Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scandinavische wegen in de winter - Forum Wereldfietser

Scandinavische wegen in de winter

Hoi,

heeft er iemand ervaring met de wegen in Noorwegen en Zweden in de winter?

Ik zou graag naar de Noordkaap fietsen en daar Kerstmis & Nieuwjaar vieren. De temperatuur baart me weinig zorgen, de toestand van de wegen een beetje meer.

Zitten de wegen potdicht? Of valt erop te rijden met spikes? (of sneeuwkettingen/spikes, moest je er met de wagen geweest zijn)

Bedankt!

Jasper

Heb je goede verlichting. Want rond de Noordkaap gaat de zon niet op rond kerstmis. Wellicht kan Marco Geurts je wat goede adviezen geven hoe het wel en niet moet.

Ik ben in de vroege zomer (vertrek 23 mei) vanaf de Noordkaap naar Nederland gefietst, nadat iemand die er met de auto heen was gereden, mijn fiets daar heen had gebracht. Ik kan je dus niets over de winterse omstandigheden vertellen. Wat ik wel heb gehoord is dat het in noord-Noorwegen in de winter stevig kan waaien. En je hebt daar weinig beschutting. Door de wind zul je de vrieskou dubbel zo erg voelen. De 'gevoelskou' is daardoor hoger dan de werkelijke kou. Hou daar rekening mee. En inderdaad, de zon komt rond die tijd niet op. Je rijdt dus dag en nacht in het donker. Los van goede verlichting en dergelijke, zul je je daar ook mentaal tegen moeten wapenen. Er zijn lange, lange stukken waar je met moeite het wegdek in het schijnsel van je lamp kunt zien, en verder helemaal niets van de omgeving. Dat maakt - bijvoorbeeld - wildkamperen iets lastiger, omdat je niet altijd een goed plekje tijdig kunt zien, terwijl anderen jou (door je verlichting) wel kunnen zien en weten dat je daar in je eentje in een tentje zit.
Maar 't is wel een uitdaging, die tocht van je. Succes met de verdere voorbereiding.

Eric.

Klopt, een deel van de tocht verloopt in het duister. Ik moet toegeven dat ik gehoopt had dat dit slechts voor een kortere periode ging zijn. In Tromso valt de duisternis rond 25 november en komt de zon maar weer op rond 15 januari. Da's bijna 2 maand...

Het is echter niet compleet donker, met een klein beetje geluk is het een paar uur per dag schemer-donker. En natuurlijk is er 's winters veel meer noorderlicht te zien, misschien moet ik m'n dagritme maar omkeren ;)

Ik denk dat ik het toch ga doen, het lijkt me wel wat. Als ik de duisternis of de kou echt spuugzat word dan probeer ik wel te liften ofzo. Ook reken ik een beetje op de gastvrijheid van het hoge noorden. Ik denk echt niet dat ik iedere avond alleen in m'n tentje ga zitten, dat ben ik althans niet van plan :)

Nog iemand tips? Dingen die'k moet weten?

Bedankt!


Ivm verlichting heb ik een nieuwe topic geopend bij fietstechniek, dat hoort immers niet hier:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?p=6750
Jasper M schreef:Nog iemand tips? Dingen die'k moet weten?
Hallo Jasper,

Ik woon sinds 5 jaar in Karlstad (tussen Oslo en Stockholm in) en fiets ook 's-winters gewoon door.

Zet een paar spike-banden op je fiets dan kun je alle soorten van wegen aan, zelfs met sneeuw en ijs.

Doe eens een bezoek aan Icebike www.icebike.org voor meer informatie over het fietsen in de kou op sneeuw en ijs.

Als je wilt ben je van harte welkom bij ons thuis voor een kop koffie of een overnachting.

Cheers!
Sebastian

Jasper M schreef:Ook reken ik een beetje op de gastvrijheid van het hoge noorden.
Gastvrijheid?

In het hoge noorden? 8O

Dick en Els schreef:
Jasper M schreef:Ook reken ik een beetje op de gastvrijheid van het hoge noorden.
Gastvrijheid?

In het hoge noorden? 8O
Bij mij kan een wereldfietser zoals Jasper altijd terecht. Na Karlstad is het nog maar 1868 km en langs deze route zal het makkelijker zijn gastvrijheid te vinden dan in het hart van een wereldstad, lijkt mij. :wink:

/Sebastian