Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is de hoofdinteresse tijdens het fietsen - Forum Wereldfietser

Wat is de hoofdinteresse tijdens het fietsen

Eens werd ik als jongling aangesproken als [voornaam] en daarachter vraag. Is het nieuwsgierigheid, nee het is onderzoekende interesse!

Waar gaat de interesse van van de wereldfietser tijdens het fietsen het meest naar uit. Is dit alleen het fietsen, is dit het kilometervreten, is dit het bekijken van bijzondere landschappen, is dit het in contact komen met andere culturen of anders?

Mijn interesses zijn het verplaatsen door te fietsen en daarbij de landschappen in beeld te krijgen. Ook interesse in culturen is mijn deel. Bovendien hou ik met fietsen m'n conditie op peil en dat vind ik voor m'n gezondheid een belangrijk item. Zowel fysische als sociale geografie waren vroeger op de middelbare school vakken die m'n aandacht trokken. Waarschijnlijk is dat de bron van m'n interesse.

1. De rust (ook, of juist(?), een ADHD'er heeft dat soms nodig).
2. De landschappen.
3. Met stip inmiddels op 3: mooie foto's kunnen maken. Al ligt het steeds meer aan de fotograaf zelf... :roll:
4. Andere cultuur. Zomaar nét achter de foto's. Aangezien ik met name in Zuid-Amerika had gefietst, voelde ik me in Marokko ook gauw vertrouwd.

Robertjan schreef:1. De rust (ook, of juist(?), een ADHD'er heeft dat soms nodig).
2. De landschappen.
3. Met stip inmiddels op 3: mooie foto's kunnen maken. Al ligt het steeds meer aan de fotograaf zelf... :roll:
4. Andere cultuur. Zomaar nét achter de foto's. Aangezien ik met name in Zuid-Amerika had gefietst, voelde ik me in Marokko ook gauw vertrouwd.
De vraag heb ik in het bijzonder gesteld om reacties onder 4 - niet dat de andere minder zijn hoor. Integendeel! Maar een relatie leggen tussen temperamentvolle spaanstalige zuid-amerikanen en het arabische volk in de Maghreb boeit mij. Dat trekt mijn aandacht. Kun je dat nader toelichten?

Tja, toelichten?
De -soms- chaos in de steden: bijv. Marrakech en Chincha (Alta). De gastvrijheid: de Arabier bij Tissemoumine en het dorpje Cajamarquilla tussen Ocros en Conococha. Het buiten leven: zowel in Marokko als in bijv. Peru gebeurt er veel buiten. Binnen is pas voor 's avonds. Zelfs, of juist, de (rond de) 50% werklozen in Peru zijn met name buiten. Een auto repareren wordt in de buitenlucht gedaan, evenals de kraampjes eten op de pleinen, de souvenirs zijn hetzelfde. Het getoeter van de auto's. De compleet andere taal. De rust in de bergen en in de woestijn.
Die hele combinatie komt aardig overeen met elkaar. Het is wat (gast)vrijheid betreft alsof je 40 of 50 jaar terug in de tijd wordt geplaatst.

Bijzonder is ook wat m'n vriendin gisteren had: zij is niet de rijkste (sterker nog: momenteel even geen inkomsten...), maar er kwam een mevrouw langs haar gelopen terwijl zij op straat belminuten aan het verkopen was. Die mevrouw liep op oude sandaaltjes die uit elkaar aan het vallen waren. M'n vriendin wil haar binnenkort eens haar schoenen geven, als zij nieuwe schoenen heeft. Het wordt momenteel winter in Peru, en dus koud. Zelfs een arm persoon geeft daar aan een nóg armer persoon. Kom daar maar eens om bij de rijkeren van dat land (de keerzijde van kapitalisme...).

Wat ik een van de meest boeiende bezigheden vind bij het fietsen, is het kijken naar de weg-van-de-mens-in-het-landschap : hoe loopt de weg, waarom loopt hij zo, waarom hier een bocht, waarom daar een helling, hoe wordt die helling genomen, hoe kronkelt de weg naar omhoog en waarom, kijk daar zie ik een spoor van waar de weg vroeger liep maar ondertussen hebben ze een bocht afgekort, waarom hebben ze dat gedaan, van wanneer zou dat dateren (jaren 50 ? 60 ? later ? heel recent ? ), waren de Romeinen hier (rechte wegen ! kijken niet naar bergop/bergaf!), is de afdaling nog niet ten einde en waaruit kan ik dat afleiden.

Oude wegen in bv. de Griekse bergen kronkelen veel omdat ze op het primitieve vervoer van vroeger waren gemodelleerd. Verkanting in de bochten was toen ook nog belangrijk (dikwijls lamentabel bij modernere wegen).
Wegen in oud cultuurlandschap houden dikwijls rekening met oude eigendomstructuren van gronden.
Bij een col is het boeiend uit te kijken naar en te speculeren op de plek waar finaal het zadel zal worden bereikt.

De weg zelf als eenvoudige maar eindeloze bron van fietsplezier.

Toen ik me aan het voorbereiden was op mijn tocht naar Santiago de Compostela, liep ik op een willekeurige dag binnen bij Carl Denig hier in Amsterdam, om een pet te kopen. Ter plaatse aangekomen, deed ik de deur open en hoorde een tamelijk indringende mannenstem iets zeggen tegen iemand anders.

Het eerste wat door me heen ging was: "Die man heeft bewustzijn" ik keek even naar hem, en hij naar mij, we namen elkaar op. Toen besloot ik door te lopen; ik was immers op zoek naar een pet tegen de zon, en ik kwam niet voor hem.
Daarom liep ik de trap op, naar de eerste verdieping, naar de kledingafdeling, ik hoorde de man nog iets zeggen over een artikel tegen de ander, maar in het verdere geroezemoes van andere klanten stierf het weg en liep ik verder.

Op de eerste verdieping was het stil, merkwaardig stil zelfs, ik zag ook geen personeel, niemand, niks, nada, nope. Misschien waren ze er wel, maar in ieder geval niet voor mij zichtbaar. Eventjes besprong de gedachte me, om een pet te jatten; ze zijn er toch niet, moeten ze maar opletten, schoot het door me heen. Foei! Haike; is dat nou de manier om een pelgrimstocht naar Santiago te beginnen? Lijkt je dat nou een goede start? Volgens mij zijn er betere dan deze te bedenken, en ook uit te voeren.

Op die manier verjoeg ik de "achteroverdruk" gedachte.
Hoewel ik nog niet eens een pet gezien had, laat staan in mijn handen vast hield, keek ik tamelijk schuldig rond, voor het geval iemand deze, laten we zeggen, mindere zienswijze gehoord of gezien had, alsof ik inderdaad met de gedachte al meteen een pet in de binnenzak van mijn jas had weggestopt.

En in mijn "schuldig" rondkijken, zag ik ze, stapels petten, blijkbaar was ik in de juiste tijd de winkel binnen gestapt, of hadden ze net nieuwe aanvoer van petten gehad, want er was keus te over. Santiago was nog ver weg, maar de petten lagen binnen handbereik, en dus Santiago plotseling ook.

Na ongeveer een kwartier zoeken had ik er een die me tevreden stelde. Niet te duur, van katoen, camelkleurig, en nog wat van die dingen waarvan ik vond waaraan een pet moest voldoen.

Naar volle tevredenheid pakte ik de pet van mijn keuze, draaide me om, en keek tegen een rek met kleding aan. Nou is dat nou niet zo verwonderlijk is als je op een kledingafdeling staat, zij het niet dat in het midden van het rek een stukje was afgescheiden door twee schotten met daarboven een bordje "Fietskleding". Niet aan de rechterkant van het rek; of juist aan de linkerkant van het rek, zoals je logischerwijs zou verwachten, nee; allerlei outdoor kleding links en rechts, van de in het midden hangende bordje "Fietskleding", het was ook alsof het bordje meer naar mij keek dan ik naar het bordje.

Tja... ik had al een aantal fietsonderbroeken met zeem, een korte broek, een lange broek waarvan de pijpen ook nog weer konden worden afgeritst, een regenjack, een prachtige poncho van het Tateljee en shimano schoenen en overschoenen. Niet dat alles heel professioneel was qua kleding maar ik kon het er mee redden, dus wat zou ik?

Handschoenen dan? Nee, ook die waren reeds in mijn bezit, en nog lang niet versleten, wat had ik bij dat rek te zoeken? Maar iets zei me dat ik daar moest gaan staan.

Dus liep ik naar het rek, zo goed als de sortering petten was, was dit een allegaartje bij elkaar; broeken, jacks, truien, het hing er allemaal doorelkaar en daar ik er niet snel wijs uit werd, stond ik nogal geconcentreerd te kijken, totdat ik daar werd uitgehaald, door de man met bewustzijn in zijn stem.
Ik had hem niet zien aankomen maar hij stond er, wij met zijn tweeën en nog steeds verder niemand te zien.

"Ga je fietsen?" was de zin waarmee hij me terug riep uit mijn overpeinzingen of er nou wel of niet iets zinnigs aan kleding bij zat.
"JA" stamelde ik, nog enigszins van de onverwachte verassing aan het bekomen en er snel aan toevoegde om me niet te laten kennen,"wilt u erbij?"
Nee zei hij, "Wij houden ook van fietsen, maar we hebben nu hier niks nodig" De verbazing bij mij groeide en hij moet dat gezien hebben, maar onverstoorbaar ging hij door: "Waar ga je naar toe?" Ik wil naar Santiago de Compostela, antwoordde ik.

Hij keek me aan en langzaam en traag zei hij: "Ja dat is heel goed voor je" Dat werd tegen me gezegd met een zekerheid die alle twijfel uitsloot, wat mij een gevoel gaf waar ik niet onderuit kon, hij raakte me in mijn kern en dan valt er niet nog een omtrekkende beweging te maken.

Hoe ga je dan? was de volgende vraag, wat voelde alsof nu het vuur op me geopend was, terwijl ik nog bezig was naar lucht te happen.

Nou zei ik, "Langs Oude wegen" van de FIS heen en terug via de "Jakobsroute"

"Aha" was het antwoord, waarom die route op de heenweg?
"Tja" zei ik... "Mooie kloosters en kerken, Ardennen overwinnen en jezelf daar tegen komen, en het is ook een oude pelgrimsroute", voegde ik er aan toe.

Een tweede "Aha" volgde, even snel weer gevolgd door een vraag: "Heeft de reis dan ook een spirituele achtergrond?"
"Ja" zei ik, dat is in mijn geval nu de grootste motivatie, en hoofdinteresse om te gaan, maar ik heb wel meer fietstochten gemaakt waar dat anders lag.
In tegenstelling tot weer een snelle volgende vraag was het nu ff stil, toen volgde de vraag: "Heb jij een overleden zus die de letter ... in haar naam heeft?"
Dat klopt zei ik, dat is mijn oudste zus geweest, geheten; ..... dus die letter klopt," antwoordde ik. Nog verder overdonderd dan ik al was, voegde ik er nog aan toe; maar dat is wel al weer 10 jaar terug.

Doet er niet toe zei hij, "Ze staat nu hier naast je en overal waar jij gaat, gaat ze voor je uit en strooit ze bloemen op je weg, Ga naar Santiago, en doe wat je daar moet doen.

Dus Dries, in dit geval is het anders en onverwacht, al maanden voor ik daadwerkelijk de stad uit reed richting het zuiden, was ik het landschap aan het bestuderen in mezelf, en in mijn eigen stad, en de mensen in mijn stad. :wink:

P.S.

Ik ken de naam van deze man, de ontmoeting in de winkel heeft werkelijk plaatsgevonden, ik weet waar hij woont en heb hem ook nog wel thuis opgezocht.

Heel mooi dat je zo'n persoonlijk verhaal hier met ons wilt delen.....en zeer bijzonder.

Franke schreef:Heel mooi dat je zo'n persoonlijk verhaal hier met ons wilt delen.....en zeer bijzonder.
Graag gedaan! :lol: en ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, die tocht heeft mij veel gebracht.

- De landschappen en natuur
- Wat voor behuizing de jeugdherberg heeft maakt me nieuwsgierig
- Historische steden en monumenten
- Molens
- Hoe meer landen, hoe meer veroveringen
- Ontmoetingen met mensen
- Zoveel fotogenieke plekjes
- Hoe ziet de verkeerstoren van een vliegveld eruit
- Wel één nadeel: als het slecht weer is :evil: !
DriesBa schreef:Waar gaat de interesse van van de wereldfietser tijdens het fietsen het meest naar uit.
1. Waar is die weg naar links die ik moet hebben?
2. Zou de camping open zijn?
3. Zou op de camping een feest woeden?
4. Zou in het dorpje een winkel zijn?
5. Is dat streepje op de kaart een aanduiding voor een helling van 600 meter hoog of niet?
etc. etc.
Voor zover de zorgen van deze fietser; veel groter is de wereld dan soms niet. :roll: :wink:
Leon

Haike schreef:[..]P.S.

Ik ken de naam van deze man, de ontmoeting in de winkel heeft werkelijk plaatsgevonden, ik weet waar hij woont en heb hem ook nog wel thuis opgezocht.
Een kosmisch verhaal en een bijzondere ontmoeting van verwante zielen, van een 'Nathan, der Weise' in jouw geval. (Bij toeval eergisteren Lessing's stuk in de Balie gezien: prachtig.)

Daartoe leidt het 'echte' reizen. Niet tot eeuwigdurende ontmoetingen maar tot incidentele ontmoetingen met eeuwigheidswaarde.

Ontroerend.
Leon schreef:
DriesBa schreef:Waar gaat de interesse van van de wereldfietser tijdens het fietsen het meest naar uit.
1. Waar is die weg naar links die ik moet hebben?
2. Zou de camping open zijn?
3. Zou op de camping een feest woeden?
4. Zou in het dorpje een winkel zijn?
5. Is dat streepje op de kaart een aanduiding voor een helling van 600 meter hoog of niet?
etc. etc.
Voor zover de zorgen van deze fietser; veel groter is de wereld dan soms niet.
Ha, dank je Leon! Blij dat er nog iemand is die niet onmiddellijk over diepzinnige ontmoetingen met inboorlingen, geschied- of heemkundig gepeins of botanische ontdekkingen, en verdiepende zelfreflectie denkt! Bij mij gaat het vaak ook niet verder dan ´die donkere wolk, komt die nou dichterbij of trekt hij weg?´ en ´rijd ik nu op die weg die ik hebben moet, of had ik er nog een verder gemoeten?´ Fietsers die alle diepgravende ervaringen zat zijn, kan ik rijden op 1:150.000 kaarten aanbevelen.

;)

Carl
Carl Buijs schreef:Ha, dank je Leon! Blij dat er nog iemand is die niet onmiddellijk over diepzinnige ontmoetingen met inboorlingen, geschied- of heemkundig gepeins of botanische ontdekkingen, en verdiepende zelfreflectie denkt!
Verontschuldig je niet. Het is niet erg. Je bent er niets minder om. :wink: :P :D
Carl Buijs schreef:Fietsers die alle diepgravende ervaringen zat zijn, kan ik rijden op 1:150.000 kaarten aanbevelen.


Carl
1:150.000? lijkt me gevaarlijk, nog steeds is het risico van diepgravende ervaringen aanwezig, niet doen, volg dit advies niet op, neem een kaart grover dan 1:500.000, daar staan autosnelwegen op en misschien de grotere provenciale wegen. Maar niet meer de kleine weggetjes waar je misschien het risico loopt diepgravende ervaringen op kan doen. Zo'n kaart is bijna risicoloos, neem die, gegarandeerd overal soepel asfalt, dus zoeven maar.

Overigens deed ik ze op toen ik nog helemaal geen kaart keek, of aan het fietsen was, dus garantie dat je geen diegravend ervaring tegenkomt als je gewoon thuis komt geef ik je niet :lol:

Het feit dat ik me beperk bij vragen als:

Wat ga ik eten?
Waar is de route?
Hoe ver is het nog?
Waar slaap ik vannacht?
...

De rest zijn zorgen voor later. Ik, mijn fiets, de baan en geen zorgen.

Mooi verhaal Haike!

Maakt me ook wel een beetje nieuwsgierig! ;)

fietsjunks schreef:Mooi verhaal Haike!

Maakt me ook wel een beetje nieuwsgierig! ;)
Nou vraag maar, ik ken maar weinig geheimen bij mezelf.... :wink:
Rachel schreef:
Carl Buijs schreef:Ha, dank je Leon! Blij dat er nog iemand is die niet onmiddellijk over diepzinnige ontmoetingen met inboorlingen, geschied- of heemkundig gepeins of botanische ontdekkingen, en verdiepende zelfreflectie denkt!
Verontschuldig je niet. Het is niet erg. Je bent er niets minder om. :wink: :P :D
:lol: Overigens heb ik voor vertrek vaak wel iets verhevener gedachten over voortbewegen op eigen kracht, de wind door mijn h...elm :roll: en natuurbeleving enzo. Maar dat maakt me dan weer niets meer, zeker. :wink:

Groetjes,

Carl
Haike schreef:
Carl Buijs schreef:Fietsers die alle diepgravende ervaringen zat zijn, kan ik rijden op 1:150.000 kaarten aanbevelen.

Carl
1:150.000? lijkt me gevaarlijk, nog steeds is het risico van diepgravende ervaringen aanwezig, niet doen, volg dit advies niet op, neem een kaart grover dan 1:500.000, daar staan autosnelwegen op
Kan ook voor heel... aparte ervaringen zorgen natuurlijk! :D
Overigens deed ik ze op toen ik nog helemaal geen kaart keek, of aan het fietsen was, dus garantie dat je geen diegravend ervaring tegenkomt als je gewoon thuis komt geef ik je niet :lol:


Ja, mooi verhaal was dat Haike, bedankt voor het vertellen! Oppassen in de buitensportzaak dus.

Groetjes,

Carl

Haike schreef:
fietsjunks schreef:Mooi verhaal Haike!

Maakt me ook wel een beetje nieuwsgierig! ;)
Nou vraag maar, ik ken maar weinig geheimen bij mezelf.... :wink:
Nou, wie die persoon dan is (bekend?), misschien zou ik 'm dan ook wel willen ontmoeten..?

En wat je er nou precies van geleerd hebt, van die hele reis...

edit: wat het je nou gebracht heeft, bedoel ik misschien meer te zeggen...