Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Middenbok? - Forum Wereldfietser

Middenbok?

Ik zit er over te denken een middenbok aan te schaffen (zo'n dubbele standaard), omdat ik het toch een beetje zat wordt dat mijn beladen fiets omvalt of omwaait. (Laatst brak mijn spiegel af :( )
Zijn er mensen met ervaring met zo'n middenbok? Is het echt een verbetering boven een gewone zijstandaard (al dan niet aan de bracket of de achtervork). Is het het extra gewicht waard?

Thx

Zoiets dus:
Afbeelding

Afbeelding

Hoi!

Middenbok? Neem een stok :lol:

Ik heb zelf een tijd zo een tweebeens standaard gebruikt (1 beens is afgebroken) en het zijn ondingen, zodra de weg een beetje helt of een ongelijke bodem heeft (dus ook een klinkerstraat en tegelstoep), dan valt de fiets om. Ten tweede zijn ze erg zwaar (500 gram) en ten 3e blijf je al snel achter stoepranden/rotsblokken etc hangen. Ik heb hem daarom voor mijn reis afgemonteerd.

Ik heb inmiddels een stok bij me op de fiets (tegen honden) en als ik mijn fiets wil neerzetten dan plaats ik mijn stok onder het zadel of frame en het andere einde prik ik dan in de bodem. Zo kan mijn fiets er tegen leunen :P

Fiets de wereld,
Whisky

Hoi,

Ik heb voor de aanschaf van mijn Avaghon in december 2007 ook naar zo'n ding gekeken. Het werd mij door de mijnheer van Re-cycle afgeraden omdat het, zoals Whisky ook al zegt, niet werkt op ondergrond die maar een beetje oneffen is. Hij zei ook dat geen enkele standaard een volgeladen reisfiets omhoog houdt, dus heb ik bij de Hebie 611 (Avaghon's standaard standaard :) ) nog zo'n klein standaardje aan de voordrager genomen.

Nu kom ik net terug van twee weken vakantie in NL en Duitsland, en wat blijkt? Ik heb het voordragerstandaardje eigenlijk niet een keer hoeven gebruiken! De gewone standaard bleek mijn fiets (voor- en achtertassen, niet echt lichtgewicht bepakt) uitstekend overeind te houden. En niet alleen op asfalt, ook op gras, bosgrond enz. Wat mij betreft een aanrader dus, die Hebie, maar misschien hangt het wel erg van je fiets af of hij werkt of niet.

Succes ermee,

Carl

Jarenlang had ik op mijn Giant Expedition een standaard. Zo werd hij nu eenmaal geleverd. Ontelbare keren is de fiets omgevallen. Om een of andere reden heb ik hem er nooit afgehaald. Nu ik met een mountainbike op fietsvakantie ga, zonder standaard uiteraard, mis ik zo'n ding totaal niet. Er is altijd wel een boom of een muur om de fiets tegen aan te zetten. En anders leg je hem neer... Omvallen is nu verleden tijd.

Een standaard, of hij nu eenbenig of tweebenig is, is het meest nutteloze onderdeel van een reisfiets!

Niet doen. Naast dat ie te zwaar is steekt ie ook vrij ver naar beneden als ie ingeklapt is. Daardoor kan er makkelijk iets aan blijven haken. Een gewone eenzijdige standaard moet je achterop de vork plaatsen en niet in het midden onder de trappers. Dan staat je fiets veel stabieler. Eventueel een klein extra standaardje op je voorvork. Maar volgens mij is dit al in een eerdere discussie besproken. Op mijn stadsfiets heb ik overigens wel zo'n bok-standaard.

Carl Buijs schreef:Het werd mij door de mijnheer van Re-cycle afgeraden omdat het, zoals Whisky ook al zegt, niet werkt op ondergrond die maar een beetje oneffen is. Hij zei ook dat geen enkele standaard een volgeladen reisfiets omhoog houdt, dus heb ik bij de Hebie 611 (Avaghon's standaard standaard :) ) nog zo'n klein standaardje aan de voordrager genomen.
Dan ben je geholpen door een meneer van Re-cylce en niet van Avaghon. :roll:
Die meneer van Avaghon weet goed dat die standaarden er wel zijn, hij kent mijn fiets vrij goed....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze heten Esge en besparen je veel tijd, krassen en zelfs - nieuwe ervaring van een medereiziger - afgebroken maguraslangen. Een fiets met 35 kilo zooi staat vast, ook op oneffen ondergrond. Alleen niet op te zachte grond.
Groet
Leon

Oke, dat lijkt me duidelijk. Geen middenbok dus. Dan houdt ik gewoon mijn Hebie zijstandaard. Of haal 'm er maar helemaal van af...Eigenlijk best een goed idee.

Ik moet zeggen dat mijn fiets nooit omvalt, en ik heb gewoon zo'n oversized standaard onder de trapas (en niet bij de achtervork).

Leon schreef:
Carl Buijs schreef:Het werd mij door de mijnheer van Re-cycle afgeraden omdat het, zoals Whisky ook al zegt, niet werkt op ondergrond die maar een beetje oneffen is. Hij zei ook dat geen enkele standaard een volgeladen reisfiets omhoog houdt, dus heb ik bij de Hebie 611 (Avaghon's standaard standaard :) ) nog zo'n klein standaardje aan de voordrager genomen.
Dan ben je geholpen door een meneer van Re-cylce en niet van Avaghon. :roll:
Dat zeg ik. :)
Ze heten Esge
Niet per se dus, mijn Hebie 611 luistert daar niet naar hoor. ;)

Groetjes,

Carl

willem.megens schreef:Ik moet zeggen dat mijn fiets nooit omvalt, en ik heb gewoon zo'n oversized standaard onder de trapas (en niet bij de achtervork).
misschien is de stabiliteit afhankelijk van de gewichtsverdeling over voor- en achtertassen. Ik heb alleen ervaring met een bok (waarbij beide poten naar een kant wegklappen) in het midden en nu heb ik zo'n ESGE-standaard op de achtervork. Met die bok viel de fiets nog weleens om, nu eigenlijk nooit meer. Een voordeel van zo'n bok is wel dat je een wiel eruit kunt halen zonder de fiets op de kop te zetten.

Ik had als eerste standaard ook een Hebie, die dingen zijn duur, €30,- en mijn fiets hield hij niet terwijl ik voor op de lowrider ook een standaard heb. Daarna een Esge-pletsher gekocht, (zo een zoals Leon op de foto laat zien) is de helft goedkoper, en ik heb tot nog toe geen omvallende fiets meer gehad.

Het enige wat ze bij Esge nog mee hadden moeten leveren is een borgmoertje want de bouten willen nog wel eens wat lostrillen, of doe er een beetje lock-tie op dat werkt ook. Als je dat probleem ook ondervangt is het wat mij betreft de ideale standaard.
Wie heeft er verder ervaring met tweebenige standaards?

Wij hebben nu van die standaard standaards bij de trapas.
Onze zwaar beladen fietsen blijven zeer moeizaam staan en nu heeft mijn vrouw voor dagelijks gebruik zo'n luiertas i.c.m. een achterzitje en dat is helemaal een crime. Nu moet er ook nog een voorzitje bij, dus een twee been standaard lijkt nu wel noodzakelijk.
Zelf had ik op mijn vorige fiets een achtervork standaard en die beviel beter dan mijn huidige middenstandaard.

Ik kon drie merken twee been standaards vinden. Esge, Union en Hebie. Graag jullie advies.

Of werkt een achtervork standaard zelfs bij "moederfietsen" goed?
Voor fietsreizen lijkt het me niet handig, voor 'moederfietsen' lijkt het me inderdaad makkelijk.
Vanavond heb ik m'n zus en haar fiets wel gezien, maar ik heb eigenlijk nooit op het merk gelet. Zondag is m'n petekind jarig en zie ik haar wel weer. Ik zal eens op het merk letten (als ik het niet vergeet).
Op de 'mamafiets' van mijn vrouw zat zo'n ding. Onding! De eerder genoemde Esge of een overmaatse 'gewone' standaard werkt beter. Zoals al genoemd, zodra de ondergrond niet waterpas is ligt de boel in no-time!

Groet
Eric
Ik vraag me af of zo'n achtervork standaard echt voldoende is voor een fiets beladen met voor- en achterzitje en een luiertas vol met boodschappen.
Maar aan de andere kant is de ondergrond inderdaad bijna nooit goed recht, dus als zo'n middenbok dan niet werkt schiet dat ook niet op...
Sinds ik op mijn esge standaard een groot voetje heb geplaatst, valt hij ook nooit meer om op een zachte ondergrond. Wel moet je altijd uitkijken of je fiets in evenwicht is met het terein, anders kan je fiets nog steeds aan de wandel gaan. Maar dat is gewoon een kwestie van de tijd er voor nemen om je fiets goed neer te zetten.
JesseL schreef:Ik vraag me af of zo'n achtervork standaard echt voldoende is voor een fiets beladen met voor- en achterzitje en een luiertas vol met boodschappen.
Maar aan de andere kant is de ondergrond inderdaad bijna nooit goed recht, dus als zo'n middenbok dan niet werkt schiet dat ook niet op...
Afbeelding
In totaal zit er ruim 30 kilo op de fiets, en de stuurtas is niet bepaald licht.
Het zou wel eens minder kunnen zijn dan die moederfiets, maar dan moet ik je toch met klem aanraden om de kinderen eruit te halen als je de fiets op een standaard zet.
Leon
Leon schreef:In totaal zit er ruim 30 kilo op de fiets, en de stuurtas is niet bepaald licht.
Het zou wel eens minder kunnen zijn dan die moederfiets, maar dan moet ik je toch met klem aanraden om de kinderen eruit te halen als je de fiets op een standaard zet.
Leon
Dat begrijp ik. :wink:

Je moet alleen de fiets neerzetten om de kinderen erin en eruit te halen, en met twee kinderen kan dat dus niet tegelijk, dus moet je je fiets loslaten om één kind eruit te vissen en dan zit de andere er nog in en moet de fiets wel een beetje stevig staan...
Hoi,

Ik had op mijn vorige fiets zo'n middenbok. Ik was er erg tevreden over! De fiets stond mooi rechtop bij het beladen. Je moet m even optillen om de standaar in te klappen. Standaard zat nooit in de weg.
Ook op gras voldeed ie prima. Om hem ergens tussen te zetten ging ook altijd makkelijker dan wanneer de fiets schuin hangt..

Groeten,
Fokko
Ik heb op mijn Santos Travelmaster een Esge Multi met Esge F14 Stützenschuh achter op het frame. Met deze combinatie blijft de fiets eigenlijk altijd wel staan, of ik moet hem zo neer zetten dat het gewoon echt niet kan (teveel hoogteverschil, veel te zachte grond), ook niet met een willekeurig andere standaard.

Ik heb de fiets al (met volle bepakking) eens in de in de berm van een weg in Frankrijk neergezet waar de vrachtauto's met minstens 80 voorbij vlogen en de fiets gewoon bleef staan. De standaard stond daarbij net niet op het asfalt. Ook heb ik de fiets (met volle bepakking) eens tussen Den Haag HS en Schiphol midden op een balkon gezet, alleen op de standaard en ook toen bleef de fiets mooi rechtop staan.

Onder mijn reisgenoten sta ik niet bepaald bekend als iemand die met lichtgewicht bagage onderweg is. Ik moet dat ooit nog eens meten.

Deze combo is zo verschrikkelijk stabiel dat ik niet anders meer wil.