Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatief voor Brooks zadel - Forum Wereldfietser

Alternatief voor Brooks zadel

Het ongelooflijke is gebeurd: een achterwerk dat niet compatibel in met een Brooks zadel (Flyer in dit geval).

Na +3000 km komt het niet goed: last van druk waar het niet zou mogen...
Mogelijk zijn mijn gevoelige delen net iets te gevoelig ?

Enfin, ik kijk uit naar iets anders.
Wat ? Een strak zadel, maar dan wel met zo'n uitsparing in het midden, genre San Marco Arami/Atola.

Om al te veel 'balast' op deze post te vermijden, probeer met niet te overtuigen om toch maar bij Brooks te blijven, ik trek de kwaliteit ervan niet in twijfel, het klikt gewoon niet. Goed ?

Dus, hebben jullie goede/slechte ervaringen met dergelijk soort zadels met uitsparing ?

Bedankt,

Pieter

Wat is - in de praktijk - eigenlijk het verschil tussen de B66/67, de Flyer en de Conquest? (alle drie van Brooks). Ik had op mijn vorige fiets zo'n 'ouderwetse' B66. Overweeg op m'n nieuwe fiets zo'n zelfde zadel (67-uitvoering waarschijnlijk), maar waarin onderscheiden de Flyer en de Conquest zich ten opzichte van de 66/67. Kan iemand licht laten schijnen op dat voor mij duistere gebied?

Eric.

Ongelooflijk dat iemand's kont niet lekker op een Brooks past. Maar goed, dat weet je zelf het beste. Nu even over de verschillende Brooks modellen. Elders op deze site heb ik het allemaal al eens beschreven, maar specifiek als antwoord op deze vraag. De B67 (=de versie voor moderne zadelpennen van de oude vertrouwde B66) is de breedste van het stel, dus voor wie echt min of meer rechtop wil zitten. De Conquest is het smalste geveerde zadel, en heeft de breedte van een racezadel. Dus vooral voor wie met een racestuur rijdt, en daarbij ook nog eens flink voorover zit. Ik heb er eentje op mijn snelle randonneur/audax fiets (bevalt daar geweldig). De Flyer zit er tussenin, en is erg populair bij tourfietsers, zowel diegenen die dat doen met een (vrij hoog) racestuur, als diegenen die een beetje sportief voorover zitten met een min of meer recht stuur. Er zijn ook damesmodelen van: de B67S, de Champion Flyer S en de Countess (van breed naar smal). De verschillen zitten in de lengte (ze zijn wat korter) en in de breedte (vooral de Countess is flink wat breder dan de Conquest).
Voor een uitgebreid overzicht, zie de onvolprezen site van Sheldon Brown:
http://sheldonbrown.com/harris/saddles.html
Van harte aanbevolen, toch,
Wim

Beste Willem,

Bedankt voor de heldere uiteenzetting. Alles op een rijtje. Precies wat ik bedoelde.

Eric.

Ik heb zo'n zadel met een gat erin van het merk Terry. Dat bevalt veel beter dan het gelzadel dat ik hiervoor had. Minder druk op edele delen. In het begin was het wel even wennen voor mijn zitbotjes, maar dat ging na een paar dagritten over. Ik heb nu een goedkoper maar wel soortgelijk zadel op mijn stadsfiets en dat is voldoende voor het 'onderhoud' van de zitbotjes.

Maar goed, ik kan natuurlijk niet voorspellen hoe zo'n zadel met gat voor mannen uitpakt.

Lisette

De soft touch 2 van Lepper is een goed alternatief voor degenen die niet aan een Brooks kunnen wennen.

Het is een leren zadel, met twee Latex Gel pads die onder het leer liggen. Hierdoor heb je de voordelen van een leren zadel en van een gel zadel.

Groeten,

Marco