Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 40 of 36 spaken - Forum Wereldfietser

40 of 36 spaken

Wat is wenselijker, 36 of 40 spaken?
En voordat het antwoord luidt 'hangt er vanf wat je ermee gaat doen': met volledige bepakking (rond de 22 kilo) door Europa fietsen. Veel asfalt, maar ook onverharde stukken weg, zandpaden, wasbord. Op een door mij uitgestippelde route in de Alentejo kies ik bewust voor minimaal 150 kilometer onverharde weg. En de fiets gaat mogelijk ook richting het oosten, waar de wegen slechter worden. (En, sssttt, in m'n achterhoofd zingt een stemmetje 'dwars door Australie', maar voorlopig zeg ik nog dat -ie z'n mond moet houden).
Dus lijkt 40 spaken wenselijker. Maar is dat ook zo? Zou 36 niet genoeg zijn? Wat zijn de meningen?

Eric.

Het hangt ook van je wielmaat af. 26 inch wielen zijn sterker en hebben minder snel dan 28 inch wielen meer dan 36 spaken nodig. Zelf zou ik overigens als ik toch meer dan 36 spaken nam - en goedkoop is dat niet - gelijk voor 48 spaken gaan. Dat is net zo duur, en nog weer heel wat steviger.
hg
Wim

Als je echt al 'n stemmetje hoort smiespelen over de Australiese Outback, neem dan 26' wielen met 40 spaken en de mogelijkheid van brede banden. O.a. omdat er veel gewicht op gaat komen i.v.m. voorraad eten en drinken.
Houd je je aan wat minder ruig terrein, zoals wij dat deden, dan is een goed 32 spaaks wiel ook o.k.
Succes!
EricL schreef:Wat is wenselijker, 36 of 40 spaken?
... met volledige bepakking (rond de 22 kilo) door Europa
40 spaken is maar 11% meer dan 36, maar je zit wel met het probleem dat velgen lastig te krijgen zijn. Als je dat probleem al accepteert ga dan gelijk voor 48 spaken want dat is 33% meer dan 36 spaken.
Maar anderzijds is 22 kg niet veel voor 36-spaaks wielen, behalve als je zelf een zwaargewicht bent of de wielen slecht gespaakt zijn. (of als je geen voortassen gebruikt, wat wel een optie is bij 22 kg.
Groeten, Leon