Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke waterfilter/ zuivering meest geschikt? - Forum Wereldfietser

Welke waterfilter/ zuivering meest geschikt?

Ik ben me aan het oriënteren op waterfilters.
Wat is jouw ervaring en raad je me aan?

De gebieden waar ik nog wil reizen zijn zeer uitlopend.
Aanstaande zomer ga ik naar Cuba. Daar ben ik van plan om het kraanwater te gaan zuiveren. Ik denk dat ik door kraanwater te zuiveren ipv te kopen in Cuba ik de waterzuivering er al uit heb.

Ik denk nu aan de steripen.
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1309

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Blanche

Wat zit er voor onzuiverheden in het kraanwater in Cuba? Zouden zilverionen niet genoeg zijn. Zo van die micropur tabletjes? Ik gebruik die af en toe in Europe om het water uit proper ogenede riviertjes te zuiveren.

ik zou voor filter gaan zelf nog geen ervaring met tabletten maar van vele al gehoord dat nasmaak heeft en dat je dan best uw gefilterd water mengt met isostar poeder of dergelijk voor de smaak.
Heb zelf een katadyn combi en zeer tevreden van. Ook msr verkoopt filters, kijk vooral naar het debiet dat een filter kan leveren, want als je veel water wil filteren kan je anders wel tijdje bezig zijn.

Gr Bossie

wat kost een fles water in Cuba?

Een fles water zal Iets meer dan een euro kosten in Cuba, Vincent.
Maar het gaat niet om de kosten van water op die reis. Het gaat erom dat ik sowieso een waterfilter wil aanschaffen (voor diverse andere reizen) en die er al met de Cubareis uithaal. Bovendien weet ik dan zeker dat ik overal water kan 'tanken' in Cuba. Eten en water kopen kan namelijk niet overal in Cuba.

Ik heb zelf een MSR filter aangeschaft en Hadex druppels voor als ik het echt niet vertrouw, maar denk die niet nodig te hebben.
Tip: koop je filter in de US, scheelt een heleboel euro's

Hoi Blanche!

Ervaring met de steripen heb ik niet maar ik heb wel veel positieve berichten gehoord van backpackers.

Anders kan je ook Hadex chloordruppels meenemen. Het water smaakt daarna wel naar zwembad :? Maar van hetzelfde merk hebben ze nog een flesje zodat je die smaak weer kunt neutraliseren.

Als je verder niet uit beekjes drinkt en zo, zou ik geen waterfilter kopen in ieder geval. Duur, zwaar en neemt ruimte in beslag.

Ik zou zeggen: Steripen. Maar ga je later echt de bush bush in met water uit rivieren etc dan zou ik een waterfilter kopen.

Fiets de wereld,
Whisky

Hoi Blanche,

Er zijn bacterien, protozoen, virussen, chemische verontreinigingen etc. Elk daarvan heeft een eigen filterwijze. Er zijn filters die alles eruit halen en filters die alleen de beestjes eruit halen enz. Zelf heb ik destijds een pur filter aangeschaft. Het water kreeg een lichte jodiumsmaak, die minder werd door het koolfilter dat er nog achter zat. Echt fantastisch vond ik de smaak niet.
Er zit een verhouding tussen de hoeveelheid water die je kan filteren, de hoeveelheid stoffen die uitgefilterd worden en de standtijd van het filter. Zoals altijd geldt: hoe meer eruit gefilterd wordt, hoe duurder het onderhoud.
Belangrijkste vraag is dus wat je uit het water wilt filteren (alleen kraanwater of ook water uit dat vieze stroompje). Daarna kan je een keuze maken uit filters.

Succes met deze lastige materie.

Groet,
Martin

Hallo Blanche,

Je zou het een chemicus na moeten vragen maar volgens mij zit er een verschil tussen filteren en 'neutraliseren'. Een virus of bacterie heeft een afmeting die duidelijk groter is dan een water molecuur dus die kun je met een fijn poreus filter vangen. Net als dat je met een koffiefilter grove delen kunt filteren.

Maar het probleem zit volgens mij met stoffen die zijn opgelost. Als er door landbouw zware metalen en PCB's e.d. in het water zitten dan is er nogal wat nodig om deze er uit te krijgen. Zelf vermoed ik dat je dit niet met filteren kunt doen en dus een chemische recatie nodig hebt om de stof te binden of te neutraliseren zodat deze achterblijft op bijv. een koolstofbed.

Met toevoegen van chloor en zilver maak je volgens mij ook alleen maar de bacterien en virussen dood, net als met UV belichting.

Dus (direct) ziek worden voorkom je wel met filteren. Wat een goede bescherming geeft en lekker water zou je een chemicus moeten vragen. En wees allert op het 'ink-cartridge' principe ..... goedkoop apparaat maar vervolgens dure vervangende filters. (De bever heeft een overzicht http://www.bever.nl/files/pag104_109_Drinken.pdf )

Wouter

Pathfinder_II schreef:Een virus of bacterie heeft een afmeting die duidelijk groter is dan een water molecuur dus die kun je met een fijn poreus filter vangen. Net als dat je met een koffiefilter grove delen kunt filteren.
Maar het probleem zit volgens mij met stoffen die zijn opgelost.
Hoi!

Een kleine toevoeging:
Virussen kun je niet weg filtreren want die zijn kleiner dan de porien in het keramische filter. Gelukkig is het merendeel van de virussen gebonden aan gastheren (bacterien etc) of gebonden aan kleideeltjes. En die kan je er dus wel uit filtreren.

Mocht je het echt niet vertrouwen (stilstaand water) dan kan je nog altijd een paar druppeltjes Hadex toevoegen of de steripen gebruiken.

Ionen en opgeloste verbindingen krijg je er niet uit. Dus je kan het water uit de wc pot filtreren en gewoon drinken, maar het smaakt nog steeds naar wc :?

Witbier wordt trouwens pils als je het filtreerd en smaakt echt naar niks meer :D

Ik zelf heb trouwens de Katadyn Pocket waterfilter.
http://www.katadyn.ch/marken-produkte/k ... ocket.html
Het filter is goed voor 50.000 (!) liter water.

Whisky

Die Steripen schijnt goed te werken, maar alleen als het water helder is, en is wat geschikter voor niet te grote hoeveelheden.

Wat een goed alternatief schijnt te zijn is de MSR MIOX, ook erg licht, en wat makkelijker voor grotere hoeveelheden water.

Hoi!

Die Miox ziet er inderdaad interessant uit en werkt ook in troebel water.
http://www.msrgear.com/support/pdfs/MIOX-Inst.v3_EN.pdf

Mijn chemie-kennis is beetje verstoft helaas maar nieuwsgierig naar de werking ben ik wel dus als ik er naast zit AUB verbeteren :D

Je lost NaCl op in water en krijgt dus Na+ en Cl- ionen. Maar wat gebeurd er vervolgens mee? De batterij zorgt in ieder geval voor elektrolyse van en vervolgens onstaan er volgens mij dan meerdere oxidatieven waar onder Natriumhypochloriet, NaOCl. Vandaar dat je het ook ver van ogen (en kinderen) moet houden. Het is namelijk beter bekend onder de merknaam Chlorix :D Die voor de frisse WC pot dus...
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxidizing_agent
http://de.wikipedia.org/wiki/Natriumhypochlorit

En laat nu bij Hadex de active stof precies die NaOCl zijn :D
http://www.careplus.nl/uploads/documents/3.pdf

Maar NaOCl koop je in een Hadex flesje en met de Miox maak je met keukenzout (NaCl), water (H20) en een batterij (elekrolyse) en een hoop werk iedere keer weer vers NaOCl.

De Miox is dus een Hadex en Chlorix fabriek :D

Dus of je koopt Hadex of je koopt de Miox want de uiteindelijke werking is precies hetzelfde...
Sediment halen beide niet uit het water, daarvoor moet je nog steeds filtreren.

Waarom eindigen producten die iets met NaOCl te doen hebben trouwens allemaal op een -x?? Chlorix, Hadex, Miox?

Fiets de wereld (zonder chemie),
Whisky

Volgens de Bevercatalogus zou het gaan om Mixed Oxidants. Die bevatten o.a. chloor en ozon en zouden geen vervelende bijsmaakjes hebben...

Is er een chemicus in de zaal?

Spironski schreef:Volgens de Bevercatalogus zou het gaan om Mixed Oxidants. Die bevatten o.a. chloor en ozon en zouden geen vervelende bijsmaakjes hebben...

Is er een chemicus in de zaal?
Hoi!

Die kunnen we zeker gebruiken, ik ben slechts evolutie bioloog en gebruik NaOCl alleen om de kweek-kamers schoon te maken :D

Water gezuiverd met Hadex (dus met NaOCl) smaakt naar zwembad (naar chloor dus). Dat zal voor de Miox dan wel hetzelfde zijn.
Daarnaast bevat het Miox mengsel nog andere instabiele verbindingen en oxidatieven die bij electrolyse onstaan.
Een daarvan is waterstofpyroxide, H202, beter bekend als bleekwater en onderdeel van veel poetsmiddeltjes en gebruikt door mensen die niet zo mooi helblond zijn als ik maar het toch willen proberen ;-)

Dat goedje zelf dus NIET drinken AUB en goed oppassen dat je niet per ongeluk de verkeerde hoeveelheden mengt.

Fiets de wereld,
Whisky

Op zich is het redelijk nieuwe techniek om met UV licht (lucht) te reinigen. http://www.virobuster.com/ legt zich toe op het reinigen van lucht in gebouwen met UV licht. De laatste jaren succesvol in ziekenhuizen en ze gaan nu de gebouwen markt op.

Even je lichtpen erin en het water is zuiver is natuurlijk heel wat anders dan het pompen en persen met een water filter.

Voor lucht werkt UV beter en sneller dat filters. Misschien dat troebel water niet goed reageert of het zand tussen je kiezen zit wat normaal je filter verstopt. Bij kraanwater heb je daar geen last van.

Ik zou voor de Steripen gaan! :roll:

Oja, dood UV ook parasieten?

Hoi!

UV doodt alle organismen, dus ook parasieten.

Ik zou voor kraanwaterzuivering ook voor de Steripen gaan.
Voor drinken uit helder onbetrouwbaar water onderweg dan naast de Steripen nog Hadex toevoegen.
Troebel water zou ik filtreren (geen steripen)
Troebel en extreem onbetrouwbaar water zou ik filtreren en een paar drupjes Hadex toevoegen.

De Miox zou ik alleen kopen wanneer ik verwacht liters Hadex nodig te hebben
(voor het NGO- en 'paket avonturiers' zwembad :roll: )

Whisky

Bedankt voor de antwoorden!!
Ik ga van het weekend me even verder verdiepen in de filters!

Blanche

whisky schreef:
Witbier wordt trouwens pils als je het filtreerd en smaakt echt naar niks meer :D
Whisky
Sorry ff off-topic maar dit is regelrechte onzin.

Wit bier heet in Holland zo omdat we de term "Weizen" over hebben genomen van de Duitsers, maar Weizen is het Duitse woord voor Tarwe. Witbier wordt altijd gemaakt van Tarwe en niet van Gerst zoals een Pilsner. Tarwe bevat relatief veel eiwit ten opzichte van een aantal andere granen, de schuimkraag op een biertje is ook niks anders dan puur eiwit. Bij filteren filter je de gist eruit maar het wordt nooit een Pils want die brouw je per definitie met een ondergistende gistsoort, en een witbier met een bovengistende gist.