan pracht foto's hoe het moet, ga anders daa ff kijken.

Het afstellen was niet gelukt, dus ik terug naar de fietsenmaker.
Bleek het een ietwat gebogen schakeltje in de ketting te zijn. (Nadat ze me eerst met de goede "afstelling" naar huis wilden sturen) Gelukkig is alles netjes opgelost.

Ik neem aan dat er ook een scram ketting op die fiets zit? Laat ik dat nou twee weken geleden iets dergelijks hebben gehad, tijdens het schakelen sloeg er een schakel vast, en wou niet meer normaal ronddraaien. Uiteindelijk bleek er een grote braam aan de binnenschakel te zitten, en deze schuurde tegen de binnenkant van de buitenschakel. Die braam heb ik er af geveild en toen het zaakje weer in elkaar gezet, daarna was het probleem weg, maar een dergelijk fenomeen ben ik nog nooit tegen gekomen, hoort dat bij scram kettingen?