Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schijfremmen verwijderen voor vliegtuigvervoer ? - Forum Wereldfietser

Schijfremmen verwijderen voor vliegtuigvervoer ?

Goede hemelvaart !

Ik ben van plan in september een fietstocht te gaan maken in een aziatisch land en heb daartoe een nieuwe fiets aangeschaft.
Nu wil het dat deze schijfremmen gemonteerd heeft en ik, met 3 keer overstappen, al helemaal in de rats zit of deze de vliegreis zullen overleven. Heeft iemand hier ervaring mee ?
Zelf zat ik eraan te denken om de schijven maar gewoon te verwijderen en bij aankomst weer te monteren ?
Mitch schreef:Goede hemelvaart !

Ik ben van plan in september een fietstocht te gaan maken in een aziatisch land en heb daartoe een nieuwe fiets aangeschaft.
Nu wil het dat deze schijfremmen gemonteerd heeft en ik, met 3 keer overstappen, al helemaal in de rats zit of deze de vliegreis zullen overleven. Heeft iemand hier ervaring mee ?
Zelf zat ik eraan te denken om de schijven maar gewoon te verwijderen en bij aankomst weer te monteren ?
Bij hydraulische remmen altijd de transportwig tussen de blokken duwen. En pas op dat je de speciale schroefjes niet kwijtraakt

Ik zou helemaal niet met schijfremmen gaan fietsen, maar goed je zit al in die situatie, dus het is niet anders.

Doe wat Marten zegt draai er daarna van dat bubbeltjes plastic flink dik omheen, fiets in een oude fiets doos, en binnenin goed klem zetten, zodat het niet in de doos kan schuiven, en dan hopen dat het goed gaat!

Haike schreef:Ik zou helemaal niet met schijfremmen gaan fietsen, maar goed je zit al in die situatie, dus het is niet anders.

Doe wat Marten zegt draai er daarna van dat bubbeltjes plastic flink dik omheen, fiets in een oude fiets doos, en binnenin goed klem zetten, zodat het niet in de doos kan schuiven, en dan hopen dat het goed gaat!
Ik zou de schijven eraf halen. Als die krom zijn ben je de sjaak. Je blijft dan aan het buigen, als dat al mogelijk is. Paar torxboutjes losdraaien is dan kleine moeite. De schijven plak je op een hard boek oid. Wel transportbeveiliging tussen de blokjes (en die er misschien zelfs helemaal uithalen)...

okee dank jullie wel, ik ga wel eens ff op zoek naar zo'n transportbeveiliging !

Gaat een schijf sneller krom dan een wiel??

Sneller weet ik niet, maar de ruimte tussen de schijf en de remblokken is klein en geeft snel aanleiding tot aanlopen. Maar een schijf heeft relatief wel een hele kleine oppervlakte. Als je veel moet remmen (bergaf) word het ding heet. Die warmte kan als ze niet snel genoeg gekoeld word of niet weg kan komen de olie verhitten in de remkabel, de olie verbrand en er valt niks meer te remmen.

Schijfremmen remmen wel goed, maar ik vind ze niet geschikt voor op een trekkingsfiets

Haike schreef: Als je veel moet remmen (bergaf) word het ding heet. Die warmte kan als ze niet snel genoeg gekoeld word of niet weg kan komen de olie verhitten in de remkabel, de olie verbrand en er valt niks meer te remmen.
Lang voordat dat gebeurt *) zullen de schijven zo heet worden dat ze door de uitzetting krom gaan staan. Als je mazzel hebt zijn ze weer recht als ze afgekoeld zijn.

Bij systemen gevuld met hygroscopische remvloeistof (dus niet minerale olie zoals Magura en Shimano) is het een goed idee om de vloeistof volgens het onderhoudsschema te verversen. Als de vloeistof te veel water heeft opgenomen kunnen bij oververhitting dampbelletjes ontstaan.

*) minerale olie met hitte verkolen in een kunststof leiding onder druk lijkt me onwaarschijnlijk

Schijven verwijderen lijkt me een verstandig idee. Niet dat ze heel snel krom gaan, maar als het gebeurd, dan zit je wel met een probleem. De enige goede oplossing is een nieuwe schijf.

Let op, de schijven zitten vaak met wat minder gangbare boutjes vast, vergeet niet het juiste gereedschap. Je moet ze inderdaad ook niet kwijtmaken.
Daarnaast zeker de blokjes verankeren als je de schijf er niet meer tussen hebt zitten. Als je dan in de remhendel knijpt, dan krijg je de schijf er nooit meer tussen en moet je prutsen om de cylinders weer terug in de remklauw te duwen. Hier heb je inderdaad speciale transportwigjes voor.

Als laatste snap ik niet wat mensen tegen schijfremmen hebben. Schijven kunnen kromtrekken, maar dat gebeurd niet zomaar. Als je met een slepende rem de berg af gaat, dan heb je ook echt problemen met je velgremmen, zoals te hoge druk in de banden (kaplof!) en idioot slijtende velgen.
Schijfremmen worden al jaren gebruikt op:
- motorfietsen (waarom hebben deze nou nooit velgremmen?)
- auto's
- treinen (600 ton, snelheden tot 300km/u)
Kortom, als die beestjes daarmee gestopt kunnen worden, dan zal een fietsje er ook mee gestopt moeten kunnen worden lijkt me...

jpost0760 schreef: Schijfremmen worden al jaren gebruikt op:
- motorfietsen (waarom hebben deze nou nooit velgremmen?)
- auto's
- treinen (600 ton, snelheden tot 300km/u)
Kortom, als die beestjes daarmee gestopt kunnen worden, dan zal een fietsje er ook mee gestopt moeten kunnen worden lijkt me...
Niks mis met het principe van schijfremmen, maar voor geen van bovenstaande voertuigen geldt de bijkomende eis van 'mag niet zwaarder worden dan V-brakes'

m-gineering schreef:

*) minerale olie met hitte verkolen in een kunststof leiding onder druk lijkt me onwaarschijnlijk
Daar krijg je de natuurkunde weer waar ik geen held in ben :wink:

Laat eens raden; de kunststof leiding geleid slecht warmte?
Wat voor een invloed de druk op de hitte kan hebben ontgaat me, vertel eens?

Haike schreef:
m-gineering schreef:

*) minerale olie met hitte verkolen in een kunststof leiding onder druk lijkt me onwaarschijnlijk
Daar krijg je de natuurkunde weer waar ik geen held in ben :wink:

Laat eens raden; de kunststof leiding geleid slecht warmte?
Wat voor een invloed de druk op de hitte kan hebben ontgaat me, vertel eens?
De plastic slang bestaat ook uit 'minerale olie' Als die een 'beetje' warm wordt is tie lek, waarna de warmteontwikkelling en het mogelijke verkolen direkt gestopt wordt

Eeeuhhh, maar als de leiding lekt, rij je alsnog zonder olie en kun je het remmen ook wel vergeten.

Maar goed, een remkabel kan ook knappen :wink:

Mitch schreef:okee dank jullie wel, ik ga wel eens ff op zoek naar zo'n transportbeveiliging !
Bij gebrek aan een zogenaamde transportbeveiling kan je ook een ingekort roerhoutje gebruiken. (gratis bij een pot verf)

Zelf doe ik altijd elastieken om de remgrepen. Zo zorg je dat je systeem op druk blijft. Op deze manier komen er geen luchtbellen in de leidingen.

John.